Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

Pierre 2008-09-06 15:17

Hej Bönan!

Vet inte om det finns nått program för att lägga till i ref-fil? Men det är ju inte svårt att göra manuellt. Markera det som ska in, kopiera och klistra sen in det bara...

Jag tror det bästa är att göra en linje i taget (åtminstånde spårmässigt). Gör klart gröna, sen röda och sen blåa. Eller i vilken ordning du vill ta dom!?

"Spökstationen" Kymlinge finns att läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymlinge Den ligger mellan Hallonbergen och Kista. Halva stationen ute och halva i berget. Kolla på you tube! Finns en förarplats video där, där man åker förbi denna station...

Ha det bra!

Dennis 2008-09-07 22:04

Tunnelbanan

Kan du visa lite fler bilder på bygget med rutten? :) Och hur långt har du kommit det ser bra ut..

bönan 2008-09-08 08:13

På grund av semester senaste veckan har jag knappt byggt någonting och har därför inget att visa! Men det kommer bilder snart...

Dennis 2008-09-08 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
På grund av semester senaste veckan har jag knappt byggt någonting och har därför inget att visa! Men det kommer bilder snart...

Okej Ser fram emot det..

bönan 2008-09-11 18:13

Nu har det kört ihop sig igen!:mad: :mad: :mad: När jag skulle öppna route editor och snygga till Gullmarsplan ytterligare fick jag ett nytt, fint felmedelande som löd: "Failed to load material palette". När man tryckte ok kom man tillbaka till huvudmenyn. Jag har mixtrat lite med olika Xtracks och Newroads- filer, så det är väll antagligen på grun av dessa. Det gäller alla rutter och både i simulatorn och route editor. Det får väl bli ominstallation igen... Sedan har jag en fråga.
Jag har sett rutter där flygplatser är med, tex "Denmark 2000" och "Den Haag-Schiphol". Där flyger det runt plan över och i närheten av flygplatsen. Kan man kanske gjöra något liknande för de delar av linjen som är i närheten av Bromma? Och hur gjör man i sånna fall?

Totte 2008-09-11 19:52

Hej!
Ajdå, så du fick problem. Den där om flygplan som flyger runt om flyplatsen finns att hämta: http://www.banbyggarna.se/msts/Objekt_6.html

bönan 2008-09-11 20:05

Det fanns ett antal flygplatsobjekt, vilket av dem är det?

Totte 2008-09-11 20:09

Det finns bara en som är animerad. De andra är att de står bara där nånstans på flygplatser.

bönan 2008-09-11 21:16

Nu har jag till sist börjat att använda eniro-kartan! Det var tack vare min andra simulatorhobby, Flight Simulator 2004 som jag håller på att skapa en landskapsfil för Västerås flygplats till. Jag komm på att enirokartan fanns och testade att använda den. Det fungerade över förväntan, och jag ska absolut använda den till mitt ruttbygge. Så snart jag har ominstallerat MSTS, det vill säga. Jag är i dagsläget lite för lat för att gjöra backup på allt, avinstallera, installera och så föra tillbaka allt. Jobbigt, jobbigt... Jag ska i fortsättningen sluta att mixtra med Xtracks... Sedan, när och om rutten någonsin blri färdig, får vä någon annan fixa buggen med dynamic track-spåren.

Totte 2008-09-11 21:21

Vill du ha min Globalmapp? Den funkar perfekt. Kontakta mig via MSN så kan jag föra över Global till dig.

bönan 2008-09-14 10:56

1 bifogad(e) fil(er)
Nu är jag igång igen, tack vare Totte(Stort tack!) som gav mig sin Globalmapp. Så nu har jag äntligen fungerande Xtracks och Newroads på datorn! Sedan har jag byggt Gullmarsplan så bra jag kan, med god hjälp av enirokartan. Stationen är klar, men miljön runtomkring är ej påbörjad. Sedan ska väl tvärbanespåret somgår där ha kontaktledningar?

Totte 2008-09-14 11:42

Kul att du kom igång! Tvärbanan har kontaktledning.
Jag har bott i Stockholm sen barn och har flyttat till Lilla Edet för 6 år sen.
Tvärbanan har stolpar mellan spåren på vissa ställen.

bönan 2008-09-14 11:54

Ok, då vet jag det. Blir jobbigt att sätta ut kontaktledningsstolpar manuellt... Eller så kanske det går fortare att använda autofunktionen och sedan ta bort dem från tunnelbanespåret?

Totte 2008-09-14 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Ok, då vet jag det. Blir jobbigt att sätta ut kontaktledningsstolpar manuellt... Eller så kanske det går fortare att använda autofunktionen och sedan ta bort dem från tunnelbanespåret?

Hej! Jag använde aldrig autofunktionen på hela min rutt. Jag tar mått med hjälp av spåren.

Pierre 2008-09-14 17:03

Bra att du kom igång igen!
Ja, Eniro kartan/flygfoto är ett bra hjälpmedel...

Lite mer klagan från mig dock: Jag känner tyvärr inte alls igen mig vid Gullmarsplan. Mer spår i bredd och tvärbanan är dubbelspårig! T-banan = 5 spår och Tvärbanan = 2 spår.

Angående kontaktstolpar, så är det bättre och sätta ut dom manuellt om det är lite som ska ut. Är det en hel rutt så använder jag auto-funktionen, men man får ändå rätta till vissa (speciellt bangårdar) i efterhand manuellt ändå.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:06.