Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

bjornl 2012-02-26 18:58

Hej RcHammer

Det finns inga dumma frågor :)

Jajjamänsan, det ända rätta Svenskt 3 fot.

spyfrog 2012-02-28 23:00

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 51227

Skapandet av Jädraån från Tallås till Jädraås. Detta är lite krångligt av flera orsaker:
*) sträckan finns kvar så alla kan se hur det ser ut på riktigt
*) de Google maps kartor som vi har under landskapet på de flesta ställen har försvunnit för just den här biten
*) det är en ganska kuperad bit med flera olika nivåer och tre stycken vattenkraftsdammar
*) den DEM data som vi har använt har inte nog hög upplösning för att visa hur terrängen ser ut

Nils Blid 2012-02-29 10:00

Spyfrog: Här har du skapat ett roligt problem för dig. Under årens lopp har ju landskapet förändrats och det där med rätta nivåer och DEM är ett extra problem. Ända möjlighet jag ser är att försöka hitta ekonomisk karta hos Lantmäteriet/Historiska kartor. Eller fantasin.

Nisse

spyfrog 2012-03-01 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 257328)
Spyfrog: Här har du skapat ett roligt problem för dig. Under årens lopp har ju landskapet förändrats och det där med rätta nivåer och DEM är ett extra problem. Ända möjlighet jag ser är att försöka hitta ekonomisk karta hos Lantmäteriet/Historiska kartor. Eller fantasin.

Nisse

Det enda boten är historiska kartor. Tyvärr är de i lite låg upplösning för uppgiften samt har dåligt med höjdkurvor mm.

spyfrog 2012-03-30 20:46

Jodå, vi är fortfarande på gång

1 bifogad(e) fil(er)
Jo, projekt DONJ är fortfarande vid liv. Det har dock varit ganska mkt på sidan av Trainz på sista tiden så det har inte blivit mkt postat här. Vi har också fokuserat mera på objekt än på själva banan - här nedan följer ett exempel: Björnls superba tolkning av dammen och sågen i Pallanite (hoppas jag fick det rätt nu, blandar alltid ihop Pallanite och Itranite).

Bifogad fil 52245

Övrigt som pågår är att jag försöker få till höjdkurvor mm runt Jädraås. Området kring Jädraås är rejält mkt mera kuperat än vad som framgår av de DEM kartor jag använde som grund - problemet är att upplösningen på de DEM data som finns gratis över Sverige är så låg att den inte visar sådana saker som åar, mindre höjder, åsar mm. Den här höjddatan finns att få tag i över Sverige men den kostar jätttemkt tyvärr. Pga detta får man försöka att manuellt få till det som i t.ex. Jädraås.

stina 2012-03-30 21:23

Snygga grejor ni lagt ut..

och jag har använt mig av dessa på mina banor.. och det ska ni ha.. Ett stort tack för!

bjornl 2012-04-01 17:55

1 bifogad(e) fil(er)
Hej där och tack Stina

Vi jobbar på i det tysta.

Spyfrog håller på med Faluloket tror jag, vi har fått lite nya bilder från den eminenta boken "Sveriges smalspåriga ånglok" på trafiknostalgiska förlaget.

Den rekommenderas starkt.

Själv tar jag en lokpaus och fortsätter emed dammarna.

Detta skall bli Itranite som låg ett par kilometer uppströms om Pallanite.

Huset är fel som ni ser och texturen på vallen inte alls klar.

Men det jag skall försöka mig på här är en lastanimation,
för nu har jag en idé om hur jag skall göra den.

bjornl 2012-04-11 22:02

1 bifogad(e) fil(er)
Håller på att labba med Stitched track. Det är välan bara att testa och se om även vi på DONJ kan snygga till våra spår.

Dessutom får vi väl inte vara kvar med vårt grejs på DLS så länge till om vi inte har moderna versionsnummer, hm.

Kan rapportera att nu när LAn har knäckt koden så är det lätt att apa efter.

Detta är tänkt som en mycket enkel anpassning av befintlig mesh.
tre LOD nivåer.

Lägsta LOD nivå
  • som tidigare
  • melanlodnivå lägger till slipers
  • högsta lodnivå lägger även till rälsspik

Längd på meshen är som förut 2 meter, mao inga stora förändringar där.

Det gör att det går väldigt snabbt att snygga till modellen lite lagom och framtidssäkra den.

Jag hade inte ens tänkt ha speciella endcaps, dvs. slutbitar utan jag använder det vanliga spåret till det.

spyfrog 2012-04-11 22:32

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 259673)
Håller på att labba med Stitched track. Det är välan bara att testa och se om även vi på DONJ kan snygga till våra spår.

Dessutom får vi väl inte vara kvar med vårt grejs på DLS så länge till om vi inte har moderna versionsnummer, hm.

Kan rapportera att nu när LAn har knäckt koden så är det lätt att apa efter.

Detta är tänkt som en mycket enkel anpassning av befintlig mesh.
tre LOD nivåer.

Lägsta LOD nivå
  • som tidigare
  • melanlodnivå lägger till slipers
  • högsta lodnivå lägger även till rälsspik

Längd på meshen är som förut 2 meter, mao inga stora förändringar där.

Det gör att det går väldigt snabbt att snygga till modellen lite lagom och framtidssäkra den.

Jag hade inte ens tänkt ha speciella endcaps, dvs. slutbitar utan jag använder det vanliga spåret till det.

Mkt snyggt spår som verkligen ser bättre ut än det gamla tack vare detaljerna som kommer fram tack vare äkta slipers och LOD.
Ett litet problem uppstår dock med LOD nivån, kan man fixa det?
Bifogad fil 52585

Det blir liksom en gräns som är ganska tydlig, iaf hos mig, mellan där olika LOD nivåer slutar. De flesta räls som är byggd enligt stiched mesh tycks ha den här egentheten så det kanske är något man får leva med? Problemet är mindre besvärligt på DONJ iaf eftersom vi inte har så många långa raksträckor och inte kör så fort så man rör sig inte så fort emot LOD gränsen.

bjornl 2012-04-11 23:21

Hej

Jo det är nog något man får leva med. Men man kan nog minimera effekten.

Testspåret du har fått har eg bara två lodnivåer hög och låg mellannivå meshen är samma som lågnivå.

Jag hade tänkt göra mellanmivåmeshen med slipers och då syns ju inte den närmaste övergången till närmelse lika mycket.

spyfrog 2012-04-13 21:45

Köp er egen del av DONJ....

Jo, faktiskt.

Nu säljes Åbydals stationshus....
http://www.hemnet.se/bostad/villa-7r...rtner_id=eniro

Man kanske skulle slå till? Sitt eget vattentorn t.ex.... inte illa!
Synd att det är ett renoveringsobjekt..... priset borde vara rätt med tanke på att Norrsundet (närmaste större samhälle) är lite av krisbyggd nu efter nerläggningar av såg och pappersbruk.

stina 2012-04-13 22:07

Du får hemsk gärna bygga detta hus..

och låta oss andra.. kunna downloda.. det framåt.. ser det framför mig.. kör hårt.. men bara om du själv vill och har orken bjornl...

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 259823)
Jo, faktiskt.

Nu säljes Åbydals stationshus....
http://www.hemnet.se/bostad/villa-7r...rtner_id=eniro

Man kanske skulle slå till? Sitt eget vattentorn t.ex.... inte illa!
Synd att det är ett renoveringsobjekt..... priset borde vara rätt med tanke på att Norrsundet (närmaste större samhälle) är lite av krisbyggd nu efter nerläggningar av såg och pappersbruk.

spyfrog 2012-04-13 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av stina (Inlägg 259828)
och låta oss andra.. kunna downloda.. det framåt.. ser det framför mig.. kör hårt.. men bara om du själv vill och har orken bjornl...

Man skulle köpa det och bygga en HO järnväg av DONJ i godsmagasinet - det är VÄL utnyttjat kapital! :D
Kan för övrigt meddela att Åbydal ligger på att göra listan för DONJ projektet men undertecknad slöfock har inte kommit sig för att mäta upp huset (dvs jag)

stina 2012-04-13 23:06

Ok Spyfrog...

du är också co-constructor.. inte lätt för oss noviser.. vad det gäller konstruktioner av downloads att följa med.. men det ni gör.. gör ni bra... fortsätt gärna...

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 259829)
Man skulle köpa det och bygga en HO järnväg av DONJ i godsmagasinet - det är VÄL utnyttjat kapital! :D
Kan för övrigt meddela att Åbydal ligger på att göra listan för DONJ projektet men undertecknad slöfock har inte kommit sig för att mäta upp huset (dvs jag)

bjornl 2012-04-14 13:29

1 bifogad(e) fil(er)
Nån som kan gissa vad detta är, var det kommer ifrån och vad det skall vara bra för?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.