![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är faktiskt lätt att bygga banor i TRS. Prova själv att bygga så ser du. Men ska du bygga en någorlunda exakt modell så är det ett omfattande faktainsamlingsarbete. Och sedan ska alla fakta översättas till 3D-modeller vilket tar tid. Tänk också på att C20-vagnen nu har varit under arbete i två år och den är fortfarande inte klar. Det finns fortfarande ett antal fakta att arbeta in i vagnen, fakta som David kunnat samla in under sina besök i Sverige genom att han fått tillgång till förarmanualer och vid flera tillfällen fått obegränsad tillgång till C20-vagnar. Utan detta kunde t.ex. hytten och alla reglage aldrig ha blivit så exakta, inte heller alla ljud, som faktiskt är helt autentiska. Filerna för hållplatsutropen är t.ex. de som används på riktiga C20. Vissa detaljer kommer dock av säkerhetsskäl aldrig att ingå i modellen. //Lars S |
Nu blir jag nyfiken, vad då för detaljer, det finns vissa detaljer som jag personligen trånar och längtar efter nämligen äkta c20 motorljud och bromsljud. I dagsläget låter det som alla andra simulerade tåg i Trainz, men jag vill tro att även det kommer... nån gång.
Mvh Johnny Nilsson |
Nödöppnare är väl inte så möjlig... kanske?
|
Citat:
Med detaljer menar jag t.ex. innehållet i säkringsskåpet, d.v.s. saker man kan använda för att "sabba" tåget. //Lars S |
?
Jag undrar vad det e för saker Som sitter på väggen nästan högst upp på varsin sida.
P.S Jag hjälper gärna till med nån bild om det behövs i tåget xD Men kanske inte eftersom jag bara e 14 år :P |
Citat:
EDIT: David har som sagt haft obegränsad tillgång till C20-vagnar i flera depåer så jag tror att han har bilder på allt, t.o.m underifrån. Men tack för ebjudandet. //Lars S |
Citat:
Men en nödbroms och Nödöppnare är väl inte omöjliga... eller? |
Citat:
Det andra får väl David fundera över. Problemet är väl att man måste krossa en glasruta för att komma åt nödöppnaren. Hur animerar man det? Nödbromsen har fördröjning vilket innebär att tåget inte nödbromsar när man drar i reglaget utan först när tåget stannar vid nästa station. Föraren får bara en indikering att nödbroms är begärd och det går inte att köra vidare förrän rätt handtag är återställt. Detta för att inte brinnande tåg ska bli stående i tunnel. //Lars S |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
//Lars S |
Citat:
Dessutom så skulle det vara roligt att´ha den där Informationstexten på engelska om det går... |
Är inte Hornstull, Zinkensdamm, Mariatorget, Östermalmstorg, Karlaplan och Gärdet färdigutvecklade i dagsläget?
Mvh Johnny Nilsson |
Hejsan!
Jag har äntligen flyttat till min ny lägenhet och allt är gjort så C20 arbete fortsätter! Jag har gjort en "idle" ljud när tåget stor still. Du kan höra ljudet just nu med 1.1 när du öppnar hyttensdörr (ljudet spelar på slutet av animationen och stoppar). Jag har gjort en "loop" av denna ljud och man kan höra det när tåget stor still. När du är i hytten ska du bara höra det när en hytt dörr är öppen men när du stänger dörren ska ljudet stoppa (realistisk!). När du titta på tåget utanför ska du höra det också. Jag också arbetar på motorljudet och har gjort om acceleration ljud och en ny deceleration ljud. Jag använder 25 små ljud filar för acceleration och 25 för deceleration. Varje ljud fil har 3 olika typ/hastighet. Låg, mellan, hög. Så om du accelera men bara lite ska det spela det låg fil. Full acceleration = hög fil. osv. så 50 ljud filar x3, 150 ljud filar + 25 "idle" ljud filar = 175 ljud filar totallt. Jag fortfarande arbetar på de för jag har bara gjort dem hög hastighet ljud fil för acceleration och deceleration. Finns mellan, låg och idle ljud filar kvar att göra. Jag använder tågetshastighet och jag "calculate" hur kraftig det bromsar eller accelerar för att kunna spela det rätt fil. skripten är mycket bättre än första gången (allt är gjort i bara 2-3 sidor skript, förut var det omkring 20 sidor!). Finns mycket kvar att göra men det ska låta bra! SV |
Hur kan du...? Hur... Hur kan du jobba såhär... Spricker inte din hjärna snart av all scriptning... Kanonjobb alltså...
För övrigt... Ska du göra nödöppnigsknappar och nödbroms som funkar...?? |
Vad kul att höra att du är tillbaka på jobbet med C20 V1.2, då måste jag få ställa en fråga: Kommer den att ha C20 ljud eftersom du lägger ner bra med energi kring tågets ljud? Hursomhelst superbra jobbat, när ungefär kan vi vänta oss släppet av denna C20 modell V1.2? Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
Nödbromsen redan fungerar i hytten. Vilken nödbroms talar du om? Citat:
Med dessa sagt ("having said that"), det som jag arbetar på just nu ska fungera med 2004 - 2006 och TC. Men jag bara använder normal ljud filar. Istället för att ha en ljud fil som "pitches up/down" i TC, jag ska ha 175 små ljud filar som ska göra nästan samma. 1.2 kanske på slutet av denna månad. Scripten är klart men ljud filar ska behöva mycket arbete och jag ska ha lite hjälp av min vän (men han har inte så mycket tid så det ska ta tid för att göra det). SV |
Bra jobbat!
:tumupp: Jag har laddat ner C20v 1.1 och jag tycker du har gjort ett bra jobb...:tumupp:
|
Ny texture på hytt dörren + några filmer av nya motor ljud. (arbete pågår med motor ljud, defenatly not finished yet).
http://www.svoyager.com/picture_gall...sv/c20-p1a.htm http://www.svoyager.com/movie_galler...sv/c20-p1a.htm SV |
WOW Superbt, det är ju det tvättäkta C20 motorljudet du har fått till Svoyager, du är bara helt otroligt duktig. Mvh Johnny Nilsson
|
Verkligen bra jobbat med motorljudet..Det låter exakt som på riktigt.
Längtar tills nästa version så man kan köra till det ljudet.. =D |
Citat:
Ett annat problem är de knappar på ut- och insidan av vagnen som aktiveras när föraren friger passagerardörrarna. På utsidan sitter tämligen stora runda knappar. När ddörrarna är frigivna lyser ramen runt knapparna grönt. Hur det ser ut på insidan vet jag inte. Detta taget ur minnet. //Lars S |
Citat:
|
Citat:
Hur ofta passöppning tillämpas vet jag inte, men jag har aldrig varit med om det vid stationer på linjen. De gånger jag har råkat ut för det så har det varit vid en ändstation under vintern. |
Citat:
|
Svoyager: Jag har funderat på om det inte vore möjligt att animera den svarta knappen på hand micken och sen lägga till det klassiska ljudet innan ett utrop, så att när du trycker in knappen så spelas ljudet upp? Är det möjligt?
|
kOLLA IN DET HÄR HELHÄFTIGA VIDEOKLIPPET
http://www.youtube.com/watch?v=5HXM6X0u70c ALLTSÅ MED RIKTIGT C20 BROMSLJUD OCH RIKTIGT C20 ACC LJUD+BROMSPYSLJUDET OCH DÖRRÖPPNINGS OCH STÄNGNINGSLJUDET. JAG UNDRAR HUR HAN HAR FÅTT IN DET I SPELET TYCOON ROLLER CASTER 3 EGENTLIGEN. MVH JOHNNY NILSSON |
jag tycker inte att det ser ut som at han har gjort det i spelet...
Personen har säkert spelat in ljudet ochh sen lag in det i ngt redigerningsproram... Jag tror det... |
Citat:
Sen kanske du skall ställa frågan du skrev på Youtube på engelska istället om du vill ha ett svar av honom, personen kommer från England och kan troligen inte svenska. Hälsar Bengt |
Jasså på så sätt, men ändå verkar det ju oerhört invecklat iallafall, men också oerhört intressant.
Så du Affe tror alltså att han har gjort en filmsnutt från spelet och sedan stoppat in dessa ljud som ett slags bakgrund till filmklippet ungefär som bakgrundsmusik som ligger på vissa filmsnuttar på Youtube eller. Det skulle va kul att veta vilka ljudredigeringsprogram man kan använda för sånt. Ja, hursomhelst så tyckte jag klippet var skitbra iallafall med alla verkliga C20 ljud. Mvh Johnny Nilsson |
Citat:
Jag använde ju inte ! iallafall. Nu har jag ställt frågan på engelska på Youtube. Mvh Johnny Nilsson |
Jo, men det känns lite drygt att lästa stora bokstäver i hella inlägget.. ELLER HUR? ;) :p
|
Citat:
|
Citat:
|
Tack ska du ha Tobias för att du hjälpte till att fatta hur detta gått till. Mvh Johnny Nilsson
|
Lek med mick och bra ljudinspelningsprogram+lilla mdspelaren och kabel mellan dennes hörlursutgång och mickintaget på laptopen för första filen och för den andra micken rakt in i mickintaget på laptopen
C20 Pling Plong http://files-upload.com/files/506766/C20%20Pling.mp3 Till Fruängen http://files-upload.com/files/506775/MOT%20FRUÄNGEN.mp3 Mvh Johnny Nilsson |
En liknande fil fast med mera volym i mitt eget tåg till Kungsträdgården
hyffsat likt en t-baneförares utrop eller? Detta utrop fanns redan på en md som jag spelat in på med min trådlösa mick med superbra volymtryck i den och in i mixern och ut på mdskivan Iallafall bra mycket bättre FX och ljudtryck än i mitt mot Fruängen i förra inlägget. http://www.mediafire.com/?eotixnvdxdh Bättre så här kanske? http://www.mediafire.com/?1caiycsmget Mvh Johnny Nilsson |
Citat:
Jag tycker att man ska göra det för det lät ju inte så dumt... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55. |