Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

ekankal 2011-01-20 07:19

2 bifogad(e) fil(er)
Testade att "hänga" dit gnistor (som blixtrar) på Mg-loket, småfränt faktiskt (fast jag måste flytta ner dom lite).

henke327 2011-01-20 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227947)
Testade att "hänga" dit gnistor (som blixtrar) på Mg-loket, småfränt faktiskt (fast jag måste flytta ner dom lite).

Tufft! Tror du att det går det att på ngt sätt göra så att blixtrarna uppkommer med ett visst mellanrum när man kör för att efterlikna verkligheten? Dina blixtrar är snygga på bild men (vad jag vet) så blixtrar det inte konstant när man kör...

Keep up the good work!

ekankal 2011-01-20 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av henke327 (Inlägg 227957)
Tufft! Tror du att det går det att på ngt sätt göra så att blixtrarna uppkommer med ett visst mellanrum när man kör för att efterlikna verkligheten? Dina blixtrar är snygga på bild men (vad jag vet) så blixtrar det inte konstant när man kör...

Keep up the good work!

Dom blixtrar med ojämna mellanrum, och olika storlekar på själva gnistan + att man måste köra för att det ska blixtra, precis som det gör i verkligheten :).
Justerbart i scriptet, resp. configfilen.

EDIT: Kan ju tillägga att det gick åt ca 40 screens för att hinna fånga dessa på bild.
Fick sitta å toktrycka, och bara hoppas att några kom med på bild (och det gjorde det, synd bara att dom vara lika stor, men men).

ekankal 2011-01-20 15:12

2 bifogad(e) fil(er)
Åssbon's numera framlidne kusin, Essbo'n, i sitt rätta esse, bakom spakarna på malmlok Oa nr4 :D:D.
Men det skulle nog inte skada med en trasa på dom där skitiga rutorna, herr "ess" ;):D.

ekankal 2011-01-20 16:01

1 bifogad(e) fil(er)
En bild till, så att ingen ska behöva tro att "esset" har kört så att tak-elen har rammlat av (sitter bara på ena sidan på loken) ;):D.

bastuper 2011-01-20 17:36

Fint lok detta, känns rent i färgen på nått sätt, dock tråkig färg men inget som påverkar ändå.

Fredrik1996 2011-01-20 18:49

2 bifogad(e) fil(er)
Fina bilder ekan. Två bilder från mig när jag lär mig hur skyltarna fungerar.:D
Bilderna är från TS2010.

ekankal 2011-01-20 21:40

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bastuper (Inlägg 227978)
Fint lok detta, känns rent i färgen på nått sätt, dock tråkig färg men inget som påverkar ändå.

Hehe, men med tanke på att loket tillverkades för ca 100 år sedan, så tycker jag i.a.f att dåtidens designers valde en snyggare färg på loket (det är åtminnstånne lite blått i det gråa), än vad den "moderna saken" i bakgrunden har (tråkgrå) ;):D:D.
-----------------------
Tack Fredrik1996, fina bilder från dej oxå :).

X2an 2011-01-20 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 227926)
Nice,:grin: vart fick du tag i vagnen på bild2? Väldigt snygg, även den gamla hedliga SL vagnen

2:a bilder är tåget "81-740" med lite ändringar från mig, den är inte alls lik sitt original när det gäller både utseende men framför att funktioner! Kommer troligtvis inte ut på download. För mycket "Mixed" med andra mesher, scripts och texurer. Det kan jag åstakomma! Originalet finns på metrorus.ru, och den vagn jag använde heter "Метровагон типа 81-740.4/741.4 “Русич”". En riktigt fin vagn!

Jockes 2011-01-20 22:42

1 bifogad(e) fil(er)
Ekan, så otroligt snyggt! :)

Själv så har jag enbart lyckats göra en bondgård, timmerterminal (inte klar, men där är elektrifieringen klar åtminstone :)) och en större station (inte heller klar... Elektrifiering - uff!)

Gunter 2 2011-01-21 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227947)

Hej ekan vad snygt det blev, jag undrar hur man kan sätta dit gnistor på lok:confused:

ekankal 2011-01-21 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 228025)
Hej ekan vad snygt det blev, jag undrar hur man kan sätta dit gnistor på lok:confused:

Hej, och tack:).

Först av allt måste man använda sej av PEVSoft's program "Attachmentmaker", och med det skapa att.points på loket, för själva gnistan.
Sen måste man ha en mesh med själva gnistan.
Sedan behövs ett script som styr det hela, när (pantografen/strömavtagaren måste fällas upp, och att det börjar gnistra först när loket sätter sej i rörelse), och hur ofta det ska gnistra (hur långa mellanrum det ska vara mellan gnistorna), annars "lyser" gnistan hela tiden, oavsett om strömavtagaren är upp, eller inte.
Sen måste alla dessa uppgifter in i configfilen (meshtable-attac.mesh-effects-att.points, osv, osv).
Dessutom ska man (oxå i configen) "ställa in" storleken på gnistan, så att dom blir olika stor i den takt det blixtrar (alltså precis som i verkligheten).

Så det är en del pyssel.

Gunter 2 2011-01-21 14:49

Citat:

ekankal;228037]Hej, och tack:).

Först av allt måste man använda sej av PEVSoft's program "Attachmentmaker", och med det skapa att.points på loket, för själva gnistan.
Sen måste man ha en mesh med själva gnistan.
Sedan behövs ett script som styr det hela, när (pantografen/strömavtagaren måste fällas upp, och att det börjar gnistra först när loket sätter sej i rörelse), och hur ofta det ska gnistra (hur långa mellanrum det ska vara mellan gnistorna), annars "lyser" gnistan hela tiden, oavsett om strömavtagaren är upp, eller inte.
Sen måste alla dessa uppgifter in i configfilen (meshtable-attac.mesh-effects-att.points, osv, osv).
Dessutom ska man (oxå i configen) "ställa in" storleken på gnistan, så att dom blir olika stor i den takt det blixtrar (alltså precis som i verkligheten).

Så det är en del pyssel.

Hej och tack för svaret.

:ide:

ekankal 2011-01-21 21:00

2 bifogad(e) fil(er)
Lennarts Pa-lok (lätt vädrat ;)), med Korvens teakvagnar i kroken.

Va' var'e man blev, Korvis? Nästan tårögd va? ;):).

stickanw 2011-01-21 22:47

Tågögd är väl rätta ordet!!!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.