Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C20 Till TRS 2006!? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11076)

alex 2007-01-23 22:13

Det är verkligen mycket mycket bra jobbat SVoyager!!:tumupp:
En jätte fin C20!! :)

Jonmpa 2007-01-23 22:49

Ja, jag har Trainz Railroad Simulator alltså TRS 2006 and now to the problem: I stand at Fruängen and have started the engine and fixed the destination so it stands Mörby Centrum on the train.
And i can open the doors without any problems but when i push the red button on the microphone or on the doorpanel the doors is still open and the only things happend is that the doorlamp turn off.
I can also say that i stand by the station with the right side of the train to the platform sometimes when i pushed close the doors button and try open the doors button on the doorpanel then the doors is closing without any sound otherwise i sometime drive by the keyboard Q to release brakes and W to accelerate and X to slow down.

The big question is why can't i close the open doors when i just have started the engines and just opened the doors

I HOPE YOU CAN READ IT BETTER NOW, MY ENGLISH IS NOT GOOD.
FRIENDLY JOHNNY NILSSON

SVoyager 2007-01-24 05:49

hmm intressant problem. Tack för översättning. Jag ska försöka att göra samma på min sida.

Problemet händer på varje station? When you load your layout, does the train already stands at a station or do you need to move it to a station (fruängen)? Kan du försöka att flytta tåget mellan två station och ser om problemet händer även om det inte finns en station??

SV

Jonmpa 2007-01-24 08:41

When i started and start the Trainz-Driver there was three to five error messages:

1: A nonfatal error occured

Stack dump:

function $void@GameObject::PostMessage(GameObject, string, string, float), line 1
function $void@c20ab::testrightclosed(), line 1088

And in the bottom of this i clicked continue

2: -//- -//- -//- i mean that is was the same errortext like in errormessage number one

3: A nonfatal error occured

Thread Exception ER NullReference, line 142 file

Stack dump:

function $voidbool@ubahnStation::
PerformMassStoppedLoad(Vehicle, string) line -1
function
$void@ubahnStation::ThreadPerformMassStoppedLoad
(Vehicle, string), line 315

4: Gameobject::PostMessage() illegal major or minor string

Stack dump:

function $void@GameObject::PostMessage(GameObject)
(string, string, float), line -1
function $void@c20m::testrightopening()
line 759

5: Gameobject::PostMessage() illegal major or minor string

Stack dump:

function $void@GameObject::PostMessage(GameObject)
(string, string, float), line -1
function $void@c20m::testrightopening() line 813

And now to the problem:

When i placed this train by Fruängen(Is not a UbahnStation)
in surveyor there was a green arrow over the train engine that i wanted to go backwards and a red arrow over the chosed forwarding train engine
and i saved the session with this train by Fruängen.

Yesterday:
I tried to close the doors from the backward engine and there was no problems with that but i understood that i not wanted to go to the backward engine to close the doors at all the stations by the line

And today:
I needed to push close, open and close before the doors was closing and the yellow doorlamp turn off but the red button on the microphone does'nt work to close the doors

And at the next station Västertorp:
I needed to push close, open, close,
open and close before the doors was closing but this time the doorlamp were not turn off and i could not drive away by pushing the startbutton by the drivers door

And between Fruängen and Västertorp:
I needed to push close, open and close before the doors was closing but the yellow doorlamp was still on and i could not drive away by pushing the startbutton by the drivers door.

END OF STORY
SLUT PÅ MEDDELANDET

If you know think that the message illegal major or minor string means that i have some illegal materials in this session, is not so, i bought this TRS 2006 at Webbhallen and i downloaded the stations with Download helper the same thing with C20.

Yes it seems to happend at every station.
Is your downloadlink in this tread complete?

Friendly Johnny Nilsson
Mvh Johnny Nilsson

svenolov 2007-01-24 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
........
If you know think that the message illegal major or minor string means that i have some illegal materials in this session, is not so, i bought this TRS 2006 at Webbhallen and i downloaded the stations with Download helper the same thing with C20.
.............

Jag kan svara lite generellt på detta, men SVoyager måste undersöka det första felmeddelandet du får.

The message "illegal major or minor string" har ingenting med material att göra. Det är en ren program-teknisk detalj. Förmodligen ett följdfel av det första meddelandet.

I och med att du fortsätter när första felet uppstår, har programmet (skriptet) redan spårat ur. Man måste alltså lösa det första felet först innan man kan felsöka vidare. I det flesta fall, när man löst det första problemet, så uppstår inte de följande längre.

Jonmpa 2007-01-24 12:03

Tack för svaret och hoppas SVoyager lyckas hjälpa mig. Mvh Johnny Nilsson

ossart 2007-01-24 12:14

Hejsan skulle ni kunna hjälpa mig med att få C20 att funka till TRS2006. Jag har försökt att få den att funka men när jag klickar på den i railyard så syns den inte och inte heller går det att sätta den på ett tåg spår heller i syvreyor heller. Jag vill också kunna köra den precis som ni i forumet kan det skulle vara bra att få den att funka. Plus att när jag försökte hitta hornljudet för att kunna ladda hem det så gick det inte! Vill verkligen ha hjälp av er skulle bli jätte glad om jag fick hjälp!

Jonmpa 2007-01-24 12:50

Ja, nu har jag löst mysteriet med varför det blir felmeddelanden på min sesion tror jag:

Jag satte nyss upp en testbana med ett C20 och ett godståg och satte upp industrier, Hamn och Flygplats.
Och satte så att C20:an startade från Station A6 och gick till hamnen och flygplatsen fortfarande med röd pil i framänden av tåget och jag märkte direkt hur bra och smidigt det ska gå att köra, bromsa, starta, öppna och stänga dörrarna på denna C20 modell och dessutom inga felmeddelanden, jag har helt enkelt satt ut stationer utan stöd för C20 tåget om man säger så i Stockholms Tunnelbana som jag själv byggt, därför är det hackigt och ryckigt i tåghytten och under körningen, meningen är att det ska gå att röra sig med pilen i jättesnabb fart, men så är det inte på Stockholms tunnelbana som jag byggde. Mvh Johnny Nilsson

Jonmpa 2007-01-24 13:27

Så här ser scripten ut för plattformarna Platform 150m som jag använt till Fruängen, Västertorp och Hägerstensåsen med flera:

include "Trainz.gs"
|include "bahnsteig 150.gs"
class CustomObject isclass Nullstation 300
(
public void init(Asset self)
(
inherited(self);
//...
)
);

Så här ser scripten ut för samtliga inomhusstationer alla av typen "Adenauerplatz" såsom Midsommarkransen och Hornstull ser scripten ut så här:

include "Trainz.gs"
include "SmallStation.gs"
class CustomObject isclass SmallStation
(
(
inherited(self);
//...
)
);

Och så här ser scripten ut för stationerna av typen 1 Platform 350m såsom Sätra, Liljeholmen och T-Centralen övre plattformarna

include "Trainz.gs"
include "bahnhof 1 Gleis.gs"
class CustomObject isclass bahnhof 1 Gleis
(
(
inherited(self);
//...
)
);

THE END!
Mvh Johnny Nilsson

Affe 2007-01-24 14:33

Jag tror att det var en engångsbug som jag kallar det! :rolleyes:
Och undrar om du ska sätta ljud på hyttdörrarna!!

svenolov 2007-01-24 16:04

C20 - Dörrfråga

Hur är det tänkt att dörrarna ska fungera vid en station med passagerarstöd, när man avänder en autopilot?

UP6936 2007-01-24 17:14

Dom standardstationer för t-bana som finns på DLS rymmer bara 2 C20, vad jag kunnat se. Max tillåten tåglängd i verkligheten för trafiktåg är 3 C20 enligt SL TRI Tub, längre tåg får inte plats på stationerna. I depå tillåts 6 vagnar.

Det finns ingen klart uttryckt maxlängd för vagntransporter eller bärgningar så sommaren 2005 gick ett 4-vagnars C20-tåg i bärgning Alvik-Högdalendepån. Det var en vagn (2258) som skadats allvarligt vid en urspårning i Alvik som skulle tas hem efter att ha stått i vägen på spår A i Alvik en vecka eftersom ingen lyckats klura ut hur man skulle få hem den utan att bryta mot TRI Tub. Men si det listade jag ut.....

6 vagnar är alltså den maximala tåglängd med säker multippelkoppling, längre tåg kan leda till signalbortfall i bakre änden av tåget och att de bakre vagnarna därmed inte lyder föraren utan hittar på egna saker.

Motsvarande för Cx är 8 resp. 16 vagnar (men jag har en bekant som kört 24 vagnar i depå utan problem).

//Lars S

PS. SL TRI Tub = Storstockholms Lokaltrafiks Trafiksäkerhetsinstruktion för Tunnelbanan. DS

SVoyager 2007-01-24 21:57

Har försökte att hitta problemet som du har beskrivit jonmpa (tack, det var mycket bra information). Jag har hittat problemet, tror jag. Den är lätt att hitta för när man sätta tåget på en station ska buggen händer. Om du sätta tåget utanför en station, bara på spåren ska buggen inte händer. Jag vet varför det gör det.

Det är kanske en gammal bug också för jag tror att jag inte har arbetat på det i v0.8. Ändå är den en vicktig bug, ska försöka att fixa och ska släppa v0.9 så snart som möjligt. Det låter som v0.9 ska vara en bugfix version.

För tillfället behöver du bara att flytta tåget utanför stationen, flytta den på ett enkel spår.

För v0.9 är en bugfix version, nu är det dags för att ni ska skriva alla buggar som finns. Stort eller små bug, jag behöver att veta dem för att kunna fixa det mesta!!

Jonmpa 2007-01-25 00:14

Härligt!!! Du är en riktig klippa, LYCKA TILL!!! Mvh Johnny Nilsson

SVoyager 2007-01-25 06:42

Har just insett att content manager har inte sparat den läsmig och den destination listan fil så det var bara normall att ingen kunde hitta dem två filar.... här finns dem!

läsmig:
www.svoyager.com/files/Readme_swe.doc

destinations listan:
www.svoyager.com/files/DestinationListan.xls

SV

Jonmpa 2007-01-25 17:23

Jaha nu har jag upptäckt förvisso en mindre viktig grej, men ändåNär jag sätter ut tåget mellan Fruängen och Västertorp och sparar ändringen att jag satt tåget mellan stationerna istället och går till Driverläget då utan förvarning när jag öppnar kartan för att leta mig till mellan Västertorp och Fruängen och zoomar in i kartan så ser jag att tåget börjat röra på sig och stannar inte förrän vid Västertorp, så ska det väl inte heller vara att när man satt tåget mellan två stationer ska tåget utan att man bett om det rulla till närmaste station, samma sak igår när jag satte tåget närmare Fruängen så rullade det in till Fruängen, trodde då att det kunde bero på att bron till Fruängen från Västertorpshållet lutade neråt, så att tåget var i nerförsbacke, men där jag satte tåget närmare Västertorp nu där var det plant så vitt jag kunde bedömma, det kanske är ännu en bugg. Mvh Johnny Nilsson

odd 2007-01-26 16:54

Jeg må bare si at C20 er noe av det beste som har skjedd med Trs.
Har et lite problem. Når jeg kjører et c20 med drive to så virker den kjempefint , men så fort jeg bruker to c20 fra forskjellige stasjoner så virker ikke dørene og approaching station indicatoren på nr 2.
Jeg bruker Utun skinner og Premetro island station som stasjoner.Jeg har Trs2006 med sp1. er det noen som har samme problem.

MVH
Odd

Arre 2007-01-26 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av odd
Jeg må bare si at C20 er noe av det beste som har skjedd med Trs.
Har et lite problem. Når jeg kjører et c20 med drive to så virker den kjempefint , men så fort jeg bruker to c20 fra forskjellige stasjoner så virker ikke dørene og approaching station indicatoren på nr 2.
Jeg bruker Utun skinner og Premetro island station som stasjoner.Jeg har Trs2006 med sp1. er det noen som har samme problem.

MVH
Odd

Har du laddat ner de senaste verisionerna?
Jag hade lite prblem med de första i början.

Det kan även bero på om du har fler än en verision installerad.
Testa att ta bort allt och ladda ner det senaste paketet.

Lycka till! :)

odd 2007-01-26 19:08

Takk for svaret.
Jeg prøvde og slette alle c20 og la inn V.08 igjen ,men har forsatt samme problem. Bruker 6 sett med vogner a 2 c2oa-b + 1 c20m. Får også en bråte med feilmeldinger:
gameObject: Postmessage()illegal major or minor string
Stack dump
Function$void@GameObject: Postmessage (GameObject),string,stringFloat),
line-1
function$void@c20m: testrightclosed().line 856.
Jeg plasser også togen en stykke før stasjonen ved oppstart. En ting til jeg må også ta commit på c20 Engine hver gang jeg har brukt c20.

MVH
Odd

odd 2007-01-27 17:28

Er det noen som kan fortelle meg hvilke stasjoner som er compatible med c20.
Jeg får forsatt ikke til å opne dørene automatisk når jeg har flere sett med c20 som går samtidig i Drive to.

MVH
Oddvar

Sigma 2007-01-27 18:35

Fantastiskt bra byggt :) :tumupp: . Hur är det med MSTS och de kommande simulatorerna, några planer på att konvertera tåget till dem?.

SVoyager 2007-01-27 22:01

Jonmpa, jag har hittat den där bug nu, tack. Jag vet exact vad problemet är. Problemet är at skripten körs i tågets hytt och om man inte clicka på tågets A/B delar ska skripten inte köra för hytten är inte laddat (TRS laddar hytten bara om man klicka på den för att spara ressurcer, bra idé) så ska tåget rullar om det finns i en "slope". (samma som förut när det inte fanns nånting som bromsade tåget när den var inte startat).

Jag behöver att flytta en del av skripten över till det A/B delar av tåget för dem alltid kör även om man inte har klickat på dem. Jag har för mycket på hyttens skript, dags att flytta det mesta på A/B delen.

Tack!

---

odd, tyvärr har jag det svårt att förstår dig. (Vilken språk talar du? är det finska?) men jag ser att du har det felmedellande som jonmpa har hittat några dagar sen. Den händer när du sätter tåget i en station. Det är en bug och jag ska snart fixa den. För tillfället behöver du bara att flytta tåget utanför en station (på en enkel spår).

Du också frågade om vilken station som kan fungerar med C20:n. Alla SP2 compatibel stationer. Dem som också inte har en stort skript. Inte som U-Bahns stationerna. Du ska ofta ser människor som stor på platformerna, dem är SP2 stationer.

SV

Json 2007-01-27 22:43

Odd pratar Norska :)

Odds meddelande fritt översatt till engelska:

Citat:

I must only say that C20 is one of the best things that has happend Trs.
I've got one small problem. When I drive c20 with "drive to" it works,but as fast as I use c20 through (forskjellige) stations doors and "approaching station" indication on nr 2.
I use "Utun skinner" and "Premetro island station" as stations. I've got Trs2006 with sp1. Is there anyone that has the same problem?

MVH
Odd

Jonmpa 2007-01-28 12:55

HEJ!!! jag vet förstår till fullo att du har ett tufft jobb att färdigställa och släppa version 9, men min nyfikenhet tvingar mig att fråga när vi kan vänta oss att denna modell kommer att kunna laddas ner. Mvh Johnny Nilsson

odd 2007-01-28 13:28

Tusen Takk Json
For at du oversatte til engelsk formeg. Da jeg ikke kan skrive på engelsk.
Takk igjen

MVH

Oddvar

Json 2007-01-28 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av Json
Odd pratar Norska :)

Odds meddelande fritt översatt till engelska:

Hmm, såhär ska det nog se ut egentligen tror jag :)

Citat:

I've got one small problem. When I drive c20 with "drive to" it works,but as fast as I use c20 through (different?) stations, doors and "approaching station" indication on nr 2 doesn't work.
I use "Utun skinner" and "Premetro island station" as stations. I've got Trs2006 with sp1. Is there anyone that has the same problem?

MVH
Odd

andre_bergkvist 2007-01-28 18:14

Kuid-nummer?

Hej!

Måste jag ta bort min gammla verison för och kunna ha version 0.8?
Jag hade en tidigare verison av C20 och la in den senaste, men den vill inte fungera.
Måste jag har nått program eller fungerar inte den senaste versionen av c20 i TRS2004?

SVoyager 2007-01-28 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
HEJ!!! jag vet förstår till fullo att du har ett tufft jobb att färdigställa och släppa version 9, men min nyfikenhet tvingar mig att fråga när vi kan vänta oss att denna modell kommer att kunna laddas ner. Mvh Johnny Nilsson

Hmm, ska vänta lite. Jag har redan fixat det mesta men jag väntar om ni kan hitta mer. Skulle inte vara kul om jag släppa v0.9 och några dagar efter det ska finnas mer bug som igen hade tid att hitta. Kanske en/två veckor.

Citat:

Ursprungligen postat av andre_bergkvist
Hej!

Måste jag ta bort min gammla verison för och kunna ha version 0.8?
Jag hade en tidigare verison av C20 och la in den senaste, men den vill inte fungera.
Måste jag har nått program eller fungerar inte den senaste versionen av c20 i TRS2004?

v0.8 fungerar med 2004, det är bäst att du först ta bort v0.7 och installera v0.8. Försöker att göra det och sen, om det finns en felmeddelande, skriv detaljer här. I 2004, gå till railyard och försöker att visa c20 där. Det finns en program i 2004 men jag har glömt namnet (jag är i mitt arbete just nu, kan inte kolla) men när du öppnar det, det finns en plats som kan visar en "error log". Om du kan inte ser c20:n i railyard ska det finnas en error i det där programmet, fel meddlande är vicktig!

Json, when he says "indication on nr2 doesnt work", what does he talk about? the second train? whats the number 2?

SV

Json 2007-01-28 19:44

Odd menar följande (iaf så har jag tolkat det)

När han kör med ett tåg och "drive to" så fungerar allt bra, men när han kör med flera tågsett så fungerar inte "approaching station indication" på mer än det första tågsettet

andre_bergkvist 2007-01-28 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager
Hmm, ska vänta lite. Jag har redan fixat det mesta men jag väntar om ni kan hitta mer. Skulle inte vara kul om jag släppa v0.9 och några dagar efter det ska finnas mer bug som igen hade tid att hitta. Kanske en/två veckor.

v0.8 fungerar med 2004, det är bäst att du först ta bort v0.7 och installera v0.8. Försöker att göra det och sen, om det finns en felmeddelande, skriv detaljer här. I 2004, gå till railyard och försöker att visa c20 där. Det finns en program i 2004 men jag har glömt namnet (jag är i mitt arbete just nu, kan inte kolla) men när du öppnar det, det finns en plats som kan visar en "error log". Om du kan inte ser c20:n i railyard ska det finnas en error i det där programmet, fel meddlande är vicktig!

Json, when he says "indication on nr2 doesnt work", what does he talk about? the second train? whats the number 2?

SV

Jag har tagit bort den gamla versionen o lagt in den nya, men den vill inte fungera ändå. Jag kan inte se tåget i railyard. Jag vet inte vilket program du menar i TRS2004....

Jonmpa 2007-01-28 20:03

Tack för detta preliminära beskedet, SVoyager. Mvh Johnny Nilsson

SVoyager 2007-01-28 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av andre_bergkvist
Jag har tagit bort den gamla versionen o lagt in den nya, men den vill inte fungera ändå. Jag kan inte se tåget i railyard. Jag vet inte vilket program du menar i TRS2004....

Hmm ok, det betyder att det finns nånting fel med installationen. När du kan inte ser c20:n i railyard betyder att det finns en vicktig del av tåget som har inte installerat eller nånting liknande. Jag ska kolla programmets namn ikväll så ska du ha ett svar imorgon (sverige tid). Det är kanske "content manager", hmm kan inte komma ihåg om det heter "content manager" eller inte. Ändå när du öppnar programmet finns i en meny med nånting som heter "view trainz error log" och när du clickar på det ska internet explorer öppna med det fel meddlande. Försöker att hitta det men jag ska hjälpa ikväll med "screenshots".

SV

Daniel 2007-01-28 20:58

Du saknar TM_wabco tror jag, finns på dls. (tyfonljudet)

andre_bergkvist 2007-01-29 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Du saknar TM_wabco tror jag, finns på dls. (tyfonljudet)

Tack för hjälpen, nu funkar det som det ska

SVoyager 2007-01-29 01:05

Tack daniel, jag hade glömt tyfonljudet.

Daniel 2007-01-29 09:28

Ingen orsak. :rolleyes:

odd 2007-01-29 12:29

Tusen takk for all hjelp.
Nå får jeg ikke feilmelding lenger. Jeg vet ikke hva som skjedde, men jeg flyttet togene lenger vekk fra stasjonene og da forsvant feilmeldingene.
Det er bare det som du svarte på sist som er feil. Når jeg kjører 2 togsett så virker den som har den første Driver (Togfører) helt fint, men nr 2 virker ikke dørene dem vil ikke opne seg eller lukke også virker ikke pannelet som viser at dørene er opne eller lukket det var det jeg mente med indication on den er helt svart.
Takk igjen for oversettelsen Json.

MVH

Oddvar

svenolov 2007-01-29 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager
Hmm ok, det betyder att det finns nånting fel med installationen. När du kan inte ser c20:n i railyard betyder att det finns en vicktig del av tåget som har inte installerat eller nånting liknande. Jag ska kolla programmets namn ikväll så ska du ha ett svar imorgon (sverige tid). Det är kanske "content manager", hmm kan inte komma ihåg om det heter "content manager" eller inte. Ändå när du öppnar programmet finns i en meny med nånting som heter "view trainz error log" och när du clickar på det ska internet explorer öppna med det fel meddlande. Försöker att hitta det men jag ska hjälpa ikväll med "screenshots".

SV

Ett bra program att ha till trs04 för att administrera sina objekt är TrainzObjectz

odd 2007-01-29 13:18

Hei Igjen.
Er det noen av dere som kan anbefale et greit program for å snakke inn i mikrofonen så man får snakket inn stasjonsnavnene til C20.

MVH
Oddvar

Jonmpa 2007-02-01 01:10

HEJ! Jo jag tänkte på en sak: att det går inte enbart att sätta ut Trackmarkers med stationsnamnen och låta bli att namnge stationerna med C20 då kommer inget utrop alls och heller kommer inget på tågdatorn och namnger man en station så kommer utropet när man är halvvägs in på den, i verkligheten utom i Kista kommer utropet några sekunder före ankomsten till stationerna, kan du styra över sånt eller är det nåt man måste göra mer än att ha stationer med korrekt stationsnamn på?
Jag riktigt längtar efter V09.
Mvh Johnny Nilsson

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.