![]() |
Mazz, jag skickade nyss ett mail med några bilder till den mailadress som du har i din kontaktinfo här i din profil.
Säg bara till om det är något så fixar jag, jag älskar att hjälpa till när jag kan;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket för utmärkta bilder och mått, nu har jag några byggnader på arbetsbänken. Gött när man har bra underlag, stort tack till Alex och Mange!
De här byggnaderna kommer väl ut i ett paket skulle jag tro. Innehållet blir 2 olika lador, en loge, ett större uthus i 2 vån och en liten stuga. Bilderna för representera nåhn slags stämmningsbild, svårt att se storlek än. Ladorna är i alla fall i trakten 30 - 50 m, så det är hyggligt stora byggnader. :) |
Det här är ju skitbra:tumme_upp:
|
Oj oj oj så spännande det ska bli att se resultatet! :applad: Mycket bra jobbat Mazz! :)
|
Hej!
Jag tänkte på träd. Ska man ta bild på 8 sidor, eller... ? |
Hej!
Finns en övergång av trä att få tag på? Edit: Jag hittade den! |
Citat:
Det räcker med en bild, tar du bilder från fler sidor kan de bilderna användas för att få större variation. När man bygger trädet i RW används bara en bild. I RW gör man en rektangel med bilden på och sedan instrueras RW att alltid visa den rektangeln rakt mot betraktaren. För att kunna använda bilden krävs att man frilägger trädet och retuscherar bort allt annat. En bra frilagd bild och en stor del av jobbet är gjort, 3D modellen är busenkel. /æ |
Citat:
Sen frilägger jag bilden. Jag vet dessvärre inte hur man gör med 3D. Så jag hoppas någon kan göra björkobjekt. |
Jag skulle kunna göra träden om ni har eller kan ta några bilder.
|
Hej!
Jag kollade Trainz-screenshot och såg fina björkar. Finns det möjlighet att få bilder av björkar därifrån? |
Tog en bild på en björk...
1 bifogad(e) fil(er)
vad tycker ni?
Jag tar ytterligare bild på samma björk i vår, sommar och höst. Den här är beskuren bild och mindre. Orginal har hög upplösning. Jag ska försöka ta bort bakgrunden och nu frågar jag vilken färg passar bäst. Blir gul färg bra? |
Gul? Det ska inte vara någon bakgrund, transparent med andra ord.
/æ |
Hej
Har du Mask Pro? Det är suveränt Det skall INTE vara någon färg, det skall vara transparent som KMV skriver |
De flesta ritprogram stöder transparens om man undviker de allra enklaste som t.ex. Paint.
Ett utmärkt gratisprogram är Gimp men det kan verka komplext och avskräckande för en nybörjare. Ett litet problem med bilden är stolpen som står framför den vänstra stammen. Det går nog att måla bort den men helst ska det inte finns något i förgrunden som skymmer. /æ |
Hej!
Jaha, transparent. Jag kör med Photoshop 7.0. Ok! Då kör jag med transparent.;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Totte, här kommer en liten uppmuntran till dig.
Kryssa för KMW/Sweden i editorn så dyker den upp som Björk 1 i Vegetationslistan. /æ |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack, jag såg den nu!
Jag höll på med Photoshop. Jag suddar bort i lager och den vita är grunden. Vad tycker ni om det? |
Ser bra ut, exakt så måste trädet friläggas.
Har du det vita i separat lager så det är enkelt konvertera till transparent? Annars är det viss risk att delar av stamme blir transparent om man bara ändrar färgen vitt till transparent. För att undvika det problemet kan man använda violett eller någon annan färg som inte finns i bilden. /æ |
Oki!
Jag ändrar färgen! Den blir lagom färdig till våren, sen tar jag vårbild på samma träd.;) När alla 4 bilder blivit klara, kan du, KMW fixa resten. Gärna i tre olika storlekar. 3 olika stora i grupp. Allt blir lagom färdig till Julen.:rolleyes: |
Olika storlekar är inget problem. Färdigt till julen, hmm.
Lite tips från ett proffs kanske kan vara till hjälp: http://dereksiddle.blogspot.se/2009/07/ff-trees.html /æ |
Ja, till jul, kanske i början i höst. Orsaken är ta bilder på samma träd i vår och sommar. Höstfärger kan man ju ändra från sommarbjörk till höstbjörk.
Tack för länken! Ska be min duktiga dotter hjälpa mig.:) |
Citat:
/æ |
Tack för du ställde upp för mig. :tumupp:
Jag ska gåt ut en dag och hitta bra björk med en stam. Då kan jag skicka över orginalbilden (ej krympt) till dig om du vill. |
Hej!
Jag hittade en bra fin enstamig björk. Jag håller på frigör. ;) Visar bilden senare. |
2 bifogad(e) fil(er)
Halvägs! Bjork2...
|
Ser ut som en bra bild!
/æ |
Tack, KMW!
Samsung Galaxy SII mobilkamera. Är nöjd med den. |
Hej!
Jag väcker tråden igen, för att jag saknar verkligen svenska bilar. Nå´n 3D-kunnig vill ställa upp och bygga dem. Svenska ångloken? Hur blir det med dem? |
Inga svar? :vetej: Väntat i fem dagar.
|
Hej!
Ja, nu är två riktiga vinterbjörkar klara av Photoshop. Sen vet jag inte hur man ska göra med dem till RW. Ska jag spara dem som till Ace? Har ingen aning! Vore tacksam om nå´n fixar. |
Som med förra björken, får jag bara bildfilerna kan jag fixa björkar åt dig.
Kommer vara bortrest över påsk så då händer inget men helgen därpå ska vi väl kunna fixa ett par träd i alla fall. /æ |
1 bifogad(e) fil(er)
Vet ej om det finns redan men jag har i alla fall inte hittat nått sågat virke, bandat och plastat i lite olika längder tex 3m, 3.5m osv upp till 6m (var så många år sen jag körde truck och hjullastare på sågverk så jag minns ej standardlängderna men nått åt det hållet är det ju), se bild.
Vore toppen att ha så man kan bygga lite sågverksmiljöer och passar perfekt i hamnar och virkesterminaler, det hade också varit nice om ett sådant objekt hade gått att få som last på nån lämplig öppen vagn som Kbs eller dylikt:) Nåja, en ödmjuk önskan kan man ju alltid sända ut till objektskaparna;) |
Svenska bussar är det mycket dåligt om dem till RW.:eek:
Ingen som har tänkt på?:vetej: |
Om någon i framtiden har planer på att uppdatera svenska signalerna i RW så har jag en liten önskan om att få en enkel S-tavla som fungerande signal på stationen. Den visar inte visuellt när det är stopp eller kör men på min 20-talsbana Dalarna så skulle det hjälpa AI-trafiken och se bra ut då jag bara vill ha semafor på en eller max två spår och kunna sätta en 'signal' på övriga spår.
En dröm vore att kunna rulla in på mockfjärds station med godståg, stanna vid S-tavlan och sedan när det är dags att rulla vidare, se en Tkl som ger avgångssignal men det är krångligare med animerad grafik osv. Tillsvidare får jag leta reda på en osynlig signal eller sätta ned en synlig under marken istället. Jag hittar ingen S-tavla. Är den med i svenska paketet med tavlor och signaler och var hittar jag den i sådana fall? |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag hoppas KMW kan svara på din fråga, Pursche. Jag har en fråga om sign-tavlor, hittade Thn-tavla, hur gör jag tavla till andra stationer? |
Hej!
Är det nå´n som har gjort svensk flagga? Eller finns det att hämta? |
Hej!
Nu väckte jag tråden och undrar om någon redan håller på bygga Reginor. Dem vill jag gärna ha. |
Chengdu to Suining High Speed Route innehåller ett tåg som är ganska lik en Regina:
http://www.justtrains.net/product/ch...oute-and-crh1a Denna nya rutt har visst samma tåg: http://www.justtrains.net/product/so...d-rail-network |
Citat:
Saxsat från wikipedia. /Erik :) |
Hej!
Finns det fler än Mazz, newS, Granders, Basse och Kungfisk som bygger tåg? Marcus kan vi glömma för han bestämde sig att inte fortsätta med RW. Jag vill gärna ha passande tåg till norska sidan. EL14, EL15, EL16, EL17, BM71-73. Till svenska sidan Reginor till Thn-rutten. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13. |