Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hjälp! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36694)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 18:31

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309181)
Det borde gå om man kan modifiera attachmentsen på vagnen, men då är vi inne på bekanta vatten för min del, där de andra (Ekan, Lan...) har bättre koll än jag på PEV Attachmentmaker. (Eller var det det vi kom fram till att man inte kunde modifiera?) Då kan du lägga till de två saknade attachmentsen i meshen och montera på bälgarna på dem.

Sedan begriper ju jag personligen inte varför man skulle vilja förfula 30-talsvagnar som ändå ser okey ut för att vara byggda på den här sidan 1929 med de där bedrövliga gummirören till bälgar, men, men. :D;)

Jo det är så här att det vore kul att ha den modernare varianten av vagnen då den har gummib och typ alla av dom vagnarna har gummib nu för tiden men jag håller med dig att dragspels bälgen är snyggast.

O en grej går det att på något sett att få bälgen gå ut mot ej stl uppdaterade vagnar så att r3:an bild:1 får bälgen mot sig som på bild:2?

korvtiger 2017-10-19 19:46

Ja, det går att göra, men är lite klurigt. Om man skapar en dummy-bälg, alltså en osynlig, animerad mesh som du använder som bälg på vulst-vagnen. Då kommer den att tro att den har en animerad bälg och andra bälgvagnar med riktig dragspelsbälg kommer att fälla ut sina bälgar mot den.

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309186)
Ja, det går att göra, men är lite klurigt. Om man skapar en dummy-bälg, alltså en osynlig, animerad mesh som du använder som bälg på vulst-vagnen. Då kommer den att tro att den har en animerad bälg och andra bälgvagnar med riktig dragspelsbälg kommer att fälla ut sina bälgar mot den.

OKEJ. Tack för att du orkar lägga energi på en dåre som jag :grin::tumme_upp:

korvtiger 2017-10-19 22:36

Förhoppningsvis lär du dig något på vägen! :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309190)
Förhoppningsvis lär du dig något på vägen! :)

Japp, har lärt mig en hel del om configs & måsvingar 😉

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-19 17:32

1 bifogad(e) fil(er)
Hej! Har ett problem jag ej kan lösa med mina erfarenheter.
Så jag undrar hur jag får boggien i rätt höjd?

korvtiger 2017-11-19 22:31

Det vanliga svaret: genom att justera attachments, vilket antingen kräver att du har tillgång till originalmeshen, eller att du kan fixa det med attachment-maker. :)

ekankal 2017-11-20 16:25

Eller så klonar du boggien, och lägger till position i config filen.
I exemplet nedan är boggien sänkt 55cm (-0.55), men du får väl testa dej fram hur mycket den behöver sänkas i ditt fall.

Man kan även använda sej av det här tillägget om man behöver flytta någonting i sidled (första 0'an), eller framåt/bakåt (andra 0'an).
Funkar på det mesta, typ scenery objekts, panthos, etc. etc., inte bara på boggies alltså.

Kod:

mesh-table
{
 {
  mesh                                "bogey_xxx.im"
  auto-create                        1
  position                            0,0,-0.55
 }
}

korvtiger 2017-11-20 20:46

Smart Ekan!

Har hållit på med content-creation så länge att denna taggen inte var uppfunnen när jag började... :D

blomsson 2017-11-20 20:51

Påpekade jag tidigare i Roberts tråd om pantograferna... :rolleyes:

mvh
Håkan

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:12

Tack så mycket Ekan!

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:20

1 bifogad(e) fil(er)
Nu när jag submitade grejerna till NSB vagnarna som kom detta felet upp på boggie & vagn, har desutom inte rört configen.

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 309593)
Nu när jag submitade grejerna till NSB vagnarna som kom detta felet upp på boggie & vagn, har desutom inte rört configen.

Detta kommer upp på allt som jag nyss laddade ner på dls och subbmitade

korvtiger 2017-11-22 20:14

Verkade som att några andra haft samma fel på Aurans forum. Hittade ingen löning på det. Mitt förslag är att köra en Rebuild Database och se om det hjälper.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.