Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

spyfrog 2012-01-24 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 254928)
108 ton i 80 promillebacke, då börjar tillochmed R-loken att klaga! Har kollat lite och den högsta siffran jag hittar är 27.7 promille på sträckan Wintjärn - Lilla Björnmossen och därefter 25 promille, någonstans på sträckan Jädraås - Ockelbo och även på sträckan Tallås - Lilla Björnmossen.

Har man 108 ton tåg i en 27.7 promillesbacke så behöver man (108+(lokvikten i ton))*27.7 kg dragkraft för att ta sig upp. Därtill kommer ju friktionsmotstånd och eventuellt kurvmotstånd. De mindre loken kommer nog inte upp för den backen, men DONJ's malletmaskiner har inga problem där, inte med 6 ynka vagnar i all fall. Efter snabb räkning så lär DONJ's Malletar kunna dra upp 15 vagnar á 18 ton för en 27.7 promillsbacke. (ingen kurva)

Faktum är att enligt Rolf Stens bok så klarade en Mallet 205 tons tågvikt upppför 25 promille. Då brukade man väl ta sats - för att ta sig över stambanan i Ockelbo så tog man t.ex. sats över hela bangården..... samtidigt som man snyggt stoppade all trafik och insvepte stan i rök. :grin:

ekankal 2012-01-24 22:41

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 254892)
Kanske mankunde göra en region "Sweden 1930-tal" men hur får man äldre bilar som fins på DLC att åka på dessa vägar.

Inga problem, ändra bara bilarnas kuidnummer i configen (enligt bilden) till valfria farkosters kuidnr.

EDIT: Som du ser, så går det att välja mellan hö.- och vä.-trafik oxå (taggen ontheright), och på "eran" tid körde väl bilarna på vä. sida

spyfrog 2012-01-24 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 254930)
Inga problem, ändra bara bilarnas kuidnummer i configen (enligt bilden) till valfria farkosters kuidnr.

EDIT: Som du ser, så går det att välja mellan hö.- och vä.-trafik oxå (taggen ontheright), och på "eran" tid körde väl bilarna på vä. sida

Kan man välja hur tät trafiken skall vara också eller styrs detta på vägsplinen?

ekankal 2012-01-24 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 254931)
Kan man välja hur tät trafiken skall vara också eller styrs detta på vägsplinen?

Det går väl bara att ändra i splinen (carrat) vad jag vet.

Bengan 2012-01-25 09:14

Angående bilar och region.

Då ni bygger DONJ för TS2012, så tror jag. Att det bara är jayhollands bilar, som riktigt passar ihop för er. Alla andra gamla 30-tals bilar och äldre, är gjorda för TRS2006 och nedåt. Så frågan är, om dom är lämpliga för Multi-player, som är eran tanke med DONJ (om jag har fattat rätt).

spyfrog 2012-01-25 22:39

Rälsen som försvann

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har det hänt en underlig sak i Trainz igen.....
Den här gången gäller det stambanan från Ockelbo och söderut som helt enkelt försvunnit.... dvs sträckningen finns kvar. Den är markerad som en spline med saknad KUID.

Bifogad fil 50099

Här har det alltså hänt något. Filen har varit hos Björnl och vänt sen jag la ut rälsen. Min gissning är att Björn inte har den här rälsen installerad (det är ju inte DONJ räls utan en vanlig 1435 mm räls). Men då borde det ju bli en saknad spline hos Björnl - hos mig, som har rälsen installerad, borde ju rälsen synas!
Men det gör den alltså inte...

spyfrog 2012-02-06 20:24

På DONJ inte mkt nytt

Bara en kort uppdatering ifall någon trott att vi lagt ner projektet och ifall någon bryr sig....

Det är helt enkelt så att vi båda har haft ganska mkt att göra i våra respektive jobb på sista tiden så DONJ projektet har fått stå tillbaka. Tyvärr lär det få göra så i några veckor till för mig också.

För vissa saker så behöver vi också få slut på vintern. Det är en hel del objekt som behöver mätas upp och det är inte praktiskt att göra detta så länge snön ligger kvar... exempel på detta är smedjan och hyttan i Jädraås samt stationerna i Åbydal och Norrsundet. Förra året så var jag ute och fotade broarna i Tallås i 24 graders värme under påsken men det lär vi väl inte få vara med om igen?

spyfrog 2012-02-09 22:18

Idag har jag försökt plana ut backen strax väster om Brattfors till 2% lutning...
Något som skulle visa sig vara svårt då det är underligt hur "apply gradient" knappen funkar - den tycks funka på vissa delar av splinen men när jag försökte använda den på en annan bit så blev det en lutning som gick neråt och inte uppåt (oavsett om man satt - eller + framför) vilket ju inte var rätt...

spyfrog 2012-02-13 22:31

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 50663

Utjämningen till 2% lutning vid Brattfors innebär stora jordarbeten... det är banne mig inte lätt att få upp ett tåg runt 10 meter. Förhoppningsvis skall gamla hederliga nr 2, Uppland, kunna ta sig fram här efter att linjen plattats ut till mer realistisk lutning ifrån dagens lastbilslutning.

spyfrog 2012-02-13 23:03

1 bifogad(e) fil(er)
Pga vårt älskade misspass har vi nu fått något som kan liknas vid Grand Canyon vid Brattfors.... riktigt så minns jag inte stället. Här behövs nog stora landskapspenseln tas ut för att jämna ut lite...

Bifogad fil 50664

Nils Blid 2012-02-13 23:44

Spyfrog: Har du lagt upp banan på en bank före och efter skärningen? Sånt jämnar ut. Överskottsmassorna skall väl placeras någonstans.

Jag håller med dig om lutningarna. Man får väldigt tveksamma värden i bland - och sedan, som du skriver, tycker Trainz om kasta om plus till minus. Dock kan på korta sträckor högt promillatal accepteras. Citytunneln i Malmö klättrar 30 promille från tunneln och ut.

Nisse

bjornl 2012-02-14 15:48

Hej Spyfog

Ja det blir nog till att smeta med stora spateln på smma sätt som vi kommer att behöva göra vid Linghed.

bjornl 2012-02-15 19:15

DONJ:s vagn och lastvikt suger

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Jag har kommit fram till DONJ:s vagn och lastvikter är helt fel.

Om vi bygger våra vagnar av 4 tums blyplåt och lastar vikter som 20 fots containers (nästan) på dom så är det inte kosntigt om våra lok inte orkar.

Så nu håller jag på at göra om vagnvikter och produkternas viketer för att få en vettigare tågvikt. Ja Spyfrog, du hade rätt. Vi får fxa en egen DONJ lumber för sågverket att producera för Aurans Lumber är för tung den med.

Mina treaxliga vaganr väger numera 5 ton alt 5,5 ton mot tidigare 7,5 till 8 ton och de lastar numera ca 6 ton istället för 14 ton. Det gör lite skillnad det.

Jag har provkört lite i Linghed med ett mera tillfredställande resultat än tidigare.

Det snyggaste av allt är när loket börjar slira i backen, det stannar inte bara utan det tjuter, stånkar, skriker och slirar.:drool:

En lösning på det är ju at öka friktionen mellan lok och spår i engineconfigen men jag tror inte jag vill.

bjornl 2012-02-26 17:13

Vad händer på DONJ

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Jag tänkte bara berätta att No 5 Norrsundet nu äntligen! är på väg upp på DLS.

Att få upp vagnar och lok på DLS har varit mycket svårare än jag någonsin trodde on det har sysstelsatt mig många veckor nu.

Problemet har med hur DLS följer script vid uppladdning och vill se att alla script som ett lok eller vagn hänvisar till faktiskt finns på DLS innan den accepterar uppladdningen.

Det är inte som en en vanlig länknig till en KUID, det går ju att ladda upp en asset som hänvisar till KUIDer som inte finns på DLS. Men med script är det tji.

Men med Svenolofs och LAns hjälp är det löst nu.

I väntan på detta har jag detaljerar No 2 en smula mer.

Det finns nu verktygslåda, oljekanna, domkraft och antingen öppen eller stängd gnistfångare som man kan välja att visa eller ej.

rac_hammer 2012-02-26 18:53

fint projekt :) dum fråga kommer här nu...håll i er... Är det här smalspårs järnväg? :oskyldig:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.