Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Funderar på att köpa Trainz 2010! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30432)

benkegbg 2011-07-26 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Egonrow (Inlägg 242134)
..........Kan problemet med att spelet ändrar skärmupplösning ha med att göra om man använder "OpenGL" eller "DirectX" tro?
Jag ska prova lite olika variationer och återkommer när jag klurat ut va detta handlar om!!
.....

Jag tror det kan ha en inverkan vilket man använder. Själv kör jag med samma inställningar som du (DirectX). Min skärm blinkar ibland till och svartnar helt en sekund eller två för att sedan återkomma. Jag märker ingen större skillnad, men det tycks som att grafikkortet har letat och testat vilken skärmupplösning som faktiskt är aktivt. När jag använde OpenGL så fick jag inte dessa blinkningar, men grafikkortet säger att jag helst skall använda DirectX, speciellt om jag vill köra med 3D.
Hälsningar

spyfrog 2011-07-27 08:17

Citat:

Ursprungligen postat av Egonrow (Inlägg 242134)
tack för hjälpen!!
Jag trodde att jag hade kollat igenom hela "options" men blind som man e så missade ju man givetvis detta hehe :rolleyes:

Kan problemet med att spelet ändrar skärmupplösning ha med att göra om man använder "OpenGL" eller "DirectX" tro?
Jag ska prova lite olika variationer och återkommer när jag klurat ut va detta handlar om!!

Tack för all support jag fått hittintills!! Det är guld värt för en amatör inom datavärlden hehe!! :tumme_upp:

Observera att olika grafikkort ger olika prestanda i OpenGL eller DirectX - på min dator får jag över 25% bättre prestanda om jag kör Trainz i DirectX istället för OpenGL. Så det är verkligen värt att prova vilket som ger bäst prestanda.

baloo406 2011-07-27 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242162)
Observera att olika grafikkort ger olika prestanda i OpenGL eller DirectX - på min dator får jag över 25% bättre prestanda om jag kör Trainz i DirectX istället för OpenGL. Så det är verkligen värt att prova vilket som ger bäst prestanda.

Det är samma på min. OpenGL är ren katasrof att använda på min dator. Spelet hackar som tusan. Men med DirectX, blir det väsentligt bättre. Som spyfrog skrev, prova dig fram till vilka inställningar som ger bästa resultat.

Egonrow 2011-07-27 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 242155)
Jag tror det kan ha en inverkan vilket man använder. Själv kör jag med samma inställningar som du (DirectX). Min skärm blinkar ibland till och svartnar helt en sekund eller två för att sedan återkomma. Jag märker ingen större skillnad, men det tycks som att grafikkortet har letat och testat vilken skärmupplösning som faktiskt är aktivt. När jag använde OpenGL så fick jag inte dessa blinkningar, men grafikkortet säger att jag helst skall använda DirectX, speciellt om jag vill köra med 3D.
Hälsningar

Vid närmare inblick i de hela upptäckte jag att jag körde med "OpenGL", bytte till "DirectX" och vips så får jag samma resultat som du, skärmen blinkar till för att sedan svartna en till två sekunder och sedan komma tillbaka. Men nu ändras inte upplösningen i vart fall och de är ju positivt!!

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242162)

Jo "DirectX" verkar fungera mycket bättre för mig ock, fastän det är lite små irriterande att behöva stanna upp och ta en sk. "2-sek. paus" var 10:e minut :rolleyes:
Jag ska försöka komma till botten med att skärmen svartnar, perfektionist som är är ska allt vara perrfa!! hehe:tumme_upp:

Egonrow 2011-07-28 10:01

En mindre uppdatering!

Jag tror mig har kommit på lösningen till problemet, de måste ha att göra med vilken upplösning man har ställt in "Trainz" på under "Options" och sedan beroende på vilken sorts grafikort man har, om det funkar bäst med "DirectX" eller "OpenGL", för nu när jag kör samma upplösing i spelet som jag har i "Skrivbordsläge" dvs. i mitt fall 1280x1024 och "DirectX" så flyter allt på precis som det ska utan massa "blackout";er!

Tack för tipsen jag fått!! Man har fått en mycket mer "harmonisk arbetsmiljö" !!:ber:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.