Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Treskensspår och små svenska järnvägsbroar. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30571)

korvtiger 2011-07-30 20:10

Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.

spyfrog 2011-07-30 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 242367)
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.

Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij. :)

lan 2011-07-30 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 242367)

Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?

lan 2011-07-30 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 242357)
Man får tacka, för ett flertal fina broar.:tumme_upp:

Men jag vill bara påminna om, att Builden är nere på 1.5.
Så ni kommer att åka på lite merjobb, för att även få upp det på DLS i framtiden. Då ni måste uppdatera till minst 2.7.

Det är dessa broar + Klotväxel, samt Lysekil på 2.4.

Att builden är där nere beror på att jag inte får "Bridge" att fungera bra med senare build, med det kan säkert nån lösa! Bridge är ju en kvarleva från de första Trainz-versionerna och jag undrar om dom uppdaterats sedan dess? Men dom fungerar i alla fall, även i native mode! Så varför skulle dom inte gå att ladda upp till DLS?

Bengan 2011-07-30 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242372)
Men dom fungerar i alla fall, även i native mode! Så varför skulle dom inte gå att ladda upp till DLS?

Vet faktiskt inte varför N3V inte tillåter detta på DLS längre. Är säkert en av alla anledningar, som gör att vi är lite missnöjda med DLS och att material hamnar på olika hemsidor istället. Det är bara versioner från Trainz Classics 1 & 2 med build 2.7 och uppåt, som går att lägga upp på DLS längre. TRS2006 och neråt, går tyvärr inte längre att lägga upp på DLS. Vilket är skit i mina ögon och larvigt från N3V, men någon vettig anledning borde dom ha och som jag inte känner till.

bjornl 2011-07-30 23:03

Hej
Klotväxlrna är lyfta till 2.7 och dom finns på DLS.

Jag lät medvetet 1.5 vara kvar på broarna till vidare. Jag misstänkte att det fanns en tanke bakom att LAn hade gjort dom i 1.5.

Det kanske var det som gjorde att jag inte fick initiator och terminator att fungera på mitt första broförsök antog jag.

MVH bl

Bengan 2011-07-31 06:32

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 242390)
Hej

Jag lät medvetet 1.5 vara kvar på broarna till vidare. Jag misstänkte att det fanns en tanke bakom att LAn hade gjort dom i 1.5.

Det kanske var det som gjorde att jag inte fick initiator och terminator att fungera på mitt första broförsök antog jag.

MVH bl

OK.

Allt ditt material, har ramlat in som uppdate i mitt CMP, men inte klotväxlarna. Skulle då gissa på, att du har glömt att göra dom som kuid2:or, så att det inte framgår att dom har blivit uppdaterade.

Öppnade precis ett nytt fönster och gick in på DLS. Hittade bara DONJ Vx Klot (V) men ingen höger. Den är kanske på G, då det ibland är segt att få upp grejer på DLS. Men DONJ Vx Klot (V) har ett vanligt kuid:564419:1090. Så det är därför, som jag har din gamla kvar p.g.a. att Trainz inte har kännt av uppdateringen. Inga problem, bara att radera den första och installera på nytt, så kommer jag upp i 2.7.

lan 2011-07-31 06:44

Versionsproblemet löst!!!

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 242390)
Hej

MVH bl

Efter ett intensivt letande på Aurans forum hittade jag var felet har varit:

Så fort jag försökte använda mesh-table så försvann mittsektionen på broarna så därför backade jag till 1.5

Felet var att jag döpte mesh-containern till "mittsektion" och då ignorerar Trainz den just för broar (?????). Den måste heta default och inget annat för att Trainz skall kunna sy ihop en bro av det hela!!!

Bjornl, om du kör broarna genom CCP (Ctrl_Shift_C) och lägger till en mesh-container med namnet default och meshen mitt.im + auto-create 1 så fungerar det hela.

Bengan 2011-07-31 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 242404)
Efter ett intensivt letande på Aurans forum hittade jag var felet har varit:

Så fort jag försökte använda mesh-table så försvann mittsektionen på broarna så därför backade jag till 1.5

Felet var att jag döpte mesh-containern till "mittsektion" och då ignorerar Trainz den just för broar (?????). Den måste heta default och inget annat för att Trainz skall kunna sy ihop en bro av det hela!!!

Bjornl, om du kör broarna genom CCP (Ctrl_Shift_C) och lägger till en mesh-container med namnet default och meshen mitt.im + auto-create 1 så fungerar det hela.

Kanon Lennart.
Då fick eventuellt mitt gnällande om 1.5. Dig att göra lite efterforskningar, som löste problemet.

korvtiger 2011-07-31 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242368)
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij. :)

Tågen står alltid i mitten av det spåret de sätts ut på, vad jag gjort är att jag förskjutit smalspåret, som har en treskena åt ena hållet tills det hjulet som går i luften nuddar det ena av nomalspårets skenor. De båda spåren är helt oberoende av varandra och man kan köra ett smalspårigt och ett normalspårigt lok rakt igenom varandra, utan att det händer något. För att underlätta utsättningen av spåren så skapade jag spåravståndshållare för 1435/891mm och 1435/1067mm. Där har vi de bägge spåren med det avståndet som krävs, så börja med att sätta ut spåravståndshållare där ni vill ha en brytpunkt, sedan drar ni ut smalspåret, så att det kommer åt rätt håll, annars får ni vända på det. Därefter normalspåret. Ta bort spåravståndshålaren och dra spåret vidare från den färdiga splinepointen till nästa spåravståndshållare.

Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel.
Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.

svenolov 2012-01-25 15:49

Treskensspår

Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.

Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen.

Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
  1. Treskensspåret ska ha centrum i förhållande till normalspåret (SG).
  2. Smalspåret (NG) ska ha centrum förskjutet 0,272 m.
För att en NG-vagn ska fungera på dessa spår så måste den ha ett speciellt skript (inbyggt i stl-koppel skriptet). Jag ser det inte som en omöjlighet att lägga till denna funktion. Detaljerna får jag diskutera med LAn och Korvtiger, om intresse finns.

bjornl 2012-01-25 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 254945)
Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.

Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen.

Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
  1. Treskensspåret ska ha centrum i förhållande till normalspåret (SG).
  2. Smalspåret (NG) ska ha centrum förskjutet 0,272 m.
För att en NG-vagn ska fungera på dessa spår så måste den ha ett speciellt skript (inbyggt i stl-koppel skriptet). Jag ser det inte som en omöjlighet att lägga till denna funktion. Detaljerna får jag diskutera med LAn och Korvtiger, om intresse finns.

Hej svenolov

Visst är det intressant, det är mycket intressant.

Men jag undrar, vad skulle hända när en sådan scriptad smalspårsvagn kör ut från treskensspåret och hamnar på ett alldeles vanligt smalspår. Blir den inte förskjuten i sida iförhållande till det då?

korvtiger 2012-01-25 22:23

Förskjutningen styrs av scriptet och triggras av växeln(som måste specialbyggas...) som separerar de båda spårvidderna. Dock så har jag svårt att tro att det går att på ett snyggt sätt få vagnarna att förskjutas i växeln, särskilt med tanke på att alla vagnar ser olika ut tvåaxliga/boggier till exempel, de skall alla förskjutas på olika sätt och den ena boggien först och den andra sedan. Tror inte att detta är möjligt, utan hela vagnen förskjuts och hjulen kommer att hamna mer eller mindre utanför tills man kommit upp på/kommit av treskenan. Men som sagt, en intressant idé, som låter i mina öron mer praktiskt genomförbar än att förskjuta meshen på vagnarna. Gäller bara att Trainz scriptspråk klarar av detta, vilket jag faktiskt tror, även om det kan finnas hakar och problem med attachade grejer, boggier med mera, men det skulle kanske kunna lösas.

svenolov 2012-01-26 22:06

Korvtiger, så långt hade jag inte tänkt gå, som att förskjuta vagnar i sidled dynamiskt under gång. Det tror jag inte blir så lyckat, även om det går. Nej man ska endast använda ovanstående två spårtyper, inte blanda med smalspår som är "mitten centrerade". Om man lägger rälsen konsekvent i "rätt riktning" så finns det bara några få problem.

Själva orienteringen av vagnen sker när man placerar ut den i Surveyor och den behåller sin orientering under hela sessionen. Det finns dock en del fall där det uppstår problem. Dessa är bla.:
  • Om man vänder vagnen/loket med en vändskiva.
  • Om man bygger spåret i en loop.
  • Generering av fordon från en portal.
Men vändskivan och portalen går att lösa på ett snyggt sätt, medan loopen blir svårare att få till (då kommer vi in på din specialväxel).

korvtiger 2012-01-26 22:52

Då är jag med på hur du menar. Men som får det en del följder, som att man måste lägga spåret åt rätt håll, annars blir det skumma skarvar och det kräver specialbyggt spår. Sedan gäller det att det fungerar att förskjuta vagnar med script och alla attachments hänger med. Skulle kunna trassla till det. Fordonens hjulsnurrande kommer att bli något osynkat med spåret (dock är det så lite att jag inte tror att det kommer att märkas) eftersom den fysiska radien i en kurva (normalspårets mitt) har en kortare omkrets än smalspåret, då smalspårets spårmitt ligger utanför den fysisk mitten, och tvärt om när det ligger innanför.

Sedan till de tre problemen:
Portalen går säkerligen att lösa med script, bara man håller ordning på spårets föskjutningssida och fordonets A-ände. Det är jag säker på att du fixar.

Loopspåret går ju att komma runt med en specialbyggd växel, men då vagnen måste förskjutas i sidled under gång så blir det svårt att synka med rörelsen genom växeln, vilket jag tror resulterar i att vagnens hjul hamnar utanför, särskilt boggievagnars. Men det kan man ju bara förbjuda helt enkelt, loopspår i verkligheten var inte direkt vanliga.

Sedan till vändskivan, i min värld så är den det stora problemet, att förskjuta spåret innebär att måste synka många grejer samtidigt, det visuella spåret, samt fordonet skall byta sida. Men gör men det så kommer det visuella spåret inte att gå genom mitten av skivan, så istället måste man flytta det fysiska spårets mitt, men behålla det visuella. Samt synka med fordonet som skall byta sida precis som det fysiska spåret. Om man missar något så kommer antingen spåret att hamna fel, fordonets hjul vara utanför spåret, eller fordonet kommer att spåra ur för att fysiska spårmittar är sneförskjutna. Krångligt värre. Om det ens går att förskjuta en vändskivas spår är jag tveksam till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:00.