![]() |
Jag vet inte hur ATC funkar, men hastighetsförändringar (De gula siffrorna på den vita linjen) syns bara där en länk finns från en hastighetsskylt. och i mina rutter så försöker jag använda HUDen som en "Placeholder" i väntan på vår ATC, och därmed gömmer jag (Norge) eller täcker över (Mälardalen) skylten med rätt hastighet enligt verkligheten, medan banans STH blir högre enligt banboken.
|
Citat:
|
Citat:
|
Kör man Y7 tittar man upp och T44 tittar man ner. Hehe:grin:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Tavlan ska alltså sitta en halvmeter högre om den sitter på en kontaktledningsstolpe istället för på egen stolpe? Är det för att kontaktledningsstolpen sitter längre från spåret?
Jag testade att sätta ut en hastighetsskylt i simulatorn och det verkar som att den sätts ut 2,5 m över marken. Rälen ligger nästan 0,5 m över marken så skylten sätts alltså ut ca 0,5 m för lågt. |
Hej!
Kan inte motstå att svara, även fast jag inte kör eran simulator, hoppas det inte gör något! Alla mått som står på bilden mäts från räls överkant (r.ö.k.) och inte från marknivå, gäller väldigt många mått med avseende på objekt runt banan. Och varför det är olika mått vid montage i kontaktledningsstople och på egen stolpe framgår inte i dokumenten, men en gissning skulle kunna vara att tavlans fäste hamnar mitt på en mitt-konsoll i kontaktledningsstoplen och under den blir för lågt. Detta gäller även signaler kan jag tillägga. För signaler på mast eller i kontaktledningsstople gäller min 3,0 m från r.ö.k till centrum på signalen. mvh Håkan |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:19. |