Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Positiva tråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20236)

bönan 2016-05-15 00:17

Riven kontaktledning, 3.5 timmars övertid, kom precis hem. Skulle ha varit hemma 20:30... En dag till, sen semester i England! :tumupp:

bönan 2016-05-27 13:33

I höst ska jag åka till USA för första gången. 2 dagar i New York, tåg kust till kust via Chicago och 3 dagar i Los Angeles. Satan vad man längtar till september nu...:grin:

Jockes 2016-05-27 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 302195)
I höst ska jag åka till USA för första gången. 2 dagar i New York, tåg kust till kust via Chicago och 3 dagar i Los Angeles. Satan vad man längtar till september nu...:grin:

Låter som en sjukt häftig upplevelse!! :drool: Själv skulle jag dock gärna bila kust till kust, men digga massa tåg längs vägen :D

För min del blir det dock tågluff i höst! Jag och några polare som tar studenten i sommar ska ut och tågluffa i en månad ungefär genom en hel del länder :) (Sverige-Danmark-Tyskland-Polen-Slovakien-Ungern-Rumänien-Serbien-Kroatien-Slovenien-Italien-Schweiz (utom stopp däremot, fyfan, alla pengar adjö :grin::grin::grin:)-Österrike-Tyskland-Danmark-Sverige blir det troligen!)

Totte 2016-06-28 12:58

Hej!
Min laptop Acer var varm när jag kör tåg med OR. Så äh, jag måste fixa bort höga värme för första gången. Jag kollade först Yuotube video hur man demontera laptopen. C:a 30 skruvar och 5-7 anslutningar. Tog isär fläkten och ramla av stolen fick jag se jätte tjock damm. Sen lyckades jag montera rätt. Hela jobbet tog tre timmar. Så nu fungerar laptopen bra.:Yeah:
Kanske spar jag massa pengar på det.

mikban 2016-07-13 22:31

Jahapp då blev man 32.. tiden går fort, ibland fort. Ändå är jag tacksam för alla goda människor som gjorde denna dagen fantastisk! :)

Jonatan 2016-08-26 02:49

Efter 5 år på hyllan och ett ackbyte har äntligen min bogserbåt Catherine fått känna på Runns vatten för första gången. :)

http://i.imgur.com/8eWwu2K.jpg
http://i.imgur.com/S1K1M4u.jpg

wase 2016-08-26 15:00

Såå läckert... Det är något visst med bogserare...

Jag byggde SMIT Rotterdam på 70-talet, men den försvann vid ett inbrott i vårt förråd. Skall bygga HMS Visborg när jag går i pension, gjorde värnplikt ombord på henne...
.

Jonatan 2016-08-26 22:11

Det var synd, men jag tror HMS Visborg blir ett bra bygge.

Ja, bogserare är ju nåt man kan använda och inte bara köra runt med. Planerar att bygga en mindre pråm eller två som hon kan dra runt, kanske ett par "carfloats" med ett par mindre detaljerade amerikanska godsvagnar uppepå. :)

Dson 2016-08-31 20:10

Efter 3,5 år på samma arbetsplats levererade jag idag lastbilen till den nya ägaren och avslutade min anställning på det åkeri jag kört för :)

Imorgon bitti drar jag igång på ett nytt jobb, där jag kan se fram mot bättre lön, arbetstider, att få komma hem istället för att ligga ute i veckorna, nya utmaningar och varierande arbetsuppgifter. Spännande och roligt!:)

Jockes 2016-09-22 20:40

Efter lång jäkla slit med att ha kört trädgårdsbilen i Södertälje kommun åt Telge Återvinning sen mars tar jag nu en välförtjänt semester på 30 dagar med 2 polare och åker ut och tågluffar!! Vi ses om en månad forumvänner!!! :grin:

Jockes 2016-12-10 21:20

1 bifogad(e) fil(er)
Återigen hemma (och har så varit någon månad). Blev 10 dagar längre än planerat då jag stack och träffa en mycket trevlig person i Rumänien efteråt :visslar:

Direkt ringde gamla jobbet när jag inte ringt då jag sa att jag skulle ha kommit hem (vi skrev inget nytt kontrakt och därför var jag borta ännu längre) och det krisade såklart... Så nu har jag återigen jobb på återvinningen i stan sen 4 veckor och kör sopbil, denna gång 2-facksbil (Kartong/Well&returpapper). Tyvärr med Volvo så jag är inte helt positiv :grin:

Och nu försöker jag återigen återuppta Trainz'andet, än så länge med TS2010 tills jag uppdaterat datorn så den klarar av TANE :) ska försöka få hjälp av en polare med det dock, kan inget alls om det här med datorer... Annars får nån gärna komma med tips om vad som är bra att ha för prestanda till en dator som det lär köras en hel del TANE på!

EDIT: en bild på "pärlan" också:

Mikey 2016-12-11 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 304959)
Tyvärr med Volvo så jag är inte helt positiv :grin:

EDIT: en bild på "pärlan" också:

Nä, inte klaga nu. Du har en ny och fin lastbil i alla fall... :)

På mitt jobb har har vi en liknande lastbil fast helt slutkörd av sedan länge utgången modell (Volvo FL6 Intercooler '96) som jag får ta en liten sväng med ibland. Det skall tydligen vara en av de allra första helautomatiska lastbilarna som Volvo byggde och den är helt hopplös att köra med. Är som om det sitter en liten gubbe med slägga i växellådan och bilen mest skuttar omkring i stället för att rulla mjukt. Samt så är servostyrningen hyfsat slut. Så du kunde ju ha haft det mycket värre... ;)

Dson 2016-12-12 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Mikey (Inlägg 304969)
Nä, inte klaga nu. Du har en ny och fin lastbil i alla fall... :)

På mitt jobb har har vi en liknande lastbil fast helt slutkörd av sedan länge utgången modell (Volvo FL6 Intercooler '96) som jag får ta en liten sväng med ibland. Det skall tydligen vara en av de allra första helautomatiska lastbilarna som Volvo byggde och den är helt hopplös att köra med. Är som om det sitter en liten gubbe med slägga i växellådan och bilen mest skuttar omkring i stället för att rulla mjukt. Samt så är servostyrningen hyfsat slut. Så du kunde ju ha haft det mycket värre... ;)

Men hjälp, finns det fortfarande åkerier som kör med sånt gammalt skrot?

Jag kör en FH 480 -08 lastväxlare med snart 80k mil på mätaren, den tycker jag är gammal och börjar på att bli risig. Antar att jag inte ska klaga så mycket :D

Mikey 2016-12-12 21:22

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 304977)
Men hjälp, finns det fortfarande åkerier som kör med sånt gammalt skrot?

Jag kör en FH 480 -08 lastväxlare med snart 80k mil på mätaren, den tycker jag är gammal och börjar på att bli risig. Antar att jag inte ska klaga så mycket :D

Tja, åkeri och åkeri... :visslar: FL6'an har skåpet bortplockat och är i stället utrustad med en gigantisk dieseldriven tryckluftsgenerator på x antal hundra hästkrafter som vi använder för att sätta sprutt på jetmotorer när startmotorn på dessa av någon anledning är ur drift. Lyckligtvis händer det dock inte ofta. Som jag förstått det rullade bilen som sopbil de första 15 åren. Numera klassad som motorredskap med dispens så jag får köra den på B-körkort inom inhägnat flygplatsområde.

Dock har företaget en halvstor flotta av vanliga lastbilar med skåp också. Dessa är dock av nyare snitt och jag kör inte dem. Om jag inte minns helt fel är det drygt ett halvdussin Scania P94 årsmodell 97-99, 3-4st Volvo FM7 av samma årgångar och sedan tre lite större "kungar" i flottan. 2st Scania 124L årsmodell 2000 och en Volvo FM12 årsmodell 1996. De är 11-12m långa och får inte köra med släp...

Jockes 2017-10-17 21:12

Mycket har hänt i livet sen sist. Blev fast anställd på Telge Återvinning (köra sopbil) i april, inte med den bilen som jag visade bild på tidigare, utan en nyare Mercedes Econic, och nu, i måndags fick jag tillgång till min lilla hyresrätt-etta i Södertälje centrum! :) 26kvm "stor", men förhoppningsvis blir den fin! Nyrenoverat kök dessutom. Och i November ska det ut i Europa och åka lite mer tåg :tumme_upp::foto:

http://jowahlen.se/bildgalleri/Jobbi...gen_171011.JPG
Bild på nya bilen

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.