Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bygget av Xoa7, rapporter här. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24927)

rac_hammer 2009-11-08 17:00

:tumme_upp: kan knappt vänta

X2an 2009-11-08 17:05

Lääckerrrrrrrrrtt.. :drool::drool:

Kan du fixa lite attachment-points åt passagerarna? Skulle vara perfeckt med det och fungerande dörrar. Hursomhellst igen: :drool::drool:

lan 2009-11-08 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 196304)
Suveränt, ser bara bättre å bättre ut.
Kommer man att kunna åka som passagerare också, typ som i Y1'orna (LokKalles)?

Jag har planer på det - man bör kunna frottera sig med alla "australier" som skall fylla vagnen vid stationerna. Jag tror att om man lägger in några "outside view" här och där så kan man flytta runt sig med "´" och "å" ( "[" och"]" på engelska tangentbord. Det är mycket att ordna med innan modellen är klar - men just nu är jag i en manisk period (måtte det inte komma en depressiv och förstöra).

lan 2009-11-09 11:52

091109

8 bifogad(e) fil(er)
Börjar bli klar med själva modellen, skrapat ihop alla delar i en sceneryfil för att kolla i Trainz - ser rätt hyfsat ut ifall jag får säga det själv. (lite småsaker kvar).

bear 2009-11-09 12:19

Snyggt jobbat Ian, riktigt stiligt åkdon.

leoj 2009-11-09 12:42

rätt hyfsat? :o
mycket hyfsat :D

nä.. får skita i att försöka lära mig blender, utan köra med nått man redan kan..
jag vill också börja skapa :D

ekankal 2009-11-09 13:07

Med risk för att bli tjatig, men f*n vad snyggt.

Man kanske skulle ge sej på ett seriöst försök att bygga Lysekilsbanan, nu när dessa tåg verkar bli verklighet.
Anledningen till att jag babblar om Lysekil är att jag tillbringade mycket tid i dom trakterna i min ungdom, och reste ett antal gånger med dessa tåg.
Minns att banan började (sett från Lysekil) med en av dom brantaste backarna jag har sett på en svensk järnväg.
Nu var det många herrans år sedan jag var på besök där, så den kanske är bortbyggd, men jag minns att det påminnde om att sitta i en bergodalbana nästan, när tåget segade sej upp för den.

Kristian 2009-11-09 13:09

Förbaskat snygg modell! :) :tumupp:

lan 2009-11-09 14:25

091109 sista handen

1 bifogad(e) fil(er)
Justerat taket, flyttat gardiner och mörkat väggfärgen m.m. Nu skall jag ägna mig åt attachmentpunkter, config, panto och script (kommer att ta sin tid).

Tack för alla uppmuntrande tillrop!!!

svenolov 2009-11-09 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 196393)
Justerat taket, flyttat gardiner och mörkat väggfärgen m.m. Nu skall jag ägna mig åt attachmentpunkter, config, panto och script ...

... och hytt?:visslar:

X2an 2009-11-09 16:29

Kaske du också skulle fixa motorljud, hornsound? Motorljud, har jag ett förslag på. Jag fattar inget om hur de gör det, men de inbyggda loken i trs som, BR 143, BR 103 och OBB 1016 har. De har något sorts enginesound som förknippar med farten. Dock vet jag inte hur de funkar. :(

Ps. så snyggt! Du fattar verkligen hur man bygger tåg! De flesta önskningarna går ju i uppfyllelse! :rolleyes:

lan 2009-11-09 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 196403)
... och hytt?:visslar:

Om du menar en hytt med fungerande reglage så tror jag inte jag klarar det (jag kör med "QWERTYASDFX"). Men jag tänker använda inredningen som "Interior", den är ju lite "hemmagjord" som ni kan se, men får duga i första versionen.

Jo en sak till, svenolov - du är ju scriptguru här i forumet - jag har två script som jag tänkte sätta samman till ett: Det ena är Br23-script för koppel (och tänkt tillfoga övergångsbryggor) vid koppling, det andra är bn.gs för GS M31 spårvagnarna som kan hantera bakljus, destinationsskyltar, vindrutetorkare( funkar inte!) och innerbelysning m.m.
Jag har andra namn på attachmentspoins och meshes men när jag har satt ut hela "skogen" skulla jag vilja att du tittade på scripten för att se om de går att förena till ett. Jag kan ju mejla dig gs-filerna när det blir dax. Vid närmare eftertanke mejlar jag dig orginalscripten och om du har tid och lust finns tid att fundera - det vore till stor hjälp( själv har jag programmerarutbildning i Cobol, Algol och Pascal[ utdöda forntidsspråk] - vad gäller C är jag "void"!). Jag mejlar config och gs-filer så får vi se om du orkar - mina attachmentnamn kommer sen.

lan 2009-11-09 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 196407)
Kaske du också skulle fixa motorljud, hornsound? Motorljud, har jag ett förslag på. Jag fattar inget om hur de gör det, men de inbyggda loken i trs som, BR 143, BR 103 och OBB 1016 har. De har något sorts enginesound som förknippar med farten. Dock vet jag inte hur de funkar. :(

Ps. så snyggt! Du fattar verkligen hur man bygger tåg! De flesta önskningarna går ju i uppfyllelse! :rolleyes:

Den biten klarar jag nog, hade tänkt samma enginesound som till x16, dom stora elloken "brôtar" alldeles för mycket, X7 hade en liten motor på några 100-tal hästar.
Hornsound? Jag kommer inte ihåg hur X7 lät, gör någon? Enginespecen får jag väl leta efter en passande och anpassa så gott det går.

lan 2009-11-09 17:53

091109 om aftonen

1 bifogad(e) fil(er)
Börjat plantera ut "attachmentpoints". Detta är bara början - återstår ett femtiotal till innan "skogen" är färdigplanterad - man får dokumentera noggrannt annars tappar man kontrollen! Men jag har skogsfolk i släkten så det skall nog - lite "skogsDNA" finns nog i mina gener?

korvtiger 2009-11-09 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 196419)
Om du menar en hytt med fungerande reglage så tror jag inte jag klarar det (jag kör med "QWERTYASDFX"). Men jag tänker använda inredningen som "Interior", den är ju lite "hemmagjord" som ni kan se, men får duga i första versionen.

På Aurans hemsida finns det hytter med fungerande reglage med gMax/3Dsmax filer samt dokumentation som du kan plocka isär och sno script och configdelar ifrån. Mycket lärorikt!

http://www.auran.com/TRS2004/downloa...0_interior.zip

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.