Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Göteborgsspårvagn M5 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34675)

rac_hammer 2013-11-30 16:18

Ser grymmt lovande ut precis som m5 :)

Jockes 2013-11-30 16:28

Otroligt snyggt! Och boggierna ser riktigt bra ut! :tumme_upp::drool: Du har verkligen bara blivit bättre på modellerande, Lennart! Skitsnyggt det där :)

Bengan 2013-11-30 16:48

Snyggt Lennart.

En fråga från en som knappt har besökt Göteborg mer än två gånger och det var nog efter Mustangernas tid.

Hade dom dörrar på båda sidorna eller var det något som kom vid ombyggnaden för högertrafiken?????

Jockes 2013-11-30 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 282997)
Snyggt Lennart.

En fråga från en som knappt har besökt Göteborg mer än två gånger och det var nog efter Mustangernas tid.

Hade dom dörrar på båda sidorna eller var det något som kom vid ombyggnaden för högertrafiken?????

Nejdå, enbart börrar på ena sidan, men dörrhålen öppnades innan högertrafikomläggningen som jag fattat det, och om man ska tro denna bild från -65.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...90437288_n.jpg

Dock fanns vagnen (eller ja, dylik) som tvåriktningsvagn i Gävle, se SSS's sida "Vagnhallen": https://www.sparvagssallskapet.se/va....php?typ_id=30 som såldes till Göteborg när spårvägen i Gävle lades ner och blev ombyggda där till provombyggda pedalvagnar och med multipel.

henrik645 2013-11-30 17:33

Väldigt snyggt!:)

lan 2013-11-30 18:20

Dörrar eller inte dörrar ...

1 bifogad(e) fil(er)
... det är frågan ?

Att jag gjort dörrar på båda sidor är av rena Trainz- och bekvämlighetsskäl.

En det kör högertrafik, andra kör kanske vänstertrafik så vagnarna skall klara båda, dvs vilken sida än passagerarperrongen ligger på skall det fungera. Detta kallas kompromiss och har inget med hur det var i verkligheten att göra. Före 1967 satt dörrarna på vänster sida, efter 1968 satt dom t.h. I Vår Trainz-fantasi-värld sitter de på båda sidor, så det så :Yeah:

En bild på sidorna med min test-textur pålagd. När man skall göra texturer måste man växla mellan modell och bildprogram hela tiden, så detta är bara en början:

rac_hammer 2013-11-30 18:57

Kommer man kunna välja vilken sida man har dörrarna på?:)

Bengan 2013-11-30 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 283003)
... det är frågan ?

Att jag gjort dörrar på båda sidor är av rena Trainz- och bekvämlighetsskäl.

En det kör högertrafik, andra kör kanske vänstertrafik så vagnarna skall klara båda, dvs vilken sida än passagerarperrongen ligger på skall det fungera. Detta kallas kompromiss och har inget med hur det var i verkligheten att göra. Före 1967 satt dörrarna på vänster sida, efter 1968 satt dom t.h. I Vår Trainz-fantasi-värld sitter de på båda sidor, så det så :Yeah:

En bild på sidorna med min test-textur pålagd. När man skall göra texturer måste man växla mellan modell och bildprogram hela tiden, så detta är bara en början:

Ok.

Men hade det inte varit lätt och bara spegelvända modellen, säger en som inte så hemma i 3D-bygge.

GBGtram 2013-12-01 00:42

Bilder från M5 samt M23

5 bifogad(e) fil(er)
Tänkte lägga upp bilderna jag tog idag här så "allmänheten" får ser dom med.
önskar du mer bilder Lan får du höra av dej så löser jag det.(återkommer med dest.på m23, men dem är nästan identiska med M25,M28,M29)
:grin:

Bilder:
1 M23 hytt snett ovan
2 M23 hytt rakt ovan
3 M5 133 hytt (M5 71 var ej i lämpligt skick att fotografera)
4 Hur M5 71 är målad (där då utan M5 texten ;) )
5 Int. M23 :)

lan 2013-12-01 19:15

Tack för fina bilder!

1 bifogad(e) fil(er)
En av dom gav underlag till en trolig, fungerande hytt åt M5 :tumme_upp:

Jockes 2013-12-01 19:45

Stiligt! Visste inte att Chalmerstunneln var så krokig :D

lan 2013-12-01 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 283053)
Stiligt! Visste inte att Chalmerstunneln var så krokig :D

Ha, det är inte Chalmerstunneln, det är Rudebeckstunneln :Fnissa::Fnissa::Fnissa:

lan 2013-12-03 00:32

Det går väl framåt ...

1 bifogad(e) fil(er)
... med min gamla byggteknik, fast jag blir rätt avundsjuk på Bear och hans Substance Designer som är framtidens sätt att bygga modeller.

Men ni får väl nöja er med "gammelfarfars" byggteknik så länge:

Saker och ting plockas på min Mustang eftersom, textureras och justeras, ni kan säkert se vad som står på tur framöver:

rac_hammer 2013-12-03 07:16

Vet känslan ... Är som min texturerings teknik att bara använda paint... Men hur som helst grymt snyggt :)

henrik645 2013-12-03 07:57

Väldigt fint!:)

Bengan 2013-12-03 09:14

Ojdå, nu blev jag riktigt glad och en tung sorge-sten föll bort från mitt hjärta.

Härligt att se, att du nu har inriktat dig på dörrar enbart på ena sidan och bygger henne (som jag i.a.f. önskar) som hon verkligen såg ut och frångott att bygga henne efter bekvämlighetsskäl för både vänster och högertrafik.:tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

Jockes 2013-12-03 14:04

Så snygg hon blir! Och vilket texturarbete, helt ofattbart vad duktig du är! Denna spårvagn kan nog gå hem stort bland våra utrikes spårvagnsnördar (finns otroligt många spårvägsbyggare över världen till Trainz känns det som) också.

Magnifikt arbete!! :drool::tumme_upp: Och säger som Bengan, kul att du bygger den i höger/(och )vänster-utförande.

lan 2013-12-03 16:05

Utsidan ...

2 bifogad(e) fil(er)
... och de flesta detaljer klara, återstår inredningen och sen hytten. De öppningsbara dörrarna skall animeras osv. Jag bygger det för vänstertrafik för det var så jag upplevde den.

(Sen gör Bengan en högervariant, han påstår ju att det är bara att spegla :noterat: :grin:)

rac_hammer 2013-12-03 17:57

Den ser förtjusande vacker ut :) får jag komma med ett önskemål så är det nog högertrafik variant även om många spårvagnar i Göteborg började som vänstertrafik och sedermera byggdes om till höger av förekommen anledning.... :rolleyes: blir svårt att använda henne på nyare banor där högertrafik råder annars :) vore synd i min mening om den inte kommer till lika stor användning som en högervariant hade kommit med tanke på allt jobb du lagt ned på denna fina vagn :)

lan 2013-12-03 22:13

Vi får se ...

6 bifogad(e) fil(er)
... hur det blir med "högertrafikomläggningen", spegla sidorna är busenkelt men de öppningsbara dörrarna, inredningen och alla passagerar-attachments är ett stort jobb. Vi får se hur det blir :confused:

Lite bilder på inredning och öppningsbara dörrar och till sist "blinkerserna":

Jockes 2013-12-03 23:21

Vilken riktig snygging Lennart!! :) Högertrafikomläggningen är ju upp till dig, men då dem än idag (åtminstone för inte så länge sen) gick i ordinarie trafiker i Stockholm så är dem ju faktiskt till viss del aktuella och rullar fortf. :)

Vet inte om det bara är att spegelvända, eller om man bara tar bort stolarna på ena sidan och flyttar över dem till andra sidan, och öppnar dörrar på motsatt sida. Konduktörsbåset vet jag inget om dock, hur det flyttats och så.

Bengan 2013-12-04 05:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 283127)
... hur det blir med "högertrafikomläggningen", spegla sidorna är busenkelt men de öppningsbara dörrarna, inredningen och alla passagerar-attachments är ett stort jobb. Vi får se hur det blir :confused:

Lite bilder på inredning och öppningsbara dörrar och till sist "blinkerserna":

Riktigt snygg inredning, Lennart.

Var inredningen grönt skinn från början eller var det grön galon direkt från start.

lan 2013-12-04 19:46

Högertrafikomläggning m.m.

2 bifogad(e) fil(er)
Det finns en bild på en släpvagn med klassiskt brun klädsel, jag skall ha det på S27 släpvagn. Jag vet inte men skulle tro(?) att det var brun klädsel från början, med när jag åkte till realskolan 1959 var den grön (tror jag?).

Nå, det blir en VT och en HT för både M23 och S27, men det var minsann "inte bara att spegla".

rac_hammer 2013-12-04 19:57

:applad: hur snyggt som helst ditt finaste verk hitintills Lennart :) såg just den vagnen M23 15 idag när jag höll på med spåren vid Munkebäcks torg och kan säga att den är på pricken lik ;)

ekankal 2013-12-04 20:31

Skitsnyggt Lennart :).

Jockes 2013-12-05 00:20

Riktigt snyggt Lennart! Är det två olika vagnar, eller ändrar man i property-rutan? (det senare låter väldigt avancerat att göra nämligen!)

lan 2013-12-05 01:26

Slit och släp ...

1 bifogad(e) fil(er)
... blev det idag. Nej, Jockes, nån Propertyruta blir det inte här utan 4 separata vagnar. Det jag skulle önska är väl att kunna byta textur på alla skyltar via nån texturegroup, så skulle man lätt kunna ge vagnarna valbart nummer och linje, men min förmåga att skripta är kraftigt nedsatt, tyvärr :mad:

Men ett vänstersläp S27 har sett dagens ljus:

lan 2013-12-05 17:32

M5+S8 i Download

Det är mõcke nu, så jag laddar upp M5 + S8 nu, så är det gjort.
De är Linje 4, Majorna - Getebergsäng, men det skall bli spännande att se vem som blir först med att KLONA (Absolut tillåtet!) och göra nya Skylttexturer för andra linjer enl. receptet i denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=15

Typsnittet är Gill Sans MT och inget annat, men hittar ni nåt mer passande så OK.

lan 2013-12-05 18:09

Nu till M23 ...

1 bifogad(e) fil(er)
... och tredje steget, en körbar hytt !

Det är ur sådana här bilder som jag skall försöka skära ut delar till blivande texturer, mycket klipp och klistra blir det, men det hör väl julen till :grin:

rac_hammer 2013-12-05 18:20

hehe ska du skriva julrimm på dem med? ;)

lan 2013-12-05 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 283161)
hehe ska du skriva julrimm på dem med? ;)

Nej,¨
"hjulrim" använder jag bara på boggierna :visslar:

Jockes 2013-12-05 18:50

Stiligt, stiligt som bara den! :tumme_upp::drool:

Ska ladda ner nu och provköra lite!

lan 2013-12-05 19:11

Åsså till Bengans förnöjelse ...

1 bifogad(e) fil(er)
... även släpvagnen för högertrafik. (Vaffö é vissa så "högervridna" :D)

rac_hammer 2013-12-05 19:29

Otroligt snygga skapelser Lennart :)

lan 2013-12-05 20:23

M23 Hyttplanering

1 bifogad(e) fil(er)
Jag tänker göra så här:

De 6 reglagen med funktion blir:

1. Throttle-Brake-lever
2. Reverser
3. Ljus-switch
4. Rngsignal
5. Panto-lever
6. Wiper-switch

GBSF 2013-12-06 22:26

Riktigt snygg Lan, bra jobbat

Jockes 2013-12-06 23:10

Lennart, tvåan är handbromsen :)

Spårvagnen har elbroms, det är väl det som i trainz blir blått när man trycker på C-knappen. Hur många körlägen vagnen har, har jag dock ingen aning om. Men om det är som på gamla spårvagnar är det ju "Full serie" (6 steg) och sen "full parallell" (undrar om det inte är 12 steg där?). Man ska inte ha kontakten på serie-lägen för länge, då börjar det blixtra har jag lärt mig.

Dock har vi nog användare här som är betydligt bättre på sånt här än mig, och dem får mer än gärna rätta mig.

EDIT: I släpet vända man enbart stolarna, och körde det sedan baklänges, ser ut som om du flyttat över dörrarna :)

lan 2013-12-07 21:53

Körbarheten i Trainz ...

1 bifogad(e) fil(er)
... kommer före verklighetstrogenheten i detta fallet!

Men det skall bli en körbar hytt:

Jockes 2013-12-08 02:53

Hehe, jo, självklart! ;) Men om du får in riktiga uppgifter, så hoppas jag du följer dem! :) Ser kanonbra ut, iaf, men det gör'e alltid ;)

lan 2013-12-08 23:25

M23 och hyttkörning ...

7 bifogad(e) fil(er)
... börjar ta förm. Lite av fördelarna med att göra själva hytten (interior) mycket liten och synlig utifrån samt hela vagnen synlig inifrån är att kan få mycket naturliga "körupplevelser". Se bilderna nedan.

1. startvy vid inhopp i hytten (=körläge)
2. Fungerande vindrutetorkare (det regnar ofta i Göteborg) och en mikrofon man kan dra fram och på sin bästa götebogska vråla "NÄSTA BRUNNSPARKEN!"
3+4. (1Å) vy mot det öppningsbara framfönstret.
5. (2Å)Denna vy har väl få av dagens spårvagnsförare upplevt, men var vanlig när manuell växelomläggning gällde.
6. (3Å) vy bakåt i vagnen. (obs löjntnanten vid LV6 på väg till fjällan i Majorna)
7. (4Å) vy från i höjd med konduktörsbåset framåt i vagnen.
(5Å) och vi sitter åter i förarsätet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:30.