Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Drömmen om Hg ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34898)

lan 2014-03-28 18:54

Finns nu i Download ...

... och posta här om det é nåt!

RobertE 2014-03-28 19:29

Hej!

Jätte snyggt och bra jobba Lan!

För ett litet tag sedan fick jag reda på att det har funnits en omlittererad Hg till Hg2 som är mulitplay kör bar, högst två lok.

Hg2 hade SJ:s frimärks logga istället för littererat skylt.

lan 2014-03-28 21:29

Till Nisse och andra ...

... hur man tar bort mina hugskott med Lokis och Synth:

Om man öppnar config.txt för hytten så hittar man sist i mesh-table dessa 3 containrar:

synth
{
kind "animated-lever"
auto-create 1
mesh "synth.im"
anim "synth.kin"
limits 0,4
notches 0,0.25,0.5,0.75,1
notchheight 0,0,0,0,0
mousespeed -1
att-parent "default"
test-collisions 0
tooltip-text "Synth"
}

synth-collision-box
{
mesh "selectionbox.im"
att-parent "synth"
att "a.grab"
auto-create 1
kind "collision-proxy"
opacity 0
collision-parent "synth"
}

driver_0
{
auto-create 1
mesh "drivercharacter/tchm_body.im"
anim "drivercharacter/tchm_body.kin"
att-parent "default"
att "a.lokis"
animation-loop-speed 8
}

}

Om ni ändrar alla tre auto-create 1 till 0 så försvinner både lokis och synthen och ni får en lugnare körupplevelse.''

Hepp:

lan 2014-03-28 22:02

Åsså till alla ...

2 bifogad(e) fil(er)
... "väderbitare" och "skita-ner-pellar":

Loken har en 12%-ig reflection-map som gör att dom glänser lite. Detta är är väldigt "förhatligt" för vissa :D

Men det är lätt att skumma bort!

Reflection-texturen heter reflect_brass.tga och om man tar in den i ett bildprogram och minskar kontrast och ljushet ordentligt så försvinner reflectionen och man kan "väderbita" och "skita ned" efter eget gottfinnande :visslar:

Exempelbilder:

Jockes 2014-03-28 22:04

Mycket stiligt!! Ska bli kul att provköra, och ger inspiration att starta Trainz igen!! :)

Nils Blid 2014-04-01 16:31

Har provkört och testat ett synth-fritt BJ Hg. Resultatet en hel del ros men tyvärr också ris.Vagnsbromsen utmärkt, reglagen fungerar bra - men med ett viktigt undantag; pådraget!

Första provresan: Gick inte att få läge 0. Loket rullade igång på läge 1 av sig självt. Lite knepigt få rätt grepp om pådraget.

Andra provresan: Nu fungerade läge 0. Loket accelerade med 600 ton på kroken tillfredsställande. Vid pådrag 20 gick det inte att dra ner pådraget under läge 16. För att kunna stanna tåget/minska farten måste pantografen inaktiveras varvid vagnsbromsen slog till.

Frånsett problemet med pådraget; vilket trevligt lok att göra, att å-knappa sig fram i hytten ett nöje.

Nisse

lan 2014-04-01 17:20

Bra att nån är på alerten, Nisse!

Jo detta med pådrag är lite lurigt:
I lokets enginespec. anges antal throttle-notches.
I hyttens config i throttle_lever - containern skall det vara lika många.
Sen till "Auran-idiotics" - Trainz har ALLTID endast 8 notches, så om man sätter antal notches till t.ex. 16 så blir 0 och1 samma osv.

Håller just på att utreda detta för Ma-loken så jag kan uppdatera Hg och Ud sedan, hoppas jag !

Tack Nisse!

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 286370)
Har provkört och testat ett synth-fritt BJ Hg. Resultatet en hel del ros men tyvärr också ris.Vagnsbromsen utmärkt, reglagen fungerar bra - men med ett viktigt undantag; pådraget!

Första provresan: Gick inte att få läge 0. Loket rullade igång på läge 1 av sig självt. Lite knepigt få rätt grepp om pådraget.

Andra provresan: Nu fungerade läge 0. Loket accelerade med 600 ton på kroken tillfredsställande. Vid pådrag 20 gick det inte att dra ner pådraget under läge 16. För att kunna stanna tåget/minska farten måste pantografen inaktiveras varvid vagnsbromsen slog till.

Frånsett problemet med pådraget; vilket trevligt lok att göra, att å-knappa sig fram i hytten ett nöje.

Nisse

lan 2014-04-03 17:23

Zoologiskt sanering ...

1 bifogad(e) fil(er)
... i Hg-hytten. Diverse ormar, grodor och ankor hade tagit sig in och förde ett himmla liv.
Med Nisses hjälp pågår sanering. Nisse gör även ett gediget jobb att testa CAB-körning med olika vikt i kroken, så det kommer uppdateringar efter hand.

Mellan varven fixar jag med texturer och annat och förbättrar eftersom.

Även TGOJ hade Hg-lok så jag har börjat på en variant och nu anpassar jag texturerna efter mappningen och inte tvärtom (som jag tillbringat 100-tals timmar med för att tillfredställa vissa "väderbitare").

Jockes 2014-04-03 21:09

Mycket snyggt! Och tack!!! för att du underlättar för oss ommålare :applad: :tumme_upp:

Ursus94 2014-04-04 17:32

Har äntligen hunnit provköra Hg-loken! De är mycket fina. Stort tack för dem! :tumme_upp:

lan 2014-04-04 23:20

Hg-äventyret ...

6 bifogad(e) fil(er)
... är inte över än.
Med Nils hjälp har vi fixat till hytten så att den fungerar (nästan) som på riktigt :tumme_upp:
Det blev till slut 3 lok med egna hytter, SJ, BJ och TGOJ.
Sluttest av Nils återstår, sen kommer dom :Yeah:

Lite "goa" bilder så länge:

rac_hammer 2014-04-04 23:55

Ser underbara ut :tumme_upp:

Jockes 2014-04-06 14:24

Det blev riktigt fint, LEnnart!! :tumme_upp:

ekankal 2014-04-06 15:18

Bara att instämma med föregående talare :).

lan 2014-04-06 15:58

Härdsmälta ...

... i datorns nätaggregat, rök och eld, datorn förstörd men har plockat ut hårddiskarna som "ser" oskadade ut.

Nu blir jag tvungen skaffa en ny dator och en adapter så jag kan läsa in allt värdefullt från hårddiskarna.

Så drömmen om Hg får förbli det ett bra tag till, Bara att hoppas att allt fins kvar :ber:

Jockes 2014-04-06 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 286655)
... i datorns nätaggregat, rök och eld, datorn förstörd men har plockat ut hårddiskarna som "ser" oskadade ut.

Nu blir jag tvungen skaffa en ny dator och en adapter så jag kan läsa in allt värdefullt från hårddiskarna.

Så drömmen om Hg får förbli det ett bra tag till, Bara att hoppas att allt fins kvar :ber:

Oj, det var riktigt trist att höra!! Hoppas något går att rädda, :ber: med dig!

Nils Blid 2014-04-06 17:34

Usch, måtte hårddisken/arna räddas. Dock som en någon tröst i eländet så är samtliga Hg cdp-fler, som du LAn skickat i (relativ) säkerhet hos mig. Dessutom gäller det också dina tunnlar, som inte lagts ut.

Jag lägger dock inte ut något. Då vill jag ha ett direkt uppdrag.

Nisse

rac_hammer 2014-04-06 19:18

Usch alla trainzares värsta mardröm hoppas bara hårddiskarna lever :ber:

lan 2014-04-06 20:30

Tack ...

... för tröstande ord i all bedrövelse!

Jo då Nils, tunnlarna finns nånstans på dessa HD! Vi får se vad som går att rädda!?

Har ny dator P.G. sen får vi se och be.

Nils Blid 2014-04-06 22:32

Jag knäfaller.

Nisse

rely 2014-04-09 19:25

Hoppas det löser sig LAn!

lan 2014-04-10 22:10

Det håller på att lösa sig ...

.. efter 4 dagar med inköp av ny "super"dator (där rök hela begravningskassan :kora: )
Att behärska Windows 8.1 och få det att fungera som man vill är också ett stort och tålamodsprövande arbete, men det går :Yeah:

Jag laddar upp de tre Hg-loken med hytter som redan var klara när gammeldatorn pajade:

P.S. Trainz går som "smör i solsken" under Win 8.1 med 16 GB internminne och Geforce 760 med 3 GB grafikminne och en Intel- I7 Quad-"professor", men det kostar skjortan!

Resten ligger i högre händer än mina :ber:

RobertE 2014-04-10 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 286820)
.. efter 4 dagar med inköp av ny "super"dator (där rök hela begravningskassan :kora: )
Att behärska Windows 8.1 och få det att fungera som man vill är också ett stort och tålamodsprövande arbete, men det går :Yeah:

Jag laddar upp de tre Hg-loken med hytter som redan var klara när gammeldatorn pajade:

P.S. Trainz går som "smör i solsken" under Win 8.1 med 16 GB internminne och Geforce 760 med 3 GB grafikminne och en Intel- I7 Quad-"professor", men det kostar skjortan!

Resten ligger i högre händer än mina :ber:

Precis som jag. För några veckor sedan gick min dator sönder, där jag hade Windows Xp. Jag stod utan dator i två veckor.
Köpte den nya datorn på Webhallen. Den nya datorn hade Windows 8.1.

Hoppas all går bra med den nya datorn lan.

lan 2014-04-10 22:52

Tack det samma RobertE ...

... med tanke på TANE (Trainz A New Era) är det kanske dags att öppna en diskussionstråd i Trainz Allmänt om Windows 8.x och Trainz ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.