Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Sydostbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10496)

vfp420b 2006-02-21 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
http://217.197.57.186/forum/attachme...1&d=1140483271

Hej!
Den här bilden tyckte jag om.
Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i den där hytten, men landskapet är underbart. Fortsätt så. :tumupp:

mvh .... Mats

EDIT: Trodde att jag skulle lyckas få in bilden i min post, men så skicklig är jag tydligen inte. Nåja, länken får väl duga. :rolleyes:

Använd bara [Img]Bildens URL-adress[ /Img] utan mellanslaget mellan [ och / så kommer du att få in bilder här i.:)
Lite OT kanske men men..

hauguth 2006-02-21 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Håller med de tre övre skribenterna här, mycket snyggt och allt.:)
Så du kör mot rött också?! :D , ser på den första bilden att du håller en hastighet av 39 Km/h, tror inte du hann bromsa där eller?!;)

Kul med alla trevliga kommentarer. Ja jag kör mot rött...Men tåget går som växling till en lokal industri någon km utanför stationsgränsen. Växeln till industrispåret från tågspåret är förreglad av signalen. Däremot skulle jag endast fått köra 30km/h på stationsområdet...så lite fort går det :)

mvh

hauguth 2006-02-21 19:26

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en karta på banan och vad jag har kvar...

Kvadraterna på kartan föreställer industrier.

vicke 2006-02-22 13:04

På vilken hemsida laddade du ner dem dära vagnarna?

Kommer inte ihåg namnet men den hemsidan var Bra.

Bengan 2006-02-22 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av vicke
På vilken hemsida laddade du ner dem dära vagnarna?

Kommer inte ihåg namnet men den hemsidan var Bra.

Vagnarna finns på STW:s sida, men nedladdningen ligger nere för tillfället.
Finns även på skivorna Svenska tåg 2004 och på 2005 med uppdaterade vagnar som lastar.

http://217.197.57.186/stw/index_swe.html

Henrik L 2006-03-10 21:38

Hur har du gjort den där kartan??

Mvh Henrik

vfp420b 2006-03-10 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av Metal_henke
Hur har du gjort den där kartan??

Mvh Henrik

Säkerligen i Photoshop eller Paint Shop Pro.
Paint blir det inte bra i tycker jag.

Erik Götborg 2006-03-10 22:09

Men den skulle mycket väl kunna vara gjort i Paint också. Det är ju inte några "specialprocedurer" som kräver Photoshop och dylikt på den iaf.

vfp420b 2006-03-10 22:10

Nej iofs, men det blir ju alltid bättre resultat i Photoshop.

Erik Götborg 2006-03-10 22:25

Efter lite tittande så kom jag fram till att bilden inte är gjort i Paint, det är tydligen skugga under linjerna ;)

Lokförarn 2006-03-10 23:16

....

Oj, kan man bygga så verklighetstroget i TRS?

Ja måste bara säga att det där är det snyggaste jag sett
till TRS, Har du något tips ?
Ja, jag tycker inte att jag har något att komma med när det
kommer till bananbyggande så ja bara undra hur gör du?

Hälsingar
\
TW

hauguth 2006-03-12 18:09

Jag gjorde kartan i photoshop. Gillar det programmet. Hur jag bygger för att det ska bli relistiskt? Jag utgår ifrån att i första hand bygga upp landskapet så att det blir realisitskt i hytten eftersom jag gillar att köra tågen därifrån och inte från utomhusvyerna. Skulle man zooma ut utomhusvyn skulle man se ett platt landskap ca 100m från spåret på sina ställen, men det är inget som syns från hytten eller från kameravyn (knapp 3). Sen är det bara att vara nogrann när man bygger. Det tar ju säkert 4h att bygga en km så det tar ett tag :rolleyes:

Lokförarn 2006-03-12 19:43

Jo jo ...

Kartan ?! menar du den du bygger på (i trs” eller?),
Det där med att bygga ur hyttens perspektiv,
hmm jag gör jämt tvärt om, ska testa det.

Hoppas du kan få den där linjen klar!

TW

hauguth 2006-03-13 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Lokförarn
Kartan ?! menar du den du bygger på (i trs” eller?),
Det där med att bygga ur hyttens perspektiv,
hmm jag gör jämt tvärt om, ska testa det.

Hoppas du kan få den där linjen klar!

TW

Jag nämde att jag byggt kartan i photoshop. För övrigt handlade allt om rutten som jag bygger i trainz :)

Lokförarn 2006-03-13 17:48

Hej ...

Citat:

Ursprungligen postat av hauguth
Jag nämde att jag byggt kartan i photoshop. För övrigt handlade allt om rutten som jag bygger i trainz :)

Jag förstår, men jag menade "karta som baseboard" i TRS,
inte den som du visade på bild här.
Utan jag vet att man kan lägga in en karta i TRS och sedan bygga efter den / på den.

Men vi kanske missförstod varandra ?

TW

Olaf Lindström 2006-03-13 18:37

Citat:

Utan jag vet att man kan lägga in en karta i TRS och sedan bygga efter den / på den.

TW

Som jag förstår det så skrev han att han gjorde kartan på sidan innan i photoshop. Att han berättade det var för att det var en liten diskussion om vilket program han använt!:)

Mycket fin bana, en rutts verklighetskänsla bygger mycket på personen som bygger, troligen mer än simulatorn!:D "Keep up the good work"!:tumupp:

Lokförarn 2006-03-13 19:49

...

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Mycket fin bana, en rutts verklighetskänsla bygger mycket på personen som bygger, troligen mer än simulatorn!:D "Keep up the good work"!:tumupp:

Jag håller med, din linje är fantastisk hauguth.

Hoppas du kan slutföra det.

TW

hauguth 2006-03-13 20:45

Citat:

TW

Ja jag missuppfattade nog dig. Karta är något jag ritat upp för att man ska få en bild av hur rutten kommer att se ut när den blir klar ev med en del justeringar. Tack för de fina orden :) Kul att ni gillar den...ska verkligen försöka lägga ut den när den är klar...problemet som jag grubblar över är alla objekt som finns med i rutten.. Det allra enklaste hade ju varit att bifoga allt innehåll, men det är ju inte riktigt sjysst mot de som byggt objekten..

mvh

hauguth 2006-03-23 22:41

5 bifogad(e) fil(er)
More pictures...

mvh

MatsH 2006-03-23 22:49

Hej!
Fortsatt snygga bilder. Kom ihåg att sätta upp varningsskyltarna "Livsfarlig Ledning" vid övergången. :)

mvh .... Mats

hauguth 2006-03-24 02:24

Hehe....ja jag såg att jag missat det på övergången på bilden, men det är åtgärdat nu...

mvh

Johanb 2006-03-24 10:44

Herre j*vlar! Det där är tveklöst den mest realistiska och snyggaste rutt jag sett någonsin! Du har lyckats fånga en helsvensk miljö.

Hoppas att man kan ladda ner allt i ett paket. Rutt och objekt. Jag är på tok för lat för att leta runt över hela internet för att hitta allt som behövs. :D

Keep the good work up! :tumupp:

hauguth 2006-03-24 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av Johanb
Herre j*vlar! Det där är tveklöst den mest realistiska och snyggaste rutt jag sett någonsin! Du har lyckats fånga en helsvensk miljö.

Hoppas att man kan ladda ner allt i ett paket. Rutt och objekt. Jag är på tok för lat för att leta runt över hela internet för att hitta allt som behövs. :D

Keep the good work up! :tumupp:

Tackar! Ja det hade varit enklast för alla om man hade kunnat göra allt i ett paket, men jag vet inte om det är tillåtet med tanke på upphovsrätt och sånt... Rutten kommer jag att lägga ut, men om jag får lägga med alla objekt måste jag kolla upp först om det är lagligt... Någon som har bra koll på sånt där?

mvh

Labonte 2006-03-24 13:00

snyggt jobbat :tumupp:

hauguth 2006-03-26 23:02

3 bifogad(e) fil(er)
Här är två bilder från den oelektrifierade äldre bandelen i Sydostbanan-rutten med en sth på 90km/h. En del hastighetsnedsättningar förekommer i de snäva kurvor då banan slingrar sig genom landskapet runt kullar och byar. Bilderna är tagna några km söder om Lundbyholm (se kartan som visas tidigare i denna tråd)

Sista bilden visar den elektrifierade bansträckningen väster om Lundbyholm...

hauguth 2006-03-27 01:23

2 bifogad(e) fil(er)
Slänger även upp två bilder som lokföraren i T43:an tog genom fönstret i förarhytten på väg från Lundbyholm med avgång 50min efter y6:an på bilderna innan :)

1. På väg in i 75-kurvan.
2. Tåget passerar en 90-tavla. (Godstågens största tillåtna hastighet är dock begränsad till 50km/h pga det gamla spåret). :rolleyes:

MatsH 2006-03-27 12:33

Ja, där ligger man ju i lä. :eek:
Otroligt snygga bilder! Det känns som om du lyckats fånga den svenska naturen runt våra spår på pricken. Mina byggen blir alltid lite för "perfekta", men du har verkligen fått till det där vildvuxna. Mer bilder tack. :)

mvh .... Mats

mattias_train 2006-03-27 18:26

Kan bara säga: Det är en j*k*a fin bana du bygger:).

hauguth 2006-03-27 18:32

Tack tack :) Ja jag ska bygga vidare och lägga upp mer så fort jag får tid.

Är det någon som har bra koll på om det finns bra objects som typ älgtorn, radiomaster mm? Är ute efter fler saker som man kan hitta i naturen. Det verkar ju finnas en mast med i TRS 2006, men den ser ju inget vidare svensk ut.

mvh

alex 2006-03-27 18:57

Verkligen snyggt snyggt:tumupp:

sebbekurth 2006-03-28 14:33

Helt suveränt!! kan väl inte bli så himla mkt bättre... Keep on working!

hauguth 2006-03-29 01:45

2 bifogad(e) fil(er)
Även fast regnet öste ner och att klockan inte var mer än fyra på morgonen kunde ändå inte Roffe låta bli att promenera bort till järnvägen som passerar genom byn och plåta ett par bilder då morgontåget passerar förbi med gods :rolleyes:

alex 2006-03-29 15:27

Får inte fram ett enda ord om ditt bygge,det är så j*kla fint asså.
Gillar den första bilden.

Rojje 2006-03-29 16:31

Usch, när man ser klassen på era byggen här på forumet kan man lika gärna slänga datorn i väggen. :eek: Ligger ljusår ifrån era talanger.
SNYGGT som tusan hauguth. :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: Hoppas du släpper banan någon dag i framtiden.

Bengan 2006-03-29 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Usch, när man ser klassen på era byggen här på forumet kan man lika gärna slänga datorn i väggen. :eek: Ligger ljusår ifrån era talanger.
SNYGGT som tusan hauguth. :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: Hoppas du släpper banan någon dag i framtiden.

Instämmer med dig Rojje.
Man tappar liksom själv sugen att bygga.
När man ser vad Hauguth, Alex och MatsH visar upp i bildväg.
Om man bara kom hälften i närheten av detta, skulle jag vara glad.
Man får hoppas och förlita sig på, att deras rutter kommer till nedladdning så småningom.

hauguth 2006-03-29 20:48

Jättekul med alla positiva kommentarer!! Själv skulle jag vilja ge en eloge till alla de som byggt alla snygga objects till simulatorn. Det är ju de som gör att rutterna blir så pass snygga som de blir. Topp 3 listan på objects:

1. Alla svenska fordonen och vagnarna, signalerna och tavlorna längs banan. ;)

2. Tomas kontaktledningspaket

3. Träden som jag använder mig av och det italienska gräset.

En rekommendation är att inhandla Svenska tåg 2004 och 2005. Där finns ju massa gutt som man inte annars hittar på DLS.

mvh

Ice_Tobbe:) 2006-04-29 15:38

:tumupp:Mycket snyggt!!
//Tobbe!

sebbekurth 2006-04-30 08:18

Blir bara bättre å bättre å till sist så finns det knappt nåt som kan beskriva hur bra det blivit =)

Joel 2006-07-27 11:00

Har inte skrivit något i det här ämnet innan, men nu måste jag bara få fråga hur det går med byggandet? Är helt övertygad om att fler än jag längtar efter att få köra på din bana...:D

melin1971(avregistrerad) 2006-07-27 11:32

oja...den banan ser hejdlöst bra ut. känns som man kan lägga ner sitt eget byggande.

jag har svenska tåg 2004 och 2005..men jag kan inte hitta skylten som ska vara vid vägpasseringar. den med livsfarlig ledning. var finns den?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:00.