Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

benkegbg 2010-05-16 17:04

Jag förstår precis för jag har just nu själv råkat ut för det när jag provade ett annat inhämtat mönster från siten med sådant. Jobbar med att får det rent.

ekankal 2010-05-16 18:06

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 210735)
Jag förstår precis för jag har just nu själv råkat ut för det när jag provade ett annat inhämtat mönster från siten med sådant. Jobbar med att får det rent.

Ja, det kan vara lite klurigt, men med lite klippa å klistra (å en hel massa tålamod), så brukar det gå.

Ett tips till är att skapa en ny, tom, större bild, och sen kopiera in dom nya texturerna, sida vid sida mot varandra, så ser du direkt om dom stämmer någorlunda, eller om det blir tydliga "ränder" mellan dom.
Dom ska helst "flyta ihop" för bästa resultat.

--------------------------------------------

Några bilder på GC's Rc4 1319 en halvmulen dag, med ett "lågkonjuktur"-tåg, dvs lite last :).

benkegbg 2010-05-17 08:39

4 bifogad(e) fil(er)
Några bilder från mitt pågående projekt Bensland. Jag har "fuskat" lite. Förutom att jobba hårt med att skapa ett eget landskap och bana så har jag kopplat in en tysk bana MEN jag har ansträngt mig med att försvenska den. Här är två bilder från den banan. Dels originalet Döberitz (Mark) och den ombyggd till Munktorp.
Sedan två bilder från Benstad. Det är Hotel Parkview med utsikt över en vacker park och så infarten till Benstad med Benstad Färg ABs fabrik i förgrunden.
Hälsningar

ekankal 2010-05-17 13:34

4 bifogad(e) fil(er)
Ser mycket bra ut :).

Ett litet tips i all välmening, "buckla" gärna till landskapet lite, med kullar å sänkor, så blir allt ännu mer verkligt,
om du inte bygger Skåne-landskap vill säga ;):).

Vad heter dom där två små runda fontänerna på sista bilden?

----------------------------

Två gammla U'n är ute å växlar.

benkegbg 2010-05-17 18:14

Hej och tack för vänliga ord och tipset. Lugnt... Det kommer att bli både höga och låga delar av banan. Vi bilade över Dovrefjället i helgen och jag sneglade åt järnvägen som gick längs vägen. Skall försöka efterhärma den biten lite i min banan så småningom.
Fontänen heter Fuente animada <kuid:111814:13457> och är både ljudlig och rörlig.
Fortsätter för stunden att försvenska den färdiga banan innan jag går vidare med mina egna idéer.
Glömde att säga att jag saknar en funktion i Trainz och det är när man lägger till nya arbetsytor så vill jag bestämma höjden på den. Alltså när man lägger till en arbetsyta så hamnar den alltid på 0 meter. Det är lite besvärligt att höja den till den arbetsyta jag just då befinner mig på. Tänk dig att jag har lag min sista räls på en högplatå som är 600 meter över havet. Nästa arbetsruta kommer alltså 600 meter nedanför och det en liten stund att höja alltsammans till "min" nivå.
Hälsningar

ekankal 2010-05-17 19:23

4 bifogad(e) fil(er)
Har försökt mej på en seriösare vädring på Lennarts tufftuff-lok.
Det blev F1202 utav det hela.
Vet dock inte om hon fanns i verkligheten, men det var så enkelt att omnummrera till det (liiite lat får man väl vara :D).
Ska fixa lite bättre vädring på främre lokboggien också, är det tänkt.

Kristian 2010-05-17 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 210871)
Har försökt mej på en seriösare vädring på Lennarts tufftuff-lok.
Det blev F1202 utav det hela.
Vet dock inte om hon fanns i verkligheten, men det var så enkelt att omnummrera till det (liiite lat får man väl vara :D).
Ska fixa lite bättre vädring på främre lokboggien också, är det tänkt.

Snyggt! Och visst finns 1202, i Gävle såg jag henne sist. :D

korvtiger 2010-05-17 20:16

F-loken numrerades 1200-1209 och 1271 (den sistnämnda brukar ofta glömmas eftersom den inte följer nummerserien)
Anledningen till denna konstiga numrering är att man först ville ha 10 lok 1200-1209, men sedan ville man ha ett lok till med då hade nummer 1210 givits till ett Ke-lok och 1271 var då det första lediga numret efter 1209. Mer att läsa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F-lok_%28%C3%A5nga%29

Nummer 1200 och 1202 finns bevarade, samt några stycken Danska E-maskiner (licensbyggda i Danmark)
1200 är obyggd från Dansk högerstyrning tillbaka till Svensk med vänsterstyrning och är körbar.
1202 står i Gävle och är fortfarande i Dansk skrud och är ej körbar.

lan 2010-05-18 00:02

Du är en mästare på "vädring" - jag kan tryggt bygga vidare i "leveransskick" med "styckbara" texturer så ser du till att dom ser använda ut. Passar mig bra eftersom jag har lättare för rena texturer. Om du behöver veta var mappningar är gjorda på texturen så hör av dig till mig så kan jag ordna en bild. (speciera bara vilken detalj på modellen!).

Om du vill ladda upp dina alster så är det fullt OK, använd gärna eget kuid!

Fortsätt din kulturinsats i nedskitningen och väderbitningens tjänst! Du behövs!

ekankal 2010-05-18 01:19

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210906)
Du är en mästare på "vädring" - jag kan tryggt bygga vidare i "leveransskick" med "styckbara" texturer så ser du till att dom ser använda ut. Passar mig bra eftersom jag har lättare för rena texturer. Om du behöver veta var mappningar är gjorda på texturen så hör av dig till mig så kan jag ordna en bild. (speciera bara vilken detalj på modellen!).

Om du vill ladda upp dina alster så är det fullt OK, använd gärna eget kuid!

Fortsätt din kulturinsats i nedskitningen och väderbitningens tjänst! Du behövs!

Tack för vänliga ord :).

Jorå, har "skitgubbarna" på långtidskontrakt, så dom står redo för allt nytt som jag skickar på dom att göra :D.

Just nu så håller dom på med div. finjusteringar på tak, boggier, gultoning av lyktglas mm.
Sen missuppfattade dom nog en sak, jag sa åt dom att hytten skulle "blånderas" en aning, då stack dom iväg å jagade ljushåriga brudar istället, åhåjaja :D, så det ska också göras.

Så fort dom har gjort allt klart, så kan man sätta henne på downloadsspåret med nya kuids på allt dom har härjat med.

PS. Har bara betan inst. på skrotdatorn, det är därför som hon har slutat "röka" :D.

Dson 2010-05-18 01:41

Men Ekan, har jag inte sagt åt dig att INTE tömma koldioxidsläckarna i fyrboxen..?

Ont; Förbannat snyggt gjorda vädringar, det där är en riktig pärla...

ekankal 2010-05-18 01:51

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 210917)
Men Ekan, har jag inte sagt åt dig att INTE tömma koldioxidsläckarna i fyrboxen..?

Aha, det var därför :).

Å tusen tack för berömet.

benkegbg 2010-05-18 07:25

3 bifogad(e) fil(er)
Hej!
I väntan på 1202:an ska komma ut från Ekankals lokstall så kommer här ett par bilder med 1200:an istället. Det är infarten till Benstad med ett kortare uppehåll på Benstad Central för att därefter åka ut i riktning mot obyggda trakter. Trafikverket i Bensland håller för fullt på med att fixa till nya spår och Stadsbyggnadskontoret gör allt vad de kan för att fixa till landskapet. Allt under överseende av den nyvalda presidenten :-)
Hälsningar

rac_hammer 2010-05-18 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 210807)
Ser mycket bra ut :).

Ett litet tips i all välmening, "buckla" gärna till landskapet lite, med kullar å sänkor, så blir allt ännu mer verkligt,
om du inte bygger Skåne-landskap vill säga ;):).

Vad heter dom där två små runda fontänerna på sista bilden?

----------------------------

Två gammla U'n är ute å växlar.

när lägger du ut U-loken?:)

ekankal 2010-05-18 13:20

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 210933)
när lägger du ut U-loken?:)

Ska kolla med Janne först bara, om det är ok från hans sida :).

F1202 gnällde så mycket, så hon fick bli "rökare" igen :D.

Ursäkta om det blir tjatigt med bilder på loket, men ni får skylla på Lennart, som har gjort en sådan fin modell.

Hittade igen "blåndinjägarna" till slut :D, och nu har dom gjort sitt jobbet, återstår bara lite boggifix, sen ska det nog dyka upp på downloads i.a.f.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.