Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

Totte 2015-02-25 23:02

Snyggt Ekan!:drool:

rac_hammer 2015-02-27 15:10

2 bifogad(e) fil(er)
Postdilligens buss :)

rac_hammer 2015-02-27 17:50

1 bifogad(e) fil(er)
behöver lite färg råd... vilken av de två föredrar ni?

ekankal 2015-02-27 18:40

Tack allihopa för vänliga ord :).
----------------------------------------------------------------------------------------
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 294505)
behöver lite färg råd... vilken av de två föredrar ni?

Haha, en gammal skvader :).
Hade en kompis som bodde en bit utanför stan, och dit åkte man med dylika farkoster.
Hamnade man på "fel" tur, så tog det extra lång tid, för då stannade man vid var och varenda mjölkpall efter vägen, och lastade av och på mjölkkrukor, å en och annan kartong, cykel, eller nåt annat gods.
Men det här var förstås många herrans år sen, när man fortfarande var en liten snorhyvel (hehe) ;).

Lite mer orange toning så blir nog den vänstra bussen bäst enligt mej :).

stickanw 2015-02-27 19:23

Snyggt Hammarn.
Håller med Ekan om färgvalet, den vänstra är närmast postgul.
Den där busstypen var också vanlig i och omkring Boden och skulle passa i min version av malmbanan.
Det där med att stanna vid varje mjölkpall gällde också tåg. Jag åkte en gång mellan Boden och Härnösand, tågbyte i Långsele till rälsbuss och den stannade vid massor av mjölkpallar. Det blev så många stopp den korta biten så att det tog nästan fyra timmar mellan Långsele och Hörnösand. Drygt nio mil är det mellan de städerna.

Stickanw

rac_hammer 2015-02-28 01:06

Finns i Downloads nu :)

stickanw 2015-03-07 16:29

6 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag kommit igång lite med byggandet i Trainz. Det är min lek med en bana på endast en platta som är delad på mitten med något som ska föreställa en betongvägg, därav utseendet och höjden. Ett av problemen är hur göra tunnlarna genom väggen, ska jag göra dem genomskinliga eller inte. Jag har provat båda alternativen och att gå genom väggen utan tunnel är effektfullast tycker jag. Banan föreställer en smalspårsbana med två säckstationer plus en mellanstation för möte och hjälplok för de mycket branta backarna i båda riktningarna vid körning med tunga tåg. I ena änden av smalspåret finns en gruva,lite bostäder, en butik och en verkstad och vid mellanstationen en bondgård med spannmålsodling plus fårhållning, bygdens kyrka med kyrkby, skola m.m. Vid den andra säckstationen finns det lite av varje, en omlastningsstation, en skrothandlare. en stugby, lokverkstad plus att en större landsortsväg ansluter till järnvägsstationen intill det tänkta samhället som finns utanför plattan.

Nils Blid 2015-03-07 17:15

Mycket bra Stickan W. Gillar detaljerna. Bondgården i sista bilden är i sin enkelhet värd en applåd. Vad är det för perrong/lastbrygga i tredje bilden? Vill gärna stjäla den.

Skogen gillar jag inte. Vill du ha Pofigs träd så skicka ett mail.

Nisse

stickanw 2015-03-07 17:49

Plattformen är Bjornls har jag för mig, ska kolla mer. Den täta skogen är bakgrunder helt enkelt för att dölja de andra delarna av banan som är i tre nivåer med den lägsta i mitten för att den inte skall synas annat än från mycket nära håll, tex förarhytt i lok.

Stickanw

rac_hammer 2015-03-09 20:23

3 bifogad(e) fil(er)
kul att se lite bilder från ditt bygge stickan :) fortsätt dela med dig. lägger upp tre bilder jag med

stickanw 2015-03-10 13:14

Nisse. De där plattformarna finns på DLS som k-plattform wood narrow under namnet vlatas.
Hammarn. Snyggt, härligt skymnings eller gryningsljus och har alltid älskat dessa rälsbussar som man aldrig tycker blir fel på en bana oavsett tid och storlek. Ja i varje fall nästan då det inte finns så många kvar idag.

Stickanw

rac_hammer 2015-03-10 18:37

5 bifogad(e) fil(er)
Äntligen fått upp farten i byggandet igen :) Är det bara jag som får stunder när det står still i fantasin?

stickanw 2015-03-10 19:50

Just nu verkar det vara stillestånd hos de flesta. Jag har just återinstallerat Trainz, har inte rört det på ca tre år då intresset plus en tids dålig hälsa tidigare gjort orken och idéer saknats. Har också en känsla av att de flesta unga ej är särskilt aktiva just nu, kan ju bero på skolgång men tror dessutom att en del äldres otålighet över ungas otålighet kan påverka aktiviteten.Senare tids unga har ju oftast enligt min erfarenhet nästan aldrig behövt vänta när de vill ha något vilket i forumet ledde till tjat och frågor om när den kommer ut, något som ofta besvarades med en käftsmäll i stället för att förklara att man gör detta på sin fritid eller när man får lust och inte har någon utgivningsplan tex. Undvek själv att ställa frågor eller önskningar beroende på en del svar som inte alltid kom från byggaren dessutom.
Blev själv sugen på att fortsätta med tågsimmar framförallt efter dina, Ekans, Relys bilder på era banor, era banor är i en klass för sig själv som jag nu försöker uppnå.
På TS-Railworks tråden förkommer det också lite verksamhet från några personer med rätt intressanta byggen av både banor och tillbehör, har denna sim också men bygger inget i den. Tycker att den är svår att bygga i och har en tråkig grå färgton som bakgrund och något som ser ut som avstånds och skakningsoskärpa när man fotograferar.

Stickanw

rac_hammer 2015-03-10 20:33

Tackar för de vänliga orden :) hälften av min bana finns ju att ladda ner om du vill ha lite inspiration :)
Håller med om att dagens generation av ungdomar har lite problem med hur saker fungerar.... På fritiden skall allt hända NU! det kan inte gå fort nog och dessutom skall de helst behöva göra så lite som möjligt för att få det. På jobbet eller i skolan är det tvärtom där hoppar telefonen upp ur fickan samma sekund verktygen lämnar dem och sedan händer inte något...Tänk om det vore omvänt?...att de lade all den energin från fritiden på att vara lite konstruktiva och skapande själva, vilket samhälle vi skulle haft....

Ursus94 2015-03-14 17:52

2 bifogad(e) fil(er)
Trevliga bilder allihopa! Era bilder ger alltid nya inspiration till att bygga vidare. Tyvärr har jag inte riktigt tid att hålla på med trainz längre, skolan tar mycket tid och ork vilket gör att det inte blir så många inlägg skrivna här för min del.

Tillbaka till ämnet: Här kommer ett par bilder på en smalspårig krokodil som väntar på grön signal, ett tågmöte är på gång.

stickanw 2015-03-14 21:58

Kul att se fler byggen Ursus, charmig liten maskin det där. Var hör den hemma. Visa gärna mer av banan.

Stickanw

rac_hammer 2015-03-15 13:33

4 bifogad(e) fil(er)
lite Z65 med kort godståg

rely 2015-03-15 20:01

2 bifogad(e) fil(er)
Otroligt snygga bilder alla!

spyfrog 2015-03-15 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 294680)
Just nu verkar det vara stillestånd hos de flesta. Jag har just återinstallerat Trainz, har inte rört det på ca tre år då intresset plus en tids dålig hälsa tidigare gjort orken och idéer saknats. Har också en känsla av att de flesta unga ej är särskilt aktiva just nu, kan ju bero på skolgång men tror dessutom att en del äldres otålighet över ungas otålighet kan påverka aktiviteten.Senare tids unga har ju oftast enligt min erfarenhet nästan aldrig behövt vänta när de vill ha något vilket i forumet ledde till tjat och frågor om när den kommer ut, något som ofta besvarades med en käftsmäll i stället för att förklara att man gör detta på sin fritid eller när man får lust och inte har någon utgivningsplan tex. Undvek själv att ställa frågor eller önskningar beroende på en del svar som inte alltid kom från byggaren dessutom.
Blev själv sugen på att fortsätta med tågsimmar framförallt efter dina, Ekans, Relys bilder på era banor, era banor är i en klass för sig själv som jag nu försöker uppnå.
På TS-Railworks tråden förkommer det också lite verksamhet från några personer med rätt intressanta byggen av både banor och tillbehör, har denna sim också men bygger inget i den. Tycker att den är svår att bygga i och har en tråkig grå färgton som bakgrund och något som ser ut som avstånds och skakningsoskärpa när man fotograferar.

Stickanw

Beror inte denna stiljte också lite på att jobb mm tar mycket tid för oss som har sådana nu? Själv hinner jag fasen inte sätta mig framför datorn i veckorna och i helgerna är man trött och har inte lust. Så de två byggen jag håller på med nu (lär mig samtidigt Blender) lär ta en evighet. Har in byggt på snart en månad.

burebista 2015-03-16 01:39

http://s10.postimg.org/5pzs9vpcp/bur...50313_0000.jpg
free image uploading

Nils Blid 2015-03-18 11:37

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 294675)
Nisse. De där plattformarna finns på DLS som k-plattform wood narrow under namnet vlatas.
Hammarn. Snyggt, härligt skymnings eller gryningsljus och har alltid älskat dessa rälsbussar som man aldrig tycker blir fel på en bana oavsett tid och storlek. Ja i varje fall nästan då det inte finns så många kvar idag.

Stickanw

Heder och tack Stickanw. Plus en bild på köpet - Billingsfors i Dalsland.

Nisse

ekankal 2015-03-26 13:00

7 bifogad(e) fil(er)
Fina bilder ALLIHOPA :).
-------------------------------------------
GC är ute å testkör nytt lok, här med ett arbetståg i kroken ;):D.

Totte 2015-03-26 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 294851)
Fina bilder ALLIHOPA :).
-------------------------------------------
GC är ute å testkör nytt lok, här med ett arbetståg i kroken ;):D.

:applad: Imponerande naturlandskap!:applad:

rac_hammer 2015-03-26 16:32

äckligt snygga bilder Ekan :tumme_upp: vart kan man hitta de öppna vagnarna? Kommer du släppa infranord vagnen? :) http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1427367542

ekankal 2015-03-27 15:24

8 bifogad(e) fil(er)
Totte: Tackar så mycket :).
-------------------------------------------------------------------------------------
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 294857)
äckligt snygga bilder Ekan :tumme_upp: vart kan man hitta de öppna vagnarna? Kommer du släppa infranord vagnen? :)

Tack till dej oxå :).
Vagnarna finns här http://trainzmilitary.webnode.cz/ke-...a/vozidla-mth/ (dom följer med kranarna "JERAB EDK XXX"), men i vanlig ordning så har jag målat å mixtrat med mina som är på bilderna (följer inte med några 4-axliga t.ex), men mixtra själv kan ju du oxå ;).

Laddar upp manskapsvagnen efter att jag har postat det här.

Oxå några fler bilder på samma lok igen ;):D.

stickanw 2015-03-28 17:00

Härliga bilder Ekan. För mig blir det inte något Trainz eller annat på ett bra tag, jag hade precis installerat trainz 2010 och fått igång det då min dator totalkrashade. Både moderkort och hårddiskar åt fanders. De senare testade på annan dator som är för klen för Trainz, ingen hittades av den andra datorn medan en annan som stod som reserv funkade där.

rac_hammer 2015-03-29 09:47

3 bifogad(e) fil(er)
EL revisionståg ute på syn

ekankal 2015-03-29 20:50

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 294897)
Härliga bilder Ekan. För mig blir det inte något Trainz eller annat på ett bra tag, jag hade precis installerat trainz 2010 och fått igång det då min dator totalkrashade. Både moderkort och hårddiskar åt fanders. De senare testade på annan dator som är för klen för Trainz, ingen hittades av den andra datorn medan en annan som stod som reserv funkade där.

Tackar :).
Tråkigt med datorkraschen, hoppas du kommer igång igen någon gång i framtiden ändå.
----------------------------------------------------------------------------
hammar'n: Supersnyggt i vanlig ordning :).
----------------------------------------------------------------------------
Sent 80-tal: Godståg Q765 med dubbla Hg som dragare passerar Frysekil stn i sakta mak ;):D.

rac_hammer 2015-03-29 22:47

Får säga det samma ekan i vanlig ordning. Är hg loken något som kommer i downloads? ;)

baloo406 2015-03-30 12:47

Fina byggen allihop.

Fick en liten nostalgi kick av ekans bilder, på gamla Csam containers. Sådana har man flyttat några.

Smurfar brukade vi kalla dom och bilarna för. Containerna var inte så stora, 8 SJ pallar gick där i dom.
Och på bilarna gick där en eller två st containers. Med släp kunde man få med sig 5 st.

ekankal 2015-03-31 17:58

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 294915)
Får säga det samma ekan i vanlig ordning. Är hg loken något som kommer i downloads? ;)

TACKAR.
Om intresse finns borde nog Hg-loken kunna dyka upp i downloads så småningom ;):).
------------------------------------------------------------------------------
Tack till dej också baloo :).

Joo, dom var lite "udda" dom där containerna, och lastbilarna som var specialanpassade att köra dom (dom få år som dom användes) .
------------------------------------------------------------------------------
Slänger väl in några bilder också ;).

rac_hammer 2015-03-31 18:23

Ekan intresse finns verkligen för de loken :tumme_upp:

ekankal 2015-04-03 19:36

4 bifogad(e) fil(er)
Kemi-tåg med något ovanlig dragare ;):D.

rac_hammer 2015-04-03 19:44

ruggigt snyggt ekan i vanlig ordning. Får nog säga att dina Hg lok var strået vassare ;)

Nils Blid 2015-04-05 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 294915)

LAn har gjort HG-loken i tre varianter; SJ, BJ och TGOJ. Han har tillfört dem lite finesser, bl a lätt vändbara. Jag har betatestat loken, gjort en manual och lämnat över till LAn.

Till följd av ominstallation av datorn har allt mitt hg-material försvunnit. Jag tror inte att LAN lade ut hg-loken i Forum.

Ekan kan kanske fylla på.

Nisse

rac_hammer 2015-04-05 15:53

Joda Nisse de finns ute är just de loken ekan målat om så ovackert fast ändå ack så vackert :grin: som verkligen fångade mitt öka som jag pratade om :)

rac_hammer 2015-04-06 14:06

3 bifogad(e) fil(er)
Jobbar lite på en större stad med spårväg till min 1975 bana :)

ekankal 2015-04-10 19:32

5 bifogad(e) fil(er)
Tjuusigt hammar'n :).
---------------------------------------------------
Mat på väg (eller på räls kanske ;):D).

Ursus94 2015-04-11 20:03

1 bifogad(e) fil(er)
Jättefina bilder ni alla lägger upp!!

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 294719)
Kul att se fler byggen Ursus, charmig liten maskin det där. Var hör den hemma. Visa gärna mer av banan.

Stickanw

Här kommer ett sent svar: Kul att du uppskattade bilderna! Jag har visat en del bilder från banan innan, de finns en bit bak i tråden. Banan är ursprungligen "BHJ Elektrifierad", som finns att ladda ner här på forumet, som jag har byggt om. Som inspiration har jag NKlJ med tunga och långa godståg, och ganska moderna motorvagnar som sköter persontrafiken. Jag försöker hålla mig ungefär i tidsperioden 1985-1995.
Loket är en schweizisk smalspårig krokodil. Loket finns på Download Station och är byggt av witte46.

Till sist en linjebild från banan!

ekankal 2015-04-12 17:59

4 bifogad(e) fil(er)
Inget speciellt, bara några bilder på ett lokalt godståg på en delvis nästan igenvuxen bana ;):D.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.