Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Sveriges äldsta station ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33062)

Nils Blid 2012-08-20 22:18

Hallå där! Man stänger väl alltid dörrarna efter sig - annars hotar sorkbesök, för att inte tala om bålgetingar.

Betatestinlägg av okunnig betatestare - men snabb.

Nisse

lan 2012-08-21 09:00

Färger och inredning ...
 
5 bifogad(e) fil(er)
... förändras i stadig takt. Detta är ett roligt och stimulerande arbete! Har
mildrat färger och kontraster på utsidan eftersom Trainz har en benägenhet att "grälla" till det hela. Justerat lite detaljer m.m. Men det roliga jobbet är att göra köksinredning och Törnrosa sovande ovanpå !

Jag jobbar numera med grupper och varje del av huset har en yttergrupp och en innergrupp. Detta gör att kan ha t.ex. endast kösdelens inredning synlig och komplettera den.

Du kan vara lugn Nils, dörrarna på baksidan står nu på glänt så dom största sorkarna hindras att komma in och därinne lurar ju dessutom kökskatten Findus :Fnissa:

lan 2012-08-21 10:02

Oj...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... säger alla när stinsen kommer ut på trappan - han heter nämligen Obama Järleman :visslar:

lan 2012-08-21 15:57

Rosor à lá Korvtiger ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... blir det också, så man i bästa hortokulturella anda kan plantera klätterrosorna fritt runt Järle (eller runt vad man vill !). Detta är JanKvis rosbuske som jag vidareutvecklat till "Järle Klätterrosor" (Thank you "jan K" for letting us use your creations so generously!). Med Korvtigers MapobjectSkript har jag med endast 6 rosmesher gjort så man kan skapa 6x5x4x3x2x1 = 720 st olika klängrosor ! Borde tillfredställa den mest fanatiske hortonom :grin:
Bilden visar en ros med alla 6 mesherna satta och OJ på plats att andas in väldoften. Kommer strax i Download_

Bengan 2012-08-21 16:38

Jaha, du Lennart.

Nog är du påhittig och kommer med en massa olika roliga ideér i dina byggen. Skulle inte förvåna mig, att det snart dyker upp en ruta. Där man även kan kryssa i, om rosorna ska lukta också.

lan 2012-08-21 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 266024)
Jaha, du Lennart.

Nog är du påhittig och kommer med en massa olika roliga ideér i dina byggen. Skulle inte förvåna mig, att det snart dyker upp en ruta. Där man även kan kryssa i, om rosorna ska lukta också.

Men Bengan då, rosor "luktar" inte, dom "doftar", prata med "din gumma" så får du veta skillnaden, förmodligen tar hon fram dina gamla strumpor som illustration :Fnissa:

Nils Blid 2012-08-21 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 266028)
Men Bengan då, rosor "luktar" inte, dom "doftar", prata med "din gumma" så får du veta skillnaden, förmodligen tar hon fram dina gamla strumpor som illustration :Fnissa:

LAn. Här får du dagens ros. Som en kortlektion i svenska språket oöverträffbart.

Ett gott skratt förlänger livet, sägs det. Du har fixat ett extraår åt mig.

Nisse

korvtiger 2012-08-21 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 266020)
... // Med Korvtigers MapobjectSkript har jag med endast 6 rosmesher gjort så man kan skapa 6x5x4x3x2x1 = 720 st olika klängrosor ! Borde tillfredställa den mest fanatiske hortonom :grin:
Bilden visar en ros med alla 6 mesherna satta och OJ på plats att andas in väldoften. Kommer strax i Download_

Jag är inte tillfredsställd med den matematiska delen i det hela bara. Om du, som jag antar, har 6 stycken mesher som kan anta värdet 1 eller 0 (synlig/osynlig) binärt då från 000001 till 111111, ges då antalet unika kombinationer av vad den senare är i bas 10, dvs 63, eller 64 om du även räknar med total avsaknad av någon mesh, vilket jag antar att vi inte gör då de är rätt onödiga att ha utsatta på banan. Vad du har räknat ut är fakulteten av 6 (6!) vilket är om alla mesherna skulle skulle synas och stå i en speciell ordning och är då hur många olika unika sätt du kan sätta dessa i ordning på.

lan 2012-08-22 06:31

Helt fel tänkt av mig! 63 olika kombinationer är ju inte så illa heller ?

lan 2012-08-23 08:34

Vad vore väl ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... en så läcker macka som Järle station utan ett gott godsmargarin ?

lan 2012-08-24 19:21

Järle uthus ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
.. som det kanske såg ut ? Det enda jag har att gå efter är en enda bild så jag får gissa hej vilt. Vissa slutsatser kan man möjligen dra:

Skorstenen tyder på en tvättstuga bakom andra dörren. Dubbeldörren med fönster kan möjligen ha varit ingång till nån slags verkstad? Ventilhuset på taket i andra änden kan möjligen tyda på torrdass och/eller höns/svinhus?
Om nån vet något vore det kul om densamme hör av sig !

lan 2012-08-25 09:19

Sista pusselbiten ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... på plats. Järle flaggstång har animerad flagga eller vimpel som väljs i Propertyrutan där även land kan väljas för de nordiska länderna samt unionsflaggan eller inget hissat = tom stång. Korvtiger står för skriptet som han slitit med trots att han haft annat att göra, STORT Tack för detta !!!

De sista sakerna i Järle GL Paketet kommer idag i Download.
(GL står, som för bilar, för Grand Luxe eftersom jag inte snålat med polygoner - stationhuset kan "utrustas" till max genom att välja allt i Propertyrutan men med inget valt är den inte större än den förra stationen).

alex 2012-08-25 11:25

Riktigt fina byggnader du har gjort lan! :applad:

lan 2012-08-25 11:33

Färg ...
 
... på fönsterbågar och dörrar har Korvtiger och jag diskutterat en hel del. Denna över 150 år gamla byggnad har säkert målats om ett otal gånger och under perioder har fönsterbågarna varit vita men idag är de målade rödbruna liksom dörrarna. För att ni skall kunna göra den så lik dagens Järle bifogar jag en rar-fil i Downloadtråden som innehåller två tga-texturer, dels windows_brown.tga som är den som är på den uppladdade stationen, dels windows_red.tga som ni kan döpa om till windows.tga och kopiera in i stationskatalogen.

Har lickats hitta en bild på jordkällaren så det kommer väl en sådan också så småningom.

bjornl 2012-08-25 14:48

Hej LAn

Det bidde ett helt litet stationssammhälle. Jättesyggt är det :grin:

Jag gillar verkligen kringbyggnaderna.

Och Sillsallaten inte att förglömma.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009