Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trollhättanrutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=3417)

Nicke_123 2005-09-15 10:39

Här har det hänt saker va ett tag sen man tog en titt här :rolleyes:
Ser otroligt fint ut lycka till med resten av bygget Totte!

Ser fram i mot slut resultatet :)

Totte 2005-10-12 16:13

Håller på med Halden än...

Hej!
Jag har byggt rätt mycket om Haldens område och har ganska mycket kvar att bygga mer. Kika in bilden och njut av...

Arre 2005-10-12 16:16

Mycket imponerande!
Fin bildhttp://217.197.57.186/forum/images/icons/icon14.gif

mattias_train 2005-10-13 21:07

Snyggt!
Lycka till med byggadet!

claesneb 2005-10-14 18:45

Cool

Dette blir veldig bra Totte. Jeg er fra Tistedal ved
Halden, og jeg kjenner meg bra igjen på dette. Du er veldig nøyaktig. Bra at du heller vil bruke tid og få til noe helt spesiellt enn at du bare vil ha det raskt ferdig!

Lykke til videre!

Claes

Totte 2005-10-21 19:50

Tack alla för era berömmelser.
Här kommer en bild till om Halden. Klockan var då 17.20.
Jag fortsätter ruttbyggen mot Tistedal. Det blir branta uppförsbackar och klippor.

Basse 2005-10-21 19:56

Hej!
Väldigt fin bild Totte, du gör ett enastående jobb! :)

Arre 2005-10-21 20:52

Håller med
Snyggt! :D :tumupp:

jkriste2 2005-10-21 22:27

Hei Totte

Dette er helt topp. Stå på.

Totte 2005-10-22 00:04

Mer bilder

Här kommer mer bilder....

alex 2005-10-22 08:31

Hej.

mycket snyggt

Totte 2005-10-27 14:46

Nytt problem igen...

Hej!
När jag testkör rutten fungerar det bra, men inte när jag avslutar rutten visar "don´t send" meddelande. Suck! Om jag tar senaste backup är det att gå tillbaka 5 dagars arbete. Nån som kan ge mig tips hur jag ska rätta till.

Totte 2005-10-27 20:32

Finns det nån lösning? Om inte, då får jag gå tillbaks 5 dagar.

Totte 2005-10-28 08:51

Ruttbyggen stannar ett tag...

Hej!
Jag har skickat två versioner 051022 och 051027 till Mazz för att leta efter felen. Så det betyder att ruttbyggen stannar ett tag tills felet är avklarat. Hoppas allt ordnar sig.

Pierre 2005-10-28 14:13

Väldigt snygga bilder!

Tråkigt att höra om problemet, hoppas det ordnar sig. Inte roligt att gå tillbaks 5 dar.

Totte 2005-11-17 21:00

Bygger vidare...

Hej!
Jag bygger vidare trots felet. Felet är att vid avslutning av tågkörning så brukar normalt visa utvärdering. Jag får istället för utvärdering felmeddelande till BILL.
Jag kommer att forma landskapet framtill Kornsjö och där blir det stopp. Även ställer jag ut signaler,hastighet och bommar helt i svensk modell.

Mazz och jag har jobbat för att hitta felet och ännu är det inte avklarat.

knebert 2005-11-17 22:53

Vilket OP?

Hej!

De där felmmeddelandet till Bill känner jag igen..Då är min fråga som man brukar ställa vid "blåskärm", vilket OP kör du på?

Själv kör jag med XP och får ett medd då och då från Bill...Detta kommer när jag avslutar MSTS efter att ha kört en runda, det kommer även när jag varit i AE, men aldrig när jag varit i RE...Detta gör mej ganska förvånad...

Men mitt tips är att installera om MSTS och testa vad som händer när du kör denna "ren"...Funkar det då så prova sedan att lägga in någon rutt, tåg eller något annat...Då kan man se var problemet sitter....

När jag installerade om MSTS sist så hade jag felmedd, men efter ominstallation så gick det utan problem, men sedan när jag började lägga in andra grejor i MSTS så kom felmmedd....

Kan ochså vara om man kör med DirectX, nya versionen, men det är jag inte hundra på om det spökar...

Hoppas att du får rätt på detta

MVH Kenneth

Totte 2005-11-17 23:05

De orginalrutterna, KMJ3, TSUK_Inland och Whitefish4_Hawk, de jag har i Routemappen fungerar utmärkt. Det är min rutt och Drammen-Kongsberg som krånglar.
Min op är XP home editon. Jag har bytt i somras grafikkort Ati Radeon 9600 256Mb minne. Fungerar mycket bättre, slipper massa skärmdumpar.

Erik.H 2005-11-18 09:14

Får väl säga det jag med att jag har haft problem med Drammen-Kongsberg. Det felet jag fick upp var när rutten håller på att laddas upp. Det visade då en stor bunt felmeddelande om att jag hade massor med filer som fattades. :(

MVH

Erich 2005-11-18 10:28

Hej med Jer

I skal være opmærksomme på at når man kører Win XP ( Alle udgaver ), samt at ruten er pakket med "Installcreator" fra clickteam, og installme.bat starter automatisk efter endt ruteinstallation, er det ikke altid at filerne bliver kopieret korrekt fra standardruterne. Man er nødt til at køre installme.bat manuelt en ekstra gang. :D

HAI 2005-11-18 15:12

[quote=Totte]Hej!
Jag bygger vidare trots felet. Felet är att vid avslutning av tågkörning så brukar normalt visa utvärdering. Jag får istället för utvärdering felmeddelande till BILL. QUOTE]

Hei Totte!
Har du brukt noen norske ting på banen din, f.eks. norske signaler eller norske hastighetsskilt?
Disse objektene synes å være litt ustabile, og har skapt en del trøbbel på min egen rute. Prøv å slette alle interaktive objekter, og se om ruten fungerer da. (ta backup av originalen først)

Ang. Drammen-Kongsberg, så trenger denne NewRoads, som bl.a. kan lastes ned fra www.gipper.dk

Lykke til videre med ditt geniale prosjekt!

Totte 2005-11-28 21:58

Har börjat bygga igen...

Hej alla trogna!
Jag har lagt gantrys fram till gränsen till Sverige. Just nu bygger jag Tistedal en stationsområde efter Halden. Spårstigning är kraftigt från Halden på 3m över havet till Tistedal på 83m över havet. Ja, det är verkligen utmaning att köra tåg just där.
Ha lite tålamod bara. Jag tänker bygga klart till gränsen och sen placerar jag signalsystemet av svenskt modell. Det är nog svårt att blanda ihop norska och svenska signaler tror jag.
När allt är klart fram till gränsen tänker jag kontakta Banbyggarna och skicka rutten för nedladdning i Betaversion.

alex 2005-11-28 22:06

Hej.

jätte din bana Totte:D

knebert 2005-11-29 00:27

Signaler

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej alla trogna!
Jag har lagt gantrys fram till gränsen till Sverige. Just nu bygger jag Tistedal en stationsområde efter Halden. Spårstigning är kraftigt från Halden på 3m över havet till Tistedal på 83m över havet. Ja, det är verkligen utmaning att köra tåg just där.
Ha lite tålamod bara. Jag tänker bygga klart till gränsen och sen placerar jag signalsystemet av svenskt modell. Det är nog svårt att blanda ihop norska och svenska signaler tror jag.
När allt är klart fram till gränsen tänker jag kontakta Banbyggarna och skicka rutten för nedladdning i Betaversion.

Hej Totte och alla andra....

Jag kan säga så här att när jag var och pillade i NDK 3.0 så lyckades jag att få ihop både det danska och svenska signalsystemet av någon underlig anledning, men fråga mej inte hur det gick till...

Men vad jag kommer ihåg så var det ett jäkla pillerijobb med att fixa allt i filerna så att det stämde, det tog ett antal timmar och lite mer gråa hår fick man men till slut så gick det...

Jag ville med detta säga att det går att sätta ihop 2 signalsystem men som jag skrev så är det ett jäkla jobb för att få ihop det.
Kanske någon med mer erfarenhet av RE och signaler kan förklara detta närmare om det skall fungera eller inte.

Jag der fram emot att denna rutt snart finns för nedladdning :) Jag tycker du har gjort ett jättebra jobb så här långt :)

Lycka till med fortsättningen!!!

LasseJ 2005-11-29 18:44

Dubbla signalsystem

Totte,

Ett tips, kolla med Eric F, som gjort Danmark rutten. Han lyckas med att dela såväl Svenska Danska och Tyska signaler. Själv har jag ingen aning om hur det går till... I övrigt Dijn rutt är mycket imponerande önskar jag hade kunskap och tålamod att göra nåt liknande!

Lasse J

Totte 2005-12-01 10:16

Fick problem...

Hej!
Trollhättanrutten fick problem efter installation av ScaleRail. Det blev felmeddelande direkt till Bill efter avslutningen. Som tur tog jag backup av Globalmappen innan, återställde jag tillbaka på plats så fungerade Trollhättanrutten igen. Synd att jag inte kan köra GDSJ-rutten, men den är bra rutt Mazz gjorde.
Nu bygger jag vidare....

Mazz 2005-12-01 12:45

Hej Totte!

Härligt att inget inträffade med din suveräna rutt! :)

Jag tror dock att det är följande skäl, varför det blev fel;

ScaleRail installerar ju sig med hjälp av en exe-fil... (mummel...) Den kopierar då in sina nya saker i den Globala mappen, inklusive den standardiserade tsection.dat. OM du tidigare redan hade en tsection.dat som inte är från originalet, så kan det mycket väl hända at den som ScaleRail installerar är en ÄLDRE. Om så är fallet, kan tidigare rutter man byggt på påverkas.

Lösningen till detta är enkelt, se till att ladda in den senaste tsection.dat, så är man säkrad. Tsection.dat i nyare versioner fylls ju bara på med nya grejer, gammalt tas aldrig bort. Därmed har man full bakåt-kompatibilitet.

knebert 2005-12-01 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Hej Totte!

Härligt att inget inträffade med din suveräna rutt! :)

Jag tror dock att det är följande skäl, varför det blev fel;

ScaleRail installerar ju sig med hjälp av en exe-fil... (mummel...) Den kopierar då in sina nya saker i den Globala mappen, inklusive den standardiserade tsection.dat. OM du tidigare redan hade en tsection.dat som inte är från originalet, så kan det mycket väl hända at den som ScaleRail installerar är en ÄLDRE. Om så är fallet, kan tidigare rutter man byggt på påverkas.

Lösningen till detta är enkelt, se till att ladda in den senaste tsection.dat, så är man säkrad. Tsection.dat i nyare versioner fylls ju bara på med nya grejer, gammalt tas aldrig bort. Därmed har man full bakåt-kompatibilitet.

Hej!

Ett tips: Jag har gjort som så att jag har en global map med scalerail, en med x-tracks och en original...Sen bytar jag ut den som ligger i MSTS-mappen mot den som motsvarar den rutt som jag vill jobba med...Funkar hur bra som helst....

MVH Kenneth

Bengtel 2005-12-01 21:19

Längtar något så oförklarligt mycket till helan sträckan Oslo-Göteborg är klar

Totte 2005-12-04 23:53

Tistedal...

Hej!
Äntligen är Tistedal färdig. Vattnet är av bottenplatta som jag målade om, som underlättar nivåskillnader.
Efter Tistedal blir det mer skog, berg och klippor. Det blir mer branta lutningar. Det blir tufft att köra tågen....

HAI 2005-12-05 20:42

flott!

Hei
Dette er kjempebra, stå på!
Hvor langt er det forresten fra Tistedal til riksgrensen?

Olaf Lindström 2005-12-05 21:02

Kul att se hur jobbet fortskrider, en annan har ju för mycket annat att syssla med och bygger i snigeltakt...:(

För den som är intresserad av sträckningen så bör det vara denna sida ni ska kolla på:
http://www.jarnvag.net/banguide/Skalebol-Kornsjo.asp
Finner dock inte tistedal men det är nog jag som är för trött.

Totte 2005-12-05 21:24

Det är c:a 2,5 mil kvar till riksgränsen.
Olaf, tack för kommentar. Jag har redan sett sidan som du nämde.

Totte 2005-12-11 15:01

Spåret mot Aspedammen...

Hej!
Jag har jobbat fram till tunneln före Aspedammen i drygt 8 km fråm Tistedal.
Det är mest skog och uppförslutningar.

abjol 2005-12-11 21:04

Hei dette ser flot ut. Jeg gleder meg til fortsetelsen. :D

Erik.H 2005-12-12 08:40

Görsnyggt! Jättefint, hur banan slingrar sig fram i skogen! :)

Totte 2005-12-16 15:06

Mot Aspedammen...

Hej!
Nu är Aspedammen klar. 175 meter över havet! Stationshuset är nedlagt och bebos av familj. Efter stationen kommer vi till träskmark med vass.

Totte 2005-12-16 15:07

Två bilder till...

f11a 2005-12-16 15:19

Snyggt!

Gu vad snyggt Totte! :)
När blir banan klar?

Erik Götborg 2005-12-16 15:20

När banan blir klar? Gissningsvis ska han ta sig till Göteborg och sedan vara nöjd över resultatet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.