Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trollhättanrutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=3417)

Totte 2006-12-16 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Hur långt ska du sedan bygga på Västra stambanan, Västkustbanan?
Eller det är kanske inte bestämt än?

Hej!
Ja, västkustbanan slutar vid Mölndal och stambanan slutar efter stora bangården (minst 35 spår i verkligheten) huuuu :eek: Går det lägga så många spår utan att få låg frames?

LasseJ 2006-12-16 19:40

Broder,

Visst känner vi igen oss, ett jättejobb har du redan gjort. Lika mycket återstår, En eloge och en hattlyftning från en gammal järnvägare som längtar efter att ge sig ut med gamla Ngt 71610, Lärje-Kornsjö(Alanbru), multade Hg2 80 axlar.....

Lycka till!!!

LasseJ

mattias_train 2006-12-16 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Ja, västkustbanan slutar vid Mölndal och stambanan slutar efter stora bangården (minst 35 spår i verkligheten) huuuu :eek: Går det lägga så många spår utan att få låg frames?

Alltså Sävenäs? Hade hoppats på att du hade byggt till Floda eller Lerum på Västra Stambanan och till Kungsbacka(eller något) på Västkustbanan. Fast det kanske du ger ut som ett extra version senare i framtiden.
Men så länge håller jag med om att det räcker med att bygga till Mölndal och Sävenäs. Det tar ju annars extra tid att bygga ännu längre. Men vad det blir i slutändan är upp till dig.

Lycka till med byggandet av Kronsjö-Göteborg:)!

knebert 2006-12-16 22:02

Citat:

Hej!
Jag har lagt mer spår och byggt lite med broar. Visst känner ni till spåren. :)

Hej!

Javisst detta känner man till:)

Det är ju mängder med spår genom hela Göteborg och runtomkring, även vid Olskroken där de olika banorna går ihopa...Sen ute vid Mölndal, där ligger, om jag inte minns helt fel, spåvägen tätt intill SJ:s spår...Hur blir det där?

Sen för övrigt "Keep Up The Good Work"...
MVH Kenneth

Totte 2006-12-16 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Det är ju mängder med spår genom hela Göteborg och runtomkring, även vid Olskroken där de olika banorna går ihopa...Sen ute vid Mölndal, där ligger, om jag inte minns helt fel, spåvägen tätt intill SJ:s spår...Hur blir det där? Undrar hur det blir med FPS där?

MVH Kenneth

Ja, jag har redan spåren till spårvagnar bredvid i Gamlestaden. På tal om spårvagnar blir det inte så spår-utvecklad, bara nära järnvägen p.g.a. framesen. Spårvägen mot Mölndal syns inte tillräckligt bra från järnvägen enligt Enirokartan, så det blir ingen spårväg där. Det kommer att finnas spårvagnsspår till Centralen.

Erik Götborg 2006-12-16 22:32

Citat:

Hej!

Det är ju mängder med spår genom hela Göteborg och runtomkring, även vid Olskroken där de olika banorna går ihopa...Sen ute vid Mölndal, där ligger, om jag inte minns helt fel, spåvägen tätt intill SJ:s spår...Hur blir det där?

Sen för övrigt "Keep Up The Good Work"...
MVH Kenneth

Ute i Mölndal finns ju E6 intill järnvägen, och sen en massa hur och därefter kommer spårvägen. Med andra ord, en liten bit från.

Pierre 2006-12-17 12:22

"Ja, västkustbanan slutar vid Mölndal och stambanan slutar efter stora bangården (minst 35 spår i verkligheten) huuuu Går det lägga så många spår utan att få låg frames?"

Kan ju fejka flertalet av spåren. Antingen måla på marktexturen eller använda dumbtracks...

knebert 2006-12-17 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Ute i Mölndal finns ju E6 intill järnvägen, och sen en massa hur och därefter kommer spårvägen. Med andra ord, en liten bit från.

Hej!

Oki, ja det kanske är jag som inte har minnet med mej....Jag har visserligen åkt där både med tåg och spårvagn men som sagt ibland så sviker minnet en...

MVH Kenneth

mattias_train 2006-12-17 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
"Ja, västkustbanan slutar vid Mölndal och stambanan slutar efter stora bangården (minst 35 spår i verkligheten) huuuu Går det lägga så många spår utan att få låg frames?"

Kan ju fejka flertalet av spåren. Antingen måla på marktexturen eller använda dumbtracks...

Man kan ju kanske dra ner antalet spår till 10 eller något. Och fejka resten av spåren. För om man fejkar hela bangården så kan man ju tyvärr inte köra på den:(.

Erik.H 2006-12-17 19:15

Citat:

Hej!
Jag har lagt mer spår och byggt lite med broar. Visst känner ni till spåren. :)

Bohusbanan känner jag igen! :D

mattiasb 2006-12-18 23:04

TAck totte för ditt enorma bygge..

Hur får du reda på hur spåren går i GBG?

Är lite intresserad imed att ja bygger i Locomotion

Totte 2006-12-19 16:19

Växer sakta men säker...

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har kommit en bit med många växlar och spårbitar för att passa in.

AndyDaMan 2006-12-19 17:05

Citat:

Hej!
Jag har kommit en bit med många växlar och spårbitar för att passa in.

Fan vad najs det ser ut :D Good work, Totte!

jkriste2 2006-12-20 01:38

Meget bra Totte. Jeg gleder meg.
Og så for du ha en riktig God Jul.

abjol 2006-12-20 21:22

Hei Totte fine bilder. God Jul. :D

knebert 2006-12-20 21:40

Hej!

Som jag alltid har sagt på detta forum: "Keep Up The Good Work" :tumupp: :)

MVH Kenneth

Totte 2006-12-20 21:53

Lite mer status...

1 bifogad(e) fil(er)
Här har jag gjort mycket igår och idag! Hittils 500 spårobjekt på samma tiles. Har försökt hålla ner antalet så möjligt.

AndyDaMan 2006-12-20 23:07

Ser riktigt fint ut detta:) mkt imponerad!

Totte 2007-01-05 00:00

Mer status...

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu har jag kämpat mä spårläggningen mot Sävenäs bangård. Har gjort två st vändskivor med lokstallar. :)

mattiasb 2007-01-05 00:54

HUr vet du hur spåren går totte?
Finns det ngn karta på det här på nätet?

Byggare Bob 2007-01-05 05:15

Citat:

Ursprungligen postat av mattiasb
HUr vet du hur spåren går totte?
Finns det ngn karta på det här på nätet?

Citat:

Ja, jag har redan spåren till spårvagnar bredvid i Gamlestaden. På tal om spårvagnar blir det inte så spår-utvecklad, bara nära järnvägen p.g.a. framesen. Spårvägen mot Mölndal syns inte tillräckligt bra från järnvägen enligt Enirokartan, så det blir ingen spårväg där. Det kommer att finnas spårvagnsspår till Centralen.

Svårare än så var det inte...

Eniro var kartan, sa Bull...

Totte 2007-01-05 10:00

Ja, jag använder Enirokartan och det är mycket bra hjälp. Jag har dessutom fått hyttfilmer av Erik. Jag har även varit på en del platser och fotograferat och fått bilder av forumvänner. :)

AndyDaMan 2007-01-05 11:58

Nu blev jag ännu mer imponerad :D detta ser riktigt bra ut.

mattias_train 2007-01-05 19:13

Citat:

Hej!
Nu har jag kämpat mä spårläggningen mot Sävenäs bangård. Har gjort två st vändskivor med lokstallar. :)

En fråga: Kommer Sävenäs station att va med?
För det verkar som om Västra stambanan slutar vid ungefär där Sävenäs station ligger. Eller har jag helt fel?

Affe 2007-01-06 00:22

Äntligen!! Hemtraktens bana!!! :D:)

Totte 2007-01-06 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
En fråga: Kommer Sävenäs station att va med?
För det verkar som om Västra stambanan slutar vid ungefär där Sävenäs station ligger. Eller har jag helt fel?

Jag hade tänkt ända till Jonsered som sista station och tåget vänder i tunneln.

Huffus 2007-01-06 11:58

Blir det nå´t slags loop där då?
Jag beundrar dig, och andra här, som orkar lägga så mycket energi och lust i ruttbyggandet.
MSTS vore ganska tråkigt om inte ni fanns. :tumupp: :tumupp:
Vänliga hälsningar, Uffe.

Sparkfot 2007-01-06 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Huffus
Blir det nå´t slags loop där då?
Jag beundrar dig, och andra här, som orkar lägga så mycket energi och lust i ruttbyggandet.
MSTS vore ganska tråkigt om inte ni fanns. :tumupp: :tumupp:
Vänliga hälsningar, Uffe.

Övergångsväxel i tunneln är ett alternativ?;)

Totte 2007-01-06 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Övergångsväxel i tunneln är ett alternativ?;)

Ja, det blir två växlar i tunneln för att undvika rundgång. :)

Totte 2007-01-07 17:39

Gantrys och bryggor...

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Den här gången är det gantrys tur. Jag börjar använda Tjalles bryggor och gantrys. Jag autoplacerar inte, utan jag placerar dem på rätt sätt så det ser verklig ut.
Här är bilden. Obs! Kolla bryggorna som träffar tråden på rätt sätt.
Tåget rullar sakta genom Älvängen.

Erik.H 2007-01-07 20:05

Härligt att se att arbetet går framåt :)

AndyDaMan 2007-01-07 20:16

Håller med helt och hållet, det är kul:)

Mazz 2007-01-07 20:28

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Hej!
Den här gången är det gantrys tur. Jag börjar använda Tjalles bryggor och gantrys. Jag autoplacerar inte, utan jag placerar dem på rätt sätt så det ser verklig ut.

Tjusigt Totte!

Härligt att se att du använder Tjalles "ovaler"... Ett tips, om du använder de ovaler, som är öppna i mitten, så ser det ännu mer verkligt ut. De slutna ovalerna brukar jag bara använda egentligen bara när man är utanför bryggans båda paralella balkar.

Jag tycker det är ett storartat arbete du gör och kan inte låta bli att bifoga två bilder från verkligheten, infarten mot Sävenäs, ungefär i centrum av din spårplansbild. Den vänstra skivan är numera bara kontorslokaler, tyvärr... I din spårplan, ser det väldigt korrekt ut jämfört med verkligheten, man känner igen sig klockrent! Extra roligt, eftersom jag själv varit skeptisk till att ett sånt här projekt skulle vara möjligt i MSTS. Härligt att jag har fel, jag har det då o då... :p

Stefanity 2007-01-07 22:39

Citat:

Hej!

Riktigt snyggt gjort, men du har lyckats få ett spår för mycket.
I Älvängen går det ett spår på vardera sida om perrongen och ett spår till godsmagasinet som nu tyvärr är rivet.

http://i28.photobucket.com/albums/c2...etilvngen2.jpg

Stefan

mattias_train 2007-01-09 18:48

Citat:

Jag hade tänkt ända till Jonsered som sista station och tåget vänder i tunneln.

Då kan man även köra lite Pendeltågstrafik i Göteborgstrakten också:). Trevligt alltså. Vi kommer att få många möjlignheter när du släpper rutten om några år.
Lycka till med fortsatt byggande:)!

knebert 2007-01-16 23:21

Till Totte

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Totte

Jag bara undrar om detta är något som du skulle vilja ha till din rutt?

Gjorde denna testmålning ikväll för att se hur det blev....Jag kan fixa rätt linjenummer ochså, dessutom skall loggorna på (om det går).

MVH Kenneth

Totte 2007-01-17 00:06

Citat:

Hej Totte

Jag bara undrar om detta är något som du skulle vilja ha till din rutt?

Gjorde denna testmålning ikväll för att se hur det blev....Jag kan fixa rätt linjenummer ochså, dessutom skall loggorna på (om det går).

MVH Kenneth

Ja tack, det vore fint med Gbg:s bussar. Då kommer de finnas med i Oslo som de hade en lång resa hehe. Kan även placera dem som objekt är utmärkt också.

knebert 2007-01-17 21:38

Citat:

Ja tack, det vore fint med Gbg:s bussar. Då kommer de finnas med i Oslo som de hade en lång resa hehe. Kan även placera dem som objekt är utmärkt också.

Hej

Det är ju skoj att du kommer att kunna använda dom, då har man ju inte gjort detta jobb förgäves....Kan även tala om att det kommer en ledbuss ochså i de välkända färgerna som Göteborgs Spårvägar kör med/har kört med (vet ej vad som de har nu)...

Micke kommer att fixa till de lite extra med loggor ochså så de kommer att passa fint till din rutt...

MVH Kenneth

knebert 2007-01-17 21:59

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Hej

Det är ju skoj att du kommer att kunna använda dom, då har man ju inte gjort detta jobb förgäves....Kan även tala om att det kommer en ledbuss ochså i de välkända färgerna som Göteborgs Spårvägar kör med/har kört med (vet ej vad som de har nu)...

Micke kommer att fixa till de lite extra med loggor ochså så de kommer att passa fint till din rutt...

MVH Kenneth

Hej igen....

Ja som jag lovade så skulle det komma en ledbuss ochså....Nu är den färdigmålad...Nu skall den till Micke för att få loggor och lite annan puts.

MVH Kenneth

Totte 2007-01-18 21:49

Så här långt har jag kommit...

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ja, så här långt har jag kommit i Sävenäs stora bangård. Det blev trettio spår mot verklighet över 40 spår. Sen kommer en bangård till på sex spår mot tio, för att undvika många objekt i tilesen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.