![]() |
Jaha, är det ännu fler? Då måste en del av stationen ligga under tak. För på enirokartan syntes INTE 7 spår...
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Aha, vet vad du gör för fel...
Du kollar på kartan på Eniro. Gör inte det, alla spår m.m. är inte utmärkta på den. Kolla istället på Flygfoto! Jag tog en bild på Gullmarsplan och man ser att det är 7 spår i bredd. Har döpt dom 1-7. Spår 1 och 2 tillhör Tvärbanan, 1 mot Alvik och 2 mot Sickla Udde. Spår 3 - 7 tillhör Tunnelbanan. Spår 3 är norrut till Åkeshov (Linje 17) och till Alvik (Linje 18). Spår 4 är norrut till Hässelby Strand (Linje 19). Spår 5 är det där servicespåret (Sparkfot förklara det bättre tidigare i tråden!). Spår 6 är söderut till Hagsätra (Linje 19). Spår 7 är söderut till Skarpnäck (Linje 17) och till Farsta Strand (Linje 18). Du ser att det står ett C20 på spår 6. På väg till Hagsätra... |
1 bifogad(e) fil(er)
Ännu bättre med "Utsikt".
Gullmarksplan har inga tunnlar, det är viadukter med betongpelare. Tips är att du placerar Bottenplattor och höjer upp till rätt höjd och sen placerar du hittar du passande betongpelare. |
Totte: Utsikt hade jag inte provat. Var ju kanonbra!
Bönan: Precis som Totte säger, finns inga tunnlar vid Gullmarsplan. Mesta av stationen är utomhus, men en väg och stationshuset/terminalen går över södra änden. Nu på senare år har stationsbyggnaden vuxit rejält och strax söder om stationen har en bussterminal byggts över spåren. Enda av stationen som egentligen täcks är vägen som går tvärsöver! Tips: När du sätter ut strömskenan, så använd den 50 meters vars namn slutar med en 2:a. Den andra försvinner, när man kolla i vissa vinklar. 10 meters biten funkar som den ska också. |
Jaha, nu förstår jag vad jag gjorde för fel. Tack för hjälpen. Jag får nog riva upp hela stationsområdet igen eftersom jag byggde med två tunnelbanespår. Men norr om gullmarsplan, hur många spår är det där? Går de ihop, eller är det fortfarande fem. Fast det kan jag ju se på kartan...
|
Det blir två spår på Skanstullsbron och leder neråt mot tunneln. I stationen Skanstull är perongen mellan två spår.
Det ser du lätt på Eniro"utsikt". |
Spåret jag kallade nummer 5 blir ett uppställningsspår nästan halvvägs ut på Skanstullsbron. Dom andra spåren går ihop, så över bron är det (som Totte säger) två spår. Efter bron går dom ner i en tunnel och nästan direkt ligger stationen Skanstull...
|
Men skanstullstationen är under jord?
|
Citat:
|
Stationen Skanstull ligger på andra sidan Skanstullsbron. Direkt efter bron sänks spåren under vägbanan (vägen ligger brevid) och går in i en tunnel. Efter spåren gått in i tunneln, så kommer stationen nästan direkt (50-100 meter kanske !?).
Kolla på denna sida, så ser du vilka stationer som ligger ovan/under jord: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B...lms_tunnelbana) Tips: Sök på röda och blåa linjen på ovanstående sida! |
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en bild från den nya versionen av Gullmarsplan. Alla spår ligger ungefär som dom ska. Miljön runt omkring stationen är ej påbörjad, jag ville först veta vad ni tycker. Sedan var jag inte riktigt säker på hur lång tvärbanans plattform ska vara, men det kan kanske någon tala om? Jag har byggt den 50 meteri alla fall.
|
Nu börjar det likna nått :D
|
Nu har jag tröttnat på att bygga om Gullmarsplan gång på ång, så nu får det räcka med försök. Jag hoppas att ni är nöjda med hur det ser ut nu. Sedan ska självklart miljön runt omkring till också. Jag vet att hela stationen ligger i en svag kurva, men det blev ett moment för mycket... Sedan undrar jag en sak: Hur gjör man en backup? Vilka filer ska kopieras? Skulle vara bra att veta...
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13. |