Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Konsten att inte ge upp (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24264)

Johan.spe 2009-08-16 19:13

Skulle vara kul om du också gjorde en sådan signal (se bilden!) den är ungefär som en vanlig som sätts vid järnvägskorsningar, men den har ingen "V skylt" utan istället en vit tavla med namn på! Lyser i rött när stationsövergången är öppen och i vitt när den är stängd! Bara ett tips! :)

Ursäkta bildkvalitén!

JohanV 2009-08-16 20:42

Det är väl en stopplykta för att skapa en skyddssträcka på mötesstationer, finns det stöd i scriptet så varför inte, men jag behöver nog bra bilder. Ska se vad jag kan göra.

JohanV 2009-08-16 22:58

2 bifogad(e) fil(er)
En stopplykta beställd.
Som sagt för att skapa en skyddssträcka mellan sig och signalen bakom som har en växel precis bakom. (VÄL!?)

(Dålig bildkvalité jag vet, men man kan i alla fall se vad det föreställer!:))

JohanV 2009-08-16 23:20

1 bifogad(e) fil(er)
... Och så avslutar vi med en sista stor bild för dagen på alla färdiga signaler:)
Nu återstår dvärgar, försignaler (behöver fortfarande bilder!) och repetersignaler

svenolov 2009-08-16 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 189988)
Scriptet är väl meningen att fungera från trs2004 och uppåt vad jag vet.

Ser supersnyggt ut!

Skripten (grundskript = grundbult) fungerar fr.o.m. TRS2004. Sen finns det varianter av signaler som kräver en senare version, men de är få. Ett exempel på en sådan signal är din egen T-semafor som jag jobbar på för närvarande, som du vet.

För övrigt ger jag dig, JohanV, en stor eloge för dessa modeller. Det ser ut som om vi äntlingen får våra svenska signaler till Trainz.

ekankal 2009-08-16 23:51

Helt suveränt jobbat.
Håller med SO, en STOR eloge är du värd :tumme_upp:..

Joel 2009-08-16 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av Johan.spe (Inlägg 189999)
Skulle vara kul om du också gjorde en sådan signal (se bilden!) den är ungefär som en vanlig som sätts vid järnvägskorsningar, men den har ingen "V skylt" utan istället en vit tavla med namn på! Lyser i rött när stationsövergången är öppen och i vitt när den är stängd! Bara ett tips! :)

Ursäkta bildkvalitén!

Nu är det tredje gången du laddar upp en bild som inte är din egen. Att göra på det här sättet bryter mot upphovsrättslagen och även mot forumets regler. Om du vill visa någon annans bild får du länka till den. Tack på förhand!

juhis 2009-08-17 06:21

Bra Jobbat!:tumme_upp:

Henrik L 2009-08-17 09:47

Återigen riktigt läckert! :)

korvtiger 2009-08-17 11:17

Ser görsnyggt ut!
Det enda jag kan anmärka på är att jag tycker att coronorna (ljusmesherna) är lite för stora. Tror att det går att ändra i configen sedan. Kommer att bli kanon det här!
Föresten, kommer stolpar/fastsättningsanordningar att ändras via setmeshvisible dvs via frågeteckenknappen som på Tomas luftledningspacket eller kommer alla att vara egna objekt?

JohanV 2009-08-17 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 190044)
Ser görsnyggt ut!
Det enda jag kan anmärka på är att jag tycker att coronorna (ljusmesherna) är lite för stora. Tror att det går att ändra i configen sedan. Kommer att bli kanon det här!
Föresten, kommer stolpar/fastsättningsanordningar att ändras via setmeshvisible dvs via frågeteckenknappen som på Tomas luftledningspacket eller kommer alla att vara egna objekt?

Hittills är de egna objekt, men det är möjligt om det inte är allt för svårt att det kan komma att ändras.

Frågan blir då om det finns någon tutorial eller liknande eller om någon känner för att hjälpa till, för det krävs väl ett skript?

Coronorna kan mann lätt ändra, men jag tycker inte de ser så stora ut i spelet, ska kolla upp det sen.

korvtiger 2009-08-17 17:21

Själv har jag aldrig använt just setmeshvisble men Tomas har det och jag tror att MatsS säkert har en aning om hur det går till. Om jag inte har fel så han han använt det på CW RC:n.

Tutorials finns det var jag vet ingen, och jag skulle inte våga säga att jag vet hur man fixar det... Har överskattat mina scriptingkunskaper några gånger för mycket... :D

Svenolov kanske har en aning om hur man gör, du kan ju fråga när du ändå är/kommer att vara i kontakt med honom.

Ang. coronorna så tycker jag att dom sticker ut lite för mycket på sidorna. Ev. skulle du kunna lägga en bumpmap och göra så att den får en tonande övergång vid kanterna.
Eller kanske är det bara jag som är petig. Vi får se.. :rolleyes:

JohanV 2009-08-17 18:06

Nu är även grundmeshen till dvärsignalerna klara.

Andreas 2009-08-17 22:11

Snyggt :)
Funkar även för 06? :)

JohanV 2009-08-17 22:52

Uppenbarligen eftersom det är den versionen jag kör;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.