![]() |
Perfekt....
Ser jag fram emot och antagligen fler med mej. Hade du något svar på min sista fråga skulle det vara topp. /Blappe |
Mer om skog
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag kanske missförstod din fråga, Blappe. Antalet träd per ha i min skogsrutt, "SkogarSverige.cdp", är bara hälften så stor som medelvärdet för skogarna i de olika landsdelarna. Skogens täthet (antal träd per ha) ligger däremot något över den lägsta gräns som Skogsstyrelsen accepterar. Antalet träd har jag hållit nere för att dels spara minne och dels så ser trädmodellerna mindre snygga ut om man ställer dem för tätt - tycker jag i alla fall. På mina egna banor brukar jag kopiera in (i minnet) en rektangel på 50 * 100 m med den skog jag vill ha. Sedan "pejstar" (Paste) jag ut rektangelns skog som ridåer 10-20 m från närmaste spår. Mellan varje "utpejstning" (Paste) låter jag rektangeln rotera ett kvarts varv medurs. På så sätt får jag en viss variation. Eftersom man bara kan rotera 90 grader per gång (i TRS 2006 i alla fall). kommer man ofta att få ett "taggigt" skogsbryn som inte följer banvallen parallellt. Se bifogad bild som visar "taggiga" skogsbryn. I de trädlösa ytorna kan man manuellt sätta in träd eller buskar. Den yta som liigger bortom skogen låter jag enbart vara en grön jättestor betesmark. Vänligen Hans Ekvall |
Väldigt bra initiativ, ser fram emot att själv få tillämpa dina metoder i min nya rutt:tumupp::tumupp:
Sånt här vill vi se mer av! Har du möjlighet och vill skulle det säkert uppskattas av många ifall du kunde göra några exempel på inte fullt lika perfekta bestånd:D Jag menar lite vanskött ungskog i behov av röjning och andra typer av "tragisk djungel" (populär benämning på vissa bestånd hemma vid hemstället:rolleyes:) skulle göra mycket för att höja realismen:). Ifall du vill ha några fler förslag så rabblar jag gärna upp dem, om du inte villa ha det får du väl om inte annat blunda från och med nu:) -Förslag på olika hyggestyper -Skog och övrig vegetation på myrmarker -En finstudie på det fascinerande ämnet åkerkants-sly:D Tackar, bockar och drar åt skogs. :tumupp: |
Ville bara instämma i hyllningskören !
Snyggt jobbat !!!! Stefan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30. |