Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

Gunter 2 2011-01-21 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227947)
Testade att "hänga" dit gnistor (som blixtrar) på Mg-loket, småfränt faktiskt (fast jag måste flytta ner dom lite).

Hej ekan vad snygt det blev, jag undrar hur man kan sätta dit gnistor på lok:confused:

ekankal 2011-01-21 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 228025)
Hej ekan vad snygt det blev, jag undrar hur man kan sätta dit gnistor på lok:confused:

Hej, och tack:).

Först av allt måste man använda sej av PEVSoft's program "Attachmentmaker", och med det skapa att.points på loket, för själva gnistan.
Sen måste man ha en mesh med själva gnistan.
Sedan behövs ett script som styr det hela, när (pantografen/strömavtagaren måste fällas upp, och att det börjar gnistra först när loket sätter sej i rörelse), och hur ofta det ska gnistra (hur långa mellanrum det ska vara mellan gnistorna), annars "lyser" gnistan hela tiden, oavsett om strömavtagaren är upp, eller inte.
Sen måste alla dessa uppgifter in i configfilen (meshtable-attac.mesh-effects-att.points, osv, osv).
Dessutom ska man (oxå i configen) "ställa in" storleken på gnistan, så att dom blir olika stor i den takt det blixtrar (alltså precis som i verkligheten).

Så det är en del pyssel.

Gunter 2 2011-01-21 14:49

Citat:

ekankal;228037]Hej, och tack:).

Först av allt måste man använda sej av PEVSoft's program "Attachmentmaker", och med det skapa att.points på loket, för själva gnistan.
Sen måste man ha en mesh med själva gnistan.
Sedan behövs ett script som styr det hela, när (pantografen/strömavtagaren måste fällas upp, och att det börjar gnistra först när loket sätter sej i rörelse), och hur ofta det ska gnistra (hur långa mellanrum det ska vara mellan gnistorna), annars "lyser" gnistan hela tiden, oavsett om strömavtagaren är upp, eller inte.
Sen måste alla dessa uppgifter in i configfilen (meshtable-attac.mesh-effects-att.points, osv, osv).
Dessutom ska man (oxå i configen) "ställa in" storleken på gnistan, så att dom blir olika stor i den takt det blixtrar (alltså precis som i verkligheten).

Så det är en del pyssel.

Hej och tack för svaret.

:ide:

ekankal 2011-01-21 21:00

2 bifogad(e) fil(er)
Lennarts Pa-lok (lätt vädrat ;)), med Korvens teakvagnar i kroken.

Va' var'e man blev, Korvis? Nästan tårögd va? ;):).

stickanw 2011-01-21 22:47

Tågögd är väl rätta ordet!!!!

bastuper 2011-01-21 23:20

Men såg jag inte en buss? Hoppas det var en Hägglundare....:visslar:

_gege 2011-01-22 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227356)
Tack för vänliga ord, Totte :).
-------------------
Oxå några bilder på TGOJ med ämneståg, som lämmnar Buleå :D en tidig morgon, för resa söderut på samma stambana som tidigare :).

Vad är det för vagnar, hemmabygge? :)

ekankal 2011-01-22 18:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 228135)
Vad är det för vagnar, hemmabygge? :)

Dom heter "Plataformas MM3", och finns här http://www.spaintrainzrutas.com/cargas.html.

Däremot är "mina" ommålade, och försedda med 1435-boggies (sitter 1668 på orginalen) :).

korvtiger 2011-01-22 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 228068)
Lennarts Pa-lok (lätt vädrat ;)), med Korvens teakvagnar i kroken.

Va' var'e man blev, Korvis? Nästan tårögd va? ;):).

Mmm, Vackert så att man blir fuktig i ögonvrån! Nu saknas bara en fin bana att köra alla gamla lok och vagnar på... :D

Jockes 2011-01-23 01:15

1 bifogad(e) fil(er)
Ett malmtåg växlas fram från bangården till tåget (vilken lögn! ;)). Passerar här en bondgård. I lasten finns texturer! :D

Och ekan, så otroligt snyggt och verkligt. Förstår inte hur du lyckas!?

ekankal 2011-01-23 12:24

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 228177)
Ett malmtåg växlas fram från bangården till tåget (vilken lögn! ;)). Passerar här en bondgård. I lasten finns texturer! :D

Och ekan, så otroligt snyggt och verkligt. Förstår inte hur du lyckas!?

Tack Jockes :).
Säger som Stenmark skulle ha sagt: Ähh, dä' ä' bar' å' bygg' de' (fast han lär väl inte ha byggt mycket i Trainz, han byggde väl bara ett berg av medaljer :D:D).
-------------------------

Reviderad X8 426 får en sista snabb översyn, innan det rullar iväg mot Utanströmstad ;):D:D.

eurorunner 2011-01-25 03:55

Snyggt Screens :tumme_upp:

http://i84.photobucket.com/albums/k2...jen/Trainz.jpg

Gunter 2 2011-01-25 08:35

Citat:

Utanströmstad
Ekan måste du inte ha en diselmotorvagnom den skulle till Utanströmstad;);)

ekankal 2011-01-25 17:52

8 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 228322)
Ekan måste du inte ha en diselmotorvagnom den skulle till Utanströmstad;);)

Haha, den var nästan bättre (eller sämmre ;):D) än mina korkade ordvitsar :):D.

Turligt nog är det bara stadsnamnet som är utan ström :).
Här är samma tåg på nämnda station, samt lite "flygfoton" (från låg höjd) på delar av sta'n :).

lan 2011-01-25 19:10

Snygg målning Ekan! Nu förstår jag varför du väntar på X5 med GDG-vagnen. Vi får höra med Svenolov vad det är som fattas på den (kommer ihåg att vi testade mycket för ett bra tag sedan men var problemet var har jag glömt - Svenolov kanske minns?).

svenolov 2011-01-25 20:15

Det är ljusomkopplaren som jag tänkte ansluta till skriptet, men man kan använda samma hyttskript som leveransutförandet har, men då utan funktion på ljusomkopplaren. Skriptet kan vi ju uppdatera vid ett senare tillfälle.

lan 2011-01-25 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 228361)
Det är ljusomkopplaren som jag tänkte ansluta till skriptet, men man kan använda samma hyttskript som leveransutförandet har, men då utan funktion på ljusomkopplaren. Skriptet kan vi ju uppdatera vid ett senare tillfälle.

Svenolov,
jag antar att det dröjer med ljusomkopplaren, så jag får väl kolla igenom X5 så att allt fungerar och göra en första release. Låter väl Ekan och Korvtiger testa först!

ekankal 2011-01-27 14:08

2 bifogad(e) fil(er)
I väntan på X5 ;):D:D.

Inlånat "Knösatåg" :D:D på Inlandsbanan :).

ekankal 2011-01-28 19:30

3 bifogad(e) fil(er)
Three-T's Z67 647 (inte helt färdigmålat) ;):).

stina 2011-01-28 21:16

Snyggt...!

Du är bra på att lägga ut bilder från olika miljöer... snyggt!!
Hoppas att loket på sista bilden går att ladda ned inom kort!

andreas_92 2011-01-28 22:10

3 bifogad(e) fil(er)
Lite mer bilder från min rutt.

Bild1: Visar Älvströmma C, där de främsta spåren är för pendeltågen. Sen kommer spåren för främst är snabbtågen, detta är den nyaste delen av stationen. Efter det kommer dom "gamla" spåren.

Bild 2 Visar stans största rangerbangård, som ligger i utkanten av stan närmare bestämt i förorten Järnestad, som från början också var ett eget samhälle.

Bild 3: Rangerbangården syns i bakgrunden. Den banan som syns närmast i bild hade och har nästan helt start- och slutstation i Järnestad, då vissa tåg idag går ända till "Centralen".

Gunter 2 2011-01-29 15:57

vad är det för spår på bild nr:3:confused:

alex 2011-01-29 17:07

Fina bilder allihopa! :)

Snickrade ihop ett litet testlandskap, så här kommer några bilder. :)

http://i924.photobucket.com/albums/a...5-15-14-53.jpg

http://i924.photobucket.com/albums/a...5-18-40-01.jpg

http://i924.photobucket.com/albums/a...5-19-10-73.jpg

bear 2011-01-29 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av alex (Inlägg 228552)
Snickrade ihop ett litet testlandskap, så här kommer några bilder. :)

Drägel, det där var riktigt snyggt.

ekankal 2011-01-29 22:32

alex, du imponerar mer å mer :applad::applad:.

(Förresten, ha'ru hittat ännu en ny himmel ;):)?)

lan 2011-01-29 22:50

Sommarlov och gräsdoft!!! BRAVO Alex!!!!

Mycket snyggt Alex, du är ju klart uppe i Ekan-klass!

baloo406 2011-01-30 01:16

man blir imponerad

av vad man ser. Tjusigt alla:tumme_upp::tumme_upp:

andreas_92 2011-01-30 02:26

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 228546)
vad är det för spår på bild nr:3:confused:

Det spåret heter Rail HD Vl... och finns på DLS. Author är fred24. :)

bastuper 2011-01-30 11:30

Himlen ser svensk ut. :applad:

alex 2011-01-30 14:22

Stort tack för era fina ord! :)

Ekan, nej det är inte någon ny himmel, det är fortfarande den från http://www.ibertrainz.eu/. En utav dom snyggaste som finns till trainz enligt mig.

ekankal 2011-01-30 21:27

4 bifogad(e) fil(er)
Normalt är det väl älgar i norrlandsskogarna nuförtiden.
Annat var det för, då kunde det dyka upp en "krokodil" helt plötsligt, och rälsgående dessutom :D:D.

lan 2011-01-30 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 228686)
Normalt är det väl älgar i norrlandsskogarna nuförtiden.
Annat var det för, då kunde det dyka upp en "krokodil" helt plötsligt, och rälsgående dessutom :D:D.

Ser att du redan varit på "krokodilen" med penseln! Det är ju din specialitet så när jag väl får Oc klar och uppladdad så har du som vanligt mitt tillstånd att klona och ladda upp egna varianter! (dörrar och fönster ser väldigt välputsade ut och så vill du väl inte ha det?).
Ganska kul det här: Jag bygger lok och vagnar i leveranskostym (lättare för mig) och du anpassar dom sen till verkligheten. Det kallar jag ett gott samarbete!!!
Du kan ju börja blanda sot och mögel i fernissan för Od kommer snart, och sen kanske Of (Oe lär ha funnits däremellan men den har jag ingen info om).

stickanw 2011-01-30 22:17

Krokodil

# 4391
Vackert Lan och Ekan men är ni säkra på att det är en krokodil och inte en Eligator.

Stickanw

stina 2011-01-30 22:44

Snyggt som vanligt...

Snyggt som vanligt.... kanon!

lan 2011-01-30 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 228689)
# 4391
Vackert Lan och Ekan men är ni säkra på att det är en krokodil och inte en Eligator.

Stickanw

Med tanke på att den gick på malmbanorna är det väl snarare en "Ren-Alligator"?

spyfrog 2011-01-31 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228687)
Ser att du redan varit på "krokodilen" med penseln! Det är ju din specialitet så när jag väl får Oc klar och uppladdad så har du som vanligt mitt tillstånd att klona och ladda upp egna varianter! (dörrar och fönster ser väldigt välputsade ut och så vill du väl inte ha det?).
Ganska kul det här: Jag bygger lok och vagnar i leveranskostym (lättare för mig) och du anpassar dom sen till verkligheten. Det kallar jag ett gott samarbete!!!
Du kan ju börja blanda sot och mögel i fernissan för Od kommer snart, och sen kanske Of (Oe lär ha funnits däremellan men den har jag ingen info om).

Oe loken var väldigt lika Of (eller snarare Of var lika Oe). Skillnaderna tycks främst ha varit att Oe byggdes genom ett sammarbete med AEG och Motala verkstad. Of byggdes av ASEA och ASJ.

ekankal 2011-01-31 00:14

stina: Tack :).
---------------
Lennart & stickanw: Hehe, å jag som trodde att det bara var jag som hade så dålig humor :D:D

ekankal 2011-01-31 11:50

3 bifogad(e) fil(er)
Tiden har stått ganska still i det lilla sammhället, men djurlivet har förändrats en del, nu strövar det t.o.m åsnor utefter spåren :D:D.

Iore 121 & 122 med ett 64-vagnars fullastat malmtåg, m.a.o "några" tusen ton som är ute och rör på sej :)

lan 2011-01-31 16:57

Jag hittar bara ett ord "MASSIVT"!

ekankal 2011-02-02 04:09

6 bifogad(e) fil(er)
Åsså mal vi på med ännu mer malmbana :).

Oc & Pa-lok ute på söndagskörning :D.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.