Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trollhättanrutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=3417)

F1200 2006-10-20 17:42

Hej!
Först tack för din fina rutt. Jag tycker att du ska välja den unika lösningen med korsande järnvägar, eftersom det är unikt för Sverige.

smajlet 2006-10-20 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Nu har jag lagt ut spåret till Dals Rostock.
Nu undrar jag vad ni tycker hur jag ska lägga spåren i Öxnered. Ska jag blanda den gamla och senaste. Jag tänkte på den sällsynta växelkryssningen tillsammans med nya dubbelspåret till Trollhättan. Jag kommer även dra spåren till Uddevalla och till Herrljunga.

Hej!
Jag röstar på den gammla med spårkryss.ABSOLUT INTE EN KOMBINATION.
Antingen gammalt eller nytt,det där med uddevalla och herrljunga låter toppen.Vilken toppenrutt det här kommer att bli.
Lycka till och god forsättning

Totte 2006-10-20 19:33

Hej!
En fråga till er som känner till spåren mellan Dals Rostock och Eriksstad. Är det enkelspår hela vägen?
Tacksam för svar.

mattiasb 2006-10-20 20:59

Hur blir det med spåren trolhättan gbg?
Ska du ha in den nya biten dubbelspår lr köra helt på det som finns nu??

Totte 2006-10-20 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av mattiasb
Hur blir det med spåren trolhättan gbg?
Ska du ha in den nya biten dubbelspår lr köra helt på det som finns nu??

Det blir den biten som finns nu.

Erik.H 2006-10-20 23:51

Citat:

Hej!
En fråga till er som känner till spåren mellan Dals Rostock och Eriksstad. Är det enkelspår hela vägen?
Tacksam för svar.

Det är enkelspårsdrift :)

Totte 2006-10-21 16:19

Hej!
Det verkar luta åt den gamla kryssningen i Öxnered enligt omröstningen.
Nåväl, jag har lagt ytterligare spår till Skälebol (utanför Erikstad) och där finns tre växlar. Ena spåret är från Mellerud och två är säkerhetsspår med stoppbockar.
Ja, jag närmar ju till Öxnered snart.

Totte 2006-10-31 22:17

Nu är spåren lagd fram till Öxnered....

1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla forumvänner!
Jag har nu kämpat med spårläggningen till Öxnered. Det blev många små spårbitar att pyssla ihop. Allt funkar perfekt. Det blev enligt omröstningen att det skall vara den gamla unika korsningen.
Spåret rakt fram går till Trollhättan, till höger går till Uddevalla och till vänster går till Herrljunga via Vänersborg.

magnus_y1 2006-10-31 22:35

Bra jobbat:tumupp: :tumupp: :tumupp:

/Magnus

Totte 2006-10-31 22:51

Bild till....

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag tog bilden från Track Viewer.

knebert 2006-10-31 23:55

Hej!

Det ser ju härligt ut dettta med denna intressanta korsning:) Hoppas bara att det går bra att signalsätta den ochså.

MVH Kenneth

mattias_train 2006-11-01 19:59

Men om man skulle vilja köra från t.ex. Trollhättan till Uddevalla hur gör man då? Rundgång i Öxnered?
Eller det blir ett triangelspår också?

Totte 2006-11-01 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Men om man skulle vilja köra från t.ex. Trollhättan till Uddevalla hur gör man då? Rundgång i Öxnered?

Hehe, passagerare byter ju tåg då!

LasseJ 2006-11-01 22:08

Vi körde faktiskt vissa avgångar G-Uv via Thn Öx, på min tid, 70 tal, gick till så att vi körde X9 alt X7 och bytte hytt i Öx. Var det någon gång loktåg, så var det rundgång som gällde.

hälsar

Lasse J

Totte 2006-11-02 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av LasseJ

Vi körde faktiskt vissa avgångar G-Uv via Thn Öx, på min tid, 70 tal, gick till så att vi körde X9 alt X7 och bytte hytt i Öx. Var det någon gång loktåg, så var det rundgång som gällde.

hälsar

Lasse J

Hej!
Om det var rundgång det vet jag inte om. Kanske när lokdragna tåg från Trollhättan, så kopplades loket av och körde till sista vagnen riktningen mot Uddevalla.

Totte 2006-11-02 23:58

Nyhet om Oslo-området

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har gjort ett nytt spårsträckning med dubbelväxel, så att man kan köra från stora bangården direkt ner mot söderut. Toppen va!
För det andra har jag satt dit en växel som tar bort spårrundgång. Det är förhoppningsvis lättare att skapa aktivivtet.

Totte 2006-11-10 10:10

Hej på alla forumvänner!
Nu har jag nått Trollhättan och håller på spårlägger där. Även också Vänersborg. Micke håller på göra mäktiga Trollhättanbron åt mig och snart är på plats. Jag har fått hyttfilmer av Erik H och det hjälper mig mycket. Ena filmen handlar om från Trollhättan till Eriksberg och den andra från Öxnered till Göteborg. Aj aj, det blir tufft att lägga spår i Göteborg, massor av växlar. Det kommer att dröja med bildvisning till forummet, men jag kommer att skriva om ruttens status.
Hoppas allt är väl med er alla i forummet. Ha´t så bra!

Erik Götborg 2006-11-10 10:14

När du sedan kommer till Göteborg, är det tänkt att ha lite diverse spår till de olika bangårdarna eller du slutar med att köra rakt in på centralen?

Totte 2006-11-10 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
När du sedan kommer till Göteborg, är det tänkt att ha lite diverse spårt ill de olika bangårdarna eller du slutar med att köra rakt in på centralen?

Även bangårdarna, småbitar till Uddevalla, Stockholm och Malmö.

Erik Götborg 2006-11-10 10:21

Citat:

Du är ju en gud:)

Basse 2006-11-10 10:35

Låter fantastiskt Totte! Hoppas det går bra :)

mattias_train 2006-11-10 20:23

Citat:

Men skulle du inte också bygga Herrljunga-Öxnered-Uddevalla?

Totte 2006-11-10 20:49

Citat:

Men skulle du inte också bygga Herrljunga-Öxnered-Uddevalla?

Javisst, det med. Det stod ju i tidigare inlägg att det skulle vara så. Jag har redan gjort Vänersborg stationens spår klara. Jag behöver hyttvideo från Öxnered till Herrljunga och mot Uddevalla om nå´n har, vore jag hemskt tacksam.

Totte 2006-11-12 20:49

Bilder från Vänersborg

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu är spåren färdig i Vänersborg och stationen med perrongen gjord av Micke (ej färdig än).
Bron verkade vara lik verkligheten och jag laddade ifrån Trainsim.com.

Totte 2006-11-13 16:19

Lång stålbro...

Hej!
Nu söker jag 200m lång stålbro som skall placeras 3 km öster från Vänersborg.
Jag är tacksam om ni ger ledtråd till download, eller om ni har bro att skicka över.

Ni kan kolla satelitbilden genom enrio.se

knebert 2006-11-13 16:45

Citat:

Hej!
Nu söker jag 200m lång stålbro som skall placeras 3 km öster från Vänersborg.
Jag är tacksam om ni ger ledtråd till download, eller om ni har bro att skicka över.

Ni kan kolla satelitbilden genom enrio.se

Hej!

Kollade en sväng på train-sim.com (lätt att komma in där numera:) ), där fanns en hel del...Har du någon bild eller något som visar hur den ser ut? Då är det lite lättare att leta.

MVH Kenneth

Totte 2006-11-13 16:49

Jag har ingen bild att visa.

Tack Kenneth!
Jag hittade bron som passar bra där. Den fanns hos trainsim.com

Totte 2006-11-14 19:29

Två bilder...

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Bild nr ett är klaffbron i Vänersborg. Bild två är den stora stålbron som jag hittade från Trainsim.com. Tack Kenneth!
Ni ser att jag placerade vindkraft, det är för jag mäter varje km punkt. De skall tas bort när jag är färdig med rutten.

magnus_y1 2006-11-14 20:09

Härligt, men det ser ut som bron ligger illa till.............:rolleyes:

/Magnus

Erik.H 2006-11-15 14:41

Citat:

Hej!
Bild nr ett är klaffbron i Vänersborg. Bild två är den stora stålbron som jag hittade från Trainsim.com. Tack Kenneth!
Ni ser att jag placerade vindkraft, det är för jag mäter varje km punkt. De skall tas bort när jag är färdig med rutten.

Bron på bild 2 är inte helt olik den i verkligheten. Kanske att det skulle vara en ljusare färg bara :)

rukka74 2006-11-16 09:31

Hello,

first of all I appologise for writting in English, hope that's okay for you guys.

Yesterday I struggled over the Trollhättan route and downloaded it (the Light version) - I am really impressed, that's great work! :tumupp:

I am just wondering if there are some activities available for download? I've found some on trainsim.no. But when installing the apk's it says that it requires a route with uid=trollhattan. Is this probably the "full" version?

What is actually the difference between light and full? Where could I find the "full" version?

Thanks for help
Christian

Byggare Bob 2006-11-16 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av rukka74
What is actually the difference between light and full? Where could I find the "full" version?

Thanks for help
Christian

There is no "full version", light in this case, means that the route was recompressed to a smaller download size with RouteRiter, than it was in the beginning.

"Trollhattan Light" is the full route, despite to the misleading title!
(I myself wonder why Hawk and Totte, just renamed it to this "confusing" title???)

Totte 2006-11-16 11:38

Citat:

Hello,

first of all I appologise for writting in English, hope that's okay for you guys.

Yesterday I struggled over the Trollhättan route and downloaded it (the Light version) - I am really impressed, that's great work! :tumupp:

I am just wondering if there are some activities available for download? I've found some on trainsim.no. But when installing the apk's it says that it requires a route with uid=trollhattan. Is this probably the "full" version?

Thanks for help
Christian

Hi!
Thanks for liking my route! There are no activities, the reason is that activities demands swedish locomotives and cars. It means you that live overseas have to build your own activities.
Fullversion is Göteborg-Oslo. I keeping on now with Trollhättan_2 and add the route to Gothemburg. It will probably take a long time before it`s ready.
WITH KIND REGARDS

Totte 2006-11-16 20:48

Trollhättans spår färdig....

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu är Trollhättans spår färdig! Puh! Här visar jag TrackWiever-bilden om spåret.

Totte 2006-11-20 00:02

Ruttens status...

1 bifogad(e) fil(er)
Jag visar en karta om ruttens status.

lukas 2006-11-20 06:55

Dette blir en flott rutt.gleder meg til den dagen jeg kan kjøre første tog på
den.Kjempeflott arbete Totte.:) Lykke til videre:tumupp:

Mvh lukas

rukka74 2006-11-20 08:01

Hi,

I am currently working on an activity for the Trollhättan route - and I have a very stupid question. For double tracks, which is the "default" track in Sweden and Norway - right or left?

Cheers
Christian

HAI 2006-11-20 08:05

Hei Totte!
Bra jobba, det hele ser veldig lovende ut.
Lykke til videre!

Totte 2006-11-20 10:40

Citat:

Hi,

I am currently working on an activity for the Trollhättan route - and I have a very stupid question. For double tracks, which is the "default" track in Sweden and Norway - right or left?

Cheers
Christian

Right in Norway and left in Sweden.

knebert 2006-11-20 17:42

Citat:

Right in Norway and left in Sweden.

Hello

Same as Denmark!! Why can´t we drive in the same side as this country?

MVH Kenneth

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.