Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nya STL, efterföljare till STW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27916)

benkegbg 2010-10-20 18:40

Något fel med kopplingen?

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!

En fråga - för jag kanske har missat någon inställning, eller?
När jag lägger upp, exvis SJ Ob Godsvagn så ser kopplingen ut som i bild 1. Detta taget i bakänden på vagnen (röd pil).
När jag lägger till ytterligare en SJ Ob Godsvagn efter den första så kopplas den ihop, men slangen för tryckluften höjs bara på den nya vagnen och inte till den som redan stod på spåret. (bild 2)
Är det något jag kan göra, eller är det fel i skriptet?
Hälsningar

X2an 2010-10-20 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 220693)
Hej!

En fråga - för jag kanske har missat någon inställning, eller?
När jag lägger upp, exvis SJ Ob Godsvagn så ser kopplingen ut som i bild 1. Detta taget i bakänden på vagnen (röd pil).
När jag lägger till ytterligare en SJ Ob Godsvagn efter den första så kopplas den ihop, men slangen för tryckluften höjs bara på den nya vagnen och inte till den som redan stod på spåret. (bild 2)
Är det något jag kan göra, eller är det fel i skriptet?
Hälsningar

Men detta är väl i byggläge antar jag! I körläget ska det funka, åtminstånde för mig. Om du så vill att kopplet ska vara kopplat edan då, så kan du koppa av och på igen, det brukar funka för mig.

korvtiger 2010-10-20 20:50

Precis som X2an säger så hjälper det att koppla på och av. Anledningen till felet är att massor av funktioner som att vända vagnar och att skapa vagnar inte fungerar riktigt med scriptet, så man måste koppla av och på någon vagn för att alla koppel ska göra en check att de är rätt kopplade och då fixar de till eventuella fel.

benkegbg 2010-10-20 23:34

Ja, det var i byggläge som det inte visade sig. När jag sedan testade i "driver" så ser det ut att fungera.:applad:
Hälsningar

lan 2010-10-31 11:20

STLEB, vad är på gång?

Jag vill gärna berätta vad som närmast är på gång från oss efter mängden godsfinkor och O-vagnar.

Ett mästarskript av Svenolov gör att Xoa7/Uoa7 kommer i ny version snart, liksom Mg-loket.
X5-serien, Xoa5 Leveransskick 1948 och X5 i 50-60-talsskick(med GDG-vagn på köpet) står om hörnet. Dessa lok och vagnar kommer nu att ha realistiska hytter och gångegenskaper tack vare kunskapsbanken Korvtiger och Svenolovs skriptkunnande.

Ett antal personvagnar är på gång. Bo6 lokaltrafikvagn, F5/FV1 Resgodsvagn, ABo3a Restaurantvagn och inte minst Korvtigers underbara trävagnsserie. Ommålningar av EB följer säkert strax därpå!

Själv har jag gjort V3 och ång-J körbara från hytten så det kommer nog en Beta på dessa lok också framöver.

Kalkvagnar och kolvagnar är under arbete, återstår lastfunktion och skriptning.

När detta är klart väntar väl nya äventyr i tågbyggarbranchen?

Ville bara rapportera vad som pågår bakom "kulissen".

Bengan 2010-10-31 16:44

Ett mästarskript av Svenolov gör att Xoa7/Uoa7 kommer i ny version snart, liksom Mg-loket.
X5-serien, Xoa5 Leveransskick 1948 och X5 i 50-60-talsskick(med GDG-vagn på köpet) står om hörnet. Dessa lok och vagnar kommer nu att ha realistiska hytter och gångegenskaper tack vare kunskapsbanken Korvtiger och Svenolovs skriptkunnande.

Lennart, man börjar känna sig lite bortskämd.
Du har inte lust, att skämma bort oss lite till.
Genom att snickra ihop en riktig GDG-vagn till henne, så att hon blir någon meter längre.
Nu när ni har fixat till henne så underbart, så kanske hon kommer att kännas ofullständig när det är fel vagn.

EDIT: Kom på, att det kanske är allt för mycket jobb att ändra, då det även gäller dörrar och annat på dom andra delarna av setet.

lan 2010-10-31 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 221518)

Lennart, man börjar känna sig lite bortskämd.
Du har inte lust, att skämma bort oss lite till.
Genom att snickra ihop en riktig GDG-vagn till henne, så att hon blir någon meter längre.
Nu när ni har fixat till henne så underbart, så kanske hon kommer att kännas ofullständig när det är fel vagn.

EDIT: Kom på, att det kanske är allt för mycket jobb att ändra, då det även gäller dörrar och annat på dom andra delarna av setet.

Det blir som att bygga ett helt nytt tåg i fyra delar , ja. Och mitt stora intresse är nu inte GDG-expressen, men jag vet att du och Ekan har "plausibla" GDG-expresser på G. Ni får nog nöja er med det tillsvidare!

lan 2010-10-31 18:31

En STLEB-varning.

Jag har just laddat upp F5, Bo6 och ABo3a. Det är inga lättviktsmodeller och sätter ni en räcka sådana på spåret så kommer det nog att hacka rejält. Skall man ursäkta sig kan man säga att det vi producerar nu, inte kommer till sin rätt i simulatorn förrän om några år när vi sitter med 16-kärniga processorer, 32 GB internminne och blixtsnabba grafikkort med kanske 4 GB grafikminne. Men ni kan ju njuta av några åt gången precis som vi gör!

STLEB gm.

X2an 2010-10-31 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 221480)
Jag vill gärna berätta vad som närmast är på gång från oss efter mängden godsfinkor och O-vagnar.

Ett antal personvagnar är på gång. Bo6 lokaltrafikvagn, F5/FV1 Resgodsvagn, ABo3a Restaurantvagn och inte minst Korvtigers underbara trävagnsserie. Ommålningar av EB följer säkert strax därpå!

Själv har jag gjort V3 och ång-J körbara från hytten så det kommer nog en Beta på dessa lok också framöver.

Kalkvagnar och kolvagnar är under arbete, återstår lastfunktion och skriptning.

När detta är klart väntar väl nya äventyr i tågbyggarbranchen?

Ville bara rapportera vad som pågår bakom "kulissen".

Jo, jag undrarde ju lite hur det gick med j'an (J'amour) Glad att höra att det går framåt!

leoj 2010-10-31 22:06

Nä, nu får jag ta och klia mig i huvudet..
Får lite felmeddelanden, som jag tror har med något script mer än vagnarna..
saknar detta:
kuid:328014:1043 för Bo6 & ABo3a

lan 2010-10-31 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 221547)
Jo, jag undrarde ju lite hur det gick med j'an (J'amour) Glad att höra att det går framåt!

Den är på gång som Beta, jag och Korvtiger håller på med "finslipningen" just nu! Den kommer att få en vänsterstyrd Australhybrid-hytt (eg. en QR PB15-hytt som jag vänstervridit för svenska förhållanden). J-loket (liksom V3) har så mycket mer potential inbyggd att det vore synd om detta blev en slutversion! Problemet är att "stackars" Svenolov som är den ende som kan skripta dessa lok, just nu är väldigt överbelastad med annat. Svenolovs intention är att göra ett universellt skript (msCabin) som går att tillämpa på alla lok och motorvagnar och om han lyckas med det så har vi en enormt bred plattform att stå på framöver. Du liksom jag måste ha tålamod med detta! Men både J-loket och V3 (som är ännu "häftigare") kommer som Beta snart utan "msCabin" men full körbara i CAB-mode.

Jag kan avslöja att V3 kommer att vagga och gunga precis som orginalet och ha ett motorljud som kan skrämma ett vildsvin och dessutom öppningsbara motorluckor, dörrar och fönster samt en fungernade hytt. "you wait and see!".

Bengan 2010-10-31 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 221569)
Nä, nu får jag ta och klia mig i huvudet..
Får lite felmeddelanden, som jag tror har med något script mer än vagnarna..
saknar detta:
kuid:328014:1043 för Bo6 & ABo3a

kuid:328014:1043 är korvtigers Engineconfig 4 axlar bromsad KKP

Tror att den finns med här.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27936

leoj 2010-10-31 22:46

tackar, nått ska man ju alltid missa när man laddar hem saker xP

lan 2010-11-02 23:12

Uppdatera Trainz!!!!!

På förkommen anledning, se denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....17&postcount=1, vill jag uppmana alla som vill vara med om den nya utveckling som vi försökt starta att uppdatera sitt Trainz till senaste build 44088!!! Denna klarar av versioner upp till och med 3.1 och STLEBs material är byggt för 3.1 alltså kommer det troligen inte att fungera i 2.9 och 3.0.

Både ni och vi kommer att undvika massa problem och onödigt arbete om ni gör det!!

Vänligen:

STLEB gm:

leoj 2010-11-03 09:52

Då ställer jag faktiskt föjdfrågan, vad scriptmässigt, skiljer 09 och 10 åt?
Eller vad är det som skiljer dom olika versionerna åt som gör att de blir problem för er?

svenolov 2010-11-03 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 221839)
Då ställer jag faktiskt föjdfrågan, vad scriptmässigt, skiljer 09 och 10 åt?
Eller vad är det som skiljer dom olika versionerna åt som gör att de blir problem för er?

Skriptmässigt är det ingen skillnad mellan TS'09 (version 3.1) och TS'10.

I version 2.9 och 3.0 (TS'09), så saknades det en del nya funktioner.

leoj 2010-11-03 17:21

44088 är SP1 2010 eller?
41844 är min 2009, och det borde vara SP3 iaf, vad nu de blir för version?

listan verkar ju inte riktigt stämma längre eller?
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....73&postcount=2

lan 2010-11-03 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 221858)
44088 är SP1 2010 eller?
41844 är min 2009, och det borde vara SP3 iaf, vad nu de blir för version?

listan verkar ju inte riktigt stämma längre eller?
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....73&postcount=2

44088 är TS2010 SP3 och 41844 är TS2009 SP2 (finns nog bara 2 patchar till 2009)?
enl. denna sida iallafall:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...lease_Versions
och denna ouppdaterade:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...build_versions

Marcus Gustavsson 2010-11-04 17:19

Xoa5 vagnarna vill icke röra på sig, inga reglage i hytten fungerar, alls.
Kollar jag på fel medelandet i TRS 09 så hänvisar den till följande: msTrainMonitor : Thread Exception: ER_NullReference, line 990, file mstrainmonitor_09.gse (1)

ekankal 2010-11-04 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 221953)
Kollar jag på fel medelandet i TRS 09 så hänvisar den till följande: msTrainMonitor : Thread Exception: ER_NullReference, line 990, file mstrainmonitor_09.gse (1)

Har du laddat ner senaste "STL Common Sourse/TrainzMonitor 3.12" ?

Marcus Gustavsson 2010-11-04 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 221963)
Har du laddat ner senaste "STL Common Sourse/TrainzMonitor 3.12" ?

Jadå, det har jag gjort, följer alltid instruktioner som anges för att få något att fungera. ;)

lan 2010-11-04 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 221964)
Jadå, det har jag gjort, följer alltid instruktioner som anges för att få något att fungera. ;)

Vilken build har nu (nedre högra hörnet när du startar Trainz)!

leoj 2010-11-04 20:10

http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=53076

där säger dom att det finns en SP3 iaf som går att ladda hem

lan 2010-11-04 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 221970)
http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=53076

där säger dom att det finns en SP3 iaf som går att ladda hem

Då är det väl bara att hoppas att TS2009 SP3: 41884 är likvärdig med TS2010: 44088!!??

Marcus Gustavsson 2010-11-05 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 221966)
Vilken build har nu (nedre högra hörnet när du startar Trainz)!

Ojoj, såg inte detta förens nu, skyller på att jag vart upptagen med T44:an.
Version: 41844 SP3 TS 2009.

lan 2010-11-05 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222024)
Ojoj, såg inte detta förens nu, skyller på att jag vart upptagen med T44:an.
Version: 41844 SP3 TS 2009.

Fungerar det nu då???

svenolov 2010-11-05 21:11

Trainz Version vs. Trainz Build

1 bifogad(e) fil(er)
På förekommen anledning ska jag försöka förtydliga, eller förvirra er, (välj det som passar dig bäst);) vad Trainz Version och Trainz Build står för.

Trainz Version: Det är helt enkelt den version av Trainz som man använder och som alltid är kompatibel med varandra. Det senaste versionsnumret är f.n. 3.3. Samma versionsnummer anges i config.txt för att tala om till vilken Trainz Version objektet är gjort för. Taggen i config.txt heter trainz-build, men ska inte förväxlas med Trainz Build som anges för servicepackar (SP).

Trainz Build: En utgåva (release) eller en SP anges alltid med ett "paketnummer" (build). Det finns många olika sammansättningar av paket, men det betyder inte alltid att versionsnumret ändras automatiskt. En ny build kan t.ex. innehålla nya lok/byggnader/rutter eller en add-on, utan att trainzversionen ändras.

För att tillbehör och versioner ska vara kompatibla med varandra så gäller versionsnumret, inte vilken build det är.

Jag bifogar en tabell hur det ser ut i dagsläget, när det gäller trainz versioner. Build numren kan skilja sig från era, beroende på vilken grundbuild som ni köpte.

Se också denna länk: http://online.ts2009.com/mediaWiki/index.php5/Trainz-build
-

lan 2010-11-05 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222039)
På förekommen anledning ska jag försöka förtydliga, eller förvirra er, (välj det som passar dig bäst);) vad Trainz Version och Trainz Build står för.

Trainz Version: Det är helt enkelt den version av Trainz som man använder och som alltid(?) är kompatibel bakåt mot tidigare versioner. Det senaste versionsnumret är f.n. 3.3. Samma versionsnummer anges i config.txt för att tala om till vilken Trainz Version objektet är gjort för. Taggen i config.txt heter trainz-build, men ska inte förväxlas med Trainz Build som anges för servicepackar (SP), det som står längs ned till höger när man startar Trainz.

Trainz Build: En utgåva (release) eller en SP anges alltid med ett "paketnummer"= "Service Pack nr." (build) längst ned till höger när man startar Trainz. Det finns många olika sammansättningar av paket (Service Packs", men det betyder inte alltid att versionsnumret ändras automatiskt. En ny build kan t.ex. innehålla nya lok/byggnader/rutter eller en add-on, utan att versionsnumret ändras.

Så, nu har jag rört till och ändrat i Svenolovs förklaring så att den (förmodligen) blir ännu mer svårförstådd, men vad gör man inte för att hjälpa till!?

"Confused" är ett normaltillstånd när man jobbar med Trainz!

Marcus Gustavsson 2010-11-06 01:00

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222028)
Fungerar det nu då???

Har haft den versionen hela tiden sen SP3 släpptes, och det var ett tag sedan.

lan 2010-11-06 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222055)
Har haft den versionen hela tiden sen SP3 släpptes, och det var ett tag sedan.

Om du fortfarande får script-error så ta och ladda ned STL-grundskript igen det är uppdaterat till vers. 3.12, du kan ju ha missat det?? Här:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....82&postcount=1

Marcus Gustavsson 2010-11-06 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222068)
Om du fortfarande får script-error så ta och ladda ned STL-grundskript igen det är uppdaterat till vers. 3.12, du kan ju ha missat det?? Här:

Jo, jag har laddat ner dom, och det är den versionen som inte vill fungera riktigt.

svenolov 2010-11-06 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 221953)

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222068)

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222079)
Jo, jag har laddat ner dom, och det var då allt slutade fungera.

Jag har lokaliserat stället i skriptet där felet är ett faktum, men jag vet inte var källan ligger. Ta en screenshot på felmeddelandet (tryck på knappen "More") och bifoga bilden. Då har jag mer information för att spåra felet.

Marcus Gustavsson 2010-11-06 13:59

Kvalitén blev inget vidare.
http://i185.photobucket.com/albums/x...2-49-41-92.jpg

Det står iaf :

Thread Exception: ER_NullReference, line 930, File Mstrainmonitor_09.gse

Stack dump:

Function $viod@Ms trainmonitor: Main thread (), Line 1

Och det är allt som står där.

svenolov 2010-11-06 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222084)
Kvalitén blev inget vidare.

Det står iaf :

Thread Exception: ER_NullReference, line 930, File Mstrainmonitor_09.gse

Stack dump:

Function $viod@Ms trainmonitor: Main thread (), Line 1

Och det är allt som står där.

Ok, då till nästa fråga.

1. När uppstår felet? Direkt när du startar Driver, eller när du väljer Cabin View, eller...?

2. Har du samma fel på X7:an?

Marcus Gustavsson 2010-11-06 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222088)
Ok, då till nästa fråga.

1. När uppstår felet? Direkt när du startar Driver, eller när du väljer Cabin View, eller...?

2. Har du samma fel på X7:an?

1: Så fort jag startar driver.

2: inga problem alls med X7:an.

svenolov 2010-11-06 15:40

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222090)
1: Så fort jag startar driver.

2: inga problem alls med X7:an.

Jag kan inte få fram samma fel som du har, men jag ska undersöka saken vidare.

Om jag har förstått dig rätt så har du följande version av Trainz: Version 3.1 Build 41844 (TS2009 - SP2). Korrekt?

Och du har installerat allt enligt bifogade bild?
-

lan 2010-11-06 20:32

Uppdateringar!

Svenolov har laddat upp de senaste uppdateringarna till Xoa5:

se: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....52&postcount=1

och Xoa7:

se: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....05&postcount=1

STLEB gm:

Marcus Gustavsson 2010-11-06 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222092)
Jag kan inte få fram samma fel som du har, men jag ska undersöka saken vidare.

Om jag har förstått dig rätt så har du följande version av Trainz: Version 3.1 Build 41844 (TS2009 - SP2). Korrekt?

Och du har installerat allt enligt bifogade bild?
-

Jodå, det har jag.

Nils Blid 2010-11-06 21:37

X5 och frågetecken

Nu ligger Xoa5 för nedladdning. Själv väntar jag, med spänning, på BJ-versionen - GDG-Expressen. Jag vet att den kommer. Skall jag ta bort alla mina 29 (!) CDP-filar jag har för att installera senaste GDG-versionen?
Skall jag nu i avvaktan på DGD-Expressen installera Xoa5 för att senare bygga vidare?
Vad skall jag ha mina 29 CDP-filer till. Papperskorgen?
Nisse

lan 2010-11-06 22:02

Nisse, du kan lungt vänta till EB kommer med GDG-varianten. Först kommer väl X5 i 50- 60-talsutförande, genom Svenolovs försorg, och då ingår väl GDG mellanvagn och sen är det fritt fram för våra konstnärer E&B att få till en ämabel hybrid av GDG-expressen. Om du vill ta bort gammalt eller ej får du avgöra själv, en hel del kommer att skrivas över eftersom de flesta kuids är samma i den nya "skarpa" versionen!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.