Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Konvertera MSTS objekt till RW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35979)

Totte 2016-01-16 19:14

Va kul att du lyckades bra, Wase! Då blir roligare att bygga lanskap!:tumme_upp:

Henrik 2016-01-16 20:04

Toppen, intresse finns definitivt för dina snygga objekt i RW också :tumme_upp:

Totte 2016-01-16 20:06

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag placerade ut ladan på plats nyligen! Den ser bra ut, men på solsidan ser taket vitaktigt ut. Kan du möjligen tona ner?

wase 2016-01-16 21:08

Hej.
Färgen på taket på orginalbilden är väldigt slitet och blekt så att aluminiumen syns igenom tydligt. Men jag kan tona upp den röda kanalen i RGB skalan.
Återkommer med ny version.
//Wase

wase 2016-01-16 21:29

1 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Har lagt på 60% röd-svart. Vad tycker Du om detta nu?
//Wase

ADDE 2016-01-16 21:35

Härligt! Ser fram emot resten, speciellt de byggnader runtomkring i Stockholmstrakterna.

Totte 2016-01-16 21:39

Det blir säker bra, Wase!:tumupp:

wase 2016-01-16 21:43

Ni kan hämta ny version av ladugården nu.
//Wase

Totte 2016-01-16 23:55

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Perfekt!:tumme_upp:

wase 2016-01-21 18:16

4 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Jag körde fast med konvertering av objekt som har mer än en texture, dvs två tre eller fler texturer... Trodde jag... Det var inte det felet.

Det har visat sig att alla mina texturer till objekt, där texturen är mindre än eller lika med 512x512px har ju gjorts av TSM inbyggda konverter från tga-, bmp- till ace-fil. Den konverteringen funkar inte i RW som ace-fil.

Jag har istället konverterat alla bmp-filer med TGATool. Allt från 64x64px upp till 1024x1024px, och det tar RW. Se bilder nedan.

Jag kom på det hela genom att tänka igenom, varför funkar underdelen av huset men inte resten. -Jo, texturen som är underdelen, är 1024x1024px och därmed konverterad av TGA Tool...

PUUH!! Nu är man på spåret igen... hehe

Såå, då är det bara sista problemet kvar, hur får man in natt texturen i RW???

/Wase

Bild1 = Thuns i TSM
Bild2 = Thuns i 3DCrafter
Bild3 = Thuns i RW med felaktig ace- konvertering av TSM.
Bild4 = Thuns i RW med rätt konvertering av TGA Tool.
.

wase 2016-03-29 19:15

Konverterings problem...

4 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Är det någon som är vass på 3D Crafter.
Jag får dessa felmeddelanden när jag skall konvertera Hallingskeid till Totte??
Objektet består av cirka 200 parts...

Sen säckar 3DC...
.

micke321 2016-03-29 20:55

Eftersom den begär unika namn har du försökt konvertera den som byggnad eller lok? Byggnader ska inte behöva unika namn.

Basse 2016-03-29 21:44

Jag skulle välja att "mergea" ihop objekten till några få först och visst behöver väl objekt ändå heta i stil med 1_0000_name där siffrorna bestämmer på vilket avstånd objektet laddas in.

wase 2016-03-30 16:47

2 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Jag har byggt objektet i TSM (.dst) med en del "parts (.dsp)". Dessa parts blir helt vita, för 3DCrafter vet inte vad den skall göra med dessa parts.

Konverterar objektet precis likadant som jag gjorde med "ladugården" och ladugården funkade.

Hittade igår en knapp där jag lyckades markera alla boxar å tuber så jag kunde använda "Make Unique Names", så jag kunde göra en .igs fil av Hallingskeidstn.

Denna .igs fil skall då packeteras med texturer i Railworks Utilities. Det skall då göras en "Blueprint" mm osv...

Där blir det stopp igen. Vid konvertering säger Blueprint Editor att texure.ace inte hittas.

I Source biblioteket ligger .igs filen, .xml filen och ett Texture bibliotek innehållande alla använda texturer. Se bild för strukturen. Jag vet inte, men tror att problemet ligger i att jag använt multipla bibliotek med texturer när objektet tillverkades.

På den undre bilden ses Export av Ladugården och där hittar BluePrint Editor "Texture"-bibliotekt, skumt...

Någon som har en kommentar.

Å TACK för Era svar!!!

.
.

Basse 2016-03-30 20:12

Jag hade problem tidigare med att export inte ville när texturerna låg i texture mappen. Testa lägga textures.ace i samma mapp som blueprintet och exportera på nytt (som du ser i error meddelandet så letar exporten efter texturen i samma map som blueprintet ligger i och inte från texturemappen). Det fungerade för mig, men det ska inte behöva vara så. Kommer inte ihåg hur jag löste det dock. Men tror det har med hur texturerna är länkade i 3D-programet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.