Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   T44 - Om intresse finns. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27870)

andreas_92 2010-11-18 22:40

fint.. fint.. ser mycket bra ut !:tumme_upp:

Marcus Gustavsson 2010-11-20 13:18

Skulle importera den nya versionen av loket till trainz, och får nu error message:
Error: Container 'a_koppel' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'a_luft_0' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'a_luft_1' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_koppel' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_luft_0' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_luft_1' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 1101\T44body.im'

Några förslag på vad F*N som hänt och hur jag löser det ?

ekankal 2010-11-20 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 223369)
Skulle importera den nya versionen av loket till trainz, och får nu error message:
Error: Container 'a_koppel' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'a_luft_0' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'a_luft_1' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_koppel' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_luft_0' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.
Error: Container 'b_luft_1' does not have an 'att-parent' tag which is required to reference an attachment point.

Har herrn' ändrat något i configfilen, måntro?

Marcus Gustavsson 2010-11-20 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 223370)

Nej, jag har bara ändrat .im filen, och det enda som vart ändrat i den var självaste meshen för loket, inga attachments..

MatsH 2010-11-20 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 223369)

En vild gissning bara:
Har du råkat att bara exportera själva loket, utan attatchmentpoints???

Lycka till .... Mats :)

Marcus Gustavsson 2010-11-20 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 223373)
En vild gissning bara:
Har du råkat att bara exportera själva loket, utan attatchmentpoints???

Lycka till .... Mats :)

Nej, den tanken slog mig med, så jag gjorde ett försök där jag exporterade när allt var markerat, men det blev ingen skillnad.

Marcus Gustavsson 2010-11-20 14:32

Vet inte vart jag ska börja, men jag vet hur detta kommer att sluta...

Fick tipset att använda mig av PEV programmen, för att det skulle då arbeta runt buggarna, men det hjälpte ta mig f*n inte heller, Trainz är en totalt värdelös programvara om den inte klarar av att importera en nyare version av något som faktiskt redan fungerar, en programvara så full med buggar som trainz är ingen färdig programvara, det är en alpha version..

För jag har listat ut att problemet ligger i att Trainz nu tvärvägrar att ladda .IM filen, den vägrar till och med att ladda dom gamla versionerna av .IM filerna.

Mina tidigare problem har jag ändå lyckts lösa, men detta hittar jag ingen lösning på, då till och med dom rekommenderade lösningarna inte fungerar.

För som det är nu, så är trainz INTE en färdig produkt, för det har ALDRIG funnits en önskan från Auran att det ska vara det.

ekankal 2010-11-20 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 223382)
Vet inte vart jag ska börja, men jag vet hur detta kommer att sluta...

Fick tipset att använda mig av PEV programmen, för att det skulle då arbeta runt buggarna, men det hjälpte ta mig f*n inte heller, Trainz är en totalt värdelös programvara om den inte klarar av att importera en nyare version av något som faktiskt redan fungerar, en programvara så full med buggar som trainz är ingen färdig programvara, det är en alpha version..

För jag har listat ut att problemet ligger i att Trainz nu tvärvägrar att ladda .IM filen, den vägrar till och med att ladda dom gamla versionerna av .IM filerna.

Mina tidigare problem har jag ändå lyckts lösa, men detta hittar jag ingen lösning på, då till och med dom rekommenderade lösningarna inte fungerar.

För som det är nu, så är trainz INTE en färdig produkt, för det har ALDRIG funnits en önskan från Auran att det ska vara det.

Funkar inte clonan nu heller, som jag skickade ?
Det är väl den "näst senaste" .im-filen i den, eller har du hunnit med ännu fler?

Marcus Gustavsson 2010-11-20 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 223387)
Funkar inte clonan nu heller, som jag skickade ?
Det är väl den "näst senaste" .im-filen i den, eller har du hunnit med ännu fler?

Den fungerar, men jag hade en senare version än den, som hade en grafisk uppdatering för dörrkanterna, men det fungerar tydligen inte att kopiera in filerna från din kopia till det riktiga loket, det har get upp totalt.

ekankal 2010-11-20 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 223390)
det riktiga loket, det har get upp totalt.

Inte helt :).
Kolla din mail om en stund.

Marcus Gustavsson 2010-11-20 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 223410)
Inte helt :).
Kolla din mail om en stund.

Kollar om en stund då. ;)

lan 2010-11-20 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 223370)

Om CM säger så så saknas taggen att-parent "default" i dom containarna, lägg dit dom!

Marcus Gustavsson 2010-11-20 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 223416)
Om CM säger så så saknas taggen att-parent "default" i dom containarna, lägg dit dom!

Det löste dom problemen, men problemet kvarstår att Trainz fortfarande vägrar ladda meshen, vilket gör loket värdelöst, varför det slutat ladda .IM filen har jag ingen aning om, det .IM filen visar sig utan problem i andra program som kan avläsa .IM filer.

Marcus Gustavsson 2010-11-20 23:07

Trainz är helt klart det konstigaste program jag NÅGONSIN jobbat med...

För nu helt plötsligt så bestämde det sig för att fungera, utan att jag hade gjort något ?

Jaja.. bara att fortsätta arbetet antar jag.

Marcus Gustavsson 2010-11-21 01:14

Nu fungerar allt som det ska, loket har ett par nya detaljer, det är även utrustat med en ny engine config från Korvtiger, som han även har lyckats väldigt väl med!

http://i185.photobucket.com/albums/x...0-46-48-09.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x...0-48-08-95.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x...0-48-42-24.jpg

Närmar sig så smått, men Trainz sliter på nerverna då det har en viss tendens att hitta på jävelskap, men jaja, utan problemen så hade jag ju inte haft lösningar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.