Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Får en ny tv (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17189)

Pierre 2007-09-22 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Nuförtiden räcker det nog inte med att maila. Du får nog lyfta luren och slå dem en signal. Tyvärr är några firmor nonchalanta när det gäller att svara på mail.

Har man "lurats" eller bedragits på stora summor bör man försöka lösa det till sin egen fördel genom att kontakta myndigheter som t.ex. KV.

Men det är ju givetvis upp till dig. Men jag hade iaf inte bara låtit 6000 kr flyga bort.

Det var dom jag köpt tv´n av som jag mailade. Egentligen har ju dom inget att göra med att den försvann, men jag hoppades på att dom skulle sätta lite fart på servicefirman och dom i sin tur speditören...

Jag tänker absolut inte bli lurad på detta. Jag ska ha en likvärdig eller bättre tv! Servicefirman har sagt att dom ska köpa en ny åt mig. Men när????? Gäller att ligga i och tjata på dom om det nu...

pussgurkan 2007-09-23 10:13

en upplysning

:) Det är säljarens (butikens) ansvar att du får tillbaka en likvärdig TV inte servicebolagets. Du har ingått ett avtal med butiken när du köpte TVn
:tumupp: Detta är faktum och står i konsumentköplagen.
:D Det är butiken som skall anmälas till ARN inte serviceföretaget
:confused: Butiken skall hjälpa dig med kommunikationen mot serviceverkstaden
:mad: DU måste förmodligen göra en anmälan till ARN för att få rätsida på ditt problem, du bör skriva ner det som hänt och vad som sagts som ett stöd för minnet och viktigast av allt beskriv vad som hänt ljug eller skarva inte.

gå in på http://www.arn.se/ och kolla
där kan du få kontakt med en konsumentvägledare som kan hjälpa dig
eller här
Adress: Konsument Sundsvall 85196 SUNDSVALL
Besöksadress: Kulturmagasinet
E-post: konsument@sundsvall.se
Telefontider: Mån 09-11 Tis 09-11, 14-16 Ons 14-16 Tors 14-16
Telnr: 060-191208
Faxnr: 060-129640
Tag kontakt med dem direkt !
oftast löser sig problemet ganska fort när butiken får ett brunt kuvert från ARN

Ps.
efter att ha jobbat med försäljning av elektronikprylar i 35år blir jag alltid lika förbannad på butiker som skiter i sina kunder.
Du har ingen anledning att hålla dom om ryggen, utan snarare ett ansvar att dra fram dessa i ljuset för att varna andra från att råka ut för samma sak

om du behöver råd kan du kontakta mig på mail direkt.

knebert 2007-09-23 13:59

Hej

Ja då kan jag berätta om motsatsen, nämligen snabb och enkel service utan en massa frågor!!!:D

Min DVD-brännare pajade, den läste inte skivorna, testade en massa olika skivor men det funkade inte.
Plockade ur DVD:n och åkte in till Siba med den och berättade för dom vad felet var. När jag gjort det så sa killen att det finns utbytesgaranti på den och därför skulle jag få pengarna tillbaka.
Fick pengarna och gick bort till hyllorna och hittade en annan modell som jag ville ha, tog den, gick till kassan och betalade utan några frågor och strul.:D När företaget beter sej på detta vis så återkommer man gärna och handlar igen. Det gör jag i varje fall.

Om jag får strul någonstans så brukar jag bara säga det att jag tar kontakt med Konsumentvägledaren i kommunen. Då brukar det inte ta många sekunder tills dom ger med sej. Det brukar hjälpa i de flesta fall.

MVH Kenneth

Pierre 2007-09-23 16:19

Ja ni har rätt, va fasen ska jag hålla dom om ryggen för. Det är ju dom som gjort fel, inte jag! Och även om butiken inte slarvat bort tv, så är det ju dom som valt servicefirma och servicefirman som i sin tur valt speditör...

Det var hos Dustin Home jag köpte tv´n. Och såklart dom jag ringde när den gick sönder. Enda hjälp jag fick då av dom var ett telefonnummer till Anovo, som sköter servicen.

När jag ringer Anovo, så säger dom åt mig att göra en felanmälan på deras hemsida och sen ska ett bud komma och hämta tv´n. Efter felanmälan får jag en bekräftelse i ett mail och sen händer inget. Ringer dom efter en vecka och då förstår dom inte alls varför BT-transport (sköter transport kund-service-kund) inte hört av sig????

Anovo ger då mig ett telefonnummer till BT-transport och säger att det är bättre om jag ringer. Jag tycker detta är lite knäppt, men ringer ändå. BT-transport säger att dom inte kör i Sundsvall och det är en annan firma som ska hämta tv´n åt dom. BT-transport tycker att det är konstigt att den andra transport firman inte ringt än, så dom ska ringa dom och be dom ta kontakt med mig omgående.

Sen går det snabbt. Andra transport firman tar kontakt och vill hämta tv´n direkt. Jag säger att jag behöver packa ner den och dom kan hämta den efter kl. 14. Vid 17-tiden den 15 augusti kommer det en bil och hämtar tv´n. Och än har den inte kommit in till service...

Efter tv´n hämtades till service och nu har jag nog ringt 10 gånger till servicefirman, utan att få annat till svar, än att dom inte vet var tv´n är. Detta jäkla pissiga svar efter några gånger stått en halvtimme i telefonkö, fy fan! Dustin Home mailade jag om detta och jag vet att dom läst mailet, då jag fick ett mail från dom, som troligen skulle till servicefirman: Vi har en kund osv... Jag mailade då tillbaks att dom måste skickat mailet fel och sen har jag inte hört nått av dom.

Den 14 september togs ett beslut av servicefirman att ge mig en ny tv, då dom inte vet var min gamla är. Dom tog dock ej kontakt med mig och berätta detta, utan det fick jag höra den 19 september, då jag ringde dom. Då sa han jag prata med på servicefirman att jag skulle få en likvärdig eller bättre tv. Vem som bär skuld i försvinnandet och hur dom (butik, service, transport) gör upp skiter jag i. Jag vill bara ha en ny likvärdig tv!

Jag ringde i fredags senaste gången, då jag vill veta vad jag ska få för tv. Men då kunde han inte se/säga om dom köpt nån, om den var på väg eller vad det är för tv. Men imorrn eftermiddag ska jag kunna få svar på det sa han. Hoppas jag får det också!?

Jag tycker detta varit en jäkla cirkus och det måste ju vara helt fel att jag som kund ska ringa både servicefirman och transport bolaget. Enda jag borde ringa är ju butiken jag köpte tv´n ifrån och sen borde dom ordna resten.

Kan lägga till att jag sparat (levt snålt!) ihop och köpt tv´n kontant. Trodde också att Dustin var seriöst, då det är stort och funnits ett tag...

Schulz 2007-09-23 18:29

Då vet du att man ska behandla sådana butiker såsom du blir behandlad, dvs skita i de som inte bryr sig om sina kunder. Precis som Kenneth skrev väljer man ju det företag man blir bäst bemött på.

Själv har man inte haft problem när ens Xbox 360 pajat. Jag kunde få en ny enligt den 3-åriga produktgarantin som finns. Jag bara lämnade tillbaka den, påstod att jag snackat med Microsofts kundsupport om att lämna in den för en ny hos återförsäljaren och fick den nya. Anledningen för att jag ljög var att det skulle annars ta flera veckor för MS att få in den och skicka en ny (dvs man var tvungen att skicka konsolen till närmaste reparationsställe i Europa, i detta fall i Tyskland och det är inte det billigaste, man får stå för frakten dit, vilket inte är billigt pga vikten). Så därför är det bäst att försöka få en ny produkt på det fortaste sättet. Återförsäljaren hade ändå fått ge med sig om jag sagt att jag inte ringt MS support, bara att hota med ARN. :D

knebert 2007-09-23 20:05

Hej

Att hota med ARN och liknande är ett jäkla effektivt sätt....

Finns flertal exempel på hur det kan gå om man bara nämner dessa. Tex då när Elgiganten körde med sin "Lägsta Pris Garanti"....Då fanns det människor som satt hemma och skrev ut prislistor från nätet på exakt samma varor som fanns hos Elgiganten och sedan gick till butiken med dessa. Butiken nekade som vanligt men det räckte att man nämnde tex KO eller ARN eller liknande så fick man rätt. Men sedan ändrade Elgiganten och ett antal andra butiker sina rutiner så att man inte skulle kunna fixa med prislistor på nätet....

Till Pierre vill jag bara säga "STÅ PÅ DEJ!". Det lönar sej. Det kan vara svårt som enskild person att rubba på de stora nissarna men de brukar mjukna till slut. Jag kan bara hålla med dej att det är inte du som skall ta kontakt med de andra firmorna utan det är den så kallade "huvudleverantören" som skall göra det. Man brukar få ett telenummer att ringa eller så får man ett samtal från de som skall hämta prylarn för att bestämma tid...Är man då inte hemma vid den överenskomna tiden får man fixa transport själv.
Sen var gång man lämnar något ifrån sej så skall man ha en kvittens/kvitto på att man lämnat ifrån sej prylar, men det säger ju sej själv, oavsett vad de säger som skall hämta grejorna. Får man inget kvitto så kan de bara vända i dörren, jag hade inte lämnat ut grejorna då.

Men jag hoppas det löser sej för dej...Skall bli spännande att följa fortsättningen på denna historia annars lär väl Sverker dyka upp som en annan skribent skrev här...

MVH Kenneth

pussgurkan 2007-09-24 07:52

några synpunkter och lite råd

Pierre:
tag kontakt med ARN redan idag, låt dom sköta snacket åt dej, dom är proffs på detta.
Oftast räcker det med att dom kontaktar firman för att de ska få tummen ur a...

Och till er andra
Ett råd i all välmening.
regel 1
Hota inte, ljug inte, en kund som skriker och gormar gör knappast företaget (säljaren) positivt inställd och angagerad för att få ditt problem löst.
Tänk dig in i säljarens situation skulle du vilja hjälpa nån som uppför sig på detta sätt?
regel 2
Kontakta alltid AHN om du ej kommer överens med butiken, hota inte med detta gör det bara.
dom Är proffs och kan berätta om du har rätt eller fel och hur du bör gå vidare i ditt ärende
regel 3
Skriv alltid ner vad som sagts och av vem
tag namn på den du pratat med kolla vilken roll personen har på företaget,
be alltid att få prata med den som ansvarar för reklamationer om det går fel
regel 4
Köp hellst i butik nätet vimmlar av oseriösa butiker.
Om du ändå måste handla på nätet kolla upp butiken först. www.prissjakt.nu
samt www.pricerunner.se är 2 siter som har kund recensioner är du fortfarande osäker kolla på AHNs svarta lista
kolla redan före köp vad som gäller vid reklamation
regel 5
är produkten för billig var tveksam oftast är det nått som inte stämmer
alla större butiker har ungefär samma inköpspris (de som påstår något annat ljuger). det kan vara fråga om direktinport och då sakanas svenska menyer, svenska bruxar och kan vara så att den ej är avsedd för svenska marknaden (tex så fungerar ej digitalTV boxar ej fullt ut på TVapparater)
regel 6
Köp ej från utlänska siter, helt andra garantiregler gäller där och all kontakt med butiken brukar ske på det lokala språket (åtminstonde när det gäller reklamationer)
regel7
om ni är missnöjda berätta detta för alla som vill höra
glöm ej heller att berätta om ni är nöjda

Schulz 2007-09-24 21:26

Det går ofta helt utmärkt att handla på nätet, men kanske man ska hämta ut större objekt såsom TV och dylikt i butik istället. Netonnet är ju klockrent på det, förutom att de just nu kanske är få lagerbutiker i landet, men de ökar med tiden.

I den lokala Radio/TV-butiken ligger priserna högre men där vet man att man får det man ser.

"Hota inte, ljug inte, en kund som skriker och gormar gör knappast företaget (säljaren) positivt inställd och angagerad för att få ditt problem löst.
Tänk dig in i säljarens situation skulle du vilja hjälpa nån som uppför sig på detta sätt?"

Men om man blir bemött nonchalant behandlar man givetvis likadant tillbaka. Det är en skillnad om man kommer in i en butik och försöker få seriös hjälp, det är inte ofta man får det. Man måste själv kunna sin sak. En del säljare har inte kompetens att vara säljare.

Ett exempel är när jag kollade efter glasögonbågar. I en butik gick säljaren och iaktog mig (kunden) och verkade inte intresserad av att fråga mig vilken smak jag hade. Viktigaste egenskapen hos en säljare är att spela seriöst intresserad och göra skäl för sitt yrkesnamn.

pussgurkan 2007-09-25 00:21

ett genmäle från en som ej är helt opartisk

Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik

Pierre 2007-09-25 01:18

Ringde servicefirman igår vid 15-tiden och trodde jag skulle få veta vad för tv dom tänker ge mig och om den är skickad. Jag fick (som vanligt) inte veta ett piss!

Efter suttit i telefonkö i nästan 50 minuter så kommer jag fram. Då ber dom mig vänta medans dom ska höra vad som händer med mitt ärende. Efter en stund kommer killen tillbaks i luren och ber att få ringa mig lite senare, när han kollat upp allt. Än har dom inte ringt tillbaka...

Har nu skickat iväg ett nytt mail till Dustin Home, som Pussgurkan skrivit (tack för hjälpen!).

"Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik"
Det tror inte jag heller, men trodde det var säkert att köpa från en större nätbutik. Dessutom var det förståss lite billigare.

Rättelse: Transport bolaget heter BC-transport.

Schulz 2007-09-25 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av pussgurkan
Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik

Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller. Dock är det självbetjäning, vilket är superbra, då man vet vad man ska ha och man slipper jobbiga förföljare till säljare som undrar och bla bla bla (jag vet, de gör bara sitt jobb, men för vissa teknikkunniga kunder är de jobbiga). Vill man ha råd och hjälp är det bara att går till kundservicen inne i butiken. Helt klart en bra affärsidé.

Kanske gick lite OT, men hela forumet är väl OT? :D

Pierre 2007-09-25 18:36

"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...

Schulz 2007-09-25 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...

Jag vet, men i framtiden hoppas man ju på tätare mellan lagren.

Pierre 2007-09-25 19:43

Nu har jag fått svar på senaste mailet. Dustin Home tycker det är illa att det tagit så lång tid och att det är konstigt att jag inte fått ny tv ifrån Anovo än.

Vidare så har Dustin Home varit i kontakt med servicefirman, men inte fått något besked dom heller. I slutet av veckan har jag nu blivit lovad ett besked ifrån Dustin Home.

fortsättning följer...

knebert 2007-09-25 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Nu har jag fått svar på senaste mailet. Dustin Home tycker det är illa att det tagit så lång tid och att det är konstigt att jag inte fått ny tv ifrån Anovo än.

Vidare så har Dustin Home varit i kontakt med servicefirman, men inte fått något besked dom heller. I slutet av veckan har jag nu blivit lovad ett besked ifrån Dustin Home.

fortsättning följer...

Hej

Det är konstigt att allt skall ta sådan förbaskad tid:mad: Jag hoppas verkligen att de kan erbjuda dej kompensation för allt detta jobb som du lagt ner som det egentligen inte skulle varit något problem med.
Sen tycker jag det är konstigt att inte Dustin får något svar från den servicefirman de anlitar eller är det kanske bara en bluff från den ena sidan?

Jaja som du skrev: "Fortsättning följer...."

MVH Kenneth

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.