Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nynäsbanans stationshus ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35827)

Nils Blid 2015-09-04 21:00

Titta längre bak i tråden på stationshuset jag lagt in och sedan på den svartvita bilden under.

Nisse

Nils Blid 2015-09-04 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297352)
... är det gôtt för en gammal man med "byggdiaré" att få bygga:

I samtliga gamla spårplaner jag tagit del av – och byggt efter – ingår alltid tre hus; station, förråd och afträde. Den nödvändiga betydelsen av sistnämnda behöver inte diskuteras, men det kan påpekas att Lan slagit Korvtiger på fingrarna. Vad jag minns nämner nämligen inte Korvtiger afträden som nödvändiga objekt i sin utmärkta manual Banbyggande.

Afträden ligger i allmänhet 30-40 meter rakt från stationshusen, väl synliga och lätta att se..

Bjornl – DONJ – har också insett afträdens stora betydelse.

Var innehållet tog vägen vet jag inte, men om någon frågar kan jag nog ta reda på det.

Nisse

Bengan 2015-09-04 21:07

Tycker att det ser bättre ut, jämnfört med dom andra bilderna.

Men jag ser lite skit på den övre bilden.

Gaveln, första stora fönstret, den närmast ö:et i Ösmo. I takfotens vita fält, där har du fått in lite gult.

lan 2015-09-04 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 297358)
I samtliga gamla spårplaner jag tagit del av – och byggt efter – ingår alltid tre hus; station, förråd och afträde. Den nödvändiga betydelsen av sistnämnda behöver inte diskuteras, men det kan påpekas att Lan slagit Korvtiger på fingrarna. Vad jag minns nämner nämligen inte Korvtiger afträden som nödvändiga objekt i sin utmärkta manual Banbyggande.

Afträden ligger i allmänhet 30-40 meter rakt från stationshusen, väl synliga och lätta att se..

Bjornl – DONJ – har också insett afträdens stora betydelse.

Var innehållet tog vägen vet jag inte, men om någon frågar kan jag nog ta reda på det.

Nisse

Jag vet vad det tog vägen: Latrintåg med med Mullberg som bromsare :grin:

lan 2015-09-04 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 297359)
Tycker att det ser bättre ut, jämnfört med dom andra bilderna.

Men jag ser lite skit på den övre bilden.

Gaveln, första stora fönstret, den närmast ö:et i Ösmo. I takfotens vita fält, där har du fått in lite gult.

Det hittar jag inte, bild please!!!

Bengan 2015-09-04 21:59

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297361)
Det hittar jag inte, bild please!!!

Inringat på bild.

lan 2015-09-04 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 297363)
Inringat på bild.

Ack ja, trodde det var ett svalbo.

lan 2015-09-05 10:26

Vad mer...

7 bifogad(e) fil(er)
... Det min "GlipSherlock" upptäckte var att undersida saknades på mansardtaken (på samtliga stationer!) - det är fixat.

Har sökt bilder på Nynäsbanans godsmagasin men ej hittat några - kanske nån kan hjälpa till ???

I stället har jag planer på att stuka till Nynäshamns stn av Ösmo och ev. Västerhaninge - Walsjö(Älgviken) av Tungelsta. Där har jag bilder.
Sista bild är en fråga till torpal: Hur går det med Presbyrån?

torpal 2015-09-05 11:45

Pressbyrån

Ja, till skillnad mot somliga ägnar jag kvällar och nätter åt att sova ;-) så därför har inget mer gjorts.

Skämt åsido: Jag har ju ett embryo till den vanligaste standardmodellen i Pressbyråns sortiment. Men där är inte fönstren restituerade, som Micke321 så rätt påpekat. Han har erbjudit sig att fixa den detaljen. Men det fattas ett fönster (och en dörr) på baksidan samt en liten dörr med fönster för en telefonhytt som fanns på den vänstra sidan (framifrån sett).
Jag tänkte fixa det innan jag anser mig klar. Ja kanske stuprör och hängrännor behöver komma dit oxå.

Men eftersom jag ser att Ösmos kiosk har annat tak än min så borde jag nog bygga om den till den modellen också?

Om du, mot förmodan, skulle få extrem brist på "uppdrag" kanske du skulle kunna hjälpa mig att få till de mångvinklade stationshusen i Hallsta- och Surahammar (de är f ö lika). Jag har både underlag och nytagna bilder för fototexturer.

Jag har drabbats av akut lust att fortsätta bygget på min bana (Kolbäck-Ramnäs). Men ska in för en hjärtoperation på tisdag så vi får väl se hur orken blir sedan. Nisse och du inspirera mej till att prova på att bygga i Trainz. Får se hur det går. Kanske borde min bana finnas dfär istället?

Bengan 2015-09-05 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297369)
... Det min "GlipSherlock" upptäckte var att undersida saknades på mansardtaken (på samtliga stationer!) - det är fixat.

Har sökt bilder på Nynäsbanans godsmagasin men ej hittat några - kanske nån kan hjälpa till ???

I stället har jag planer på att stuka till Nynäshamns stn av Ösmo och ev. Västerhaninge - Walsjö(Älgviken) av Tungelsta. Där har jag bilder.
Sista bild är en fråga till torpal: Hur går det med Presbyrån?

Är taket fixat på dom som du la upp igår eller kommer det idag?

lan 2015-09-05 15:42

Ja det kommer en uppdatering, men först när jag är säker på att inget mer dyker upp från mina "många" synare. Taken är inte fixade på dom som finns nu!

Nils Blid 2015-09-05 17:09

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297375)
Ja det kommer en uppdatering, men först när jag är säker på att inget mer dyker upp från mina "många" synare. Taken är inte fixade på dom som finns nu!

Tyvärr LAn. Det har uppstått problem med name-skylten på klass II-stationerna. Namngivningen på stationsskylten går utmärkt, men konfigurationen inte alls. Skriver jag i skylten fullständigt kommer inget upp annat än stationsnamnet plus vit text enligt bilden.

Nöjer man sig med stationsnamnet (SNJ-standard) är allt OK. Fyller man i konfigurationsrutan sdå kan man i efterhand ta bort destinationsnamnen - men inte siffrorna. Att ta bort siffrorna är jag mest intresserad av, Förtydligande: Bara klass II-stationen.

Nisse

lan 2015-09-05 17:57

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 297377)
Tyvärr LAn. Det har uppstått problem med name-skylten på klass II-stationerna. Namngivningen på stationsskylten går utmärkt, men konfigurationen inte alls. Skriver jag i skylten fullständigt kommer inget upp annat än stationsnamnet plus vit text enligt bilden.

Nöjer man sig med stationsnamnet (SNJ-standard) är allt OK. Fyller man i konfigurationsrutan sdå kan man i efterhand ta bort destinationsnamnen - men inte siffrorna. Att ta bort siffrorna är jag mest intresserad av, Förtydligande: Bara klass II-stationen.

Nisse

Västerhaninge-typ är på G men om man inte fyller i nånting så skall inget skrivas ut ! Jag skall testa med Tungelsta och återkommer:

EDIT:

Skyltningen fungerar alldeles som den skall ! Man "blankar" bara så skrivs inget ut men i height måste man skriva 0 (Integer) så skrivs inget ut !!!

Sen kan man ju själv ändra "fonts", "fontsize" och "fontcolor" i config.txt.

lan 2015-09-06 16:19

Strax dags för Station Klass IV ...

5 bifogad(e) fil(er)
.. som IVästerhaninge eller Älgviken. Lite shots så länge:

lan 2015-09-06 21:39

Å till sist, "kusten pärla" ...

4 bifogad(e) fil(er)
... Nynäshamn:

(diverse fix med texturer och färgbalans på alla stationer, Kl3 får behålla sin Umbrafärg [som nog var originalfärgen], resten går i varierande gult [verkar som nån från Öslj varit rådgivande när "gula febern" bröt ut"]
Kl0 [Nynäshamn] och Kl3 [Handen] har fått klocka på husknuten. Taken genomgångna och fixade. jaglåter dom ligga och verka ett tag så får vi se om jag får några synpunkter - inte troligt :mad: ]:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.