Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Malmbanan Kiruna-Riksgränsen (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37560)

Totte 2020-05-07 11:43

Festligt med kameranördar!:grin:

rely 2020-07-30 21:57

Liten uppdatering fast utan bilder.
Projektet har inte upphört utan bara pausat.

Jag har byggt halvvägs mellan Abisko Turiststation och Björkliden. Jag började till och med att bygga lite spår i Björkliden men det kommer kräva en del tänkande för att få till det snyggt..

Under sommaren är jag ockuperad med annat, men beräknar att projektet kan ta fart igen till hösten!

Jag önskar fler tips på passande byggnader som kan pryda banan!
Finns det dessutom någon duktig 3D byggare som vill bygga hus tar jag med öppna armar emot allt som har med Malmbanan att göra! :D

Sedan undrar jag över hur mycket bana som behövs för ett "rutt-släpp".
Abisko-Björkliden är visserligen en fin rutt men väldigt kort. Jag funderar att bygga vidare till Riksgränsen eller Kiruna och sedan släppa rutten för att det ska bli något att köra på istället. Vad tycker ni? Vilken del av malmbanan är mest intressant av dessa sträckor? :)

Jockes 2020-07-30 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 318043)
Liten uppdatering fast utan bilder.
Projektet har inte upphört utan bara pausat.

Jag har byggt halvvägs mellan Abisko Turiststation och Björkliden. Jag började till och med att bygga lite spår i Björkliden men det kommer kräva en del tänkande för att få till det snyggt..

Under sommaren är jag ockuperad med annat, men beräknar att projektet kan ta fart igen till hösten!

Jag önskar fler tips på passande byggnader som kan pryda banan!
Finns det dessutom någon duktig 3D byggare som vill bygga hus tar jag med öppna armar emot allt som har med Malmbanan att göra! :D

Sedan undrar jag över hur mycket bana som behövs för ett "rutt-släpp".
Abisko-Björkliden är visserligen en fin rutt men väldigt kort. Jag funderar att bygga vidare till Riksgränsen eller Kiruna och sedan släppa rutten för att det ska bli något att köra på istället. Vad tycker ni? Vilken del av malmbanan är mest intressant av dessa sträckor? :)

Ja, Abisko - Björkliden är ju inte direkt så långt, men en fin sträcka. Tycker sträckan är fin åt båda hållen, men skulle nog kört på Riksgränsen!

Byggnader kan jag tyvärr inte hjälpa till med, hur mycket jag än slitit i håret för att lära mig 3D har det aldrig riktigt funkat :oskyldig:

rely 2020-08-13 14:38

7 bifogad(e) fil(er)
Mot Riksgränsen!... snart..!

Bygget av Björkliden går långsamt men framåt.
Att använda DEM-kartor förenklar jobbet med landskap på långt håll, men intill spåret är det en hel del pysslande för att få det någorlunda realistiskt.
På bilderna nedan har jag format stora delar av stationen med det inbyggda verktygen för att få terräng och bangården ganska horisontell. Först har jag planat hela stationen + 150m åt sidorna för att sedan jämna ut terrängen till något som kan tänkas se realistiskt ut med lite grönska senare..

När jag bygger linje använder jag verktyget för att jämna ut marken närmst spåret. Det fungerar ofta ganska bra, men ibland behövs samma teknik som jag utnyttjat i Abisko Turriststation samt Björkliden. När jag lade ut spåret i Abisko försökte jag få det så realistiskt jag kunde med marken vilken gjorde att bygga KTL var en ren mardröm där varje spline och utliggare justerades individuellt.. Snyggt blev det! Men det tog mer än en dag att bygga KTL..
Den tekniken kanske jag använder när jag kommer till riksgränsen igen men tills vidare så kommer jag "fuska". :D

Dragningen av väg på bilderna är endast för att markera var vägen ska dras senare när jag kommer dit. Detsamma med husen, de placeras ut ungefär de ska stå senare främst som en markering.

Slutligen en bild som visar hur långt jag kommit med landskap.

Hawk 2020-08-13 17:53

Lycka till med ditt projekt:)

Totte 2020-08-13 19:18

Hej Rely!
Du bygger mycket bra!:applad:

ekankal 2020-08-13 23:15

Ser lovande ut det där, "mäster" :).

rely 2020-11-18 10:44

Tack för vänliga komentarer! :ber:

liten uppdatering:

Bygget står inte still men brist på tid gör att det går mycket långsamt.

Spåren ligger i Björkliden, tog lite tid att få till radien på spåren så det ser realistiskt ut men jag tror det jag fått till får duga.
Jag har börjat med KTL och signalering, men inte kommit speciellt långt. Jag vill bli klar med det innan jag pryder landskapet runt omkring.
Terrängen närmst spåren är klar men det återstår mycket arbete runt för att få till det någorlunda trovärdigt. Jag ska försöka uppdatera er med bilder om några veckor när jag får lite mer tid till bygget. :)

rely 2020-11-25 00:00

8 bifogad(e) fil(er)
Lite bilder från Björkliden. Jag jobbar på landskapet närmst spåren just nu. Jag har börjat med områden där det ska stå/står byggnader.

Jag efterlyser fortfarande någon kunnig 3D byggare som har lust, tid och ork att bygga några stationshus från Malmbanan. Främst Kiruna-Riksgränsen. :D
Det skulle göra väldigt mycket för intrycket att stationshusen är tagna från "verkligheten". Om någon teoretiskt framöver skulle kunna tänka sig göra lite hus så är jag öppen för att jämna Abisko med marken och bygga om så det mer liknar verkligheten. Både bangård och byn. :)

Från Abisko turiststation har jag mer försökt att efterlikna verkligheten, i alla fall i grova drag. Abisko eller Åbisko som jag först kallade stationen, var det första jag byggde och då var tanken att förutom landskapselement bygga banan som en "semi-fantasi rutt" därav ser Abisko inte alls ut som i verkligheten.

Men åter till Björkliden, hoppas bilderna duger.

Totte 2020-11-25 11:40

Bra jobbat! :tumupp:Synd att newS har slutat med Kiruna-Narvik till TS2021.

rely 2020-11-25 14:33

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 318689)
Bra jobbat! :tumupp:Synd att newS har slutat med Kiruna-Narvik till TS2021.

Tack!
Det var tråkigt att höra, hans bygge har givit väldigt mycket inspiration och ser väldigt fin ut. Hoppas bygget kommer igång igen.

I Björkliden finns en stor husbilscamping och ett stort område med hyrstugor som är viktiga för helhetskänslan. Jag är sedan gammalt inte så van eller bekväm med att bygga bebyggelse.. Därav att jag dragits till banor som går ute i skogen som inspiration när jag byggt själv. Men skam den som ger sig, varken campingen eller området med stugorna ligger tillräckligt nära spåret för att det ska vara värt att egna någon större tid på detaljering så jag tror detta får duga tillsvidare. Jag mottager gärna tips på hur man kan få det att se mer "levande" ut. :)

Jockes 2020-11-28 11:01

Tycker du har fått till det riktigt bra rely! Men undrar om inte stugorna står väldigt tätt? Eller är det så i verkligheten kanske, inget privatliv där uppe inte...? :grin:

rely 2020-11-29 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 318714)
Tycker du har fått till det riktigt bra rely! Men undrar om inte stugorna står väldigt tätt? Eller är det så i verkligheten kanske, inget privatliv där uppe inte...? :grin:

Tack!
När det finns pengar att tjäna på turister kan det tummas på privatliv. :D
Stugorna är hyrstugor och då har man väl byggt så tätt som möjligt för att få plats med många.

https://naturkartan.se/sv/norrbotten...kliden-fjallby

En till fråga, är det intressant med bilder på hur det ser ut under tiden jag bygger eller ska jag spara på bilder tills landskap börjar se lite färdigt ut?

Jockes 2020-11-30 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 318725)
Tack!
När det finns pengar att tjäna på turister kan det tummas på privatliv. :D
Stugorna är hyrstugor och då har man väl byggt så tätt som möjligt för att få plats med många.

https://naturkartan.se/sv/norrbotten...kliden-fjallby

En till fråga, är det intressant med bilder på hur det ser ut under tiden jag bygger eller ska jag spara på bilder tills landskap börjar se lite färdigt ut?

Ja jäklar, där vare inge privatliv inte... :D

Jag ser gärna bilder från själva byggprocessen, det är lärorikt tycker jag, då får man en bild av hur det byggs och hur man själv kan bygga :tumupp:

rely 2020-11-30 16:27

7 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 318726)
Ja jäklar, där vare inge privatliv inte... :D

Jag ser gärna bilder från själva byggprocessen, det är lärorikt tycker jag, då får man en bild av hur det byggs och hur man själv kan bygga :tumupp:

Om det är något särskilt någon vill se mer av så säg till, jag har inga hemligheter. :)

______
Här är lite bilder på hur det vanligtvis går till när jag bygger med DEM-kartor.

Bild 1. Jag börjar med att lägga spåret och fixa spårgeometrin. I samma skede placerar jag ut KTL stolpar och signaler. (Signalsystemet kommer vara bland det sista jag fixar med därav är det julgransbelysning i ljussignalerna)

Bild 2. Sedan formar jag landskapet närmst spåret till hur jag vill ha det. Därefter drar jag kontaktledning, plattformar och kabelrännor. (Om det är inne på en dpl) Jag brukar även placera ut några hus, ofta "placeholders" för att markera att det ska stå någon typ av bebyggelse på den platsen.

Bild 3. Efter jag är nöjd med ovanstående lägger jag lite tid på att fixa landskapets formgivning även en bit bort från spåret. Även om DEM-kartor är ett mycket bra verktyg för att minska jobbet med att forma landskap så behöver man ibland lägga ganska många timmar på en hyfsat liten yta för att få det någorlunda trovärdigt. När det är klart färglägger jag marken. Beroende på var på rutten vi är använder jag olika detaljrika texturer och stegar gradvis ner ju längre bort från spåret man kommer.

Bild 4. Nu kommer grönskan och slutplacering av byggnader! Här tar jag ofta 100-200 meter spann i taget, det gör att det blir lite variation. För grönska långt bort från spåret är "kopiera" verktyget min bästa vän.. :D

Bild 5. Jag brukar när jag är klar gå ner på "marknivå" för att snabbt kolla om något ser jättegalet ut. (Vilket det ofta gör). Då korrigerar jag tills jag blir nöjd.

Bild 6. Jag har nog skrivit om det tidigare, men saker som är mer än 100 meter från spåret lägger jag sällan särskilt mycket tid på att detaljera i någon större utsträckning. Det sparar inte bara tid, utan även datorkraft. Vilket behövs på stora rutter..

Bild 7. Jag håller fast vid att jag har ambitionen att släppa rutten, jag tror hittills att jag endast använt saker som finns på detta forum, DLS och på banbyggarna. Men, jag har en ambition att även "kladda" på lite fordon för att ge lite mer variation om någon i framtiden skulle vilja göra sessions på rutten. Finns det intresse för lite "smutsigare" malmlok och kanske vagnar? (OBS EJ I NIVÅ MED EKAN, inte ens i samma liga!! Sådan konst han skapat kan jag bara drömma om. :D) Isf kanske det kan ingå i ruttsläppet. (När det nu blir) Jag vill minst bygga till Riksgränsen innan det blir aktuellt.

Hoppas något av det ovanstående är till någon hjälp och kan inspirera till att fler börjar bygga rutter! (Riksgränsen - Narvik finns som DEM-karta om någon har lust att bygga för att sedan sammanfoga med min rutt i någon framtid :D.)

tanigardi 2020-12-01 13:54

Instämmer med Jockes, mer bilder från byggandet, man lär sig otroligt mycket av dem. Inte minst för att du är en otroligt talangfull banbyggare :applad:

rely 2020-12-02 12:55

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av tanigardi (Inlägg 318737)
Instämmer med Jockes, mer bilder från byggandet, man lär sig otroligt mycket av dem. Inte minst för att du är en otroligt talangfull banbyggare :applad:

Tack, ska försöka "plåta" lite mer under tiden jag bygger, är det något särskilt någon vill se mer av är det bara att säga till! :)

Gör om gör (mer) rätt. Ända sedan jag blev klar med Abisko tidigare iår har jag retat mig på hur långt ifrån verkligheten min version av Abisko är.. Det har retat mig så mycket att istället för att färdigställa landskapet mellan Abisko och Björkliden för att få en etapp "klar" valde jag att rensa bort det jag byggt vid Abisko och göra om. Jag rensade bort allt utom marktexturerna och lade om spåret enligt data hämtad från trafikverket för att få en lite bättre representation av spårplanen. Däremot valde jag att tumma lite på spårlängder och spåravstånden, men nu är iallafall utformningen med undantag för lokstallet mer likt verkligheten. Plattformen mellan sp 2 och 3 är ganska nybyggd och i samband med att man anlade den bytte man även KTL stolpar och bryggor till den "moderna" varianten. Här valde jag att använda den gamla sorten då jag tycker den är mycket vackrare, trotts att jag valt att ha mittplattform. Jag har även tummat lite på plattformarna.. I samband med ombyggnaden lade man en tunnel under spåren för att ta bort en plankorsning som korsade mitten av bangården, i samband med detta rev man nästan hela plattformen vid sp 1. Men jag tycker det ser trevligare ut med den gamla plattformen så den är inkluderad tillsammans med plankorsningen mitt på bangården. Jag tror man får se min "nya" version av Abisko som någon form av hybrid mellan hur Abisko ser ut idag, såg ut förr och en gnutta fantasi för att få det att se ok ut i Trainz.

Personligen tycker jag att det ser lite mer "troligt" ut nu i jämförelse med innan, vad tycker ni?

Jag lägger upp ett par gamla bilder jag tog när Abisko var färdigt första gången också.. :D

rely 2020-12-17 19:37

6 bifogad(e) fil(er)
Kommit lite längre med Abisko Östra men mycket kvar innan Abisko Östra och Björkliden är sammanbundna ordentligt.. Sen går resan mot Riksgränsen, men det blir först efter nyår någon gång.

Hawk 2020-12-18 01:11

Hej
Jä...gt snyggt !!
Gillar din markvegetation :tumupp:

rely 2020-12-18 15:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 318892)
Hej
Jä...gt snyggt !!
Gillar din markvegetation :tumupp:

Tack! Med Turf effects och lite lösa blommor och buskar blir det helt okej. Förr brukade jag "plantera" varje grästuva för sig, det blev mer kontrollerat men tog en enorm tid att få lite vegetation på marken.

rely 2020-12-22 13:49

8 bifogad(e) fil(er)
Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.

Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden.
Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.

rely 2020-12-22 16:54

6 bifogad(e) fil(er)
Mycket postande från mig idag..
Något av det svåraste när det kommer till att bygga rutter är att forma landskap tycker jag. Därför är DEM-kartorna som Bengan skapat utmärkta att jobba med, även om man behöver justera landskapet en del så förenklar det processen enormt mycket!

DEM-kartan, Kiruna-Riksgränsen är mycket bra och väl tilltagen åt alla håll när det kommer till landskap för att man inte ska behöva göra så mycket själv eller använda "backdrops". Men jag saknade ändå lite berg på andra sidan "vattenpölen" som finns vid Abisko-Björkliden, så jag gav mig på att försöka skapa lite berg.. Det är en sak att förhöja marken och göra massa "kullar" men att sedan få det någorlunda verklighetstroget är väldigt svårt! (Tycker iallafall jag). Jag har enorm respekt för alla ruttbyggare som börjat på ett plant baseboard och sedan format alla berg för hand.

Här är i alla fall resultatet. Vad tycker ni, ser det bättre ut med eller utan berg på andra sidan vattnet? Ska tillägga att när det är ganska klart väder så ser man bergen på andra sidan i verkligheten.

Hawk 2020-12-22 16:59

Hej
Jag tycker att "med berg" är klart snyggast :tumupp:

rely 2020-12-22 21:51

4 bifogad(e) fil(er)
Sista uppdateringen idag. (Jag lovar). :D

Tack vare tanigardi, kommer jag nu kunna utrusta Malmbanan med snögallerier.
Stort tack för att du tog dig tid att bygga dessa. :ber:

På bilderna nedan har en tunnel förlängts med ett snögalleri.
(Det är ju nästan så man skulle göra en version av malmbanan fast på vintern.. :visslar: Kanske när jag nått riksgränsen..

vovven47 2020-12-23 08:31

Fantastiskt arbete!!!

Jockes 2020-12-23 17:06

Jäklar vad snyggt!!! :tumme_upp: En vintrig malmbana hade såklart varit skoj, borde inte vara omöjligt med den enviroment-grejen som finns i Trainz, tyvärr är ju bara ytterst få objekt utrustade med vintertextur ;)

Mazz 2020-12-23 17:39

Med berg är klart snyggast tycker jag...

Så otroligt snyggt, vilken känsla för både detaljer, färger och helhet du har...

tanigardi 2020-12-23 18:40

Är otroligt imponerad av din bana, fantastik realism.:applad: Kul att kunna ha bidragit lite grann.

rely 2020-12-24 23:28

4 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla komplimanger! Det ger mig motivation till att fortsätta bygga!

Med detta inlägg kan jag nu meddela att banan mellan Abisko Östra - Björkliden är färdig. Denna etapp var målet med bygget för iår.
Ambitionen ifrån början var att släppa rutten i detta skede, men jag började känna då och ännu mer nu att det är en för kort sträcka för att vara intressant nog för ett släpp. Inte nog med att rutten är kort, det blir svårt att skapa några roliga scenarion med två mötesstationer och en hållplats mittemellan. Särskilt när det handlar om tunga malmtåg.. Man hinner knappt komma upp i fart innan det är dags att stanna. Rutten är ju bara runt en mil lång hittills. (Om man bara räknar där det finns landskap).

Nu ska jag ta en liten paus och börja samla lite referensbilder för bygget till Kopparåsen och fortsätta bygga i början av nästa år.

Tack till alla som läst, skrivit och bidragit till rutten iår.

God fortsättning och gott nytt år. :)

Hawk 2020-12-25 01:25

Härliga bilder, lycka till med rutten :tumupp::tumupp::tumupp::tumupp::tumupp:

ekankal 2020-12-26 16:55

Man kan bara bli imponerad av ditt jobb, och dina bilder.
Sketasnyggt (får man säga så ?? hehe) :tumme_upp::tumme_upp:.

Totte 2020-12-26 19:40

Bra jobbat!:tumme_upp:

benkegbg 2020-12-27 16:07

Instämmer med alla andra - imponerande snyggt ! :tumme_upp::tumme_upp:
Så där verklighetsnära landskap har jag inte fått till det i Bensland,

Med berg i bakgrunden blir det bäst.

Lycka till med det fortsatta byggandet.
Gott Nytt År
önskar Benslands President från Fort McMurray.

rely 2021-01-15 13:16

3 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla snälla ord, det värmer dessa kalla dagar! :)

Efter en liten paus i bygget är jag igång igen med första målet på Tornehamn.
Detta är ju ingen station eller plats där möten kan förekomma utan en gammal banvaktsstuga intill Rallarkyrkogården.

Ett knep jag ofta använder när jag bygger är att göra "scener". Här tillexempel har jag placerat ut Tornehamns banvaktsstuga och detaljerat området närmst spåret runt stugan.
Även snögallerier ser jag som en "scen" och bygger därför landskap runt dessa först. Sedan när jag gjort ett par "scener" så knyter jag ihop dom med "vanligt" landskap/skog. Genom att göra detta så tycker i alla fall jag själv att det är lättare att dels hålla motivationen uppe men också för att få in mycket detaljer.
Dessutom får man några "guldkorn" längs rutten. Det kan ju ses som slöseri med tid då man åker förbi dessa ställen utan att stanna eller kanske ens lägga märke till alla detaljer, men det gör själva byggprocessen roligare. Vilket i mitt fall är huvudmålet.

Några bilder från bygget mellan Björkliden och Tornehamn.

Jockes 2021-01-15 15:20

Även om det är smådetaljer (he-he :D) så är det oerhört fint att köra förbi när det är sådär väldetaljerat! Kommer bli riktigt skoj att provköra här sen :) Toppkvalitet som alltid!!! :tumme_upp:

rely 2021-02-23 22:18

4 bifogad(e) fil(er)
Bygget går ganska långsamt just nu men står inte stilla.
På bilderna kan man ana att Tornehamn tar form. När jag bygger så gör jag mindre spridda delar lite här och där för att sedan knyta ihop dessa med "generiskt" landskap.

benkegbg 2021-02-24 15:38

:tumme_upp:Jättesnyggt. Det är så fint detaljerat.
Hälsningar

rely 2021-03-01 23:12

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 319548)
:tumme_upp:Jättesnyggt. Det är så fint detaljerat.
Hälsningar

Tusen tack! :)

Bygget går vidare, halvvägs till Kopparåsen från Björkliden byggt.

rely 2021-03-02 15:24

4 bifogad(e) fil(er)
Mellan Tornehamn och Kopparåsen finns det ett bergrum för en omformare som jag försökt att inkludera på bästa möjliga sätt.. Jag är inte helt nöjd så jag lär gå tillbaka senare och ändra lite.. Mycket pusslande med olika assets för att få till tunnelmynningar.. Detta är igen ett exempel på när jag byggt en "fläck" på kartan eller en "scen" kanske låter bättre som senare ska knytas samman med flera liknande med generiskt landskap.

Jag har även börjat snickra på bangården i Kopparåsen.. Jag lägger nästan lika mycket tid på att få till spårgeometrin som att bygga landskapet, men jag tror att det är värt det i slutändan. Lade inte så mycket tid på geometrin i Abisko - Abisko turiststation, vilket ledde till att jag senare gick tillbaka och byggde om hela driftplatsen och delar av linjen för att få geometrin mer realistisk så inte fordonen kränger kraftigt i växlarna och kurvorna.

På en av bilderna nedan syns även att man trotts DEM-kartor behöver lägga ganska mycket tid på att forma landskapet, men processen är klart enklare än att börja med ett helt plant baseboard!

korvtiger 2021-03-02 19:44

Verkligen storslagna scenerier! Ursnyggt! :)

Använder du någon banprofil för att få till höjden och lutningen på spåret rätt? Har själv märkt att DEM-kartorna inte alltid är helt korrekta i höjdled om man jämför med banprofiler, så man får justera landskapet i efterhand. :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.