![]() |
Hur går det med rutten?..
Jag är impad när jag fick se bilderna.. Var nästan så man kände igen sig i halden;) Ha det bra och lycka till |
Nu tar jag paus i en vecka. Det är jobbigt att felsöka i Sarpsborgs område. Det är fler fel än bara tre växlarna och ändra många gånger. Det finns även tre växlar till ihop som jag måste ta itu med.
|
Kommer du ha dubbelspår öxnered Göteborg?
Det blir det ju om ngra år lr kör du med den enkelspåriga banan med ett x antal mötesspår? |
Citat:
Jag frågade för längesedan o det gällde sträckan Öxnered - Trollhättan. Och då sa han att det inte skulle bli något. Antar att det blir enkelspår hela vägen ner till Göteborg. MVH |
Citat:
Ska fundera på saken.... |
Fortfarande växeljusteringar...
Hej!
Jar har gjort omfattande växel-justeringar i Sarpsborg, Sandesund och Fredrikstad. Nu är de felfria. Just nu håller jag på med Moss. Om det blir fler stationer efter Moss som har också fel får jag se senare. Så ha lite tålamod är jag tacksam. Jag ska förklara varför det blir fel, det är tre eller mer växlar som är ihop utan spårbit mellan som krånglar. Aktiviteterna fungerar inte då. |
Citat:
X-tracks fanns inte då när jag började bygga från Oslo till Ski. Jag kämpar på nu! |
Heja på !
Kämpa på Totte. Vi är många som väntar (med spänning) och ser fram mot ett "släpp".
MVH Huffus.:tumupp: |
Jag hejar ochså, självklart på! :tumupp:
Det är en sån otrolig rutt du håller på med. Hoppas att dina problem löser sig inom en snar framtid. :) |
Omöjligt att ta bort växlarna
Hej!
Tack för era uppmuntran! Jag har ändrat massor av växlar, genom lägga små spårbitar mest i Osloområdet och den stora bangården. Men spåren västerut har problem, det är två växlar som jag vill ta bort för att lägga en liten spårbit, vägrar försvinna. När jag klickar på dem så får jag felmeddelande till Bill direkt. Något bra tips hur jag ska göra är jag mycket tacksam. |
Du får leta upp dom i world-filen. Manuellt ta bort dom därifrån, därefter köra en rebuild. Notera tilen såklart, så du hittar rätt world-fil. Kolla koordinaterna på de aktuella växlarna och leta upp dom i world-filen. Var noga med att ta bort allt mellan paranteserna.
Full backup innan, såklart. Blir det tokigt i world-fil-editeringen, så kan du bara hämta upp originalet. Lycka till! :) |
Citat:
|
Härligt å ena sidan att det specifika problemet löste sig... Tråkigt å andra sidan att du har mycke kvar, sånt här är ju inte den allra roligaste sysselsättningen, direkt...
En fundering... Om det är så att det är t.ex 10-gradersväxlar, som ligger på detta sättet, så är ett förslag att ersätta dessa med 3-gradersväxlar, då bibehåller du standard spårbredd, om du behöver. Dessa växlar, även om du använder de kompletta, kräver ändå en 15,2m rak mellan utgående böj och nästa växels nod-punkt, så då är spårbiten mellan växlarna automatiskt löst. Dom är ju inte drop-in replacement, men du klarar dig på att "bara" anpassa raka spår til de nya delarna... Bara en ide, passar kanske inte på alla ställen, t.ex om du har 5-gradersväxlar... :) Håller tummarna hela tiden att går bra för dig, med din fina rutt! :) |
Citat:
Oslo hade _5-växlar (långa växlar) byttes ut till 5-växlar. Det ser mycket bättre ut än förut. |
Äntligen är rutten löst!!!
Hej!
Jag kan gladligen meddela er alla att rutten är felfri nu. PUH! Jag börjar med att placera ut signaler och hastighetsskyltar. Ska även plocka bort överskott med tiles så att rutten ska bli lättare. |
När släpper du rutten?
|
Det går bra nu att....
Hej!
Jag har nu lyckats placera ut signaler, bommar, hastighetsskyltar, car spawner och justerat platform i hela Oslo-området. Just nu håller jag i Holmia. Det går fortare nu eftersom det är enklare områden. Det blir spännande när allt blir klart. |
Totte, hur lång är rutten nu? Börjar den i Oslo och slutar vid gränsen eller slutar den vid nån station på svenska sidan?
|
Citat:
|
SPÄNNANDE.....
Huffus. |
En fråga till dig totte: Hur noga är du med att stationshusen är lika de som finns där i verkligheten?
|
Citat:
Det är inte så perfekt med stationshusen. De flesta är liknar nästan bra. Kornsjösationen är inte rätt. Skall byta ut har jag tänkt till del 2. |
Har varit bortrest...
Hej!
Min fru och jag har varit bortrest i en vecka. Vi var på Gran Canaria. Härlig väder och skönt ute. Så jag börjar igen med hastighetsskyltar.... |
God fortsättning på byggandet! :tumupp:
Håll hårt i stolen nu, så du inte flyger ur den :D Medans du har varit borta har jag filmat Sträckan Thn-Skälebol. Så nu tror jag och hoppas jag att jag kan bidra med att rutten blir ännu bättre och verklighetstrogen :) MVH |
Citat:
Så du har filmat sträckan Thn-Skälebol! Vad spännade. Kan du möjligen bränna filmen till DVD-skiva och skicka den till mig. |
Angående bilder...
Hej!
Det fanns bilder från sida 1 till 24, tyvärr ändrade de forumansvarige så de äldre bilder inte gällde längre. Alltså bilderna finns från sida 25. Hoppas att det ordnar sig. |
Hej!
Nu har jag satt dit hastighetsskyltar hela vägen. Det funkade bra och inga fel alls. Nu håller jag på med signaler och har lyckats bra ända till Ski. Då kom fel meddelande till Bill istället för menysida. Och jag brottas med den fortfarande. Jätte svårt! Jag undrar om det är dynamiska spåren som kan påverka signalerna, fast de är inte på plats vid dynamiskaspår. |
Aha, elände...
De dynamiska spåren ska ju --- i princip--- inte påverka signaler, men jag brukar undvika att sätta signaler på ett dynamiskt spår för säkerhets skull... hmm, egentligen brukar jag undvika dynamiska spår överhuvudtaget om jag tänker efter, det va nog 2 år sen jag placerade ut ett dynamiskt spår, tror jag... I dagens versioner av Xtracks eller ScaleRail så finns det ju bra med bitar som gör att man får ihop spåren ändå... En sak som du kanske kan kolla Totte, det är att det inte sitter några försignaler utan tillhörande huvudsignal. Jag brukar avsluta signalsättningspassen med en enkel 2-skens huvudsignal, för att ta hand om det problemet, den åker bort sedan på nästa pass om det inte ska vara en sån där förståss... Lurigt kan det vara med de länkade huvudsignalerna, som även innehåller försignalering... Jag har märkt att om det sitter en försignal som inte har nån huvudsignal att hämta sin information ifrån, kan MSTS bli lite förvirrad... Kom ihåg att INTE köra rebuild med signalerna satta i rutten... |
Signalplaceringen går vidare...
Hej!
Jag har upptäckt att vid signalplaceringar kan störa Activities, så jag måste göra nya Activities efter varje gång jag placerat signalerna. Så det fungerar bra nu. |
Citat:
|
Citat:
|
Här är tre bilder...
Hej!
Bild ett: Utkörnigssignal. Stigningsskyltar. Hastighetsskylt upp till 130 km/t. Bild två: Järnvägsövergång och hastighetsskylt som varning ned till 40km/t. Bild tre: Den lilla gula triangeln är max hastighet som varningsskylten visar enl. bild två. |
Aaaah! Toppers! :tumupp:
|
Hei dette ser bra ut.:tumupp:
|
Ser grymt bra ut ! :-)
Helt otroligt snyggt jobbat, väntar med spänning ! :)
|
Tjena Totte
Jag blir bara gladare och gladare för varje bild jag ser. Bra jobbat. P.S I går var det tre år sedan du skrev dit första innlägg, GRATTIS!! till 3-års jubileet. |
Hej!
Ja Totte du gör ett grymt bra jobb! Ser mycket bra ut. Och Grattis till 3års byggande, om det nu borde klassas som Grattis? :) |
Hej på er alla!
Tack för tre års gratulationer! Mellan Oslo och Moss är färdig och är på väg mot Fredrikstad. Det är inte bara signaler jag jobbar, det är också Car Spawn och bommar som skall paceras. |
Citat:
|
Då kanske vi får en ny rutt i Påskägget?:) Är alltid bättre än godis:)
Längtar efter rutten! Ska bli skoj att köra mellan Oslo-Kronsjö. Lycka till med rutten! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15. |