Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Lbj 2006 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9982)

Rojje 2005-11-11 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
KLIPP: jag kommer säkert att behöva mera hjälp med placering av signaler osv :D

Jag ställer gärna upp om du behöver hjälp med betatestare, "signalare" osv.

Deskgrunt 2005-11-11 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Jag ställer gärna upp om du behöver hjälp med betatestare, "signalare" osv.

Hörs betryggande Rojje! Fast du får nog vänta ett bra tag innan dess :D

Kom på att Tågabs TMY faktiskt finns på DLS: kuid:37559:100003

Finns fem olika TMY'er om man söker på kuid 37559:

Deskgrunt 2005-11-13 21:46

3 bifogad(e) fil(er)
Byggde lite på Lyckebo stad och linjen som skall gå förbi bangården och bort till Centralstationen.

Tror att jag fått inspänningen rätt...
Tomas luftledning ser verkligen kanon ut, synd bara att jag kommer få nervsammanbrott innan man dragit en 20 mil ledning :D

De tyska byggnaderna ifrån Protrains (?) i TRS2006 har ju faktiskt fördelen att använda få polys och nästan alla har nattbelysning. Så de passar utmärkt som bakgrund i en stad även om de inte tål en närmare granskning...

Erik Götborg 2005-11-13 21:52

Har du inte redan fått ett sådant sammanbrott i och med tråddragningen över bangården?

alex 2005-11-13 22:05

Hej.

jätte snyggt Deskgrunt

Deskgrunt 2005-11-13 22:06

Jo, men tydligen kan man få flera :D

Någon som vet om det går att sitta o köra i manövervagnen på X2000? Lyckas bara styra i motordelen vilket blir lite trist när man kör på andra hållet... Lysena tänds inte heller då. Ctrl/alt - C funkar inte.

Erik Götborg 2005-11-13 22:19

Förresten...uteliggarna på bryggorna. Hur har du fått ut dem, var hittar du dem.

Deskgrunt 2005-11-13 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av mixerboy
Förresten...uteliggarna på bryggorna. Hur har du fått ut dem, var hittar du dem.

De ingår i Tomas paket, finns under vanliga objekt-menyn. De snäpper alltså inte till spåret utan placeras fritt.

Erik Götborg 2005-11-13 22:33

Tackar för hjälpen master Patrik

Bengan 2005-11-14 14:41

Citat:

Någon som vet om det går att sitta o köra i manövervagnen på X2000? Lyckas bara styra i motordelen vilket blir lite trist när man kör på andra hållet... Lysena tänds inte heller då. Ctrl/alt - C funkar inte.

Angående lyse.

Har tänkt att prova med manövervagnen på X2000 som jag gjorde med Lokkalles manövervagn, men har inte kommit till skott än. Så jag vet inte om det kommer att fungera.

Med Lokkalles manövervagn. Gjorde jag om den i configen, så att den fick samma data som motorvagnen. Sen fixade MatsH en ny enginespec åt den. Inget motorljud, bara dunkdunk från skarvarna. Då fick jag henne att tända lyset, när hon gick tillbaka med manövervagnen först.

Så prova med att clona manövervagnen och ge den samma config som motorvagnen och lägg in enginspecen (Kuid 73394:53001) från en av manövervagnarna som jag målade om. Så slipper du motorljudet.

Tror att det bästa är, att du har samma kuidnr. som motorvagnen (men att det börjar med dit personliga nr.) för att få det att fungera. Har för mig att jag hade lite problem med detta med Y6:an först.

Deskgrunt 2005-11-14 15:06

Ah, så kan man ju göra, tack för tipset Bengan! :)

Bengan 2005-11-14 16:34

Citat:

Ah, så kan man ju göra, tack för tipset Bengan! :)

Har du hunnit att göra om manövervagnen och testat om det fungerade.

Kanske lite kort om tid, bara 1 ½ timme sen du skrev.

Deskgrunt 2005-11-15 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
Har du hunnit att göra om manövervagnen och testat om det fungerade.

Kanske lite kort om tid, bara 1 ½ timme sen du skrev.

Hej Bengan

Nej, jag har inte hunnit titta på det ;)

Mitt projekt just nu är en testbana med automatisk tågklarering och växelomläggning som funkar både med autodrive-tåg (istället för AI) och manuella tåg.

Tanken är att man bara behöver ange en destination så läggs växlarna om efterhand man kör och man kan även ha "riktig" signallering. Skall försöka finslipa detta på en testbana så man kan använda det skarpt sen på LBJ 2006. Om intresse finns så tänkte jag även släppa denna testbanan så folk kan se hur reglerna används.

Skall säkert testa ditt tips sen Bengan!

Arre 2005-11-18 15:46

Deskgrunt,hur har du fått utliggarna på den som är dubbel alltså att vrida sej lite åt det andra hållet?

Marcus Gustavsson 2005-11-18 17:36

sgnss vangnarna passar dom bara i trs06 eller fins dom till 04

Deskgrunt 2005-11-19 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Deskgrunt,hur har du fått utliggarna på den som är dubbel alltså att vrida sej lite åt det andra hållet?

Hmm, vet inte riktigt vad du menar?
Du kan ju ställa in liggarna att vara inre, center eller yttre, osv.

v10: Sgnss-vagnarna funkar även i TRS04 och finns här: http://www.trainz-kleinkram.de/13662/21701.html

Kolla efter de med industri-ikonen.

Marcus Gustavsson 2005-11-19 12:45

Man tackar

Kyriakos 2005-12-28 00:23

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men finns det några planer på att bygga vidare på denna fantastiska rutt?

Iceplague 2005-12-28 02:29

1 bifogad(e) fil(er)
Hmm, får iaf min bangård att blekna. hehe. Men det jag undrar är, vilket spår är det du använder? Och isåfall, vart kan man få tag på den.
Det med Thomas Luftledningspaket. Kan man få en länk? :)

Måste säga att det såg mycket snyggt ut iaf. :)

För övrigt så tyckte jag att du hade gjort det bra med ditt lokstall att föraren måste byta lok mm. Men det finns ju alltid enkla lösningar på det mesta. :)
Här har jag elektrificierat en del utav lokstallet.

Daniel 2005-12-28 20:36

Kan man ladda ner rutten?

Sparkfot 2005-12-28 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av SMK
Kan man ladda ner rutten?

Om du har läst tråden från början så framgår det jue att den inte är släppt ännu! ;)

Deskgrunt 2005-12-29 11:45

Trevligt att det finns intresse åtminstone :)

Tyvärr har jag lagt ner allt jobb med Trainz sedan en månad tillbaka :(

TRS2006 var en stor besvikelse för mig och släpptes ofärdigt och fortfarande idag har inga buggar fixats eller saker släppts som utlovades att följa med på skivan, tex uppdaterad trainzmaps som är nödvändigt för att skapa scenarios... Arbetet med en servicepack har inte ens påbörjats än trots att de flesta buggar var kända INNAN TRS2006 släpptes av beta-testare!

Flera av buggarna påverkar hur man kan sätta upp automatiserad körning/rangering och det är mitt intresse. LBJ2006 var tänkt att kombinera helautomatisk körning/rangering med manuella tåg som får automatisk växelomläggning efter destination mm. Automatisk rangering är stort sett omöjlig i TRS2006 eftersom stoppbockar inte stannar rullande vagnar längre och Lars Humpyard-kit funkar inte heller... Tog 3 månader för Auran att ens erkänna stoppbockarna som ett problem... Kul att vagnar spårar ur när de så småningom blir puttade emot en stoppbock...

Sen har även Auran haft en väldigt arrogant inställning till sina kunder senaste tiden och flera nyckelpersoner har lämnat både Auran och deras trainz partners program... Så frågan jag ställer mig är om Trainz ens har någon framtid längre och varför då slösa tid på att skapa kartor och objekt till det?...

Men kommer det en servicepack som löser det värsta så kanske jag fortsätter, jag är ju trots allt intresserad och det vore trist om mina farhågor besannas...

Sätter mitt hopp till att bla. Håmacon och Bengan skall fortsätta med sina rutter och släppa dessa! :)

Angående spåren jag använder så är det HP-Trainz som finns här: http://www.hp-trainz.de/html/free_sc.html

Luftledningen är Tomas paket som finns på STWs Svenska Tåg 2005 skivan.

Håmacon 2005-12-29 12:23

Hej Patrik!

Det är ju tack vare dig och alla andra kunniga och hjälpsamma kreatörer som det varit möjligt för mig att ens komma igång med ruttbyggandet! Precis som du, är jag också lite besviken på Auran vad det gäller att leverera ett färdigt programpaket. Hoppas och tror att det snart kommer lite uppdateringar.

Jag hoppas naturligtvis på att få till en färdig rutt så småningom, men jag har nu hållit på i ganska långa dagar, 7 da´r i veckan i flera månader och en viss matthet börjar faktiskt kännas.

Det är så förrädiskt med TRS, man går in bara för att kolla en tanke i fem minuter och fem timmar senare vacklar man ut för att hinna få i sig lite käk. När man återvänder lite senare upptäcker man att nu har det visst blivit ytterligare 10-15 baseboards som pockar på att bli färdigställda...

Inga problem i sig, men jag känner nu att resultatet nog blir bättre om man verkligen lyckas hålla sig från byggandet och det medföljande forumspammandet ett litet tag, så att inspirationen återkommer.

Hoppas och tror att du får gnistan tillbaka igen och en god fortsättning!
Håkan

Daniel 2006-02-19 22:18

Raderat!..

Daniel 2006-02-20 11:32

Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd :D

Men kan man få testa rutten?

Deskgrunt 2006-02-20 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd :D

Men kan man få testa rutten?

Tyvärr inte Daniel.

Jag håller inte på med Trainz längre så rutten lär nog aldrig bli klar. Skulle jag bli sugen igen så lär jag nog börja på något nytt men det känns väldigt avlägset just nu.

Bengan 2006-03-11 23:49

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Har äntligen kommit till skott på denna punkt.

Tog bort configen hos manövervagnen och lade ditt configen från motorvagnen istället.

Så nu fungerar även lyset på manövervagnen beroende på vilket håll hon åker åt.

Vad som behövs göras är.

1. Ta först och främst och flytta orginal configen från Manövervagnen, så ni inte sparar över den.

2. Lägg in configen från motorvagnen.

3. Byt ut motorvagnens kuidnr. kuid 49267 1044 i configen till manövervagnen kuidnr. kuid 49267 10009.

4. Ändra i name från "X2000 Motor-unit" till "X2000 Steering Unit"

5. Ändra även i username från "X2000 Motor-unit" till "X2000 Steering Unit"

6. Sen kanske det viktigaste, att inte glömma att ändra här i asset-filename från "c22_x2000_x2k" till "c22_x2000_ub2x"

Om ni har gjort rätt nu, så ska nu X2 växla belysning från motorvagn till manövervagn när hon går först.

Henrik L 2006-03-14 08:14

Till Deskgrunt: Var har du hittat dom där körbara Lastbilarna??

Mvh Henrik

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.