Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

Norrköpingsbo 2014-03-22 13:01

:tumme_upp::applad::ber:

Nils Blid 2014-03-22 16:10

1 bifogad(e) fil(er)
Passar på att slänga in en bild från dagens aktuella jobb - nämligen en uppgradering av Cab-banan till version 4.0, Det innebär att det fina äldre signalsystemet skrotas och ersätts med modernt signalsystem. Samtidigt försvinner svs-vägskydd och ersätts med STL vägskydd. LAns utomordentliga Bergskörning kan också bli aktuell.

Som mellanmål förbereder jag en kompletterande manual till Svenolovs manual "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz" och häromdagen lade jag ut manual till STL Vägskydd.

Har inte tid att ligga på sofflocket.

Bilden är från Cabbanan. Ett extrainsatt godståg med tomma vagnar på väg mot Kil, har fått ett tillfälligt stopp. Under 40- och 50-talet gick godstågen på BJ tomlastade norrut och fullastade söderut.

baloo406 2014-03-22 17:50

1 bifogad(e) fil(er)
Fina byggen ni gör. Har inte blivit så mycket byggt sista tiden. Nytt jobb, tog lite av min tid.

Men jag var ute och skulle fotografera lite idag. Gick åt skogen, ett träd stod i vägen.

Men det blev bra ändå, fick med några vagnar och hamnen i bakgrunden.

Berke 2014-03-23 14:21

Nu med klocka

1 bifogad(e) fil(er)
Roligt att se alla era bilder :)

Har suttit en del med JavaScript den senaste tiden och upptäckte att det helt plötsligt inte kändes så svårt att programera för Trainz.

Har lyckats skapa en animerad klocka (min första animation) vilket var ganska pilligt för att få tiden att stämma. Har också fixat så att det via skriptet går att plocka bort både stolpen och klockan från displayen. Känner mig lite stolt faktiskt :Yeah:

Norrköpingsbo 2014-03-23 23:12

Vackert Berke! Kan vi förvänta oss att denna klocka dyker upp på "downloads"?

rely 2014-03-24 23:18

2 bifogad(e) fil(er)
Otroligt snygga bilder allihopa! :)

torpal 2014-03-25 08:47

Underbara bilder. Det är inte uitan att man känner litet avund mot er "Trainzare"...

Jag har en gammal version som jag kanske måste installera. För om man skaffar sig Trainz 2014 och installerar den får man förmodligen med LAn att göra! ;-)

rely 2014-03-25 22:56

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av torpal (Inlägg 286097)
Underbara bilder. Det är inte uitan att man känner litet avund mot er "Trainzare"...

Jag har en gammal version som jag kanske måste installera. För om man skaffar sig Trainz 2014 och installerar den får man förmodligen med LAn att göra! ;-)

Personligen så skulle jag rekommendera 2010. Det är det jag kör med och om jag inte minns fel så är det även den versionen som LAn bygger till i huvudsak. (Jag kan dock ha fel om detta!)

Om man frågar mig vad det första jag kommer och tänka på när jag hör ordet järnväg så är det B-lok, utan tvekan! Och att kunna få köra B-lok varje dag visserligen i ett "spel" är ett privilegium som blivit möjligt tack vare LAn och co.
:ber:

lan 2014-03-25 23:26

Underbar bild !

Nej,
man får inte med LAn att göra om och när man installerar TS2014 (eller vad den nu kommer att heta). Det är väl bara att hoppas att mina lok överlever även denna uppdatering :ber:

Men dina bilder, rely, är "outstanding" och överlever nog alla N3V:s påhitt :applad:

torpal 2014-03-26 08:32

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 286107)
Personligen så skulle jag rekommendera 2010. Det är det jag kör med och om jag inte minns fel så är det även den versionen som LAn bygger till i huvudsak. (Jag kan dock ha fel om detta!)

Om man frågar mig vad det första jag kommer och tänka på när jag hör ordet järnväg så är det B-lok, utan tvekan! Och att kunna få köra B-lok varje dag visserligen i ett "spel" är ett privilegium som blivit möjligt tack vare LAn och co.
:ber:

Vad är det för rutt du plåtat det härliga B-loket på?

rely 2014-03-26 21:51

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av torpal (Inlägg 286121)
Vad är det för rutt du plåtat det härliga B-loket på?

Det är en egen byggd fiktiv rutt :)

Edit: fyller ut inlägget med lite buss bilder också! ;)

rely 2014-03-27 22:59

1 bifogad(e) fil(er)
En bild ifrån mig idag igen då

Berke 2014-03-28 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av Norrköpingsbo (Inlägg 286062)
Vackert Berke! Kan vi förvänta oss att denna klocka dyker upp på "downloads"?

Tids nog kommer den nog dyka upp ;)

ekankal 2014-03-28 03:10

rely: :tumme_upp::applad: (gäller alla bilderna ;)).

Jockes 2014-03-28 23:01

Lite taskigt att lägga till bilder sådär i efterhand rely, man kan ju råka missa något, som jag nu nästan gjorde... :rolleyes: ;) Men måste bara säga att det är SJUKT!!! snyggt från din sida, men det gäller såklart även alla andra! :)

rac_hammer 2014-03-28 23:57

2 bifogad(e) fil(er)
ett lokaltrafik tåg i Göteborgstrakten i mitten på 80 talet :)

rely 2014-03-29 17:43

4 bifogad(e) fil(er)
Tack för vänliga ord!

Snygga bilder rac_hammer! :)

rely 2014-03-30 11:47

1 bifogad(e) fil(er)
Och en bild till :rolleyes:

rely 2014-03-30 23:55

2 bifogad(e) fil(er)
Och två bilder till för att avsluta min helg :godnatt:

spyfrog 2014-03-31 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 286283)
Och två bilder till för att avsluta min helg :godnatt:

Du skulle inte kunna tänka dig att starta en tråd där du ger tips på vilka gräs, buskar och texturer du använder? Jag tycker det ser väldigt bra ut men jag har själv svårt att hitta vettiga sådana... speciellt undrar jag hur det funkar på distans med dem du har - många saker tycks ritas upp först när man är väldigt nära? Är det splines eller vanliga objekt?

För övrigt så tycker jag dina banor är väldigt snygga. Jag är djupt imponerad av hur snyggt många av er här bygger. Man önskar att man kunde vara lika duktig men jag tror inte jag har tålamodet! ;)

andra 2014-03-31 11:26

Do you mind post a link to the STL script for the tunnelbana trains?.
Because the existing one is broken...:vetej:

rely 2014-03-31 21:11

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 286295)
Du skulle inte kunna tänka dig att starta en tråd där du ger tips på vilka gräs, buskar och texturer du använder? Jag tycker det ser väldigt bra ut men jag har själv svårt att hitta vettiga sådana... speciellt undrar jag hur det funkar på distans med dem du har - många saker tycks ritas upp först när man är väldigt nära? Är det splines eller vanliga objekt?

För övrigt så tycker jag dina banor är väldigt snygga. Jag är djupt imponerad av hur snyggt många av er här bygger. Man önskar att man kunde vara lika duktig men jag tror inte jag har tålamodet! ;)

Jag startade faktiskt en byggtips tråd som jag planerade att posta en del tips osv men har inte kommit speciellt långt med det än. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33738
Jag kan tillägga att jag använder mig bara av vanliga objekt när det kommer till gräs och buskar. :)

Ännu ett tåg möte i Koppby

Jockes 2014-03-31 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 286295)

Tycker det ser ut som om träden just rely använder är G: träden som jag tror dem flesta har installerade. Men håller med om att hans bilder är underbara! :drool:

lan 2014-03-31 23:02

Jag tror mig skymta en asklåda på B.loket !?
Ja, relys bilder är "non plus ultra" :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

rac_hammer 2014-04-18 18:38

4 bifogad(e) fil(er)
vart lite lugnt här på sistone så tänkte får slänga upp några bilder på min ombyggda lok/vagndepå :)

rac_hammer 2014-04-18 23:04

4 bifogad(e) fil(er)
två Dm tågsätt hittade sin väg från malmbanan till min bana :) Stort tack Lennart för de här och hoppas du får ordning på din nya dator och lusten hittar tillbaka igen... är ju svårt att sluta helt med trainz såå...

dma09 2014-04-20 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 174939)
Tack alex.
Några bilder från den nedlaggda och förfallna Tuna Såg som en gång i tiden hade eget tåg att sköta leveranserna med. MVH. Ekan

Grymt snyggt:applad:
Var kan man hitta timmervagnen du har på bild nr 2?

ekankal 2014-04-20 03:44

Citat:

Ursprungligen postat av dma09 (Inlägg 287077)
Grymt snyggt:applad:
Var kan man hitta timmervagnen du har på bild nr 2?

Hehe, det var några riktigt gammla bilder du hade hittat, man blir nästan lite nostalgisk när man såg dom :D.
Antar att det är Lnps-vagnarna du menar, dom finns här http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28498 (scrolla ner en bit, så hittar du flera varianter på vagnarna).
---------------------------------------------------
Fina bilder allihopa, måste nog slita mej från allt amerikanskt ett tag, så man kan posta några (svenska ;)) bilder själv också ;):).

dma09 2014-04-20 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 287080)
Hehe, det var några riktigt gammla bilder du hade hittat, man blir nästan lite nostalgisk när man såg dom :D.
Antar att det är Lnps-vagnarna du menar, dom finns här http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28498 (scrolla ner en bit, så hittar du flera varianter på vagnarna).
---------------------------------------------------
Fina bilder allihopa, måste nog slita mej från allt amerikanskt ett tag, så man kan posta några (svenska ;)) bilder själv också ;):).

Tack! Har tittat igenom ca 150 första sidorna och har sett många fina bilder.

dma09 2014-04-21 02:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bambistor (Inlägg 283258)
Med lite help från min målerikompis Ekan så har vi fått fram detta resultat :)

Kommer den fina vagnen att släppas eller finns den redan för nedladdning?

rely 2014-04-21 19:20

3 bifogad(e) fil(er)
Mycket fina bilder rac_hammer! :)

Citat:

Ursprungligen postat av dma09 (Inlägg 287112)
Kommer den fina vagnen att släppas eller finns den redan för nedladdning?

Vagnarna är fortfarande så vitt jag vet i beta stadiet.

Och några bilder på vagnarna i fråga :rolleyes:

Jockes 2014-05-01 21:21

2 bifogad(e) fil(er)
Skäms nästan för hur kass man är på att visa bilder.. men har inte fått upp nått intresse för att bygga nåt i Trainz på två månader nu. Men äntligen kom lusten tillbaka :tumme_upp: Har byggt klart fram till stora orten nu, är bara lite detaljer+bangården kvar innan det blir visningsbart även därifrån :)

Och ni andra som visat bilder sen sist: GRYMT snyggt!!! :applad::drool::drool:

//Jocke (som ska försöka bli lite mer aktiv nu)

Jockes 2014-05-02 04:14

5 bifogad(e) fil(er)
Ähh, fortsätter väl då :tumupp:

Ett TKAB-tåg släpar på nåt.. kan de vara ett Ub-lok?! Klart de är! Nyss utrullat ur verkstan ska det visas upp i Kolholmen (med två andra röda damer :D) och dra ett tåg tillbaka till verkstan därifrån :)

//Jocke :godnatt:

rac_hammer 2014-05-03 01:28

3 bifogad(e) fil(er)
tjusigt av er båda i vanlig ordning :) jobbar vidare med att Elektrifiera min bana... så drar några bilder från det tidsödande men ack så nödvändiga arbetet nu när lan släppt sina eminenta Dm lok :tumme_upp: (kan nästan säga att det är lite lan's fel att banan får trådar :grin:)

Jockes 2014-05-04 00:30

3 bifogad(e) fil(er)
Vilka härliga motiv hammar'n! Älskar bilder där det byggs nåt! Riktigt snyggt :tumme_upp:

------

När idéerna börjar försvinna bygger jag oftast lite utländskt, och gärna tyskt. Så även denna gång (även om detta är en bana jag bara fortsatt på), en såndär Tram-train från Karlsruhe =)

//J

ekankal 2014-05-08 13:42

3 bifogad(e) fil(er)
Behöver man säga att alla föregående bilder är kanon ;).
---------------------------------------------------------------
På tal om urkass att visa bilder här, det var ett bra tag sen man bidrog med något själv, men här är några bilder på ett Ub som hämtar en vagn med lastade sopcontainers, som har svetsats och lagats på den lokala plåt & smides verksta'n :).

rac_hammer 2014-05-08 14:51

Snyggs bilder :) och snygg smuttslack :) något du kommer släppa i downloads?;)

Jockes 2014-05-08 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 287480)
Snyggs bilder :) och snygg smuttslack :) något du kommer släppa i downloads?;)

Ja, jäklar va snyggt! Men jag är ju inte förvånad, direkt, Ekan är ju kanonduktig på de där!

Om jag inte ser helt fel är detta samma, men ekan kanske ändrat något, låter inte helt omöjligt :visslar: ;)
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...147#post287147 (bläddra liiite upp bara)

rac_hammer 2014-05-08 18:36

Jo det är Lennarts snygga Ub lok och om inte mina ögon misstar sig en ommålning av ekan :)

ekankal 2014-05-09 21:21

2 bifogad(e) fil(er)
Det finns ju visserligen en tom texture grupp till Ub-loket (Lennarts version) som man bara hade kunnat fylla på, kruxet är bara det att det är 2 texturer (body.texture & parts.texture) som jag har pulat med, och STL's texture groups klarar bara av att hantera en texture, så det får nog bli ett till lok isåfall (appropå hammarn's downloads fråga ;)).

Och då kan man ju lika gärna fixa ett helt nytt Ud-lok också (se bilder här), jag märkte nämligen att det finns diverse detaljer kvar från min Uf-texture som Lennart hade "glömt" att ta bort (som aldrig har funnits på dom gamla bruna Ub-loken), och när jag började "rätta felen" så kom jag på att jag lika gärna kan fixa ett Ud när jag ändå håller på, eftersom vissa detaljer kan få vara kvar då (ett gäng Ub-lok byggdes nämligen först om till Ud-lok bl.a en gång i tiden, och som senare moderniserades ytterligare en gång, och fick littra Ue/Uf, och som ännu senare slutligen målades om till blå/orange i slutet på 80-talet).

Vart en himmla massa U'n i den där förklaringen, men det finns kanske någon som begrep vad jag babblade om, hehe ;).

Ja ja, egentligen hade jag bara tänkt byta färg på loket (STW-Janne skulle nog ha sagt från chokladbrun till SJ 92 röd, hehe), men har man sagt A, får man väl krypa till korset och göra klar dom här loken (utan att det ska behöva ta "flera evigheter" som allt annat jag håller på med ;):D).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.