Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

spyfrog 2011-04-25 21:16

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235981)
Hej Lan

Har man roligt så tänker man inte på tiden. Och vad skull man göra annars på kvällarna, glo på på tv eller något annat passivt.

Nej då är det bättre att klura på hur stoppbockar egentligen såg ut till smalspårsjärnvägar i allmänhet och DONJ i synnerhet.

Det råder en upprörande brist på sådana och de för normalspår må vara snygga men de passar inte riktigt.

Altså är det någon som vet elelr har bilder så posta dom gärna här.

Jag misstänker att dom smalspåriga stopbockarna kunde se ut lite hur som helst.

MVH / BjörnL

Gudskelov så finns det då en vänlig kollega som igår tog en bild på en stoppbock och därmed kan tala om hur de såg ut.... ;)

Tack för Ockelbo station för övrigt - den ser ju jättebra ut. Nu gäller det att få till Ockelbo lika bra, staden är lite svår för den är inte platt.

Bifogad fil 42868
Bifogad fil 42869

Lan, det är ju främst Björn som håller en himla takt. Själv försöker jag bara hinna med.... just nu ligger jag efter. :grin:

spyfrog 2011-04-25 21:42

1 bifogad(e) fil(er)
Något som faktiskt hänt - DONJ vagnar framför Ockelbo station med last, dragna av en Z4p....

Bifogad fil 42870

bjornl 2011-04-25 21:58

Växlar

1 bifogad(e) fil(er)
Vi DONJ:are tycker att Gult och rött är en förfärligt ful färgkombination.

Nej rött och Vit skall det vara. Därför har jag skinnat om STW,s gamla klotväxlar och släpper dom på downloadforumet nu.

Deras Copyright tillåter såvitt jag förstår det om dessa släpps som separata assets med Copyright vilkoren bibehållna i config filen.

MVH / BjörnL

spyfrog 2011-04-26 22:07

Idag blir det inte mycket gjort men jag har iaf lyckats skaffa fram ritningar till Ockelbo kyrka - faktum är att jag har lyckats få tag i ritningar till alla landsortskyrkor i Gästrikland. Det finns böcker i de mest udda ämnen.... :)

Nåja, pga dessa "källforskningar" mm så hinner jag inte med mycket praktiskt idag.

En öppen fråga - hur ser man om man har 5m eller 10m grid på en baseboard? Ska man skaffa sig en kub på 10m?

bjornl 2011-04-26 23:33

Hej Spyfrog

Samma för mig, nu får jag allt ta och tjäna ihop till brödfödan några dar så jag ligger lågt på forat.

Men jag bygger på en hemsk stoppbock baserat på din härligt fula bild i alla fall.

MVH / BjörnL

leoj 2011-04-27 10:36

in i världsmenyn (där du lägger till baseboard) högerklicka på lägg tillsymbolen, då kan du växla mellan 5/10, sen är det bara att palacera ut en ny på 5 över en gammal 10, så kommer den ändras lite

spyfrog 2011-04-27 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 236073)
in i världsmenyn (där du lägger till baseboard) högerklicka på lägg tillsymbolen, då kan du växla mellan 5/10, sen är det bara att palacera ut en ny på 5 över en gammal 10, så kommer den ändras lite

Tack så mkt för hjälpen Leoj. Funkar fint. :)

ekankal 2011-04-28 13:12

Spyfrog: Överkurs i upplysningar kanske:
I 2009 kan man inte ångra att man har bytt till 5m grid, vet inte hur det är i nyare ver.
Oxå blir 5m boarden lite mer "trögkörd" för datorn.
Tänkte bara tala om det, ifall du inte visste :).

spyfrog 2011-04-28 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 236169)
Spyfrog: Överkurs i upplysningar kanske:
I 2009 kan man inte ångra att man har bytt till 5m grid, vet inte hur det är i nyare ver.
Oxå blir 5m boarden lite mer "trögkörd" för datorn.
Tänkte bara tala om det, ifall du inte visste :).

Bra fråga. I 2010 så fick jag frågan (fritt översatt) vill du konvertera baseboarden till nu gällande grid size? Detta låter ju som att man borde kunna konvertera 5m till 10m och 10m till 5m?

bjornl 2011-04-28 16:29

Hej spyfrog

Du tar väl en kopia att labba på och en backupp när du testa väl.....

Det låter lite hårresande att köra rakt av.

MVH / BL

spyfrog 2011-04-28 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 236178)
Hej spyfrog

Du tar väl en kopia att labba på och en backupp när du testa väl.....

Det låter lite hårresande att köra rakt av.

MVH / BL

Ha, du har ju en kopia.... ;)

Jag snor för övrigt helt utan skrupler tak texturen från Ockelbo station av dig. Den gör sig så fint på Vittersjö tror jag....

spyfrog 2011-04-28 23:45

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 42934

En hel del arbete kvarstår men jag tycker det börjar ta form....

ekankal 2011-04-29 03:47

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 236218)

En hel del arbete kvarstår men jag tycker det börjar ta form....

Instämmer :).
Snyggt jobbat.

bjornl 2011-04-29 17:54

Hej Spyfrog

Jag instämmer också! det ser bra ut minnsan

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-29 18:04

Hårresande katastrof

Får meddela att jag var med om en hårresande katastrof i förrgår.

Min hårddisk tycke att den hade gjort sitt......
Och jag insåg - ja vad då tror ni.

Naturligtvis att jag inte hade backat upp mitt arbete.

Nu har jag fått i en ny disk och installerat om datorn.

Jag har läst över material från den gamla disken och vissa filer går inte att rädda.

Men allt det material jag gort för DONJ verkar OK i alla fall.

Man jag håller fortfarande på att komma i ordning så jag lär inte veta om allt är OK på några dar ännu.

Jag har nu begåvats med ett 64 bitars Win 7 OS och jag vet inte om det är så lämpligt för GMag/TACS eller för trainz2010 självt.

TACS har jag inte fått igång ännu för den hittar inte den installerade GMax och bjäbbar om "Environment variable GMAXLOC" fast Gmax är installrat på C:\Gmax. Så det håller jag på med just nu.

Dessutom beter sig Traiz 2010 underligt.
I grun´dinstalaltioen finsndet inga tåg att köra på de medföjande rutterna när manstartar dom. det har det ju gjort förut ju???

Suck

MVH / BjörnL

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.