![]() |
Kaske du också skulle fixa motorljud, hornsound? Motorljud, har jag ett förslag på. Jag fattar inget om hur de gör det, men de inbyggda loken i trs som, BR 143, BR 103 och OBB 1016 har. De har något sorts enginesound som förknippar med farten. Dock vet jag inte hur de funkar. :(
Ps. så snyggt! Du fattar verkligen hur man bygger tåg! De flesta önskningarna går ju i uppfyllelse! :rolleyes: |
Citat:
Jo en sak till, svenolov - du är ju scriptguru här i forumet - jag har två script som jag tänkte sätta samman till ett: Det ena är Br23-script för koppel (och tänkt tillfoga övergångsbryggor) vid koppling, det andra är bn.gs för GS M31 spårvagnarna som kan hantera bakljus, destinationsskyltar, vindrutetorkare( funkar inte!) och innerbelysning m.m. Jag har andra namn på attachmentspoins och meshes men när jag har satt ut hela "skogen" skulla jag vilja att du tittade på scripten för att se om de går att förena till ett. Jag kan ju mejla dig gs-filerna när det blir dax. Vid närmare eftertanke mejlar jag dig orginalscripten och om du har tid och lust finns tid att fundera - det vore till stor hjälp( själv har jag programmerarutbildning i Cobol, Algol och Pascal[ utdöda forntidsspråk] - vad gäller C är jag "void"!). Jag mejlar config och gs-filer så får vi se om du orkar - mina attachmentnamn kommer sen. |
Citat:
Hornsound? Jag kommer inte ihåg hur X7 lät, gör någon? Enginespecen får jag väl leta efter en passande och anpassa så gott det går. |
091109 om aftonen
1 bifogad(e) fil(er)
Börjat plantera ut "attachmentpoints". Detta är bara början - återstår ett femtiotal till innan "skogen" är färdigplanterad - man får dokumentera noggrannt annars tappar man kontrollen! Men jag har skogsfolk i släkten så det skall nog - lite "skogsDNA" finns nog i mina gener?
|
Citat:
http://www.auran.com/TRS2004/downloa...0_interior.zip |
Ser fram imot detta, kan knappt vänta!:D En fråga. Vilken version av trainz är den gjord för? Jag har trainz 09 så för mig är det ingen fara, men för andra kan det bli problem.
|
Citat:
|
091110 Livfarligt arbete!
8 bifogad(e) fil(er)
Idag har jag varit uppe på taket farligt nära en imaginär kontaktledning. Skämt åsido, jag har fixat attachmentpunkterna för pantografen (Hg/Ub-typ[emges]). Eftersom X7 ännu så länge bara är ett "scenery objekt" har jag fått trixa lite för att få höjder och positioner att stämma. Man tar ett Ub-lok med sagda strömavtagare och kör helt bryskt in det i X7:an, sen tar man screenshots som man använder i gmax för att prova ut rätt position för strömavtagarna. Bilderna talar nog för sig själv? Tekniken har använts för att bestämma bufferthöjd och boggihöjd. Har även smutsat ner modellen (X7 var ju en arbetshäst som sällan hann ryktas).
Återkommer: |
091110 kväll
3 bifogad(e) fil(er)
Kämpat i 6 timmar med att få samma färg på dorrarna som vagnen. Det gick tillslut, jag hade dorrarnas bruna del på samma textur (alpha-mappad) som fönstren, men se det gick inte för alpha mappade texturer kan inte ha "reflection-maps" så jag fick skilja dörrarna från sina fönster och mappa "det bruna" på dörrarna för sig (med reflection-map) ock alla fönster med en textur med alphamap men inte reflection. Pust och stön, nu är jag riktigt trött men ändå glad att det gick att fixa.
Några sista bilder för idag: |
091111 På spåret, men hur?
4 bifogad(e) fil(er)
Satt X7an på spåret för första gången - positivt nog syns den och mycket funkar, men:
Ca 30 cm för högt (lättfixat?) Texten för stor för destinationsskyltarna (lättfixat) Inga animerade dörrar syns (?????) Vindrutetorkarna och koppel alldeles för högt (och bak även för långt bak) (rel. lättfixat) Övergångsbryggorna syns ej (redan fixat - stavfel) men samma fel som koppel. a.cabront är för långt ner och här ser man att fönstren är för långt in. Känner ni igen en tågbyggares vedermödor? |
091111 På spåret, men hur?
4 bifogad(e) fil(er)
Satt X7an på spåret för första gången - positivt nog syns den och mycket funkar, men:
Ca 30 cm för högt (lättfixat?) Texten för stor för destinationsskyltarna (lättfixat) Inga animerade dörrar syns (?????) Vindrutetorkarna och koppel alldeles för högt (och bak även för långt bak) (rel. lättfixat) Övergångsbryggorna syns ej (redan fixat - stavfel) men samma fel som koppel. a.cabront är för långt ner och här ser man att fönstren är för långt in. Och det värsta av allt - Toaförnstren är genomskinliga - Fy! Känner ni igen en tågbyggares vedermödor? |
Citat:
(Kanske är därför det händer så ofta :D) Snyggt som tusan annars :tumme_upp: |
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Modellen är i princip klar, jag väntar på script för att styra, fram- bak-ljus, vindrutetorkare, dag och natt inredning, koppel och övergångsbryggor, destinationsskyltar m.m. Jag skulle vilja ha några pålitliga och kunniga beta-testare för arbetet med scriptet. Jag skulle vilja att de som känner sig manade skickar ett meddelande till LAn på detta forum. Glöm inte att tala om vilken version av Trainz ni testar i! (2004, 2006 eller 2009). Jag tror den kan funka i alla? Några bilder på den (halv)färdiga modellen - allt körklart och fungerar utom det script-styrda. |
snyggt som FN :drool: :drool: :drool:
|
091113 Betatest pågår
4 bifogad(e) fil(er)
Just nu betatestas X7 av några erfarna "Trainzare". Väntar närmast på scriptidéer och rapporter. Passagerarfunktionen är OK, se bilderna, men i övrigt finns mycket att önska.
Vi hörs: |
Det är så vackert att man blir tårögd! :D
Kommer du att använda STW-koppel till denna eller blir det hemmagjort? (gör ju inte så mycket då man ändå inte ska koppla ihop denna med andra vagnar än de som följer med) Är övergångsbryggsscriptet något som man kanske skulle kunna låna i framtiden till ett par vagnar? |
Citat:
Du Korvtiger, om du skickar din privata mejladress till mig via detta forums mejl så får du gärna delta i betatestningen. Då skickar jag X7 med alla assets och litet PM. OK? |
Ska du ha några beta testare? Om du ska det skulle jag vilja gärna testa den om jag förstod rätt. Jag använder Trs2006:)
|
Citat:
|
"Toaletthumor"
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har satt en passagerare på toaletten men han syntes naturligtvis inte p.g.a. för tät opacity. Nu har jag lättat upp opaciten lite och då:
1. Tåget är fullsatt på väg från Halmstad till Göteborg efter årets Laxkarneval. 2. Brandkorpral Törsten Nilsson har som vanligt ätit och framför allt druckit lite för mycket. 3. Så fort han kommit på tåget låser han in sig på den enda toaletten och fördjupar sig i Hallands Nyheter(ojsan-minsan) och det rör som på den tiden ledde rakt ner i ballasten. Vad kul man kan ha med gmax? (om man lider av en viss sjuk humor). "Varje modell man bygger måste ha en historia och verklig bakgrund, annars blir den inte bra!" - Krister Brandt (Skövde Modelljärnvägssällskap och redaktör i Allt om Hobby). |
Jag tror nog att jag inte ska anmäla mig till betatestare. Å ena sidan är det ju kul att ha, men det är dessamma som att veta vad man får i julklapp... och det är ju inte så kul.
|
Citat:
|
Betatest, tillräckligt med aspiranter!
Nu har jag tillräckligt med betatestare till X7. Jag saknar dock Bengan (texturvirtous), men han kanske har villat bort sig i Gäfle igen?
|
bygge av tåg
hej är nån som vill hjälpa mig bygga såda här tåg som som jag skriv i ett inlägg på http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25036
jag kan betlar för det. |
Citat:
|
Citat:
jag ha skriv det i ett anant forum med ha ej fått svar. raför tänkt gör hör med dig. |
Citat:
|
Citat:
Inte ens säkert att någon vill/har tid att bygga "ditt" tåg, och det går definitift inte fortare om du postar hej vilt i alla trådar. Det ända som händer då är att folk blir irriterad (som jag t.ex) på dej, och till slut struntar i allt du skriver/postar/frågar. Själv ska jag återgå till något som har med den här tråden att göra. |
Citat:
Men då det är så sällan, som jag själv ägnar mig åt hyttkörning och det är väl där dom flesta testerna säkert skulle behövas, så på den punkten finns det nog fler med bättre erfarenhet. Själv föredrar jag, att bara följa tågen i utplacerade kameror och se dom dundra fram i landskapet. Så det hade nog bara slutat med några tester från punkt A till punkt B, meddans jag själv sitter och njuter utav skapelsen. Misstänker att du vill ha en bättre test än så. Men om du vill och har lust, så får du mer än gärna skicka över den redan nu. Men ingen panik, jag kan vänta tills hon är helt klar. Det tar nog inte så lång tid. 14-dagars byggande och hon är redan ute på Beta-test. Imponerande:applad::applad::applad::tumme_upp: EDIT:Inlägg 55 om passagerarstöd. Skymtar jag rött slutljus där uppe på henne? |
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag hittade en cab på DLS som skulle passa till X7:an. Sök på "NSW 600-700-900 Series Railcar Cab T06". Här är lite bilder.:) |
Tack Elias,
jag håller på att sätta mig in i cabkonstruktion, men den du föreslår passar ju väldigt bra - skallundersöka möjligheterna. Tack för tipset! |
Citat:
Det är bara roligt att hjälpa till.:) P.S Den caben är lite för bred bara så du vet D.S. |
Jag tror att jag vet ett bra script, som kontrolerar koppel (vet inget om övergångsbryggor, men kanske det), Destinationer, lysen (Bak, fram) och vindrutetorkare. Scriptet finns i witte46:s DB763, Finns på dls. Hoppas att scriptet funkar nu bara...
|
Citat:
Tack X2an! |
091115 Finlir
6 bifogad(e) fil(er)
Efter hgkn:s inlägg i Allmänt:
"Sitter och längtar efter Xoa7 ( I Malmö kallat mjölkatåget) då jag i mitten på 60-talet åkte med denna från Malmö till Frostavallens hållplats några km norr om Höör för att åka skidor. Hela bagagedelen på loket var fullt av skidor så jag fick hjälpa konduktören att kasta av, för brottom var det, tåget kunde bara göra någon minuts uppehåll mitt på södra stambanan. Hittade några gamla tågfoton på denna länk. http://www.hoor.se/sv/SeGora/Kulturm...arnvag-150-ar/ Hittade även en annan intressant länk där bla. alla Sveriges stations och hållplatsnamn finns, både existerande och nedlagda. Kan vara bra att ha om man inte kan komma på ett namn till en station eller ort man bygger. http://www.jvmv.se/bandelsregister/LOK-reg/Index.htm __________________ Göran. g.nilsson@bredband2.com " så har jag ställt in lite mjölkkannor i resgodsavdelningen (= mjölkatåg) och sedan har jag, efter synpunkter från betatestare, jobbat med att förfina vagnen. Har även börjat på en hytt (än så länge alldeles fel instrumentering-men man lär sig mycket att titta hur andra gjort). Laddar upp lite bilder som visar vad dagens arbete resulterat i: |
2 bifogad(e) fil(er)
Har provkört henne, men inte hunnit test henne så mycket än.
Hållet under bagagedörrarna, går det att täcka över med en bit på insidan. Nu ser man rätt igenom i vissa vinklar. Sen är hon också väldigt trimmad i nuläget. 144 blås på 200 sträcka. Bör ligga på runt 90 blås. Dörrar fart upp lite väl fort, men detta skulle du rätta till såg jag i mailet. Lastar och lossar, gör hon utan problem för mig. Men har inte installerat dom nya filerna och provat med mjölkkannorna. Annars en efterlängtad modell från min sida, som man tackar hemskt mycket för. |
Bengan, Korvtiger tittar på enginespecen tror jag. Fotstegen var genombrutna men blir bättre i den nya versionen med Boggier bakom. Kolla det!
|
091117 Slutfasen?
6 bifogad(e) fil(er)
Justerat hur de olika mesherna funkar statiskt genom att ändra i config, för dynamik krävs ju ett script (under arbete).
Laborerat med nightmesh. Rättat till småfel. Bilderna visar en del hur arbetet fortgår: |
Fantastic work .... now this model is very good.
:applad::applad::applad: Greetings. Portu |
:drool: Verkligen snyggt lan, du har fått till den riktigt bra! :applad:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25. |