![]() |
Tack, detta var ett praktiskt hjälpmedel. Men jag behöver tipps om var jag kan hitta ovanjordiska tunnelbanestationer. Jag godkänner alt utom train-sim.com och uktrainsim.
|
Till den Hollänska t-banevagnen som så småningom ska bli C20(om man har rättigheter, det vill säga) ska jag gjöra en hytt. Jag vore tacksam om någon kunde skicka bilder från C20 hytten som jag kan använda. Jag har inte lyckats hitta några bra hyttbilder på internet, och jag bor 35 mil från Stockholm, så jag kan inte ta några själv. Har ni passande bilder så skicka dem till min e-post(boeing@speedmail.se).
|
Har någon något tipps om hur man bygger växlar inne i tunnlar? Jag har bara byggt växlar där linjer går ihop. Inte så realistiskt, men kommer kanske att åtgärdas i framtiden. På sidorna av spåret har jag placerat hus, men hur ska jag korka igen taket?
|
Citat:
www.xtracks.tk Under fliken "Track charts" finns en lista på det omfattande spårinnehållet. :) |
Jag har testat att använda Xtracks, men när jag skulle bygga kom det bara upp en massa rutor om att det fattades texturer. Sedan läste jag att man skulle ha något "Routebuilders Package"(eller något sådant). Jag laddade ner det men det fattades fortfarande en massa texturer.
|
Bygget ligger tillfälligt nere tills dess någon förklarar mina problem med Xtracks(Det finns ett specielt ämne om Xtracks som heter "Krångel med Xtracks" i "Allmänt om MSTS")
|
Citat:
Det är riktigt att XTracks behöver olika texturer för olika spår. Om du t.ex. bygger med dubbla spårbäddar (betong- och träslipers) behöver du en textur till varje bädd plus snötextur. För att allt ska fungera smärtfritt bör du ha alla spårtypstexturerna installerade trots att du bara använder en sort. ACleanTrack1.ace - Standardbädd ACleanTrack2.ace - Standardräls Concrete1-4.ace - Betongslipersbädd (t.ex.) NCleanTrack1-2.ace - Smalspår (891 mm) UKNCleanTrack1-2.ace - Smalspår (750 mm) Kolla så att alla dessa texturer finns installerade i mappen "Textures" i din ruttmapp (även snövarianterna om du ska köra på vintern). Då bör det inte vara något problem med spåren. Med "Routebuilders Package" följer det även med texturer till lokstall, vändskivor m.m. Lycka till! :) |
Jag har kopierat alla shape files/ace files till både "Global" och Ruttens mapp. Och det fattades inga filer innan jag försökte använda Xtracks.
|
ACE-filerna ska inte ligga i Globalmappen utan i din rutts Texturemapp. När du installerade texturerna, la du de först på exempelvis skrivbordet och sedan manuellt kopierade in filerna till rutten? Så brukar jag göra och det går alltid bra. Dock byter jag oftast ut texturerna mot andra varianter.
Lite hjälp: I XTracksr-filen finns sju stycken mappar (bortse dokumentmappen). A gauge textures CYKWORKS DualTracks textures Ferry textures N gauge textures UKN gauge textures Kopiera över innehållet i dessa mappar till din rutts texturemapp. Om du redan gjort det - gör det en gång till! En annan lösning kan vara att du avinstallerar XTracks helt och hållet och sedan ta bort filen TSection.dat från Globalsmappen. Installera sedan om Xtracks (inte texturefilerna, enbart shapefilerna). Nu ska det väl fungera... Kul att du bygger tunnelbanan! :tumupp: |
1 bifogad(e) fil(er)
När jag höll på att pilla med Texturer och sådant råkade jag radera tsection.dat i ruttens mapp. När jag sedan ska öppna får jag följande felmedelande. Vad beror det på och hur löser jag det? Jag vill verkligen inte att rutten ska kracha när så mycket är gjort!
PS Ursäkta bilden! Vet inte varför det blev så mycket vitt! |
Citat:
|
Fel av mig, det var inte tsection.dat i ruttens mapp utan i GLOBAL mappen upptäckte jag nyss eftersom ingen rutt funkade. Efter att ha tagit filen orginal tsection från Xtracksmappen funkade det! Mycket trevligt!
|
Arbetet har legat nere någon vecka medan jag har haft problem med Xtracks, men som jag tack och lov lyckades lösa. Sedan har jag slöat och "lekt" lite med nya, fina Trainz. Men nu ska jag fortsätta att bygga. Jag måste riva upp spåren till Farsta Strand och Skarpnäck eftersom jag har slarvat och byggt dem under jord. Men efter att ha belutat att bygga allt som i verkligheten är över jord över jord, så måste jag bygga om allt utom linjen till Hagsätra eftersom jag måste ta bort tunnelspåren, och dessutom hamnade de tre linjerna delvis i samma tile, och det är därför omöjligt att sätta ut nog med objekt. Det är möjligen nödvändigt att delvis lämmna verkligheten och bygga tunnel en bit för mycket för att separera linjerna nog. På linjen mot hagsätra har jag bara fyra stationer kvar att bygga, så det är snart klart. Sedan kommer det ju att gå ganska snabbt att bygga Stockholm City, där det nästan uteslutande är under jord. Har jag förstått saken rätt är dessutom nästan hela blå linjen till Hässelby Strand också under jord?
|
Citat:
Till Hässelby gård är den gröna linjen och det mesta är på land. Utom vid Vällingby där är det tunnel en bit. Och mellan Islandstorget och Blackeberg är det också tunnel. Du kan klart tydligt se spåren med hjälp av Enirokartan. Kul att det löste sig med Globalmappen. |
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockho...nelbana#Linjer Där ser man även schematiskt (Gå ner på linjer och klicka på gröna, röda eller blå linjen) var det skall vara över och under jord, lite enklare än med Eniro... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18. |