Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

lan 2011-02-17 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 230051)
Nu ska jag vara lite busig (hihi)
Lan vet inte om detta än, så ni som läser detta innom de närmasta tiden får reda på det innan han öppnar mailboxen :P

Men nu har hans fina A3 sluta skyffla kol upp i luften, utan istället flyger lätta fina snömoln iväg :)

Första testet resulterade i att Lan dopat sin sluga, kallad "barsebäck-heavy", ty den sprutar snö i tangentens riktning, och lite till..
Men sen blev det ordning på torpet :)

Vad bra att du lyckades!!! Skall bli spännande att testa! Bra jobbat!

rely 2011-02-17 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Pe4r (Inlägg 230054)
Rely, ser verkligen svenskt ut, hoppas jag hittar en del
försvenskande grejer att placera ut så även jag kan få lite "försvenskat" även på min bana, tjusiga vagnar också, funderade på om det var litt. 1135 och 773 men är inte säker på om spårvidderna är detsamma på dom.

tack så mycket :)

Jo spårvidden är den samma på vagnarna men de är dock inte svenska..
Har tankat dem ifrån en amerikansk sida, har glömt vilken..

GBSF 2011-02-17 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av henke327 (Inlägg 230055)
Snyggt, ser väldigt bra ut. Jag byggde på en 1000mm bana med ångtåg förut, men av ngn anledning blir mina print screen numera helt svarta så jag kan inte ta några bilder alls längre... Om någon vet ngt om detta får ni gärna höra av er till mig via PM så får vi inte massa OT i denna tråd...

Använd FRAPS?

Jockes 2011-02-17 18:15

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 230041)
Unknown Location: <kuid:78090:51004>

Och ja, jag använder TS2010 :) Men jag har slutat att bygga med "speed trees" tycker inte att dem var så snygga..

Då är det "UDFo15 engine config" du saknar. Låter som något tillbehör till Y6/Y7... Ingen aning om vart jag hittat den, men prova ladda ner Y6. Gjord av Lokkalle iaf :)
Och så ska jag försöka att inte gå OT, och visar lite bilder. Har byggt lite av en infart till den lilla orten :) Har försökt göra en repaint av Z4p:an till SJ-typ, men det gick inge bra, så SL-loket får dra godståg :rolleyes::) Översikt över hur orten ser ut.

ekankal 2011-02-17 18:19

3 bifogad(e) fil(er)
MYCKET fina bilder, och fint byggt, rely :).
---------------------------
Återgått från det tillfälliga pulet med Amerikanska tåg, till äkta svensk vara :).
Såg på några bilder, att Oc-loket även funnits i brun målning.
Då måste vi väl ha ett sådant oxå? ;):):D

EDIT: Snyggt Jockes.

lan 2011-02-17 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230097)
MYCKET fina bilder, och fint byggt, rely :).
---------------------------
Återgått från det tillfälliga pulet med Amerikanska tåg, till äkta svensk vara :).
Såg på några bilder, att Oc-loket även funnits i brun målning.
Då måste vi väl ha ett sådant oxå? ;):):D

EDIT: Snyggt Jockes.

Åhhh,
mumma för en "brunett"! Alla de blånerade loken från 10-20-talet målades bruna under 30-talet så du har att göra framöver! Märkligt att brunmålning kom ungefär samtidigt med nazismen, men var tid har väl sin favoritfärg, kantänka?

PS. Vill du "smutsa" ned panton så varsågod, du har ju "klartecken" att klona och manipulera!

Tack Ekan!

Jockes 2011-02-17 20:35

2 bifogad(e) fil(er)
Ekan, huuuuur kan det bli så snyggt?! ;):) Känns som om aktiviteten med Trainz ökat lite... Men det är bara trevligt! :) Men får hoppas ingen tröttnat på Screenshots från mig :rolleyes: Testade göra väldigt små (plogarna och lite brunare textur) ändringar på en Z4p-målning, tyvärr kan man inte göra fototexture till den modellen, men lika bra det, har inga bilder på dem.
Bilderna; en lokförare har gått in i personallokalen för att se vad han ska köra efter tomtåget :) Och ja... Gräset behöver klippas! :p

ekankal 2011-02-17 22:46

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 230096)
Då är det "UDFo15 engine config" du saknar. Låter som något tillbehör till Y6/Y7... Ingen aning om vart jag hittat den, men prova ladda ner Y6. Gjord av Lokkalle iaf :)
Och så ska jag försöka att inte gå OT, och visar lite bilder. Har byggt lite av en infart till den lilla orten :) Har försökt göra en repaint av Z4p:an till SJ-typ, men det gick inge bra, så SL-loket får dra godståg :rolleyes::) Översikt över hur orten ser ut.

Kom på när jag läser ditt inlägg, att jag faktiskt gjorde en ommålning till en SJ-variant på loket för länge sedan :).
Dock utan verklighetsförankring (9709, tillhörande Åseda lok-stn [lär väl knappast ha funnits i verkligheten]) :D:D.

Trevliga bilder du visar dessutom, ingen fara att man lessnar på dom inte :).

rely 2011-02-17 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230124)
Kom på när jag läser ditt inlägg, att jag faktiskt gjorde en ommålning till en SJ-variant på loket för länge sedan :).
Dock utan verklighetsförankring (9709, tillhörande Åseda lok-stn [lär väl knappast ha funnits i verkligheten]) :D:D.

Den skulle jag vilja ha!

Lägg upp den? :) Om du vill alltså.
EDIT: och spåret med! Galet snyggt

spyfrog 2011-02-17 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230124)

Det där spåret ser inte ut som korvtigers 891mm?

rely 2011-02-18 01:03

Lite till.

Ser bra ut Ekan, jockes!

Lite mer bilder ifrån den nya rutten..

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-14-10-74.jpg

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-17-12-16.jpg

korvtiger 2011-02-18 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 230080)
tack så mycket :)

Jo spårvidden är den samma på vagnarna men de är dock inte svenska..
Har tankat dem ifrån en amerikansk sida, har glömt vilken..

http://www.steammachine.com/slugsmasher/ss2_rstock.htm
Här är den :)

Jockes 2011-02-19 00:52

1 bifogad(e) fil(er)
Mycket snyggt lok Ekan! :) Det ser man gärna dunka fram genom skogen på min bana (som inte är så lång, enbart en station med spår åt vardera hållen, med liiite miljö runt :rolleyes:). Detta är det jag lyckats göra idag, får se om någon lyckas hitta "det" på den lilla bilden :rolleyes::) Och till rely såklart; riktigt snyggt!

stina 2011-02-19 00:58

Snyggt byggt...

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 230141)

Du verkar köra mitt stuk.. bygg inte på så stor yta.. utan detaljera mer... snyggt byggt.. kul med smalspår...ska testa detta frmåt..

rely 2011-02-19 02:11

Citat:

Ursprungligen postat av stina (Inlägg 230250)
Du verkar köra mitt stuk.. bygg inte på så stor yta.. utan detaljera mer... snyggt byggt.. kul med smalspår...ska testa detta frmåt..

Jag försöker att inte bygga bredare landskap än 1-2 base borads ifrån "Cab View".
Detaljer är viktiga för det ger mer liv åt spelet :)

Jockes 2011-02-19 14:48

4 bifogad(e) fil(er)
Känns som om man kan ladda upp den vädrade Yp:an (säger man så?) på Downloads snart, bara taket som ska få en lite mörkare färg. Bilder vill ni väl antagligen ha också, så här kommer dem, från en camping med utsikt mot en bondgård :) Börjar från den lilla stationen, där tågen har tågmöte, till ut på lande... juste, hela banan är ute på landet :rolleyes::) Bondgården är inte riktigt klar än, ska dit lite träd, buskar, gräs, djur & sånt.

rely 2011-02-19 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 230265)
Känns som om man kan ladda upp den vädrade Yp:an (säger man så?) på Downloads snart, bara taket som ska få en lite mörkare färg. Bilder vill ni väl antagligen ha också, så här kommer dem, från en camping med utsikt mot en bondgård :) Börjar från den lilla stationen, där tågen har tågmöte, till ut på lande... juste, hela banan är ute på landet :rolleyes::) Bondgården är inte riktigt klar än, ska dit lite träd, buskar, gräs, djur & sånt.

Ser super bra ut! :tumme_upp:

ekankal 2011-02-19 16:01

5 bifogad(e) fil(er)
Riktigt tjuuusigt Jockes :).
-----------------------
Kör väl vidare på landsbygdsstuket.
J1339, på en numera så gott som nerlaggd bibana till inlandsbanan (trafikeras endast av ett fåtal timmertåg i månaden idag), med ett av dom sista passagerartågen som gick på denna bana, någon gång nittonhundrakallt (eller om det var varmt, de' e' ju sommar på bilderna :D:D).

stina 2011-02-19 19:48

Magnifikt... Ekankal.....

Du är bra både på att bygga banor o tillhandahålla objects (tillsammans med andra) skärpan i dina bilder måste bero på grafikkort?... får ej till det på samma vis som du... SNYGGT!

lan 2011-02-19 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av stina (Inlägg 230312)
Du är bra både på att bygga banor o tillhandahålla objects (tillsammans med andra) skärpan i dina bilder måste bero på grafikkort?... får ej till det på samma vis som du... SNYGGT!

Ekan är så stadig på handen när han tar "shots" att det blir så skarpt. Lika stadig på handen som när han målar! Man måste "krama" av avtryckaren (= PrtScr) mjukt ;-)

Han kommer aldrig att tala vilket grafikkort han använder, det är säkert ett av NASAs senaste ?-}

Varis 2011-02-20 03:22

Jätte snyggt Jockes. En klar talang. :)

ekankal 2011-02-20 17:19

7 bifogad(e) fil(er)
Tog en tur förbi "körka" och dom gammla statarbostäderna med Golfen idag :D:D.
Tror att det är dags att byta stötdämpare på den, för j..lar vad den krängde i alla kurvor :D:D.

marmar 2011-02-20 17:52

Snyggt!!:drool:
Var hittade du bilen??

Pe4r 2011-02-20 18:50

Kan man köra bilen också eller? :)

svenolov 2011-02-20 18:57

SJ YBo6

1 bifogad(e) fil(er)
Idag var jag ute och testade blocksträckor mellan Bergaryd och Hedebo. Jag passade samtidigt på att provköra vår experimentmodell av SJ YBo6 gjord av Lokkalle. Och det var en riktig trevlig upplevelse, med hytten som numera är placerad på rätt ställe.

STL-teamet har fått den äran att "modernisera" YBo6 till Trainz 3.3, med tillstånd från Lokkalle. Det blir mycket godis framöver, kan jag lova, då YBo6 är en av mina främsta favoriter. Jag har faktiskt provkört en i verkligheten, fast det får jag egentligen inte tala om. Men förresten så är det preskriberat nu.
-

Varis 2011-02-20 21:02

Vart i hela friden fick du denna golfen ifrån?

ekankal 2011-02-20 22:19

1 bifogad(e) fil(er)
Finns på DLS, i lite olika färger, och den går att köra med.

spyfrog 2011-02-21 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230275)
Riktigt tjuuusigt Jockes :).
-----------------------
Kör väl vidare på landsbygdsstuket.
J1339, på en numera så gott som nerlaggd bibana till inlandsbanan (trafikeras endast av ett fåtal timmertåg i månaden idag), med ett av dom sista passagerartågen som gick på denna bana, någon gång nittonhundrakallt (eller om det var varmt, de' e' ju sommar på bilderna :D:D).

Två frågor ekankal:
1) Vägarna i de här bilderna, vart har du fått tag på dem? De ser så svenska ut.
2) Vägövergången - är det den gamla svenska övergången från STW?
Du råkar inte veta när man började använda de där trafikmärkena - jag försöker bygga 1950 tal och jag har uppfattningen att de inte såg ut så där då?

ekankal 2011-02-21 11:25

8 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 230529)
Två frågor ekankal:
1) Vägarna i de här bilderna, vart har du fått tag på dem? De ser så svenska ut.
2) Vägövergången - är det den gamla svenska övergången från STW?
Du råkar inte veta när man började använda de där trafikmärkena - jag försöker bygga 1950 tal och jag har uppfattningen att de inte såg ut så där då?

Asfaltvägen, som heter "Vag asfalt 3" (kuid 36713:37021) TROR jag finns på någon av Sv. Tåg-skivorna.
Grusvägen heter "Dirt Road 2 lane", och ska finnas inbyggd (fast jag har målat "min" lite mörkare)

Vägövergången (samma som på första bilden) är STW's "vanliga" pkt.
Är osäker på tidsepoken, men i min ungdom, TIDIGT 60-tal, såg dom ut sådär i.a.f.
------------------------
Några blandade bilder, på lite blandade, modernare, tåg :).

Varis 2011-02-21 23:15

vackra stadsbilder. Något jag tycker att bygga i Trainz är just stader.

rely 2011-02-22 00:28

Galet snyggt Ekan :drool:

Det är inte lätt att hitta snygga 3fota Ånglok till trainz.. Skulle jag ta mig tiden att lära mig hur man bygger så skulle jag vilja sätta mig och bygga Loket "Stor tysken".. Men Men här är ett Amerikanskt ånglok som kommer ifrån Colorado på min test rutt..

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-12-16-86.jpg

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-11-37-48.jpg

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-10-15-36.jpg

http://i1140.photobucket.com/albums/...3-09-49-89.jpg

henke327 2011-02-22 00:59

Citat:

Det är inte lätt att hitta snygga 3fota Ånglok till trainz..
Kolla på DLS efter:

- engardin
- thusis
- raethia

Det är tre snygga ånglok som är 1000mm, det kanske kan funka med vissa modifikationer...

EDIT: Sök även efter BR99 5001 och BR99 6001...

spyfrog 2011-02-23 00:20

1 bifogad(e) fil(er)
Z4p vid Ryssjön, kanske runt 1960 talet?
Utglesning av skogen pågår, den är för FPS ätande. Har väl redan tagit bort 2/3 av de ursprungliga träden och kommer nog att ta bort flera. Övriga detaljer försöker jag lägga till.

Bifogad fil 40624

Pe4r 2011-02-23 02:18

3 bifogad(e) fil(er)
Nu har man tagit sig en provtur med ett litet ånglok - diesellok insåg jag att det var då jag väl kom i körläge, men men, tycker ni det ser verklighetstroget ut med ett litet lok med 2 fullstora vagnar?

Vad kan vikten vara på respektive och vad kan dragvikten vara på ett sådant lok?

Bild 2 och 3 är 3 st vagnar som jag nyligen hittade - troligtvis här på forumet,
riktigt snygg var dom!

ekankal 2011-02-23 03:23

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Pe4r (Inlägg 230676)
Nu har man tagit sig en provtur med ett litet ånglok - diesellok insåg jag att det var då jag väl kom i körläge, men men, tycker ni det ser verklighetstroget ut med ett litet lok med 2 fullstora vagnar?

Vad kan vikten vara på respektive och vad kan dragvikten vara på ett sådant lok?

Bild 2 och 3 är 3 st vagnar som jag nyligen hittade - troligtvis här på forumet,
riktigt snygg var dom!

Ett tips, vill du ha ett "riktigt" T44-lok, så ladda ner Marcus lok härifrån http://www.e-buzz.se/forum/showpost....78&postcount=1.
-------------------
Infranords Mak1206 DLL33290 med makadamtåg, är ute på uppdrag :).

Rc611 2011-02-23 08:44

Ekan, vart hittade du SJ Centralstationshuset i ditt förra inlägget?

ekankal 2011-02-23 14:57

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Rc611 (Inlägg 230682)
Ekan, vart hittade du SJ Centralstationshuset i ditt förra inlägget?

Det ingår i det här paketet http://www.trainz.org/ptt/_download/...idemopack.html, tillsamman med en massa andra fina hus
(men som vanligt, har jag målat om mitt, passade på att fixa till en riktig SJ-logga oxå ;):D).
------------------------
Green Cargo lämmnar precis med "gröna linan" (andelinds namn på tåget ;):D)
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....37&postcount=1

marmar 2011-02-23 15:38

4 bifogad(e) fil(er)
Snygga bilder allihopa!!:tumme_upp:
Visar några bilder från min bana:)

benkegbg 2011-02-23 19:42

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230693)
Det ingår i det här paketet http://www.trainz.org/ptt/_download/...idemopack.html, tillsamman med en massa andra fina hus
(men som vanligt, har jag målat om mitt, passade på att fixa till en riktig SJ-logga oxå ;):D).

Hej Ekan !
Grymt snyggt och stort tack för hjälpen med länk till en massa saker.
Jag tycker det oftast är lite svårt att veta vad man egentligen laddat ner. Här är ett tips: Öppna ContentManager och klicka på "Today". Det kommer då upp en lista på det man lagt in i CM just då.
Jag brukar markera listan och kopiera (ctrl-c). Sedan klistrar jag in texten i exvis Word. Skriver ut och så har jag en förteckning på innehållet i CM.
Här bifogar jag en lista på vad som fanns just i "niffidemopack" som Ekankal just visade oss en länk till.
Hälsningar

Nils Blid 2011-02-23 21:09

Bra idé!

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.