Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Simulatorn på JVM i Gävle (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30949)

Mazz 2011-09-25 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 246070)
Om vi ändå talar framtid, borde man då kanske inte fundera på att utgå från Openrails när det gäller en ny simulator?
Då finns ju möjligheten att göra anpassningar i mjukvaran genom att man har tillgång till källkoden.

Själv undrar jag om man skulle kunna göra en ångloks simulator som komplement till X2 simulatorn? T.ex. ta en gammal hytt på ett lok som skall skrotas och sätta bildskärmar där fönstren borde suttit? Blir förstås inte en lätt jobb.

Fördelen är förstås att man kan ha en kortare sträcka pga låga hastigheter.

Instämmer till 100% på allt.

bönan 2011-09-25 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 246065)
Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.

Menade absolut inte att förolämpa din fantastiska rutt, Totte! Problemet är ju att den är enkelspårig, och kör någon mot rött så måste ju personalen springa genom hela museet för att starta om aktiviteten. För små barn är det ju inte lätt att veta att man inte får köra mot rött.:)

Totte 2011-09-26 00:05

Jaha, så det är barn som vill gasa på för fullt och sen krascha. Det går att ordna en speciell aktivitet som passar för dem.

bönan 2011-09-26 14:59

Ja, man skulle ju kunna stänga av urspårningar i Options och sedan göra en aktivitet som bara har trafik på sträckorna med dubbelspår och sedan loose consists på mötesstationerna. Det skulle ju absolut fungera!:)

Mazz 2011-09-26 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 246089)
Ja, man skulle ju kunna stänga av urspårningar i Options och sedan göra en aktivitet som bara har trafik på sträckorna med dubbelspår och sedan loose consists på mötesstationerna. Det skulle ju absolut fungera!:)

jaa, det är klart att det fungerar! Urspårning är självklart bortbockad sedan många år tillbaka, men det är fortfarande så att det är mötande tåg i rörelse som är intressantast. Stillastående tåg drar inte alls lika mycket intresse.

Totte 2011-09-26 18:42

Hej!
Man kan göra aktiviteter i olika klasser. Småbarnklass, barnklass, ungdomklass och vuxnenklass.

Mazz 2011-09-26 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 246103)
Hej!
Man kan göra aktiviteter i olika klasser. Småbarnklass, barnklass, ungdomklass och vuxnenklass.

Alltså... :)

det är EN aktivitet, med ETT bestämt syfte. Det är en automat, man stoppar i en femkrona, så får man köra 5 minuter. Finns inga möjligheter till val och det finns inga möjligheter till bemanning.

Kort o gott.

Kanske i en framtida simulator, men inte i den här.

simonbertilsson 2011-11-13 00:26

Jag antar att några av er inte gillar det här. Själv har jag inte sett simulatorn, men spontant känns det som att det finns viktigare saker att exponera där...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=93132

bönan 2011-11-13 00:36

Simulatorn är väl betydligt intressantare för den yngre kategorin av besökare än ännu ett gammalt ånglok...;)

ekankal 2011-11-13 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 249087)
Jag antar att några av er inte gillar det här. Själv har jag inte sett simulatorn, men spontant känns det som att det finns viktigare saker att exponera där...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=93132

Tar den så stor plats, att den är svår att gå förbi, eller är den rentav lika stor som ett lok, alltså att den borde bytas ut mot något "viktigare" i den storleken ;):D?

Och vem avgör vad som är viktigt?
Fråga 100 besökare, så får du nog lika många svar.

Och barnrumpan som hojtar om tändstickor å bensin i inlägget du länkar till, är väl inget att ta på allvar ;):D:D.

Konstigt att folk inte kan vara öppna för olika alternativ, när det finns, utan måste klanka ner på sånt dom själv inte gillar.

Marcus Gustavsson 2011-11-13 00:59

Som jag ser det så går det på två håll här, dels så är simulatorn en relevant produkt att visa upp, men i mina ögon så lämpar det sig inte på ett järnvägsmuseum, det ska ställas ut på annat håll.
Sen så vet man ju att dom inte kommer släppa iväg den, då dom är väldigt måna att behålla allt dom kan som är unikt, eller skrota det för att undvika att någon annan får lägga händerna på det.

Så det vore ju synd om dom skulle besluta sig för att göra sig av med den, för då vet man ju nästan direkt att dom skrotar den.
Men samtidigt så finns det otal med lok som förtjänar sig en plats på museet och exponeras för allmänheten, snarare än en simulator av ett tåg som fortfarande är i trafik.

Mazz 2011-11-13 01:36

Tack Simon för din heads-up för inlägget på Järnvägshistoriska. Passar även på att råda Dig till att läsa det jag har svarat i tråden, det är inte bara järnvägsmuppar som ska bli underhållna i Gävle.

Det ni måste tänka på att juniorer i de yngre åren inte blir så fantastiskt hängivna av gamla ånglok utan gärna skulle vilja ha något att göra själv under sitt besök hos JVM i Gävle. X2-simulatorn har genom åren fyllt den funktionen och det har museet förutseende nog tänkt på.

Simulatorn står ju dessutom faktiskt i den hall som representerar utvecklingen som ledde till X2000 och därmed är den logisk i sitt sammanhang samtidigt som den fyller en viktig funktion hos museet.

Och nej, jag har svårt att tro att någon varken skulle gilla eller ogilla det här. Det finns många oinitierade tankar om hur saker borde vara vad det än handlar om, men det gäller nog att försöka tänka på helheten och i det här fallet att kunna erbjuda ett attraktivt museum för alla, även junior.

Mazz 2011-11-13 01:50

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 249091)
Tar den så stor plats, att den är svår att gå förbi, eller är den rentav lika stor som ett lok, alltså att den borde bytas ut mot något "viktigare" i den storleken ;):D?

Och vem avgör vad som är viktigt?
Fråga 100 besökare, så får du nog lika många svar.

Och barnrumpan som hojtar om tändstickor å bensin i inlägget du länkar till, är väl inget att ta på allvar ;):D:D.

Konstigt att folk inte kan vara öppna för olika alternativ, när det finns, utan måste klanka ner på sånt dom själv inte gillar.

Jo, den tar plats utan tvekan. Simulatorn består av den faktiska mockup som gjordes när hela X2-konceptet presenterades när_det_nu_var... Så bara den har väl på sätt och vis ett historiskt värde, samtidigt som den fyller en funktion. Om det är värt det eller inte är ju en fråga som endast JVM kan svara på, men de gånger som simulatorn inte har varit i drift under årens gång, så har det skapat besvikelse bland besökarna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.