Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

Totte 2009-02-10 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 173628)
Bönan: Den bron passar fint, men synd att den inte är bredare. Hittar du inget annat, så kör på den!

Knebert: Här kan du se bron i verkligheten: http://images.google.se/images?hl=sv...k+bilder&gbv=2

Kolla gärna Enirokartan. Skriv Tranergsbron så får du se hur tydligt bilden blir genom "Utsikt".

bönan 2009-02-11 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 173628)
Bönan: Den bron passar fint, men synd att den inte är bredare. Hittar du inget annat, så kör på den!

Jag hittade inget bättre. Jag sökte igenom hela train-sim.com:s filarkiv och hittade bara denna. SÅ den får duga!

Pierre 2009-02-11 19:15

Kanske går att bredda den i SFM (Shape File Manager)? Vissa objekt går att ändra i storlek med det programmet!

Såg också i Tottes tråd om Trollhättan rutten, att Totte fått 50m höga bropelare av Micke321. Kanske vore nått till Skanstullsbron? Hör med Totte och Micke.

bönan 2009-02-11 21:01

1 bifogad(e) fil(er)
Japp, jag ska höra med Micke321 om bropelarna. Jag visar här en bild som visar hur stor rutten är just nu.:grin:

bönan 2009-02-15 18:04

Jag är lite "inne" på att bygga blå linjen. Det är mycket urtråkigt arbete, med allt under jord, men det vore skönt att få det gjort. Sen får det, i af tills vidare, duga med standartstationen på blå linjen, eftersóm jag inte har fått någon respons på mina förfrågningar efter blå linjen-stationer. Men jag har i alla fall Kista.:)

bönan 2009-02-17 19:59

Nu har jag en fråga: I verkligheten är ju den enda kopplingen mellan blå och övriga linjer vid Fridhemsplan. Men vill ni ha en vid T-Centralen också?

Pierre 2009-02-17 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174148)
Jag är lite "inne" på att bygga blå linjen. Det är mycket urtråkigt arbete, med allt under jord, men det vore skönt att få det gjort. Sen får det, i af tills vidare, duga med standartstationen på blå linjen, eftersóm jag inte har fått någon respons på mina förfrågningar efter blå linjen-stationer. Men jag har i alla fall Kista.:)

Glöm inte Kymlinge!

Bombardier Train 2009-02-17 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174378)
Nu har jag en fråga: I verkligheten är ju den enda kopplingen mellan blå och övriga linjer vid Fridhemsplan. Men vill ni ha en vid T-Centralen också?

Är det en koppling vid T-Centralen i verkligheten? Om det är en koppling där så tycker jag att det borde vara en också. Mycket fin rutt Bönan!
http://www.ani3.dk/smiles04/smiles3/smi120.gif

Pierre 2009-02-17 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174378)

Borde räcka vid Fridhemsplan, då man inte kommer hoppa mellan dessa vid vanlig trafik...

Bombardier Train 2009-02-17 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 174387)
Borde räcka vid Fridhemsplan, då man inte kommer hoppa mellan dessa vid vanlig trafik...

Men är det en koppling i verkligheten vid T-Centralen? För detta är ju en verklighets-rutt...

Bombardier Train 2009-02-17 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 174384)
Glöm inte Kymlinge!

Nej! Glöm ABSOLUT INTE Kymlinge! :Fnissa: Mer info här: http://www.paranormal.nu/kymlinge.htm

Både bilder och spöktåget: Silverpilen.

bönan 2009-02-17 21:37

Nej, den enda kopplingen mellan blå och övriga linjerna ör vid Fridhemsplan. Och angående Kymlinge, det kan ju bli lite kul... Man kunde gjöra en spöktågsaktivitet!;) En fråga angående Kymlinge: Spåren finns ju, men stationen ligger ju inte på den vanliga linjen. Så är det växlar och sidospår in till stationen?

Micke.L 2009-02-17 21:43

Nej, stationen ligger på vanliga linjen.. Kolla på Bombardiers länk! :)

Pierre 2009-02-17 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174416)
Nej, den enda kopplingen mellan blå och övriga linjerna ör vid Fridhemsplan. Och angående Kymlinge, det kan ju bli lite kul... Man kunde gjöra en spöktågsaktivitet!;) En fråga angående Kymlinge: Spåren finns ju, men stationen ligger ju inte på den vanliga linjen. Så är det växlar och sidospår in till stationen?

Precis som Micke L säger, så ligger stationen efter vanliga linjen. Har bara åkt en gång till Akalla och det var en skum känsla att bara åka förbi en station sådär...fast det är klart, det hade vart konstigare att stannat där!

bönan 2009-02-18 16:21

Ojdå, jag har också bara varit till Akalla en gång, och då måsta jag ha varit helt blind, för jag märkte inte Kymlinge alls!:grin:

Bombardier Train 2009-02-18 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174416)

Trodde Kymlinge låg på den vanliga linjen faktiskt! Men läs på hemsidan som jag länkade till: (http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=411) för där står det kanske. Annars kan du nog gå in på "Google" och söka på Kymlinge Station. Vore jätte roligt om du ville göra en spökaktivitet till rutten också! :applad: :grin:

bönan 2009-02-19 17:44

Jag hinner inte bygga så mycket på rutten just nu. Skolan slutar 14.30 och sen tar det ca 1 h att gå hem, och då brukar jag inte orka bygga. Och på helgerna är det ganska mycket annat som ska hinnas med. Men jag får se nästa vecka när det är sportlov, då kanske jag hinner bygga lite. Fast på onsdagen ska jag till Skottland, men lite hinner jag iaf. Blir kul att åka Flying Scotsman!:grin::grin:

Bombardier Train 2009-02-19 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174567)
Jag hinner inte bygga så mycket på rutten just nu. Skolan slutar 14.30 och sen tar det ca 1 h att gå hem, och då brukar jag inte orka bygga. Och på helgerna är det ganska mycket annat som ska hinnas med. Men jag får se nästa vecka när det är sportlov, då kanske jag hinner bygga lite. Fast på onsdagen ska jag till Skottland, men lite hinner jag iaf. Blir kul att åka Flying Scotsman!:grin::grin:

Jag förstår dig. :) Längtar tills rutten blir klar...

Bombardier Train 2009-02-21 11:17

Jag har försökt att installera Tunnelbanerutten men den syns inte i MSTS när man väljer rutt. Dock ligger den i Ruttmappen, men inte i MSTS. Ska pröva en ominstallation av rutten. Sedan får vi se.

bönan 2009-02-21 11:26

Du menar den gamla demoversionen? Då är det nog för att du måste göra en Path till aktiviteten i Activity Editor. Kolla också att du har laddat ner allt som behövs till rutten (står i tråden, är två filer) och kopierat allt från Trollhättanrutten.:)

Bombardier Train 2009-02-21 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174748)
Du menar den gamla demoversionen? Då är det nog för att du måste göra en Path till aktiviteten i Activity Editor. Kolla också att du har laddat ner allt som behövs till rutten (står i tråden, är två filer) och kopierat allt från Trollhättanrutten.:)

Du menar väl Shaps Texture och Patch? :rolleyes:

bönan 2009-02-21 12:15

:grin::grin:Japp!:grin::grin:

Bombardier Train 2009-02-21 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174748)

Ang. Hur man gör en Path, så gör man det som man gör en vanlig aktivitet i Train Simulator, Editor och Tools? Men då har jag en fråga till, jag hittar ingen Player knapp, i editorn, för man ska tydligen trycka på player. Det står det åtminstone i guiden på Banbyggarna.

bönan 2009-02-21 12:43

Du behöver inte göra en hel aktivitet. Gör bara såhär:
Stata Editors & Tools.
Gå in i Activity Editor.
Välj New Activity i menyn.
Välj rutten Stockholms Tunnelbana.
Nu ser du en karta över rutten.
Öppna Service Editor.
Välj New under Path.
Välj namn och filnamn till din Path.
Placera musen över den platts på spåret där du vill starta.
Högerklicka.
Välj Place Start Point.
Välj namnen på den platts du avgår ifrån och vad stället du ska till ska heta. Det spelar ingen roll vad du skriver.
Tryck på exit path editor. Välj ja i dialogrutan om att spara.
Gå ur Activity Editor. Spara inte aktiviteten.
Starta MSTS. Nu ska rutten finnas i menyn.:grin:

Bombardier Train 2009-02-21 12:53

"Du behöver inte göra en hel aktivitet. Gör bara såhär:
Öppna Service Editor."
När jag öppnar Service-editorn så stängs editorn ner. :mad: Jag är säker på att jag har lagt filerna rätt och kontrollerat med Route Riter.

bönan 2009-02-21 13:01

Oj då. Vet inte vad det kan vara för fel? Kör du Vista? För då brukar Activity Ediror funka dåligt. Den gör iaf det för mig. Jag kan tyvärr inte göra en path åt dig, eftersom jag inte har kvar den gamla versionen av rutten. Men om någon laddar ner den och fixar en path kanske? Jag törs inte ladda ner rutten ifall det blir något fel med två rutter med samma namn.

Bombardier Train 2009-02-21 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 174766)
Oj då. Vet inte vad det kan vara för fel? Kör du Vista? För då brukar Activity Ediror funka dåligt. Den gör iaf det för mig. Jag kan tyvärr inte göra en path åt dig, eftersom jag inte har kvar den gamla versionen av rutten. Men om någon laddar ner den och fixar en path kanske? Jag törs inte ladda ner rutten ifall det blir något fel med två rutter med samma namn.

Jag har XP, men när jag ska välja rutt, så har jag faktiskt två rutter som heter Stockholms Tunnelbana. Är det två olika versioner av den? Men Totte gjorde en path tidigare i denhär tråden som jag laddade ner men det verkar inte funka. :oskyldig:

bönan 2009-02-21 15:34

Patchen ska du lägga I ruttmappen, inte som en ny rutt. Skriv över de gamla filerna.:)

Totte 2009-02-21 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 174765)
"Du behöver inte göra en hel aktivitet. Gör bara såhär:
Öppna Service Editor."
När jag öppnar Service-editorn så stängs editorn ner. :mad: Jag är säker på att jag har lagt filerna rätt och kontrollerat med Route Riter.

Har du ställt om skärmen med 16 bitar färg? AE funkar inte bra med högre bitar.

Bombardier Train 2009-02-21 18:53

Ok, nu har rutten kommit i ruttmenyn i MSTS men när jag klickar på rutten stängs hela MSTS bara ner direkt. Ska jag ändra upplösningen till 16 bitar när jag kör i MSTS?

Totte 2009-02-21 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 174807)
Ok, nu har rutten kommit i ruttmenyn i MSTS men när jag klickar på rutten stängs hela MSTS bara ner direkt. Ska jag ändra upplösningen till 16 bitar när jag kör i MSTS?

Du kan köra tågen i 32 bitar. Däremot funkar Activity Editor högst 16 bitar. Route Editor klarar bra med 32.
Varför stängs hela MSTS kan bero på att du har installerat nå´t galet. Eller så saknar du tåg som Aktivitet kräver. ( om du har Aktivitet installerat)

Bombardier Train 2009-02-21 20:35

Nu går det frammåt, så nu kan jag välja Stockholms Tunnelbana i listan men sedan när rutten laddas så saknar rutten dessa filer.
Filen ska sedan ligga i denna sökväg.

7WarEH 8.5

Om någon har denna rutt (som Totte, Bönan eller någon annan) kanske kan ladda upp dessa filer om de har lust."
Jag kan inte hitta denna fil. Jag har letat i alla 6- originalrutter både i Shaps och texture.

Totte 2009-02-21 21:14

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har bara Strabafilerna. De här filerna skall gå till tågens Sound-mapp.

Bombardier Train 2009-02-21 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 174822)
Hej!
Jag har bara Strabafilerna. De här filerna skall gå till tågen.

Tack! :grin: Jag la filerna i Soundmappen.

Bombardier Train 2009-02-22 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 174818)
Nu går det frammåt, så nu kan jag välja Stockholms Tunnelbana i listan men sedan när rutten laddas så saknar rutten dessa filer.
Filen ska sedan ligga i denna sökväg.

7WarEH 8.5

Jag undrar bara hur jag ska hitta denhär filen. Jag har letat i alla 6- originalrutter (både i Shaps och Texturmappen.) Men jag ska fortsätta leta men om det är någon som hittar filen så är jag tacksam om någon kunde ladda upp den här på forumet. :)

Bombardier Train 2009-02-22 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 174823)
Tack! :grin: Jag la filerna i Soundmappen.

Jag ändrade, och la Strabafilerna som en ny flik under Tunnelbanemappen.

Totte 2009-02-22 10:43

Hur lyder felmeddelande om 7WarEH 8.5? Sätt upp gärna bild.
Eller kanske skrev du fel namn, är det 7Wareh8.s? Det är jättenoga med filnamnen!

Totte 2009-02-22 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 174865)
Jag ändrade, och la Strabafilerna som en ny flik under Tunnelbanemappen.

??? Varför? De är ju tågljudfiler! Inte till rutten.

bönan 2009-02-22 11:30

Som förklaring: Straba-filerna hör till tåget C5 Silverpilen och har inget med rutten att göra. Du ska klistra in ljuden i C5-mappen. Och som Totte säger, det är mycket lättare att förklara vad det är för fel om vi får se en bild på felmeddelandet.

Bombardier Train 2009-02-22 12:04

Läste fel på meddelandet. Det skulle vara 7Wareh8.s som Totte skrev och här är en bild på felmeddelandet. Jag ska flytta Strabafilerna till C5 mappen också så ser jag vad som händer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:38.