Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

Dennis 2008-10-08 21:07

Ser bra ut :)

patsun 2008-10-09 11:14

Hej!

Det ser mycket bra ut! En liten detalj jag uppmärksammade var de mittersta spåren. De sitter inte ihop ser det ut som. Men det kanske är tillrättat nu?

Följer, som många andra här, intresserat ditt bygge varje dag och tycker det ska bli kul att så småningom få köra tunnelbanan! :)

bönan 2008-10-09 18:31

Oj då, det spåret som inte satt fast hade jag missat. Det är ett dubbelspår som dock sitter fel. Men det går ju fort att fixa.

bönan 2008-10-10 15:19

Jag kollade streckan mellan Hagsätra och Slussen. Den var 12.74 km mot verklighetens 10. Irriterande att jag har byggt för långt...;)

Dennis 2008-10-10 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Jag kollade streckan mellan Hagsätra och Slussen. Den var 12.74 km mot verklighetens 10. Irriterande att jag har byggt för långt...;)

2,74 km är inte så farligt. :p Men om rutten ska vara exakt så går
det väl att ändra. :) Visa gärna några bilder mellan Hagsätra-Slussen.

bönan 2008-10-10 17:36

Jag har nog visat det mesta som är värt att se av rutten. Titta på tidigare sidor i denna tråd så hittar du mera bilder. Det kommer fler bilder när Slussen är färdig.:)

Totte 2008-10-10 18:17

Spännande!

jonte34 2008-10-13 17:32

hur går det bönan börjar du bli klar

bönan 2008-10-13 17:42

En fråga: Ska Slussen vara byggd som gullmarsplan med pelare till väggarna, eller ska det vara täta väggar? I trainztunnelbanan är det täta väggar men jag har för mig från i somras när jag var i Stockholm att det var pelare. Jag ska för överigt till Stockholm några dar nästnästa helg. Då blir det mycket fotande!

Slash2 2008-10-13 19:09

Citat:

En fråga: Ska Slussen vara byggd som gullmarsplan med pelare till väggarna, eller ska det vara täta väggar? I trainztunnelbanan är det täta väggar men jag har för mig från i somras när jag var i Stockholm att det var pelare. Jag ska för överigt till Stockholm några dar nästnästa helg. Då blir det mycket fotande!

Mellan södergående resp. norrgående plattform finns en vägg med några hål, så tät vägg ska det inte vara.

Totte 2008-10-13 19:33

Citat:

Hej!
Det är täta väggar på de yttre sidorna. I mellan mittre spåren är pelarna. I mitten av plattformarna är delvis väggar och pelare och det finns trappuppgångar enligt skiss som jag ritade enligt inlägg 219.

Totte 2008-10-13 19:37

I verkliga Slussen har problem att hela stationen håller på sjunka sakta har jag hört för omkring för tio år sen.

bönan 2008-10-14 16:30

Tack för hjälpen, ska snart bygga lite. :)

bönan 2008-10-18 10:00

Hej! Jag har tittat lite på train-sim efter passande objekt till Slussens ytterväggar, men har inta hittat nått. Kan någon tippsa om något passande "väggobjekt? Tänk om man bara kunde stoppa in Slussenobjektet från Trainztunnelbanan i MSTS... Och appropå Trainztunnelbanan, så har jag en fråga: Skulle man rent tekniskt sett kunna göra om C20 till ett MSTSlok? I alla fall använda dess 3D-moddel?
EDIT: En fråga till: Är det ofarlig att sätta ut platform markers i Rutten, jag har blivit avrådd från att sätta ut signaler och carspawners, men plattform markers är kanske en annan sak?

Pierre 2008-10-18 10:44

Citat:

Hej! Jag har tittat lite på train-sim efter passande objekt till Slussens ytterväggar, men har inta hittat nått. Kan någon tippsa om något passande "väggobjekt? Tänk om man bara kunde stoppa in Slussenobjektet från Trainztunnelbanan i MSTS... Och appropå Trainztunnelbanan, så har jag en fråga: Skulle man rent tekniskt sett kunna göra om C20 till ett MSTSlok? I alla fall använda dess 3D-moddel?
EDIT: En fråga till: Är det ofarlig att sätta ut platform markers i Rutten, jag har blivit avrådd från att sätta ut signaler och carspawners, men plattform markers är kanske en annan sak?

God morron!

Jag skulle använt bottenplattor som väggar, ja till allt på slussen förutom perronger då.

Så som jag fattat det, så kan man inte göra om nått lok/tåg eller objekt gjort för ena simmen till den andra. Man kan visseligen utgå ifrån samma 3d-modell (tidigt skede) och bygga en version åt båda. Men som jag fattat det, så går det inte (tyvärr) att i det närmaste bygga klart en modell och sedan exportera den till varsinn tågsim...

Allt som har att göra med spåren/vägarna är vanskligt att sätta ut medans man bygger. Man bör sätta ut sånt sist! Men det behöver inte hända något med rutten om man sätter ut sånt, men det kan sabba ordentligt. Så, välj själv... vill du chansa?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.