![]() |
@Korvtiger
Mysko säjer du? Det vet jag inte riktigt om jag är beredd att hålla med om, det kan ju förstås vara vinkeln och bild kvaliteten som gör det, samt det faktum att sakerna är kantiga i formerna av poly-budget skäl. Har jobbat utifrån STW gamla modell samt den här bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Skruvkoppel.JPG Men jag ska självklart kontrollera saken närmare:) Sådana där saker som scriptade grejer övergår helt mitt förstånd och jag tror inte att det blir något sådant med den här modellen heller, såvida inte någon vill "team-a upp" med mig i slutskedet, men det är inget jag kommer att jobba för dock. Just nu har jag en mördande mängde skumma ytor som ska mappas.:D |
Marcus: Sorry, jag läste på någon sida, men när jag nu tittar noga så var det nog inte själva bluestar-kopplingsscriptet eller nått sådant som kostade pengar. By the way så fungerade inte länken, aurans sida ligger nede för tillfället så jag får titta närmare på den sedan.
Seal:Jo, du kanske har rätt, men jag tycker fortfarande att den yttersta delen är för liten och att den som sitter mellan kroken och skruven i mitten är för lång. Kan vara jag som har fel, så man skulle händelsevis inte kunna få se det hela lite närmare? :) |
Jo det förstås, när du säjer det är den ju helt åt skogen felproportionerad :D
men jag får väl skylla på att det var svårt att få till det hela, jag var ju tvungen att se till att det räckte hela vägen fram till kopplet på nästa vagn och hur jag än gjorde det så såg det helt mysko ut. :confused: Får väl försöka lösa det på något vis... Någon där ute med järnvägsanknytning som råkar vara utrustad med en tumstock på jobbet? :) Dessutom: har kollat upp det där med Bluestar oh det såg rätt intressant ut, ska framöver tillverka mig en dummy-vagn och leka runt lite... |
Med tanke på att bälgar och buffertar skymmer i princip hela sikten när två vagnar är ihopkopplade så spelar det egentligen ingen roll ifall vagnarna inte sitter ihop i kopplen. Om man dessutom låter dom vara upphängda så syns dom ännu mindre.
mvh .... Mats PS Jag kan ta bilder på och mäta upp ett koppel imorgon ifall du behöver. |
http://www.wnj.se/underleverantor/vv...r/m_30_ton.pdf
På ritningen har du kroken utritad. Mellan buffertbalken(?)(bufferbeam in english) och buffertens topp är det 650mm om du var ett okännt mått. När vi nu vet det måttet kan vi räkna ut ungefär hur långt det är imellan krokarna och hur långa kopplen är. :) MatsH: Jag vill också gärna ha dessa mått :) |
Citat:
"även om det inte behöver funka, ska det vara så pass att det kan de" Det skulle vara snällt om du kunde göra det, både för projektet och min mentala hälsa:D (finns inget som driver en så vansinnig som bristen på referensmaterial) |
Citat:
|
Jo det ser lite slarvigt ut annars...
"va i hel**** sysslar dom lata oduglingarna på bangården med egentligen!?!" :D :D :rolleyes: |
För de av oss som är gambla så vore det trevligt med en version med bälgar.:)
|
Citat:
|
Och det gör även jag :D
|
1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av matsh's bilder har jag tagit fram det här förslaget till vagnsända, som förhoppningsvis faller er bättre i smaken än det förra:rolleyes:
Notera även det nya poly-budget-fail-skruvkopplet även det baserats på Mats bilder. (för övrigt: brukar man ha det upphängt sådär?) Jag texturerar nog dörren, då min poly-budget sen länge är överskriden. |
Citat:
Sista vagnen i tåget skall ha kopplet upphängt i kroken så som du gjort. Annars ska det dras bakåt och hängas i upphängningskroken. Jag inbillar mig att övergångsbryggan kanske borde var något högre, alternativt smalare. Det kanske är vinkeln, men proportionerna mellan bredd och höjd verkar inte stämma riktigt.:o Kul att bilderna kom till användning. :) mvh .... Mats |
det ser grymt snyggt ut! men som mats säger så bör bryggan vara lite högre och lite smalare, den ska ungefär vara hläften så hög som stången är sedan bör den ju ska den nog vara på ett ungefär hälften så bred, men du får ju testa dig fram till det som ser bäst ut :rolleyes:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Okej, har varit och petat lite, men fortfarande inte fått den helt rätt... främst därför att det finns ingenting på gaveln som är rätt till att börja med:mad:
Ritningsunderlaget för gavlar har nämligen varit rätt magert:) En jämförelse, upplagd, nerplockad och nu upp igen. |
Citat:
Angående bilden så är det absolut ingen fara. :) Lycka till med fortsättningen. mvh .... Mats |
Citat:
Det ögat är känsligt på (eller sinnet då) är ju parallella grejjer och förhållanden... Så, varför inte utnyttja det, när underlaget lyser med sin frånvaro... Försök att utgå ifrån linjer som du vet är korrekta... I sidovyn här, så kan du lita på takets avslutning och kan använda den till att syfta den övre gummibälgens placering, som då med sin underkant ska vara över taksprångets kant. Sen följer du efter med sidogummibälgarna såklart. Då tror jag du har fått ut gummibälgarna hyggligt rätt. Tänk nu på att om möjligt inte syfta något till gummibälgen, för då får du syftning på syftning och då blir totalfelet för stort. När jag ändå öser... :p En fundering på taket, i all välmening... Ignorera om du tycker det är nonsens... Men, din fina vagn tror jag skulle tjäna på att få några fler polygoner på taket, som från gaveln får ett lite kantigt utseende. Om man på stora runda ytor som är väl synliga kostar på lite fler polygoner, så gör det ganska mycket för helhetsintrycket, utan att det för den skull kostar jättemycke poly extera, i synnerhet när det är en väldetaljerad vagn i grunden. Som sagt, du har fått till en pärla till vagn som i mitt tycke i verkligheten är vacker och du har verkligen gett den rättvisa. Ser fram mot att se den ute i simulatorn sen! :) |
3 bifogad(e) fil(er)
Korrigerat, optimiserat och adderat detaljer, dessvärre i fel ordning vilket skapar extra arbete:)
Har ändrat övergångsbryggan och koppelupphängningen, adderat handtag och rättat till i inredningen. Taket var väl antagligen en lätt felprioritering från min sida och har nu, enligt Mazz's rekommendation, fått en liten finputsning med det digital sandpapperet. Nu saknas det, i min mening, endast lite slang så är allt klart på modelleringsfronten (igen). Så det här är väl "sista" chansen att kom med konstruktiv kritik / förslag på korrigeringar. (Det verkar uppenbarligen så att mitt snabba "projekt-mellan-projekten-projekt" blev lite väl utdraget, ursprungligen skulle den varken ha inredning eller någon detaljnivå värd att hänga i julgran:D ) Så de obligatoriska bilderna: |
ser grymt snyggt ut!
men i och med att detta är sista chansen att ge lite konstruktiv kritik så... Buffertarna ser lite väl kantiga ut, kanske göra dom lite rundare eller blir det alldeles för mycket pollygoner ? Hur som helst! Otroligt snygg vagn och jag kan knappt vänta tills den rullar i mitt TRS ;) |
Håller med Marcus, grymt snyggt. Skulle väl isåfall vara att göra buffertarna mer rektangulär om man gämför med Mats bild, men ingen absolut nödvändig ändring. Annars kan man bara säga att du är fördj*vlig på att "peta" till grejorna du håller på med :tumupp: MVH. Ekan
|
Citat:
Och ja, man brukar ha det upphängt sådär. Ibland brukar man även hänga upp det på en liten krok under dragkroken såsom det gamla kopplet (det som jag inte tyckte var så bra... :rolleyes:). Första bilden är ett bra exempel på det: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17027 Men jag tycker att du ska ha dom upphängda på dragkroken som dom är nu. Annars är det som dom andra påpekat buffertarna som ser lite kantiga ut bara(jisses vad jag klagar :p ) Ser verkligen fram imot att få koppla på dessa vagnar efter ditt Sb-lok och tuffa iväg! Oss CDP-kunniga personer imellan, lycka till med fortsättningen ;) |
Citat:
|
Jo, och jag har ändrat till den formen av upphängning, vilket borde synas på de senaste bilderna. Håller för tillfället på med UVW-Unwrappingen vilket på en sådan här modell är ett riktigt h-e, i synnerhet om man i sin trötta oklarhet lyckats, vid ett tillfälle, ta bort all UVW-data:mad: Så humöret är på topp och arbetet framskrider sakta men säkert, då jag föredrar att unwrappa manuellt framför att låta något opålitligt program göra det åt mig:cool:
|
Citat:
Och så går det så mycket snabbare också.... :rolleyes: |
Lite nyfiken bara, så en stilla undran. Hur går det med "petningen" ?
MVH. Ekan |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Samma sak kan dessvärre inte sägas om min arbetsprestation... Har kört ner mig i UVW-mapping=motivationsdödar-träsket och det slirar med alla fyra hjul... Tidsbrist och några icke trainz-relaterade modeleringsprojekt tar också tid från projektet. Samt att jag håller på att utveckla mina talanger på ett väldigt knepigt område, nämligen organisk modelering... om det gynnar tågsimulator hobbyn är idag dock ännu dolt av mörker... (:D ) En väldigt "inspirerande" bild... |
1 bifogad(e) fil(er)
Jo, jag lever än... om än knappt:D sitter och räknar nitar på Mats bilder och håller på att somna...
Måste väl erkänna att jag i på grund av allt annat grejs som måste göras helt enkelt glömt bort projektet, men snart är studiernas tid över och man kan se fram emot en tid av välbehövlig arbetslöshet:rolleyes: En bild, helt enligt vanlig ordning.:D |
Mycket snyggt! :applad::tumme_upp:
Kommer du att animera dörrar så att dom öppnas när man stannar vid stationerna och så att man ser passagerarna i vagnen? Dessa är inte så svåra att fixa och dom gör modellen mycket roligare och håller den rolig längre. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Hade i nuläget inte tänkt göra det då det skulle innebära lite extra arbete eftersom jag inte gjort någon inredning för ändarna på vagnen, men vi får se hur det blir. En till tidig textureringsbild |
Kul att se att projektet går framåt, det ser mycket bra ut. Sådana vagnar är värd att vänta på. MVH. Ekan
PS. Körde Volvo 245'an i diket?;) |
Ser fortfarande fantastiskt ut!
Hålen i ändarna behöver inte vara några avancerade saker, golv, tak väggar och en dörröppning är det som behövs :grin: |
1 bifogad(e) fil(er)
Ack, vad gör man inte för communityn :rolleyes:
@ekan jovisst det blev allvarliga lackskador... (fatala texturproblem som jag inte orkar fixa:) ) Bild enligt vanlig ordning: |
Okey, en Volvo hit eller dit. Går väl att hitta likvärdiga bilar kanske.
Blir lite värre att hitta vagnar som håller din klass, så se till att hålla den kvar på vägen, eller rättare sagt, spåret. Mycket snyggt :tumme_upp:. MVH. Ekan |
Nu är det bara att splittra upp dörrarna till två egna mesher, en för varje sida, sätta dummrar på bodyn som dörrarna skall kopplas till, animera och exportera. Fårga sedan MatsS hur du skall göra med script. Ev. kan jag hjälpa dig.
Föresten, finns det inte någon "automapper" funktion i max? I Blender räcker det med att trycka på en knapp vänta X antal sekunder och sedan har man en mappning. Vill man ändra så är det bara att flytta runt och pilla och sedan kan man låsa fast det man vill och göra en ny mappning för att fördela de olåsta sakerna. Har inte riktigt fått det att fungera till 100% ännu men det är på gång. Otroligt snyggt bygge! :tumme_upp: |
Hur går det med bygget?
|
Citat:
För tillfället sysslar jag med lite projekthoppande, vilket innebär att jag håller på med ett annat gammalt projekt (Sb)... Ja egentligen så sysslar jag inte med något alls eftersom jg ha ett akut projekt ute i verkligheten som måste klaras av först innan jag kan slappna av och göra något på det här:rolleyes: Men eftersom jag fått en massa fina bilder av Mazz på Sb'n blir väl troligast att jag fortsätter på den direkt efteråt. Det enda jag gjort på den här på sistone är att jag beslutat mig för att gå tillbaka och göra om lite grejer och sen börja textrera igen, så rent praktiskt har det inte skett några framsteg utan snarare bakslag... men det blir bättre med mina nya ide'er...:D |
1 bifogad(e) fil(er)
En liten uppdatering... Har helt gjort om uvw-unwrappingen från grunden då den förra inte dög och ska till att börja texturera (igen)... man har problem med sitt petande om man är alltför petig:D
Eftersom allt uvw-jobb blev uttråkande så fokuserade jag sen på att göra färdigt boggierna, och där är det nu bara texturer och trainz-adaption som saknas:) jag tänkte mäjligen släppa boggierna när de är klar om något intresse finns för vagnen lär dröja ett tag och någon kanske har nytta av dem. |
ser mycket bra ut! :tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24. |