Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

lan 2011-07-30 20:54

Det är mäktigt imponerande det du bygger! Järnhantering var ju ett svenskt "adelsmärke" en gång, numera är det väl mest "skruva ihop IKEA-möbler" som är limit för svenskt "know-how"?

bjornl 2011-07-31 22:16

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Som en test inför att göra sligmalm till anrikningsverket har jag gett mig på något annat som behövs nämligen äkta DONJ timmer som passar våra vagnar
och Lingheds massavedgård som skall kunna lasta dessa.

Och hör och häpan jag fick till det på en gång. Nåja det är mycket finlir kvar med det fungerar som jag vill.

Här är det blivande Lingheds masavedgård som lastar produkten DONJ Timmer
på våra anpassade vagnar.

Men, en allvarlig fråga som kräver ett uppriktigt svar från er. Ser lasterna vettiga ut, jag tycker att de är så pass förenklade att det ser mest ut som stora runda koraver... eller?

MVH / BjornL

spyfrog 2011-07-31 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 242466)
Hej igen

Som en test inför att göra sligmalm till anrikningsverket har jag gett mig på något annat som behövs nämligen äkta DONJ timmer som passar våra vagnar
och Lingheds massavedgård som skall kunna lasta dessa.

Och hör och häpan jag fick till det på en gång. Nåja det är mycket finlir kvar med det fungerar som jag vill.

Här är det blivande Lingheds masavedgård som lastar produkten DONJ Timmer
på våra anpassade vagnar.

Men, en allvarlig fråga som kräver ett uppriktigt svar från er. Ser lasterna vettiga ut, jag tycker att de är så pass förenklade att det ser mest ut som stora runda koraver... eller?

MVH / BjornL

Hej Björn

Hur sjutton hinner du med allt säger jag återigen?? Jag tycker det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - timmret ser lite ljust ut. Skall det föreställa avbarkade träd? Om inte, borde det inte vara bark på alla då?
Sen undrar jag - blandar man olika träslag t.ex.?
Någon med erfarenhet från process industrin kan säkert svara...

Nu känner jag att jag vill få min Nn vagn klar så jag kan testa att lasta. ;)

Nils Blid 2011-07-31 23:08

Imponerande - även om timret har viss likhet med grillkorv, fast mer hårdtuggat. Följer DONJ med stort intresse - även om jag inte förstår så mycket.

Internt meddelande: Till korv hör öl - men tack för mjöklken.

Nisse

bjornl 2011-07-31 23:47

Hej Spyfrog

Timmertexturen är fotad från en lastad timmervagn på jtj när jag var där på ångkalaset.

Men det är klart, det betyder ju inte att det nödvändigtvis är som det engångsbelopp var.

MVH / BL

bjornl 2011-08-01 20:43

Uppdaterad version

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Här kommer den uppdaterade versionen. Jag gjorde om lasten också så den ser vettigare ut.

MVH / BjornL

spyfrog 2011-08-01 20:55

Det ser fantastiskt bra ut Björnl!
Den nya lasten ser jättebra ut, tycker det ser bättre ut när det är bark på. :tumme_upp:

En fråga för övrigt - vad sjutton använde DONJ för vagnar för gruvorna? Jag vet att de använde träkolsvagarna för träkol men vad använde de för malm mm?? Har vi någon ritning på malmvagnar?

bjornl 2011-08-01 21:16

Hej
ja det har vi faktiskt och jag håller på emd en sådan.

Små öppna vagnar från 1800 talet med 1930 mm i hjulbas.

MVH / BL

bjornl 2011-08-02 20:00

Animation av anrikningsverket

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Nu är animationen av anrikningsverket klar.

Det är en liten malmvagn som åker ut från anrikningsverket till lastfickan med sin last. Där stanner den och tippar och lasten faller ner i fickan.

Sedan vänder vagnen och kör tom tillbaka.

MVH / BjornL

Bengan 2011-08-04 19:21

Jaha, då har man farit runt några dagar i Dalarna, med en avstickare till Gävle. Blev ett besök på museumet och inhandlade boken.

Under 100 år.
Dala-Ockelbo-Norrrsundets Järnväg.
1897 D.O.N.J. 1997.

För att lära mig lite mer om banan.
Fråga. Har ni den boken?

Finns några enklare ritningar på Atlasloket, Malletloket, Resgodsvagn, Treaxlig virkesvagn + någon ritning till.

Ska jag skanna av dom, till er?

bjornl 2011-08-04 19:29

Hej Bengan

Tack för erbjudandet. Nej just den boken har vi inte (är den bra?)

Däremot har vi från "inlandet till kusten" och "DONJ den rullande materielen" av Rolf Steen så vi är ganska välförsedda med ritningar på lok och vagnar.

Så du behöver inte scanna in något just nu.

MVH / BjörnL

spyfrog 2011-08-04 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 242664)
Jaha, då har man farit runt några dagar i Dalarna, med en avstickare till Gävle. Blev ett besök på museumet och inhandlade boken.

Under 100 år.
Dala-Ockelbo-Norrrsundets Järnväg.
1897 D.O.N.J. 1997.

För att lära mig lite mer om banan.
Fråga. Har ni den boken?

Finns några enklare ritningar på Atlasloket, Malletloket, Resgodsvagn, Treaxlig virkesvagn + någon ritning till.

Ska jag skanna av dom, till er?

Nej, jag har dock sökt efter den boken.... vilket av museumerna handlade du den på? Järnvägsmuset?

Bengan 2011-08-04 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242672)
Nej, jag har dock sökt efter den boken.... vilket av museumerna handlade du den på? Järnvägsmuset?

Järnvägsmuseumet á 140:-
Fanns 7-8 ex till i hyllan.
144 sidor och boken är som en halv A4:a.

Björn: Tack för erbjudandet. Nej just den boken har vi inte (är den bra?)

Svar: Kan inte uttala mig än, bara bläddrat igenom som hastigast.

spyfrog 2011-08-06 20:48

I samband med testerna för att få in min Nn vagn så upptäckte jag att Björn och jag har fått olika sidor för luftbromsen.... nu tänker jag flytta den till samma sida som Björn kör på.... ;)

spyfrog 2011-08-08 13:02

Exkursion

1 bifogad(e) fil(er)
Helgens utforskande gav en del foton över smedjan i Jädraås. Alltså ett av de objekt vi behöver på DONJ. Vi försöker nu komma över ritningar över smedjan - tyvärr har delar rasat samman/rivits så det är svårt att utifrån dagens existerande hus se hur det såg ut runt 1930.
Ett foto i "100 år" av Rolf Sten ger dock besked att det skall vara en stor träbyggnad på ett område som idag är misstänkt tomt.

Bifogad fil 45498

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.