![]() |
Här kommer en kommentar ifrån den numera ganska inaktiva huspessimisten.
Problemet handlar alltså om att lösa ett problem för en specialfunktion "3 skens spår" som förekommer sparsamt på specifika banor och vanligen endast på relativt liten del av anläggningen. Den lösning ni föreslår är att göra förändringar i den rullande materielen för att hantera detta problem. Istället för att göra det i den rutt och det spårmateriel som berörs. Detta kommer att innebär att enbart rullande materiel specielt avsett för denna bana kommer att kunna användas samt att denna materiel endast blir användbar på den banan. Åtminstonde jag ser detta som mycket olyckligt. Förhoppningsvis leder detta till att de som skapar rullande materiel släpper en specialversion för detta system och man bara behöver se till att inte använda den om man använder normalt spår. I värsta fall kommer viss materiel att vara sidoförskjuten och annan inte och samma sak för spåren. Dvs en stor förlust för de som skall bygga och trafiker rutterna för att nå vissa fördelar i specialfallet med treskensspår. |
Det är just därför som Svenolov lade fram förslaget att detta förskjutande i sidled skötes av ett script vid sessionens start för de berörda fordonen, om sådana finnes. Alltså berörs inte vagnsmodellerna i dig, det behöver inte vara specialtillverkade, utan du kan använda vilka vagnar som faller dig in. Däremot blir spåren och således även banorna tvungna att specialbyggas.
|
Citat:
Det handlar inte om specialbyggda fordon i den bemärkelse som du beskriver. En "STL-NG" kompatibel vagn fungerar på alla typer av spår inkl. dessa specialspår. Användaren behöver inte tänka på det. En "STL-NG" vagn känner av på vilken typ av spår den placeras på. Vagnen har tre distinkta lägen (vänster-center-höger) i förhållande till a-änden. EDIT: Korvtiger, du postade ett svar samtidigt som jag författade mitt svar. Därför kan våra svar ses som motsägelsefulla, fast dom egentligen inte är det. |
Citat:
Kul att ni tar er an det här projektet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:55. |