Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   T-bana till Trainz (ombyggnaden) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32393)

RobertE 2012-04-17 18:33

Hej Lan, det skulle vara kul om du kunde skapa en äkta stoppbock till tunnelbanan. (har bilder på nära håll) :)

Anton93sthlm 2012-04-17 18:44

Skjut på bara! :D

Anton93sthlm 2012-04-17 18:47

Oj, nu var jag lite för snabb med svaret då!
Jag är inte så bra på 3D-bygge tyvärr! :S

lan 2012-04-17 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260088)
Hej Lan, det skulle vara kul om du kunde skapa en äkta stoppbock till tunnelbanan. (har bilder på nära håll) :)

Skicka dom så får vi se!

lan 2012-04-17 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260091)
Oj, nu var jag lite för snabb med svaret då!
Jag är inte så bra på 3D-bygge tyvärr! :S

Du behöver inte vara bra på det heller! Ta du hand om att utveckla Tunnelbanan som rutt så tar vi som kan hand om 3D-byggandet!

svenolov 2012-04-17 23:34

En bild på strömskenan i Stockholms tunnelbana, tack, så LAn slipper framtida anmärkningar.

Anton93sthlm 2012-04-18 08:13

Våran hemsida för projektet

https://sites.google.com/site/ptsthlmtbana/home
Här finns lite tutorials och vad vi håller på med just nu!
Downloads kommer inom kort!

spyfrog 2012-04-18 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260087)
Med benäget bistånd av bjornl får jag använda hans utomordentligt välgjorda DOBJ-stitched track som utgångspunkt så det dröjer nog inte länge innan ni har ett bra spår att använda. Det kommer att finnas i två varianter, överjord och underjord och utan strömskena och samma med strömskena t.v. och strömskena t.h. Detta gör att ni kan dra spåren åt samma håll längs en linje, vilket jag tror är välgörande för funktionaliteten för AI och signalsättning.

Bifogar två bilder så ni kan bedöma och synpunktera:

Jag tror att Björn råkat slinta på tangenten där.. skall nog vara DONJ stiched track... ;)

josu 2012-04-18 18:10

Här kan ni titta på hur arbetet fortskrider...
Just nu är vi vid Vällingby, påväg mot Råcksta, fortfarande rent spårläggningsmässigt... ;)

lan 2012-04-18 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260135)
https://sites.google.com/site/ptsthlmtbana/home
Här finns lite tutorials och vad vi håller på med just nu!
Downloads kommer inom kort!

Det artar sig ju bra!!!

Troian 2012-04-18 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 259924)
Nu kommer 4 screenshots från rutten!
1, 2 och 3: Hässelby strand
4: Hässelby gård
Vi använder DEM-kartan till hjälp (fast just nu bygger jag på den).
PS: Jag gjorde om bilderna i storlek så att inte bilderna tar sån stor plats! :tumme_upp: :tumme_upp: :tumme_upp:

Väldigt snäva kurvor och det ser ut som om vagnarna ska spåra ur när de går genom växlarna.

Anton93sthlm 2012-04-18 19:25

Vet det! Hade ingen anning om filerna på trainz till verkligheten! Men Josu jobbar med det och det verkar funka! Mer info inom kort...

lan 2012-04-18 20:57

Positivt...

...ni jobbar verkligen och det är ju ingen lätt uppgift ni tagit er an! Jag vet egentligen "NADA" om hur saker ser ut men jag har kollat lite på vad SVoyager och compudoc har använt till stationer och tunnlar, och det är en förfärlig röra:

1. Tunnlar med track blandat med tunnlar utan (med lösa tracks)

2. Plattformar finns ett antal, både för tvåsidiga, ö i mitten och i kurvor

3. Likaså stationer, ett antal

Min fråga är hur ni tänkt er att sy ihop allt detta?

Jag kan med en del möda riva ner SVoyagers och compudocs grejor och bygga upp dom från scratch men frågan är om de tillåter det eller om det är värt allt jobb?

Jag antar att vissa stationer är väldigt typiska och skulle säkert gå att gestalta genom att vidareutveckla det som finns. Men nån som har bättre insikt borde ta hand om detta !!!!!

:godnatt:

Rc611 2012-04-18 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260181)
...ni jobbar verkligen och det är ju ingen lätt uppgift ni tagit er an! Jag vet egentligen "NADA" om hur saker ser ut men jag har kollat lite på vad SVoyager och compudoc har använt till stationer och tunnlar, och det är en förfärlig röra:

1. Tunnlar med track blandat med tunnlar utan (med lösa tracks)

2. Plattformar finns ett antal, både för tvåsidiga, ö i mitten och i kurvor

3. Likaså stationer, ett antal

Min fråga är hur ni tänkt er att sy ihop allt detta?

Jag kan med en del möda riva ner SVoyagers och compudocs grejor och bygga upp dom från scratch men frågan är om de tillåter det eller om det är värt allt jobb?

Jag antar att vissa stationer är väldigt typiska och skulle säkert gå att gestalta genom att vidareutveckla det som finns. Men nån som har bättre insikt borde ta hand om detta !!!!!

:godnatt:

Tycker själv att vissa stationer och perronger av SVoyager/compudoc ser väldigt enkla ut.
Däremot tycker jag att man skulle kunna fixa texturerna på dessa stationer till lite mer svenska texturer.
Jag skulle själv kunna tänka mig att kunna ta foton på stationer, spår, mark texturer osv.

Romet12 2012-04-19 00:45

Spännande! :P
Det är bara säga till om ni behöver bra bilder. :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.