Citat:
|
http://img40.picoodle.com/img/img40/...9m_37d5d62.jpg
Cylindrarna på ett ånglok måste värmas före start. Detta gör man genom att öppna pysarna. Genom att öppna dem blåser man ut smuts och skit ur cylindrarna som annars kan förstöra kolven. Pyskranarna kan också användas för att värma cylindrarna efter att ha stått still ett längre tag. Det är för att få igång cirkulationen av cylinderolja som smörjer dem. Som kuriosa kan nämnas att cylinderolja inte kan ta sig fram till cylindrarna om den inte värms upp. Den här oljan är trögare än "melass i januari". |
Någon som kan ånglok, tyvärr lite små fel... :rolleyes:
"Pysarna" -eller utblåsningsventiler som dom egentligen heter- är till för att släppa ut kondenserat vatten ur cylindrarna. Smuts hoppas jag verkligen att du inte har i cylindrarna, det är inte ofta sådant kommer in där! "Pysarna" värmer inte cylindrarna, men när cylindrarna varit oanvända flera timmar så blir dom kalla och den första ånga som kommer in där och rör vid dom kalla ytorna kondenseras och blir vatten. Vatten i allt för stor mängd i cylindrarna är farligt eftersom vatten inte kan tryckas ihop och när det då kommer i press mellan cylinderlock och kolv så kommer antingen kolven att lossna från kolvstången eller cylinderlocket att sprängs. Därför -särskilt på morgonens första tur- burkar man öppna pysarna och släppa ut vatten och ånga, något som brukar ge en häftig effekt när loket försvinner in i ångan. Det om cylinderoljan är däremot helt korrekt! :) Föresten var har du hittat loket? Tysk BR 01:a? Har länge letat efter ett lok med fungerande utblåsningsventiler! :tumme_upp: |
Citat:
Citat:
Här finns 01:an som payware: Trainz-Progressive-Modules |
Hmm... Synd att den inte var gratis.
Så lite OT, men var utbildar du dig? för vilken förening och på vilket lok? Tycker själv att detta är ett mycket intressant ämne därför köpte jag boken "ångloklära" av Elis B. Höjer från 1949 som beskriver det hela mycket bra. Rekommenderas om du ska bli lokförare :) Om du håller koll på dina privata meddelanden så kanske du kan hjälpa mig med en sak... ;) |
Citat:
Ångloklära finns det gått om i Klippan :) |
Jaha... Då kanske du inte kan svara på alla mina svåra frågor. ;):rolleyes:
Då struntar vi i det. :) |
7 bifogad(e) fil(er)
Ja, då fick man igång burken igen efter den andra kraschen på 4 mån.
Tur det, för den här gången fanns det ingen garanti kvar. Dessutom verkar allting ha klarat sej och finnas kvar. Så nu pågår säkerhetskopiering till en nyköpt ext. disk. Då kan man ju slänga in lite bilder på bl.a ett lok som jag tror att "Hawk" skulle vara nöjd med ;). Rc4 1278, helt nymålat, utan en skråma och det har inte ens hunnit bli dammigt än :);). |
2 bifogad(e) fil(er)
[Då kan man ju slänga in lite bilder på bl.a ett lok som jag tror att "Hawk" skulle vara nöjd med ;).
Rc4 1278, helt nymålat, utan en skråma och det har inte ens hunnit bli dammigt än :);).[/quote] Snyggt! Synd bara, att man inte kan få till dom yttre ledstängerna i fronten, så att man kan få dom gula + att lite andra detaljer blir påverkade. När man målar om lite på henne. Själv kladdade jag om taket, så att det blev grönt. För att efterlikna Rc2 1082 (Kermit), men då blev lite andra grejer i fronten gröna. |
Snyggt!
Tack Bengan. Jo, det känns lite bedrövande när man inte kan måla det exakt som förebilderna. Jag har bl.a pillat till 2st BlueX och då blir det blått där din Kermit blivit grön. Sen att inte kunna måla gult där det ska vara, typ ledstänger, div steg mm känns frustrerande, allra helst när man håller på med ett helsvart eller BlueX. Blir inte alls rätta stuket på dom. |
Riktigt snyggt Ekan o Bengan! :):)
|
4 bifogad(e) fil(er)
Tack Henrik.
Mer Rc-bilder. GC Rc4 1194 (ser nytvättat ut :D) med tommt sopåtervinnings-tåg som har lossat sin last av brännbara sopor till ett återvinningseldat fjärrvärmeverk. |
En väldigt tidig sommar morgon när det har regnat så växlar timmerterminalen ut vagnar till terminalen med sitt egna lilla lok..
http://i185.photobucket.com/albums/x...0-34-43-41.jpg |
Citat:
|
Två bilder från huvudorten (Hemfosa såklart. :p;)).
http://i187.photobucket.com/albums/x...le400/TRS1.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x...lle400/X50.jpg Inte riktigt färdigt och det kommer nog aldrig att bli helt färdigt... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33. |