![]() |
1 bifogad(e) fil(er)
Måste ju kunna transportera gods sjö-vägen också...
|
4 bifogad(e) fil(er)
Börjar bli mycket nu...
Jag tänkte bara göra en smalspårig järnväg från början men man får ju lite idéer medans man bygger. Nu finns en smalspårig museumjärnväg, en liten bit stambana, en bibanan med ett par ind. områden, en bilfarja och en Gotlandsfarja man kan köra en bit. Har fått en idé att måla Gotlandsfarjan till ett påhittat bolag och kunna köra den till en lika påhittad ö. Jag ska också göra någa hamnar för fraktbåtar är det tänkt! Men nu några bilder på en busslinje (kommer även bli lite lastbil!) jag håller på med. Den kommer gå från Hammarberga förbi Ljugarbo till Solvik... |
Älskar dina ideér till denna rutt! Kommer att bli väldigt roligt att kunna
köra tåg, båt, buss och lastbil. Du kan ju måla färjan i "Nordic Cruises"-färger. :rolleyes: ;) Ser välidigt bra ut, och hoppas verkligen att den kommer slutföras! |
2 bifogad(e) fil(er)
Jag tror också det kan bli roligt med att kunna köra tåg/båt/buss/lastbil i samma rutt!?
Och även om man inte kan köra allt samtidigt, så kan det vara skoj att se en fungerande färja, när man kör smalspåret. Nordic Cruises låter som mer som kryssningar och detta är mer åt transport hållet (ungefär som Gotlandsfärjorna!). Jag kommer lägga ön i en av dom 4 nya tiles jag ska lägga till. Detta måste jag för att få lite öppet hav. Tar gärna emot namnförslag på både ö och färjebolag. Inga namn med å,ä eller ö i bara! Tänkte visa 2 kartor nu. Den ena visar tilesen och alla sträckningarna (inkl. färja/båt!). Den andra visar stations- och hållplats-namnen, men visar inte färja/båt. |
Jag vet att det låter som det men det är faktiskt transportbaserad,
jag syftar då på mitt eget virtuella rederi: http://www2.ekeby-ktv.net/1607/NC-meny.htm Andra förslag på rederier:
Förslag på ö-namn: Inte lätt att hitta på ett namn till en ö, utan bokstaven ö. ;)
Kan inte komma på mycket mer just nu... |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för förslagen Jimmy!
Rederiet behöver inte ha ön´s namn i namnet. Men jag vill helst det heter Line, Linjen eller Link på slutet. Jag har försökt hitta nått på vatten eller båtar som t.ex. Auqa Line, Vatten Linjen, Water Link eller nått???? Men det är svårt att hitta på nått! När det gäller ön´s namn, så skulle jag velat haft nått namn, så man tänker på en ö, när man hör namnet. T.ex. byta ut nån bokstav i nån känd ö. Gotland kan bli Gutland eller Bornholm kan bli Bonholm... Gjorde en testmålning av färjan (namnet är bara tillfälligt!): |
Du Pierre, du ska få några ljud av mej som passar till färjorna. Bara för att kolla om dom funkar.
Sen kan du få en ångbogserare också (amerikansk NY-bogserare). Älskar att kunna segla i MSTS, köra buss låter också kul men jag kommer nog att göra en yankee-truck körbar så jag kan latja lite (och lyssna på country musik såklart! :p) Museijärnvägen, är den för Charlotte kanske? ;) /Jonatan |
Tar jag gärna emot Jonatan!
Nu har färjorna/båtarna cab och sound ifrån GP38 och det jag saknar mest är en mistlur... Du har ingen brygga (cabview)? |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för ljuden Jonatan, dom var jättebra!
Har gjort en karta över hur det ungefär kommer se ut "sjö-vägen"... Ska jag ha fler tiles? Nu blir det ungefär 2km "öppet hav" mellan fastlandet och ön. Behövs mer? |
Njaaa-joooo, det kan behövas fyllas i helt och hållet eftersom man nog kommer kunna se där "världen" tar slut... och om jag minns rätt bevisade Columbus att jorden inte är platt. ;)
/Jonatan |
Som Jonatan säger, det kan behövas mer tiles så man inte ser att
världen tar slut. |
1 bifogad(e) fil(er)
Ni kan ha rätt!? Jag trodde dock att 2km åt vardera hållet skulle räcka (för att se att havet inte tar slut!)???? Men det är enkelt åtgärdat...
Längden mellan fastlandet och ön då? Räcker 2-3 km? Eller ska jag lägga till några fler där också? Tänker ta bort färjam som ligger i hamnen, så vi kan möta den istället! Då blir det 2 färjor som trafikerar den lilla ön och dom möts halvvägs. Gjorde en tidtabell: |
Hej!
Har inte komenterat ännu men det är väl på tid att göra det, väldigt snyggt Pierre, som med de flesta (läs alla) rutter du gör. Appropå färjorna + linjen m.m. Jag tycker för 600kr för en färja som jag har fått känslan av är en färja som trafikeras dagligen av många som bor på ön och ska till jobbet på fastlandet. Då är väl 600kr dyrt? Edit: att det tar ca 3h att åka den lilla biten är inte det väldigt långt? det blir ju >1knop som medelhastighet. Ror besättningen eller? ;) Och ja, lägg gärna till en bit till ut till ön, så det känns att man verkligen är ute på havet. |
Som jag sagt tidigare, så är det kul att ni gillar det man gör...
När det gäller priset, så gick jag efter Destination Gotland och dom tar 690kr alla+bilen. Fast gotlänningar har bättre priser! 3 timmars restid kanske är lite mycket, men jag tänkte att färjan går inomskärs mesta av tiden och inte kan hålla hög fart. Hur lång tid skulle du (Basse) tippa på? 2 tim? Kan också lägga till mer hav (tiles), så vi får längre restid! |
Mm, 1½ - 2h borde väl ändå duga om det blir lite längre sträcka också.
Då får man högre medelhastighet men det tar endå ett tag att komma fram. Du gör som du tycker passar bra. :) |
Hmmm, 20 kilometer i tim. (14 mph) är runt 12 knop, låter som en passande hastighet för färjan, vet dock inte vad restiden skulle bli.
/Jonatan |
Hallå Basse och Jonatan!
Ska lägga till fler tiles, så vi får mer öppet hav innan ön. Är det nån som vet avståndet mellan Oskarshamn-Visby? Eller blir det för långt? 12 knop!? Menar du hela vägen? Jag tycker hastigheten borde vara högre på öppet hav och lägre i skärgården. Finlandsfärjorna går väl inte i 12 knop i Stockholms skärgård eller????? |
Avståndet mellan Oskarshamn och Visby borde vara 90-95 km enligt
Eniros kartor. |
Var visst lite längre än jag trodde...
Hur långt ska vi ha det mellan fastlandet och ön? Inte bra om det är för kort, men inget roligt om det är för långt heller! |
Det kanske är lagom om det tar mellan 1 och 1,5 timme.
Jag vet inte vad ni tycker... |
Om det ska över en timme så blir det 2mil iaf. eller? Då blir väl medelhastigheten 10knop.
Och man kan ju ha så att speedlimit innomskärs är under 10knop så kan man öka hastigheten när du kommer ut på det öppna vattnet. |
Gotlandsfärjorna är snabba. De två stora snabbfärjorna gör 40 konp och mindre snabbfärjan gör 60 knop.
|
Där fick du nog lite fel, det stora gör 28.5 knop och den lilla gör 35 knop.
Bara rättade till... :) |
Hej och tack för hjälp och respons!
Vill få till detta så bra som möjligt. Från hamnen till där havet börjar, så är det ungefär en mil. Innomskärs så tycker jag att färjan inte kan hålla hög hastighet. Vet inte vad som är brukligt, men säg 6-8 knop, kan det vara lämpligt!? Färjan som jag använder är ju ingen snabbfärjan, men säg att den gör 20 knop till havs. Nu vill jag att två av färjorna (systrar) ska mötas till havs. Men då är frågan: Var kommer detta möte ske? Är väl samma fråga som: Hur långt till ön (öppet hav)???? Måste tänka på längden (inomskärs+till havs), dom olika hastigheterna, tiden att angöra m.m. Detta är en svår fråga, då man inte vill ha allt för långt heller! Vem vill titta på ett hav i timmar? EDIT: Säg 10 knop inomskärs och 20 knop till havs (borde vara lättare att räkna!?). Hur långt ska det vara hav (där jag vill färjorna ska mötas)? Och vilken tid kommer resan ta? |
Om jag inte är helt borta så borde det bli med 10knop inomskärs 1mil då bode väl det vara den dubbla längeden på havet, alltså 2mil ala 20knop.
Eller? Då möts färjorna vid "mynningen" och restiden blir 1h. |
1 bifogad(e) fil(er)
Basse: Ja, det borde det bli. Jag som var lite trött i skallen bara...
Angånde hastighet, så fick jag följande av Jimmy: 10 KM/H = 6,21371 MP/H = 5,40252 Knop 20 KM/H = 12,42742 MP/H = 10,79914 Knop 20 Knop = 23,01557 Kör rätt: Om du vill köra i 05 Knop, kör i 06 MP/H. Om du vill köra i 10 Knop, kör i 12 MP/H. Om du vill köra i 20 Knop, kör i 23 MP/H. Och jag har funderat på att ändra, så att det blir mindre innomskärs, för då blir det mindre till havs också... Bilden/kartan visar det hela bara ungefärligt: |
Du, en fråga. Hur mycket "körbara vägar" blir det? Kommer det gå sånna över hela rutten längs landsvägarna eller bara nått litet i städerna? Skulle vara ballt att kunna ligga och trycka mellan bilarna i carspawners med nån långtradare.
/Jonatan |
Inget är helt klart med "körbara" vägar än... Jag har bett Jimmy hjälpa mig att utforma busslinjerna.
Men klart är att det kommer bli en sån väg ifrån Hammarberga förbi Moviken iallafall! Problemen med detta är att dom körbara vägarna kommer bli raka och platta. Detta för att det skulle bli ruskigt svårt (kanske omöjligt?) att ha det på annat sätt. Spåren och vägarna måste ju kunna följa varann! Sen detta med carspawners. Dom ställer till mer problem, än dom gör nytta i körbara vägar. När du stannar vid en busshållplats, så vill du väl inte att bilarna ska köra igeonom bussen? Och så blir det med carspawners...ja om man inte har bussfickor då (vilket jag inte vill ha i stan iallafall!). Ett annat problem är att jag knappast kan dra en carspawner hela sträckan och då kommer bilar ploppa upp och försvinna i tomma intet (på flera ställen). Det är inte skoj! Så jag hade bara tänkt ha carspawners på paralella och korsande vägar. Men annars håller jag med, det hade vart tufft att köra mellan/med bilarna... |
1 bifogad(e) fil(er)
Senaste idén för busslinjerna, men riktigt hur termainalen och annat ska utformas är inte klart...
|
Jupp. Du kan ha lite kurvor på vägarna sen använder du dyn.spår för att forma spåret under. Jag har gjort detta en gång och körde en liten personbil. Sen kan det ju finnas sånna där parkeringar som finns vid vägkanterna och ha växlar till dom.
/Jonatan |
2 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat vidare och kommit till ön (dit färjan ska gå!). Ön har jag döpt till Bonholm och staden heter Hemsehamn...
Ett par bilder (tänk på att det är mycket mer som ska ut!): |
Ser lovande ut
Hej Pierre och alla andra....
Jag tycker detta projektet ser lovande ut. Speciellt med alla kartor och tabeller över det mesta. Sen att man kan köra med andra fordon än bara tåg ger MSTS en andra dimension. Hamnen på ön ser kanon ut! Likadant med torrdockorna! Som man brukar säga: Keep up the good work.... MVH Kenneth PS Kanske skulle det funnits en ubåt i någon torrdocka med en stor kran??? Vad tänker jag då på? Kockums givetvis!!! Men du kanske kan bygga till en miltärhamn? DS |
Vill bara berätta att rutten har gått i ide, tyvärr.
Jag fastnade lite, allt eftersom alla nya idéer kom. Hade t.ex. färjelinjen och busslinjerna varit med i planerna från början, så hade dom varit lättare att bygga. Nu vet jag inte hur jag ska göra???? Om jag fortsätter på den eller börjar om från början, vet jag inte nu? Men en svensk smalspårsrutt vill jag gärna ha till MSTS! Är ni besvikna, så är det inget emot vad jag är. Känns som jag aldrig slutför nått (har ju startat åtskilliga rutt-projekt!)... Lessen för detta! |
Var detta inte en.....
.....Smalspårig bana(HEJ)?
Jag tycker då att det är konstigt att det blir BÅTAR och BUSSAR på slutet av tråden! |
Citat:
Jag kan svara för Pierre...Han har lagt in som han skrev färjelinjer och busslinjer i sin rutt och vad jag vet så fanns även detta på samlspårens tid... Så därför är det inget konstigt i det... MVH Kenneth |
Rutt
Skulle va skoj om någon hjorde rutten som pendeltåget går på i sthlm.
(Bålsta, Nynäshamn, Södertälje, Märsta) Då menar jag ett seriöst jobb! Asså då ska det hända saker hela tiden. |
Vad har det med den här tråden och rutten att göra? O.o
Kollade du vilken knapp du tryckte på när du skrev inlägget? /Jonatan |
NU kan jag svara dig Jonathan! :D
Jag var en Newbee (osäker på stavning) då. Så när jag kollade på ett ämne och skulle gå till sida 2 så tryckte jag på "Nästa Ämne". Hade forumet på Eng. då och jag är inte så bra på det :) Hoppas ni har förståelse! :) |
Jadå. Vi förlåter, bara vi får en bärs först. Heh heh heh. :D
/Jonatan |
Vill bara medela att jag börjat på denna rutt igen. Körde en sväng och tyckte den är för bra, för att inte byggas klart! Hur länge det kommer ta vete tusan, men nu ska den byggas...
Jag kanske fått hjälp med slutet av bibanan och busslinjen har blivit 1, istället för 4. Annars är originalplanerna kvar! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25. |