![]() |
Citat:
|
Fel av mig, det var inte tsection.dat i ruttens mapp utan i GLOBAL mappen upptäckte jag nyss eftersom ingen rutt funkade. Efter att ha tagit filen orginal tsection från Xtracksmappen funkade det! Mycket trevligt!
|
Arbetet har legat nere någon vecka medan jag har haft problem med Xtracks, men som jag tack och lov lyckades lösa. Sedan har jag slöat och "lekt" lite med nya, fina Trainz. Men nu ska jag fortsätta att bygga. Jag måste riva upp spåren till Farsta Strand och Skarpnäck eftersom jag har slarvat och byggt dem under jord. Men efter att ha belutat att bygga allt som i verkligheten är över jord över jord, så måste jag bygga om allt utom linjen till Hagsätra eftersom jag måste ta bort tunnelspåren, och dessutom hamnade de tre linjerna delvis i samma tile, och det är därför omöjligt att sätta ut nog med objekt. Det är möjligen nödvändigt att delvis lämmna verkligheten och bygga tunnel en bit för mycket för att separera linjerna nog. På linjen mot hagsätra har jag bara fyra stationer kvar att bygga, så det är snart klart. Sedan kommer det ju att gå ganska snabbt att bygga Stockholm City, där det nästan uteslutande är under jord. Har jag förstått saken rätt är dessutom nästan hela blå linjen till Hässelby Strand också under jord?
|
Citat:
Till Hässelby gård är den gröna linjen och det mesta är på land. Utom vid Vällingby där är det tunnel en bit. Och mellan Islandstorget och Blackeberg är det också tunnel. Du kan klart tydligt se spåren med hjälp av Enirokartan. Kul att det löste sig med Globalmappen. |
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockho...nelbana#Linjer Där ser man även schematiskt (Gå ner på linjer och klicka på gröna, röda eller blå linjen) var det skall vara över och under jord, lite enklare än med Eniro... |
Citat:
|
Hej Bönan!
Har pm:at dig angående objekt till rutten. Verkligen kul att nån ger sig på Stockholms t-bana. Har själv vart i dom tankarna, men gav dessvärre upp... Angående objekt, har du Wases alla t-bane objekt inlaggda? I dom finns Kista station också. Finns här: http://www.banbyggarna.se/msts/Objekt_6.html På samma ställe kan du hämta hem Jsons 3 svenska broar. Jag tror dom skulle funka bra som t-bane viadukter. Sen kan du hämta berms (sök på det) från www.train-sim.com Mycket bra banvallar! En bra sida om t-banan: http://hem.passagen.se/larsvall/tunnelbana/ Och glöm inte "spökstationen": http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymling...nelbanestation) Lycka till! |
Ja, det är lite svårt att hålla reda på alla linjer när man bor drygt 30 mil från Stockholm. Den blå linjen går väll till Akalla? Jag försökte att använda Enirokartan, men mitt modem är inte det snabbaste och det tog otroligt lång tid att komma in där. Däremot den andra länken som Pierre kom med, verkar praktisk. Jag har redan hittat något liknande, vet inte om det är samma sak.
|
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:St..._metro_map.png Lycka till =) |
Globen station
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag vill bara visa hur lätt att få flygbilden över t.ex. Globen station (gröna linjen) med Enirokartan. |
Jag behöver Globen eller ett liknande objekt till MSTS. Globen är så pass viktig att den måste vara med!
|
Hur går det för övrigt med tunnelbanan? Vad har du byggt?
Kommer du bygga alla linjer och sedan släppa rutten eller bygger du en linje i taget och släpper dom efter hand? |
Jag har byggt från Gullmarsplan till Bandhagen och är snart framme i Hagsätra. Jag har för övrigt rivit upp spåren från Ropsten till Farsta Strand/Skarpnäck eftersom jag i början av bygget slarvade och byggde helt under jord. Om någon önskar titta på rutten så kan jag ladda upp, jag väntar dock helst tills jag har byggt till Hagsätra, men det lär bli klart i dag eller i morgon.
|
Kan vara en bra idé att låta nån stockholmare (läs: nån med koll på Stockholms t-bana) ta en titt på rutten imellanåt.
Angående Globen kan du ta ett runt objekt, nästan vilket som helst och förstora det med programmet Shape File Manager (SFM). Med SFM kan man ändra storleken på dom flesta objekt (en del går dock inte), men tänk på att man förstorar/förminskar lika mycket åt alla håll. Kul att höra att du kommit såpass långt. Men stressa inte. Bättre långsamt och bra, än snabbt och dåligt. När det gäller hur noga man ska vara, så är det en smaksak. Kan man inte bygga objekt själv, så får man ta det som finns och måla om och kanske förstora eller förminska. Jag tycker det är helt ok att använda andra/liknande objekt och jag tycker också att det är ok om inte spåren skulle vara precis som i verkligheten. Men självklart ska man eftersträva att få det så lika som bara möjligt. Fast en sak kompromissar jag inte med och det är stationerna ovan/under jord. Dom ska vara som dom är i verkligheten. Jaja, det var mycket gap från liten trut. Hoppas nått av detta var värt att läsa iallafall!? Lycka till med forsättningen! |
Nej, du behöver inte stressa! Jag kan gärna testa rutten, jag är dock ingen erfaren tunnelbaneåkare, men kan testa ändå ;):p
Lycka till |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag stressar inte, men har ändå byggt till Hagsätra idag. Alla stationer på denna linje är rätt, dvs de som ska vara ovan jord är det och de som är under är det. Om ni vill titta på rutten, så kommer här ett "demo". Jag antar att alla här vet hur man installerar en rutt. Om inte, så skriv! Kommentera järna rutten, men objekt mm är inte alls modifierade och fel placerade, så fixera inte vid det! Globen är inte med, och rutten kanske ser lite enformig ut. Det finns ingen strömskena, men det kommer i en senare version. Rutten kräver objekt från Trollhättan_light samt env-filer och marktexturfiler därifrån och från MSTS orginalrutter. Behöver ni hjälp med installationen så fråga bara!
Denna komprimering beror på låg maximal filstorlek för uppladdningar här på forumet. |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer SHAPES och TEXTURE filer som inte är med i Trollhättan_light.
|
Citat:
|
Del 2 är SHAPES och TEXTURE filer. Jag skulle kanske skrivit lite mer dettaljerat...
|
Citat:
|
Bara så att jag är med på noterna :p
Man lägger in alla originalfiler från MSTS i mapparna i din rutt + alla trollhättan filer och shapes som du skciade med nu? Du får gärna förklara lite detaljerat hur jag ska göra med alla filer .. Jag är inte så jätteteknisk ;):) |
Så här installerar du rutten:
1: Packa upp zip-filen "TUNNELBANA DEMO" till någon plats på datorn. 2: Klipp ut eller kopiera mappen "TUNNELBANA" till C(om det är hårddisken)/Program/Microsoft Games/Train Simulator/ROUTES/(Eller där du installerade MSTS) 3: Ladda ner zip-filen "SHAPES TEXTURES" 4: Packa upp zip-filen "SHAPES TEXTURES" 5: Kopiera eller klipp ut mapparna "SHAPES" och "TEXTURES" till C/Program/Microsoft Games/Train Simulator/ROUTES/TUNNELBANA och svara ja på alla frågor. 6: Kopiera mapparna ENV Files, TERTEX, SHAPES, TEXTURES och SOUND från Trollhättan_light mappen som ligger i mappen C/Program/Microsoft Games/Train Simulator/Routes/Trollhattan och klistra in i C/Program/Microsoft Games/Train Simulator/Routes/Tunnelbana. 7: Kopiera TERTEX från alla MSTS 6 orginalrutter till TUNNELBANA-mappen och svara JA på frågan om att slå ihop mapparna men NEJ till alla andra frågor som kommer upp. OBS! Om du använder C13/C14 från banbyggarna.se kommer tåget att spåra ur. Det beror på ett fel i tåget som uppstår på denna rutt. Fråga om det är något ni inte fattar. |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, jag har testat rutten. Att tågen spårar ur och sen får don´t send, orsaken är enligt bilden, spåren ligger inte rätt till. De gröna kuberna (Dynamiska spår) är alldeles för många och har buggar. Det blir svårt att rätta till.
Annars är rutten fin att beskåda. |
Hej!
Jag har rättat till, så den funkar bra nu och inga urspårningar. Jag tog bort alla dynamiska spåren och ersatts med vanliga spår. |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Här är uppdateringen!
Hoppas jag gjorde rätt med filhanteringen. Pröva hur det går. |
Citat:
|
Citat:
|
Nu undrar jag vad som e fel... har gjort precis som det står men tunnelbanan kommer inte upp i spelet.. bara i AE :confused: Jag har X-tracks osv installerat... trollhättan kommer upp, men inte t-banan
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
Nej, funkar inte :( |
Nu så finns rutten i spelet men när jag ska spela kommer det upp felmeddelande om att "acleantrack1.ace" saknas. Hur mkt texturer osv jag än lagt till funkar det inte. vad är det jag missat nu?
"/ |
Hej :)
Den texturfilen hittar du i original rutterna om jag minns rätt ( :rolleyes: ) En kanske dum fråga, Har du Route Riter installerat ? Jag kan rekommendera programmet ifråga. Dom rutter jag installerar,checkar och kollar jag med Route Riter. Var man kan ladda ner programmet ifråga,hhmmm...:) Här är länken: http://steam4me.railpage.org.au/trainsim/index.html Mvh. Traingoal |
Citat:
|
Jag fattar inte hu Totte fick detta att funka :confused: Nu när jag fixat ACleantrack så kommer det upp "failed to load teststation.s" och sen "hoghus.blabla" och tusen till :S verkar som jag saknar shapesfiler? jag har lagt till allting...
|
Jag undrar om uppdateringen som Totte fixade kräver Xtracks. För när jag skulle testa den nya rutten fanns den inte med i listan och när jag sedan skulle kolla i Activity editor stod det "Failed to load track database".
|
Citat:
|
Bönan: Nu finns vagnshallar till t-bana att ladda ner från Downloads forumet. Micke 321 har gjort dom.
Micke.L: Saknas s-filer så saknas dom objekten. Prova att kopiera SHAPES och TEXTURES mapparna från Trollhättan rutten till T-banan igen. Bönan och Micke.L: Om en rutt inte kommer upp i listan (där man väljer rutt), så brukar det bero på att rutten saknar paths. Kolla att det finns nån i den mappen! Hoppas ni får till det. Ska testa rutten, när jag lagt in MSTS igen... Till sist: Undvik att använda dynamiska spår så långt det går. Dom kan ställa till med mycket problem. Använder man x-tacks, så behöver man sälla/aldrig använda sig av dom heller. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48. |