Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Min praodagbok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23185)

bönan 2009-04-16 21:13

Låter som du ha har kul! Jag ser fram emot min prao på Tåg i Bergslagen. Hoppas att du inte har något emot att jag gör en liknande dagbok då.;)

Marcus Gustavsson 2009-04-16 21:24

trevligt, och du har även fått med ett av Rd loken på bilderna ;) blev lite misstänksam när jag såg förarbordet, det stämde inte riktigt :tumme_upp:

Micke.L 2009-04-19 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 180895)
trevligt, och du har även fått med ett av Rd loken på bilderna ;) blev lite misstänksam när jag såg förarbordet, det stämde inte riktigt :tumme_upp:

Vilket RD-lok? :confused:

Aja...

Dag 4 - Fredag

Idag hände inte så mycket speciellt tyvärr. Fick testa signaler i GBG :p Vi lade en tågväg från en växel in till en dvärg vid de olika perrongerna, sedan testade vi vad vissa signaler skulle visa. Sedan lade vi tågvägen hela vägen in till stoppbocken. Aja, ni förstår säkert inte :) På eftermiddagen skulle jag få testa Bombardiers tågsimulator där man kan testa att köra :) Vi fick inte igång den riktigt så jag ska få köra igen på fredag. Det är iaf en 50" skärm, raildriver samt en "atc" så ska man ställa in tågnr osv. Och simulatorn är byggd av Bombardier tror jag.

Imorrn är det varselväst och rejäla skor som gäller för då ska jag ut och spårspringa :) Vi ska upp förbi Västerås och kontrollera signaler =) Spännande :tumupp:

Schulz 2009-04-19 22:21

Nog för att det är intressanta bilder, men om du nu fick tillstånd att fotografera, varför tog du då en självporträtt med censur? Hade det inte vart bättre att slopa den bilden? Det känns väl lite turistiskt s.a.s. :rolleyes:

Intressanta lok. Är det där GC moderniserar sina lok?

Micke.L 2009-04-19 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 181175)
Nog för att det är intressanta bilder, men om du nu fick tillstånd att fotografera, varför tog du då en självporträtt med censur? Hade det inte vart bättre att slopa den bilden? Det känns väl lite turistiskt s.a.s. :rolleyes:

Intressanta lok. Är det där GC moderniserar sina lok?

Tog med den för att det är lite roligt att jämnföra min längd med storleken på RCn ;)

GC är där med 2st lok som renoveras samt omlackeras, sedan är SJ där med ett rc och några x2or som också renoveras. Denna vecka ska SJs nattvagnar komma in för renovering :)

Micke.L 2009-04-19 22:43

Mer maskinrum

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild056.jpg

mrC 2009-04-19 23:17

Känns lite tomt i den 6an =)

Eric B 2009-04-20 02:09

Intressant reportage. Även jag reagerade på självporträttet. Känns det inte lite onödigt med ett självporträtt och sedan censuera ansiktet? Då försvinner ju hela meningen med det hela :p

Var det svårt att få fototillstånd eller var det bara att fota runt lite hur som helst? Många företag idag, är så hemlighetsfulla att allt som kan ta bilder, konfiskeras alt inte får användas. Synd, för det är intressant att se hur det ser ut.

Marcus Gustavsson 2009-04-20 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 181179)
Tog med den för att det är lite roligt att jämnföra min längd med storleken på RCn ;)

GC är där med 2st lok som renoveras samt omlackeras, sedan är SJ där med ett rc och några x2or som också renoveras. Denna vecka ska SJs nattvagnar komma in för renovering :)

Dom två Rc-loken är Rc2:or som ska bli till Rd2 lok, repotage finns i Tåg Nr 12 dec 08.
Jag misstänkte det först när jag såg det moderniserade förarbordet, och när jag läste vidare i texten i tidningen så såg jag att det var på den verkstaden dom renoverades.

Micke.L 2009-04-20 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av mrC (Inlägg 181183)
Känns lite tomt i den 6an =)

Haha, ja du ;)

Eric:

Nää, jag frågade bara om det var okej att fota och de sa att det var ok. För jag fotar ju inte direkt för spionage ;)

Marcus: Jaha, förstod inte riktigt först :)

Fredrik 2009-04-20 15:57

Hade varit intressant att få veta med om simulatorn, hur den funkar, om den är verklighetstrogen, bilder (fota skärmen) och så vidare...

Micke.L 2009-04-20 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik (Inlägg 181217)
Hade varit intressant att få veta med om simulatorn, hur den funkar, om den är verklighetstrogen, bilder (fota skärmen) och så vidare...

Visst, på fredag ska jag få testa igen tror jag :) Men det är ingen hytt på skärmen utan bara spår och miljö. Sen är det ATC-plattor utplacerade och sv signaler (har jag för mig)

Micke.L 2009-04-20 16:15

Dag 5 - Måndag

Idag var det riktigt roligt :) Kan inte avslöja vart vi var förens bildgåtan är löst, men iaf. Det tog några timmar med bil och när vi kom fram var vi först på plats. Alla fick en varselväst och sedan berättade en kille lite om vad det var vi skulle inspektera och det var en mätare som mätte temperatur på hjulaxlarna. Om dom skulle vara för varma skulle driftledningscentralen få reda på detta så att de skulle kunna stoppa tåget så att lokföraren fick inspektera. Aja, sedan kom två personer till varav en var konsult på Banverket och den andre jobbade på Bombardier. Sist av alla kom "kunden" som också arbetade på Banverket. Så vi var totalt 7 personer ute på spåret. Det var bra sikt på båda håll, och det var ju inspektion så jag kunde inte göra så mycket så jag stog mest och höll utkik efter tåg och fotade =)

Spåren skulle vara utrymda 10sek innan tåg kom, och vi hade rätt god marginal eftersom sikten var så lång. Det var rätt blandat med tåg och de kom rätt ofta. Det var allt ifrån reginor till godståg. Reginorna brukade tuta och då gjorde en av oss klartecken genom att räcka ut armen.

Fler bilder kommer senare.

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring023.jpg

Micke.L 2009-04-20 19:54

Lite ödets ironi att när vi står där som bäst så kommer Bombardiers X1a förbisusandes med massa "kollegor" :Fnissa:

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring057.jpg

Fick en mycket bättre bild på det när det kom från andra hållet, dock var det mycket klotter då =(

Micke.L 2009-04-21 21:49

Dag 6 - Tisdag

Vilken toppendag :tumupp:

Dagen börjar med uppvaktning i rummet klockan 6 :p Sedan går mitt tåg från cst kl: 08.07. När jag kommer fram till Västerås hämtar en anställd på Bombardier i Västerås upp mig och kör mig till verkstan. Där jag blir rätt besviken. Finns verkligen inget att göra... Det är rätt tråkigt att bara glida runt när man redan haft chansen att göra det. Så jag sitter mest inne i RC hytten som nu fått sin stol och fönsterrutor samt att den fått sin individmärkning =) På tors ska den ut i testhallen.

Efter lunch letar jag upp Glenn som varit borta fram tills lunchen och berättar att det inte finns så mycket att göra i verkstan. Han ringer då till Kent (?) och kollar om jag får följa med ut på en provtur (Kent arbetar som provare, som provar att allt funkar på tåget innan det lämnas över till kunden.) Det visar sig att jag ska få följa med på en kort provtur i en X2a :D

Vi går till provhallen där jag får en varselväst och sedan går vi ut på testspåret (ett spår utanför verkstan som leder ut till stambanan som man kör tågen på när man testar dom). Vi klättrar in i manövervagnen där vi träffar Kent (?) och en annan kille. Kent frågar då som om det vore det vanligaste i världen;

Ska du eller jag köra?

Då säger Glenn att han tycker att jag ska köra, så jag sätter mig bakom spakarna på tåget. Vi måste dock vänta några minuter på en lokförare som ska hoppa in i drivenheten innan vi kan köra. Sen berättar Kent hur jag gör, så jag slår från parkeringsbromsen, trycker ner "pedalen" med fötterna sedan lägger jag i gasen. Tåget börjar efter några sekunder rulla och det är 15km/h på provområdet och 30km/h utanför. Så jag kör ut tåget och gasar sedan upp till 30, sen testar jag de olika bromsarna. Sedan kommer vi till en växel som leder till stambanan. Vi ska tydligen växlas in på stambanan med tågets andra ände så att vi ska passera med hela tåget och sedan stanna.

Jag passerar och bromsar sedan, sen avaktiverar vi hytten och går igenom hela tåget till drivenheten där vi träffar lokföraren. Vi ringer upp till fjärren och ber dom om att få växeln ändrad, vilket vi får gaska fort och sedan rullar vi ut på stambanan. Lokisen kör en bit och stannar sedan och släpper av oss (mitt på stambanan) och vi går in till verkstaden och lokisen fortsätter. Antagligen var loket klart eller så =)

Så det var riktigt spännande! Och jag har fixat så att jag får vara med testgänget imorrn med :D Så hoppas jag får köra mer då :D

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring007.jpg
I väntan på växelomläggning

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring004.jpg
Hytten på "öresunds X2orna"

Har inga foton på när jag kör, för vi filmade istället för att fota.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.